Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Vad är selen?

Selen är ett essentiellt näringsämne som är viktigt för flera funktioner i kroppen, bland annat immunsystemets och sköldkörtelns funktioner. Det finns både organiskt och oorganiskt selen, men magtarmkanalen tar lättast upp organiskt selen.

Under många år trodde experter att den organiska selenformen l-selenometionin var bäst lämpad för kosttillskott, men nyare forskning visar att en mycket bättre effekt uppnås med selenjäst.

SelenoPrecise är den selenjäst som används i flest studier, bland annat den svenska KiSel-10-studien. Innehållet liknar den naturliga selenvariationen som man får i sig genom att äta en varierad kost med många olika selenkällor. 

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

Svenska jordarna är selenfattiga. Därför är det extra viktigt att vara uppmärksam på att man får i sig tillräckligt med selen. Det gäller särskilt för de som har celiaki, men också alla andra som undviker spannmål, och då framförallt vete. Just vete är nämligen en viktig selenkälla.

Vid en autoimmun sjukdom, som celiaki, triggas immunförsvaret att attackera kroppens egen vävnad. Att vara glutenintolerant innebär att du måste leva på en strikt glutenfri kost hela livet. Celiaki kan uppstå när som helst och är en sjukdom som ökat de senaste 60 åren. Diagnosen ställs genom ett blodprov eller en tarmbiopsi.

 

LÄS OCKSÅ: 7 tecken på att du inte tål gluten

Riskerar en sämre hälsa
Gluten är ett samlingsnamn för en slags proteiner som kallas gluteniner och prolaminer, och som finns i vete, råg och korn. Personer som har celiaki riskerar att med bara ett litet intag av gluten få en försämrad hälsa.

Alla kan inte drabbas av celiaki. I dag vet forskarna att det krävs minst tre faktorer för att en glutenintolerans ska bryta ut. Det första är en viss uppsättning gener, det andra är gluten, men vad den tredje och kanske fjärde är, det är en gåta man ännu inte löst.
Den som fått celiaki har ett immunförsvar som reagerar mot gluten, vilket leder till en inflammation i tunntarmens slemhinna. Det medför att tarmluddet skadas och tarmens förmåga att ta upp näring från maten minskar. Det ger en brist på vissa näringsämnen, oftast vitaminerna A, C, E, K och folsyra samt mineralerna järn, zink och selen.

LÄS OCKSÅ: Mineralet selen – framtidens cancermedicin?

Lågt selenvärde
Selenfattiga svenska jordar och effekten av detta på oss människor är något som professor Mikael Björnstedt har forskat på.
– Eftersom vi har selenfattiga jordar i Sverige så har de flesta svenskar ett alldeles för lågt selenvärde. Vi vet inte riktigt vad det kan betyda för hälsan långsiktigt, men hoppas att det görs fler studier på selen och vad brist

kontra normala nivåer kan betyda för folkhälsan. Svenskarna ligger inte i någon riskzon för undre värden, men generellt sett får vi i oss för låga doser, säger han.

 

Livsmedelsverkets rekommendation av dagligt intag av selen är 50 mikrogram för kvinnor. För män, och för gravida eller ammande kvinnor är den dagliga rekommendationen 60 mikrogram.

Många experter menar dock att detta är för lågt och vissa sticker ut hakan och menar att dagsintaget bör ligga på 200 mikrogram, en dos som enklast intas via ett kosttillskott. För att få i sig 40 mikrogram via kosten kan man till exempel äta ett kokt ägg och 100 gram stekt laxfilé, och för att öka dosen till 50 mikrogram lägga till två deciliter yoghurt och ett glas mjölk. Selen förstärker effekterna av och samverkar med vitamin E. Får man i sig under 20 mikrogram har man så pass stora brister att det på sikt kan leda till olika sjukdomar.

LÄS OCKSÅ: Selen är viktigt för sköldkörteln

Mikael Björnstedt

Professorn Mikael Björnstedt

Risker vid lågt selenintag
Studier har visat att selen kan förbättra mäns fertilitet genom att stödja friska spermier. En relativt ny undersökning visade att mer selen i maten kan förbättra överlevnaden hos svenska kvinnor med bröstcancer. För kvinnor som redan före cancerdiagnosen åt mer selenrik mat var dödligheten i bröstcancer drygt 30 procent lägre jämfört med dem som fått i sig minst selen.

 

Andra studier visar på sambandet mellan selenbrist och sämre immunförsvar. Vid en av dessa studier fick tolv studenter äta 200 mikrogram selen per dag under en period på åtta veckor, medan tolv andra studenter fick placebo.

LÄS OCKSÅ: Allergisk eller “bara” överkänslig?

Samband mellan selenbrist och hjärtmuskelförändringar
Blodprov på de som fått selentillskott visade en markant förbättring av de så kallade perifera blodlymfocyterna, en sorts vita blodkroppar som finns i det adaptiva immunförsvaret. Det adaptiva immunförsvaret är ett inlärt system – och ett komplement till det medfödda immunförsvaret – som bygger på igenkännande av kroppsfrämmande ämnen. Lymfocyterna angriper och förgör sådana ämnen.

Flertalet studier har kunnat påvisa sambandet mellan selenbrist och hjärtmuskelförändringar, ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar, muskelsymtom som vadkramper, växtvärk och så kallade restless legs. Sjukdomar och symtom som gör det viktigt att få i sig tillräckliga mängder selen. Något glutenintoleranta bör vara extra noga med.
– Det har gjorts flera studier och metaanalyser som visar att selen spelar en viktig roll för att sköldkörteln ska fungera normalt. Har man en långvarig selenbrist kan hormonproduktionen komma ur balans. Det finns studier som visar att patienter som tog medicin för sin sköldkörtelsjukdom kunde minska användningen av medicinen när deras dagsdos av selen uppnådde en beräknad rekommenderad nivå, säger Mikael Björnstedt.

Av Inger Palm


Vad är selen?

Selen är ett essentiellt näringsämne som är viktigt för flera funktioner i kroppen, bland annat immunsystemets och sköldkörtelns funktioner. Det finns både organiskt och oorganiskt selen, men magtarmkanalen tar lättast upp organiskt selen.

Under många år trodde experter att den organiska selenformen l-selenometionin var bäst lämpad för kosttillskott, men nyare forskning visar att en mycket bättre effekt uppnås med selenjäst.

SelenoPrecise är den selenjäst som används i flest studier, bland annat den svenska KiSel-10-studien. Innehållet liknar den naturliga selenvariationen som man får i sig genom att äta en varierad kost med många olika selenkällor. 

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Jag har inte varit förkyld på flera år”

Hälsa

Nina ÅkesDotters immunförsvar svajade och hon kunde få dras med snuva och hosta under hela vintern. Men så hörde hon talas om förkylningsörten echinacea. Efter att hon stöttat immunförsvaret under nästan ett år med det växtbaserade läkemedlet går det numera flera år mellan förkylningarna.

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

 

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.