Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Martina Johansson

Större effekt av dina tillskott? Lär dig om rekommenderad vs terapeutisk dos

Fakta

Martina Johansson beskriver sig själv som en analytisk och introvert biohacker vars stora intressen är ny och cool teknik, biohacking, hälsa, träning samt att hitta knep för att må bättre och vara friskare.
Martina Johansson bor i Kina och jobbar som medicinteknisk ingenjör i Shanghai. Hon skriver böcker på fritiden och har bland annat skrivit: ”Magstarkt! En bok om tarmflorans betydelse för hälsan”, ”Hormonbibeln – Hormonoptimering för den moderna människan” och ”Beroendehjärnan – Mekanismerna bakom socker- och matberoendet”.
Dessutom är en hon en av Sveriges mest framgångsrika bloggare.

En del tror att kosttillskott bara är bluff och båg och att inga piller – såvida de inte är läkemedel – har effekt. 
Det är inte sant.
Många vitaminer och mineraler är långt mer kraftfulla än receptbelagd medicin. Men för att få effekt bör man se lära sig mer om vad uttrycket "terapeutisk dos" innebär. 

Mycket åtkomma, såväl psykisk som fysisk, kan orsakas av för låga värden av mineraler eller spårämnen. Sköldkörteln fungerar till exempel inte utan jod, tarmarna fungerar inte utan B-vitaminer och hjärtat och hjärna fungerar inte utan magnesium. Och så vidare.

► Läs också: 11 tips för naturlig hjälp vid sköldkörtelproblem

Apotekens kosttillskott är helt värdelösa
Jag är en så kallad ”apoteksmotståndare”. Detta av två anledningar. Dels för att apoteken mest säljer skräp numera och dels för att apotekens kosttillskott är helt värdelösa. Nivåerna av de aktiva ämnena är så låga att de inte har någon verkan. Det finns några undantag förstås.

 

Började intressera mig för ortomolekylär medicin
Ortomolekylär medicin är ett medicinskt område som botar sjukdomar (främst psykiska) genom att tillföra kroppsegna ämnen och på detta sätt förändra patientens biokemi naturligt. Ett exempel är tillförsel av stora mängder vitamin B3 (niacin) till patienter med schizofreni, eller terapeutiska doser magnesium till patienter med svår ångest.

För två år sedan började jag gräva i det här med ortomolekylär medicin. Sedan dess har jag tagit mina tillskott i terapeutisk dos. Alltså inga vitaminblandningar eller ”komplex”för mig längre utan ganska få tillskott, i väldigt höga doser, cykliskt. Det gör susen.

► Läs också: Så får apotek kunderna att hämta ut mer receptbelagt

Rekommenderad dos vs terapeutisk dos
Så vad är då rekommenderad dos och vad är terapeutisk dos? Rekommenderad dos är vad som står angivet på produktens förpackning. Den är ofta för låg. Terapeutisk dos är den dos då ett tillskott börjar påverka kroppens biokemi och verkligen ge effekt.

Gör egen research 
Magnesium kan man gott ta ett gram dagligen av. C-vitamin kan man ta flera gram av utan problem. D-vitamin kan man ta 5000-10 000 IE. Och så vidare. Jag rekommenderar att göra egen research för de tillskott man är intresserad av. Mina egna favoriter är magnesium, C-vitamin, selen och Q10.

 

► Läs också: Hjärtläkaren: Mer C-vitamin kan kraftigt förbättra din hälsa

Glöm inte att cykla dina intag
Sedan får man inte glömma att cykla allting och inte bara köra på. Man ska inte heller försöka fixa sådant som inte är trasigt. Kroppen kan fixa det mesta om den bara får en chans att leva hälsosamt och vara glad och nöjd. Det är alltså ingen idé att ta massor med tillskott i onödan.

Min åsikt är att det är bättre att ta ett tillskott åt gången, hellre än ett komplex som innehåller en massa olika. Och istället för att köpa kosttillskott lite på chansning bör du ha ett tydligt mål i sikte. Tänk efter: Vad vill just du uppnå? Vad har du för behov?

► Läs också: Krönikan: "Jag är emot och för kosttillskott"

Här är några exempel på hur jag skulle använda tillskott
(- och då i terapeutisk dos):

Ångest, oro: Magnesium
Oregelbundna, konstiga hjärtslag: Magnesium
Högt blodtryck: Kalium
Lågt testosteron: Zink
Lågt östrogen: Koppar
Celluliter och små ytliga blodkärl: B3 (med flush!)
Rynkor: C-vitamin och B3 (med flush!)
Dålig hårväxt: MSM (svavel)

 

Som sagt, det här är bara några exempel och det ska tilläggas att jag skulle experimentera med doserna och noga observera effekterna.

Läs också: Politiker uppmanas: ”Ge barn gratis D-vitamin istället för läkemedel!”

Kosttillskott fungerar
Jag blir ofta positivt överraskad över vilken extrem effekt vissa tillskott har. Flest halleluja-upplevelser har jag nog fått med magnesium tror jag.
Har du testat att ta terapeutiska doser ännu?

► Sök på respektive vitamin/mineral i Näringsguiden för att läsa om vilken terapeutisk dos det brukar talas om vid olika åkommor.

Av Martina Johansson, entreprenör, författare och biohacker

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor@kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!



Fakta

Martina Johansson beskriver sig själv som en analytisk och introvert biohacker vars stora intressen är ny och cool teknik, biohacking, hälsa, träning samt att hitta knep för att må bättre och vara friskare.
Martina Johansson bor i Kina och jobbar som medicinteknisk ingenjör i Shanghai. Hon skriver böcker på fritiden och har bland annat skrivit: ”Magstarkt! En bok om tarmflorans betydelse för hälsan”, ”Hormonbibeln – Hormonoptimering för den moderna människan” och ”Beroendehjärnan – Mekanismerna bakom socker- och matberoendet”.
Dessutom är en hon en av Sveriges mest framgångsrika bloggare.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Mage

Har det blivit för mycket av det goda under sommaren? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb. Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

Slipp klåda och eksem under armarna

Hud

Aluminiumklorid skyddar från svett under armarna, men kan ge klåda, eksem och andra hudirritationer. Och det har antytts att aluminiumklorid kunna öka risken för vissa sjukdomar. I väntan på svar kan ett miljövänligt alternativ vara ett klokare val.

Vitaminet som kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

Hälsa

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för att stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det kan vara svårt att få i sig vitaminet i kosten. Det kan behövas stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

kvinna knyter sko

Så blir din konditionsträning effektivare

TRÄNING

Att ha en livsstil som innefattar olika former av fysisk aktivitet är enormt viktigt för hälsan. Vissa ser fram emot sina träningspass medans andra gör det med sviktande motivation, och för att man måste. För att få mycket ut av sin konditionsträning kan man effektivisera den.

 

Fyra hundar på rad i skogen

Hur smart är din hund?

Husdjur

Har du funderat över hur intelligent din hund egentligen är, eller hur den står sig jämfört med andra hundraser? Då behöver du inte fundera länge till, för nu finns en rankinglista!

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – behandlingen som ger piggare hud

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

ostbricka

Därför kan du inte sluta äta ost

Kost

Tillhör du dom som inte bara kan ta en eller två ostskivor på smörgåsen – du hinner hyvla och äta några skriver till innan du börjar äta smörgåsen. Det finns en förklaring till att du inte kan hejda dig. – Ost har en morfinliknande effekt och är starkt beroendeframkallande, säger holistiska näringsfysiologen Rebecca Johansson.

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

 

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

 

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.