TikTok har blivit det mest populära sociala mediet för unga de senaste åren. Att sociala medier kan leda till psykisk ohälsa vet vi redan. Men nu visar forskning att just TikTok kan leda till osunda kroppsideal och ätstörningar hos unga.
En ny studie från University of Vermont, USA visar att videor med mat-, närings- och viktminskningsinnehåll på den trendiga sociala medier-plattformen TikTok leder till en ”toxisk” dietkultur bland tonåringar och unga vuxna. Inte minst för att de personer som lägger upp innehållet oftast inte själva är experter på området, utan ”vanliga influencers”.
I studien laddade man ner 1000 TikTok-vidoer från 10 populära närings-, mat- och viktrelaterade hasthags som vardera hade över 1 miljard nedladdningar. Sedan analyserade man de 100 mest populära videorna inom respektive hashtag för att hitta deras nyckelteman.
LÄS OCKSÅ: Norska råden: Ingen skärmtid alls för små barn
Koppling sociala medier och självskadebeteende
Det forskarna i denna studie fann var att ett ”viktnormativt” innehåll dominerade på plattformen. Vikt framstår ofta som det bästa sättet att bedöma en annan persons hälsa på.
Sedan tidigare är det känt från flera studier att det finns en koppling mellan sociala medier och självskadebeteenden och självmord bland tonåringar. Och det är extra problematiskt och sårbart att bli exponerad för skadliga hälsobudskap som tonåring, då man går igenom kroppsliga, emotionella och hormonella förändringar. Tonåren är också en period då man ofta är mån om att ”passa in”. Samtidigt som man i denna ålder är som mest i riskzonen för att utveckla en ätstörning.
LÄS OCKSÅ: ”Låt inte telefonen sluka för mycket av din dyrbara tid”
Kraftfulla algoritmer på TikTok
Videor som idealiserar viktnedgång och framställer mat som ett verktyg för att bli smal och hälsosam är bland de mest visade på TikTok idag . Oftast är dessa videobudskap förmedlade av ”vanliga personer/influencers” –och endast ibland av experter på inom nutrition.
Liknande innehåll och budskap syns förstås även på Instagram. Men det som gör att TikTok sticker ut är plattformens kraftfulla algoritmer. Dessa gör att om du en gång interagerar med den här typen av ”viktinnehåll” så kommer du få se mer av det.
Även det stämmer även för andra plattformar. Men sättet som TikTok är designat på gör det allt för lätt att snabbt få se mycket innehåll – även från personer som du inte känner. TikTok-videor är dessutom korta. Deras komprimerade form gör dem perfekta för att visa överförenklade och moraliserande hälsobudskap som det är lätt att ta sig.
Unga, vita smala kvinnor i fokus
De flesta videor som laddas upp med kost- och viktfokus kommer dessutom från unga, vita och smala kvinnor. Det bäddar för en skev kroppsuppfattning hos följarna, präglad av jämförelse och perfektionstiska och ofta orealistiska ideal. Utan hänsyn till genetiska förutsättningar, eller eventuella ätstörningar, hos den influencer som syns i videon.
Dessutom tar tonåringar i regel lättare till sig av budskap levererade av influencers, även om de inte är experter på området. Detta tror forskarna beror på att de levererar ett enkelt och snabbt budskap som det är lätt att förstå. Och då kan det vara lätt att förbise att budskapet är förenklat och tillspetsat för att sälja en produkt eller tjänst. Dessutom kan det vara svårt att förstå vem som är expert och inte inom ett visst ämne.
LÄS OCKSÅ: Varning för den digitala barnvakten
Ett aktivt val att inte interagera
Så vad är lösningen? Enligt Rebeccka Hambright, amerikansk dietist och nutritionist, är en väg att gå mer transparens och öppenhet från influencerna själva, där de är öppna med att de inte är experter. Samt att deras kroppar inte nödvändigtvis ser ut som de gör på grund av en viss diet de följer.
Ett annat sätt är att som ung Tik Tok-användare lära sig att upptäcka videor med osunt vikt- och kostinnehåll – och aktivt välja att inte interagera med innehållet. Det skulle leda till färre ger visningar och i förlängningen färre liknande videor. Och inte minst är det bra om föräldrar till barn som vistas på TikTok har lite koll på vad barnet faktiskt tittar på för filmer.
Källa: Healthline och Studien: Weight-normative messaging predominates on TikTok– a qualitative content analysis
Av Carolina Eriksson