Ung man håller sig om magen

Goda bakterier ger en bättre mage – och en god jul!

Bakterier förknippar vi kanske med sjukdomar och elände. Men – faktum är att bakterier också är våra livsnödvändiga vänner. Inte minst när det gäller att ta hand om vår mat och se till att vi får ut all näring av den. Samtidigt hjälper bakterierna oss att hålla matsmältningssystemet i balans – och magbesvär på längre avstånd.
Här får du veta mer. 

En bra balans i vår mag-tarmmiljö är viktigt. Härifrån styrs nämligen 75 procent av immunförsvaret - och därmed alltså vår hälsa.
Rubbas balansen finns risk för flera åkommor, bland annat att vi drabbas av besvär som ballongmage, orolig matsmältning, gaser, magknip eller en obehaglig uppblåst känsla. Det finns många faktorer som kan orsaka denna obalans, till exempel medicinering och stress. Men också när vi bryter våra matvanor och ”slarvar” med maten, eller äter mer och sådant som vi kanske normalt inte äter varje dag.

► Läs också: Bättre mage med probiotika

Lätt att balansen rubbas
Julbordets fröjder kan innebära en sådan störning. Fetare mat, mer mat, mat på udda tider – och så lite gott att dricka till detta. Trots att vårt matsmältningssystem normalt innehåller mer än ofattbara 100 000 miljarder flitiga bakterier, kan julens fröjder faktiskt rubba balansen och skapa problem.

 

Fryst mat och moderna konserveringsmedel slår ut bakteriekultur
En lösning är att ge kroppen lite extra bakterier i form av mjölksyrabakterier. Förr i tiden fick vi extra tillskott av dessa arbetande bakterier i form av syrad mat. Under flera tusen år var just ”syrad mat” den enda konserveringsmetoden man kände till. När frysboxen och moderna konserveringsmedel gjorde sitt intåg försvann detta naturliga, dagliga tillskott av levande bakteriekultur.

► Läs också: Ny forskning bekräftar: Probiotika och fibertillskott hjälper vid IBS

Olika miljöer kräver brett spektrum
Det är i tarmarna som bakteriefloran gör sitt viktiga arbete och skapar förutsättningar för balans och näringsupptag. Miljön skiftar dock beroende på var i tarmen bakterierna ska verka. Därför har naturen sett till att vissa bakterier trivs bäst i tunntarmens mycket sura miljö, medan andra fungerar bäst i mitten och några släkten i slutet av tarmsystemet, där miljön är neutral. Det krävs alltså ett brett spektrum av bakteriesläkten, så att hela tarmsystemet fungerar som det ska.

Tillskott motverkar besvär
Idag äter vi inte längre speciellt mycket ”syrad mat”. Men flera vetenskapliga studier har visat att om man ger ett balanserande tillskott av mjölksyrabakterier kan många vardagliga – men väl så obehagliga – magbesvär undvikas. Det finns till och med bakterietillskott med upp till 15 miljarder mjölksyrabakterier i en enda kapsel, och dessutom med ”bredspektrum”, alltså olika bakteriesläkten som fördelar ut sig i hela tarmsystemet. Det finns flera sorter av mjölksyrebakterier, eller probiotika som det också kallas. Några exempel på populära probiotikaprodukter med många olika bakteriestammar mjölksyrebakterier från Holistic, Alpha Plus och LactiPlus Forte från Baltex, varav den sistnämnda innehåller närmare 15 miljarder mjölksyrabakterier i en enda kapsel. Fråga gärna om fler råd i en hälsobutik.

Läs också: Fredrik Paulún om tarmflorans vikt för magen – och allmänhälsan

 

Matsmältningsproblem vanligt i juletid
Man kan alltså hjälpa sitt matsmältningssystem en smula på traven med hjälp av levande mjölksyrabakterier. Med tanke på hur viktig vår matsmältning är för vårt välbefinnande kan det nog betraktas som en ganska enkel åtgärd. Inte minst i juletider – då man helst bara vill kunna äta mat och mysa med familjen utan jobbigt magtrubbel, eller hur?
Och vem vill ha problem i onödan liksom?

Läs också: Kvinnor med ”goda” bakterier i brösten får mer sällan bröstcancer

Av Isabelle G Hedander

Källor: 1177 Vårdguiden, Wikipedia, Richard Coico, Geoffrey Sunshine, Eli Benjamini (2003). Immunology: a short course. New York: Wiley-Liss. ISBN 0-471-22689-0. * Health benefits of probiotics: are mixtures more effective than single strains? C. M. C. Chapman, G. R. Gibson, I. Rowland. European Journal of Nutrition, 2010.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.