Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Vad är selen?

Selen är ett essentiellt näringsämne som är viktigt för flera funktioner i kroppen, bland annat immunsystemets och sköldkörtelns funktioner. Det finns både organiskt och oorganiskt selen, men magtarmkanalen tar lättast upp organiskt selen.

Under många år trodde experter att den organiska selenformen l-selenometionin var bäst lämpad för kosttillskott, men nyare forskning visar att en mycket bättre effekt uppnås med selenjäst.

SelenoPrecise är den selenjäst som används i flest studier, bland annat den svenska KiSel-10-studien. Innehållet liknar den naturliga selenvariationen som man får i sig genom att äta en varierad kost med många olika selenkällor. 

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

Svenska jordarna är selenfattiga. Därför är det extra viktigt att vara uppmärksam på att man får i sig tillräckligt med selen. Det gäller särskilt för de som har celiaki, men också alla andra som undviker spannmål, och då framförallt vete. Just vete är nämligen en viktig selenkälla.

Vid en autoimmun sjukdom, som celiaki, triggas immunförsvaret att attackera kroppens egen vävnad. Att vara glutenintolerant innebär att du måste leva på en strikt glutenfri kost hela livet. Celiaki kan uppstå när som helst och är en sjukdom som ökat de senaste 60 åren. Diagnosen ställs genom ett blodprov eller en tarmbiopsi.

 

LÄS OCKSÅ: 7 tecken på att du inte tål gluten

Riskerar en sämre hälsa
Gluten är ett samlingsnamn för en slags proteiner som kallas gluteniner och prolaminer, och som finns i vete, råg och korn. Personer som har celiaki riskerar att med bara ett litet intag av gluten få en försämrad hälsa.

Alla kan inte drabbas av celiaki. I dag vet forskarna att det krävs minst tre faktorer för att en glutenintolerans ska bryta ut. Det första är en viss uppsättning gener, det andra är gluten, men vad den tredje och kanske fjärde är, det är en gåta man ännu inte löst.
Den som fått celiaki har ett immunförsvar som reagerar mot gluten, vilket leder till en inflammation i tunntarmens slemhinna. Det medför att tarmluddet skadas och tarmens förmåga att ta upp näring från maten minskar. Det ger en brist på vissa näringsämnen, oftast vitaminerna A, C, E, K och folsyra samt mineralerna järn, zink och selen.

LÄS OCKSÅ: Mineralet selen – framtidens cancermedicin?

Lågt selenvärde
Selenfattiga svenska jordar och effekten av detta på oss människor är något som professor Mikael Björnstedt har forskat på.
– Eftersom vi har selenfattiga jordar i Sverige så har de flesta svenskar ett alldeles för lågt selenvärde. Vi vet inte riktigt vad det kan betyda för hälsan långsiktigt, men hoppas att det görs fler studier på selen och vad brist

kontra normala nivåer kan betyda för folkhälsan. Svenskarna ligger inte i någon riskzon för undre värden, men generellt sett får vi i oss för låga doser, säger han.

 

Livsmedelsverkets rekommendation av dagligt intag av selen är 50 mikrogram för kvinnor. För män, och för gravida eller ammande kvinnor är den dagliga rekommendationen 60 mikrogram.

Många experter menar dock att detta är för lågt och vissa sticker ut hakan och menar att dagsintaget bör ligga på 200 mikrogram, en dos som enklast intas via ett kosttillskott. För att få i sig 40 mikrogram via kosten kan man till exempel äta ett kokt ägg och 100 gram stekt laxfilé, och för att öka dosen till 50 mikrogram lägga till två deciliter yoghurt och ett glas mjölk. Selen förstärker effekterna av och samverkar med vitamin E. Får man i sig under 20 mikrogram har man så pass stora brister att det på sikt kan leda till olika sjukdomar.

LÄS OCKSÅ: Selen är viktigt för sköldkörteln

Mikael Björnstedt

Professorn Mikael Björnstedt

Risker vid lågt selenintag
Studier har visat att selen kan förbättra mäns fertilitet genom att stödja friska spermier. En relativt ny undersökning visade att mer selen i maten kan förbättra överlevnaden hos svenska kvinnor med bröstcancer. För kvinnor som redan före cancerdiagnosen åt mer selenrik mat var dödligheten i bröstcancer drygt 30 procent lägre jämfört med dem som fått i sig minst selen.

 

Andra studier visar på sambandet mellan selenbrist och sämre immunförsvar. Vid en av dessa studier fick tolv studenter äta 200 mikrogram selen per dag under en period på åtta veckor, medan tolv andra studenter fick placebo.

LÄS OCKSÅ: Allergisk eller “bara” överkänslig?

Samband mellan selenbrist och hjärtmuskelförändringar
Blodprov på de som fått selentillskott visade en markant förbättring av de så kallade perifera blodlymfocyterna, en sorts vita blodkroppar som finns i det adaptiva immunförsvaret. Det adaptiva immunförsvaret är ett inlärt system – och ett komplement till det medfödda immunförsvaret – som bygger på igenkännande av kroppsfrämmande ämnen. Lymfocyterna angriper och förgör sådana ämnen.

Flertalet studier har kunnat påvisa sambandet mellan selenbrist och hjärtmuskelförändringar, ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar, muskelsymtom som vadkramper, växtvärk och så kallade restless legs. Sjukdomar och symtom som gör det viktigt att få i sig tillräckliga mängder selen. Något glutenintoleranta bör vara extra noga med.
– Det har gjorts flera studier och metaanalyser som visar att selen spelar en viktig roll för att sköldkörteln ska fungera normalt. Har man en långvarig selenbrist kan hormonproduktionen komma ur balans. Det finns studier som visar att patienter som tog medicin för sin sköldkörtelsjukdom kunde minska användningen av medicinen när deras dagsdos av selen uppnådde en beräknad rekommenderad nivå, säger Mikael Björnstedt.

Av Inger Palm


Vad är selen?

Selen är ett essentiellt näringsämne som är viktigt för flera funktioner i kroppen, bland annat immunsystemets och sköldkörtelns funktioner. Det finns både organiskt och oorganiskt selen, men magtarmkanalen tar lättast upp organiskt selen.

Under många år trodde experter att den organiska selenformen l-selenometionin var bäst lämpad för kosttillskott, men nyare forskning visar att en mycket bättre effekt uppnås med selenjäst.

SelenoPrecise är den selenjäst som används i flest studier, bland annat den svenska KiSel-10-studien. Innehållet liknar den naturliga selenvariationen som man får i sig genom att äta en varierad kost med många olika selenkällor. 

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturliga sätt att lindra smärta

Hälsa

Smärta kan uppstå av flera anledningar och ofta känns det skönt att få lindring. En del drar sig för att behandla smärta med läkemedel på grund av rädsla för biverkningar. Men det finns flera naturliga sätt att få smärtlindring.

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.