Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Martina Johansson

Större effekt av dina tillskott? Lär dig om rekommenderad vs terapeutisk dos

Fakta

Martina Johansson beskriver sig själv som en analytisk och introvert biohacker vars stora intressen är ny och cool teknik, biohacking, hälsa, träning samt att hitta knep för att må bättre och vara friskare.
Martina Johansson bor i Kina och jobbar som medicinteknisk ingenjör i Shanghai. Hon skriver böcker på fritiden och har bland annat skrivit: ”Magstarkt! En bok om tarmflorans betydelse för hälsan”, ”Hormonbibeln – Hormonoptimering för den moderna människan” och ”Beroendehjärnan – Mekanismerna bakom socker- och matberoendet”.
Dessutom är en hon en av Sveriges mest framgångsrika bloggare.

En del tror att kosttillskott bara är bluff och båg och att inga piller – såvida de inte är läkemedel – har effekt. 
Det är inte sant.
Många vitaminer och mineraler är långt mer kraftfulla än receptbelagd medicin. Men för att få effekt bör man se lära sig mer om vad uttrycket "terapeutisk dos" innebär. 

Mycket åtkomma, såväl psykisk som fysisk, kan orsakas av för låga värden av mineraler eller spårämnen. Sköldkörteln fungerar till exempel inte utan jod, tarmarna fungerar inte utan B-vitaminer och hjärtat och hjärna fungerar inte utan magnesium. Och så vidare.

► Läs också: 11 tips för naturlig hjälp vid sköldkörtelproblem

Apotekens kosttillskott är helt värdelösa
Jag är en så kallad ”apoteksmotståndare”. Detta av två anledningar. Dels för att apoteken mest säljer skräp numera och dels för att apotekens kosttillskott är helt värdelösa. Nivåerna av de aktiva ämnena är så låga att de inte har någon verkan. Det finns några undantag förstås.

 

Började intressera mig för ortomolekylär medicin
Ortomolekylär medicin är ett medicinskt område som botar sjukdomar (främst psykiska) genom att tillföra kroppsegna ämnen och på detta sätt förändra patientens biokemi naturligt. Ett exempel är tillförsel av stora mängder vitamin B3 (niacin) till patienter med schizofreni, eller terapeutiska doser magnesium till patienter med svår ångest.

För två år sedan började jag gräva i det här med ortomolekylär medicin. Sedan dess har jag tagit mina tillskott i terapeutisk dos. Alltså inga vitaminblandningar eller ”komplex”för mig längre utan ganska få tillskott, i väldigt höga doser, cykliskt. Det gör susen.

► Läs också: Så får apotek kunderna att hämta ut mer receptbelagt

Rekommenderad dos vs terapeutisk dos
Så vad är då rekommenderad dos och vad är terapeutisk dos? Rekommenderad dos är vad som står angivet på produktens förpackning. Den är ofta för låg. Terapeutisk dos är den dos då ett tillskott börjar påverka kroppens biokemi och verkligen ge effekt.

Gör egen research 
Magnesium kan man gott ta ett gram dagligen av. C-vitamin kan man ta flera gram av utan problem. D-vitamin kan man ta 5000-10 000 IE. Och så vidare. Jag rekommenderar att göra egen research för de tillskott man är intresserad av. Mina egna favoriter är magnesium, C-vitamin, selen och Q10.

 

► Läs också: Hjärtläkaren: Mer C-vitamin kan kraftigt förbättra din hälsa

Glöm inte att cykla dina intag
Sedan får man inte glömma att cykla allting och inte bara köra på. Man ska inte heller försöka fixa sådant som inte är trasigt. Kroppen kan fixa det mesta om den bara får en chans att leva hälsosamt och vara glad och nöjd. Det är alltså ingen idé att ta massor med tillskott i onödan.

Min åsikt är att det är bättre att ta ett tillskott åt gången, hellre än ett komplex som innehåller en massa olika. Och istället för att köpa kosttillskott lite på chansning bör du ha ett tydligt mål i sikte. Tänk efter: Vad vill just du uppnå? Vad har du för behov?

► Läs också: Krönikan: "Jag är emot och för kosttillskott"

Här är några exempel på hur jag skulle använda tillskott
(- och då i terapeutisk dos):

Ångest, oro: Magnesium
Oregelbundna, konstiga hjärtslag: Magnesium
Högt blodtryck: Kalium
Lågt testosteron: Zink
Lågt östrogen: Koppar
Celluliter och små ytliga blodkärl: B3 (med flush!)
Rynkor: C-vitamin och B3 (med flush!)
Dålig hårväxt: MSM (svavel)

 

Som sagt, det här är bara några exempel och det ska tilläggas att jag skulle experimentera med doserna och noga observera effekterna.

Läs också: Politiker uppmanas: ”Ge barn gratis D-vitamin istället för läkemedel!”

Kosttillskott fungerar
Jag blir ofta positivt överraskad över vilken extrem effekt vissa tillskott har. Flest halleluja-upplevelser har jag nog fått med magnesium tror jag.
Har du testat att ta terapeutiska doser ännu?

► Sök på respektive vitamin/mineral i Näringsguiden för att läsa om vilken terapeutisk dos det brukar talas om vid olika åkommor.

Av Martina Johansson, entreprenör, författare och biohacker

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor@kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Martina Johansson beskriver sig själv som en analytisk och introvert biohacker vars stora intressen är ny och cool teknik, biohacking, hälsa, träning samt att hitta knep för att må bättre och vara friskare.
Martina Johansson bor i Kina och jobbar som medicinteknisk ingenjör i Shanghai. Hon skriver böcker på fritiden och har bland annat skrivit: ”Magstarkt! En bok om tarmflorans betydelse för hälsan”, ”Hormonbibeln – Hormonoptimering för den moderna människan” och ”Beroendehjärnan – Mekanismerna bakom socker- och matberoendet”.
Dessutom är en hon en av Sveriges mest framgångsrika bloggare.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

 

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

 

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta.