Annons
Annons

”Gör det lätt att göra rätt genom nudging”

Fria val? Glöm det. Vi blir hela tiden puffade i en riktning – och ibland är det exakt vad som krävs för att hjälpa oss att göra de val som får oss att leva och agera mer hälsosamt eller hållbart, menar privatekonomen Shoka Åhrman.

Redaktionen

30 november, 2019
”Gör det lätt att göra rätt genom nudging”
Dela inlägget

Fria val?
Glöm det. Vi blir hela tiden puffade i en riktning – och ibland är det exakt vad som krävs för att hjälpa oss att göra de val som får oss att leva och agera mer hälsosamt eller hållbart, menar privatekonomen Shoka Åhrman.

Närmare hälften av de besluten vi tar i vår vardag handlar om vanor och rutiner – inte om medvetna val.

Varumärkesplacering är en välkänd strategi för att få oss som konsumenter att agera och välja vissa typer av varor. Till exempel att placera mjölken längst in i butiken för att det ökar chansen att du som kund plockar på dig fler varor än du tänkt, eller att godiset är placerat precis framme vid kassorna vilket gör det lätt att det slinker ner en chokladkaka.

LÄS OCKSÅ: Utmana dig att äta vegetariskt under en månad – genom nudging

Krävs en liten knuff i rätt riktning
Ibland krävs det därför hjälp på traven att göra de valen som får oss att leva och agera mer hälsosamt eller hållbart. Det krävs helt enkelt en liten ”nudge”, puff eller knuff.

Nudging är alltså ett verktyg som kan användas för att hjälpa dig som individ eller samhället genom att främja beteenden som är av nytta.

Vi människor och vårt kortsiktiga tänkande, brist på självdisciplin och lathet är många gånger det som hindrar oss från att göra även det som vi vet är bra för oss och som vi faktiskt vill

Foto: Peter Knutson

göra. Nudgen, eller puffen, blir bryggan som gör att vi kan gå från avsikt till handling.

Vi tar ett exempel. När det kommer till bäst-före-datum valde en livsmedelsbutik att inte markera produkten med kort datum med en röd extrapris-etikett som kan förknippas med dålig kvalitet. Istället markerade butiken produkten med grön etikett och texten ”lägre pris-ät snart”. Den gröna etiketten ledde istället till att fler valde varan med kort datum och lägre pris, vilket i sin tur leder till att vi både sparar pengar och miljön.

LÄS OCKSÅ: 11 anledningar att le – varje dag

Välja trapporna i stället för hissen
Nudging handlar inte om att minska befintliga alternativ utan istället få fler att göra bra val, genom att göra det enklare att välja trapporna istället för hissen, eller anpassa den fysiska miljön för att underlätta för fler att välja att cykla istället för att ta bilen.

Tittar man på länder där cykeln är ett vanligt transportmedel, som vårt grannland Danmark, har man kunnat hitta delar av förklaringen i just tillhandahållandet av cykelbanor, fler parkeringsplatser för cyklar och att man helt enkelt skapat sätt som främjar cyklandet.

LÄS OCKSÅ: Mindfulness mot depression

Små medel för att påverka våra val
Det finns en anledning till varför USA:s tidigare president Barack Obama under sin tid i Vita huset hade en så kallad nudging-enhet. Man kan nämligen med väldigt små medel påverka våra val i alltifrån att välja det vegetariska alternativet på menyn till att få fler att donera organ.

Att använda nudging är till stor nytta även när det kommer till privatekonomiska beslut som till exempel pensionssparande. Där har man till exempel kunnat välja att avsätta kommande löneökningar i pensionssparande. Det är enklare att spara mer imorgon än det är idag.

Då vi många gånger har svårt att avstå saker i nuet blir detta ett enklare sätt och en nudge att ge ett löfte om att avstå pengar du ännu inte har.
En lite ”nudge for good ”helt enkelt!!

Av Shoka Åhrman, privatekonom och bokaktuell med ”Så blir du rik i den digitala ekonomin”.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.

Annons
Fakta

Shoka Åhrman

Ålder: 39
Bor: Göteborg
Familj: Man och två barn
Yrke: Ekonom, författare och föreläsare (jobbat på bank med privatekonomiska frågor i många år)
Aktuell med: Boken ”Så blir du rik i den digitala ekonomin” och kommande boken ”Separationshandboken”

Annons
Annons