Kvinna som väljer mellan olika matvaror

”Gör det lätt att göra rätt genom nudging”

Shoka Åhrman

Ålder: 39
Bor: Göteborg
Familj: Man och två barn
Yrke: Ekonom, författare och föreläsare (jobbat på bank med privatekonomiska frågor i många år)
Aktuell med: Boken "Så blir du rik i den digitala ekonomin” och kommande boken "Separationshandboken"

Fria val?
Glöm det. Vi blir hela tiden puffade i en riktning – och ibland är det exakt vad som krävs för att hjälpa oss att göra de val som får oss att leva och agera mer hälsosamt eller hållbart, menar privatekonomen Shoka Åhrman.

Närmare hälften av de besluten vi tar i vår vardag handlar om vanor och rutiner - inte om medvetna val.

Varumärkesplacering är en välkänd strategi för att få oss som konsumenter att agera och välja vissa typer av varor. Till exempel att placera mjölken längst in i butiken för att det ökar chansen att du som kund plockar på dig fler varor än du tänkt, eller att godiset är placerat precis framme vid kassorna vilket gör det lätt att det slinker ner en chokladkaka.

LÄS OCKSÅ: Utmana dig att äta vegetariskt under en månad – genom nudging

Krävs en liten knuff i rätt riktning
Ibland krävs det därför hjälp på traven att göra de valen som får oss att leva och agera mer hälsosamt eller hållbart. Det krävs helt enkelt en liten ”nudge”, puff eller knuff.

 

Nudging är alltså ett verktyg som kan användas för att hjälpa dig som individ eller samhället genom att främja beteenden som är av nytta.

Vi människor och vårt kortsiktiga tänkande, brist på självdisciplin och lathet är många gånger det som hindrar oss från att göra även det som vi vet är bra för oss och som vi faktiskt vill

Foto: Peter Knutson

göra. Nudgen, eller puffen, blir bryggan som gör att vi kan gå från avsikt till handling.

Vi tar ett exempel. När det kommer till bäst-före-datum valde en livsmedelsbutik att inte markera produkten med kort datum med en röd extrapris-etikett som kan förknippas med dålig kvalitet. Istället markerade butiken produkten med grön etikett och texten ”lägre pris-ät snart”. Den gröna etiketten ledde istället till att fler valde varan med kort datum och lägre pris, vilket i sin tur leder till att vi både sparar pengar och miljön.

LÄS OCKSÅ: 11 anledningar att le – varje dag

Välja trapporna i stället för hissen
Nudging handlar inte om att minska befintliga alternativ utan istället få fler att göra bra val, genom att göra det enklare att välja trapporna istället för hissen, eller anpassa den fysiska miljön för att underlätta för fler att välja att cykla istället för att ta bilen.

Tittar man på länder där cykeln är ett vanligt transportmedel, som vårt grannland Danmark, har man kunnat hitta delar av förklaringen i just tillhandahållandet av cykelbanor, fler parkeringsplatser för cyklar och att man helt enkelt skapat sätt som främjar cyklandet.

LÄS OCKSÅ: Mindfulness mot depression

Små medel för att påverka våra val
Det finns en anledning till varför USA:s tidigare president Barack Obama under sin tid i Vita huset hade en så kallad nudging-enhet. Man kan nämligen med väldigt små medel påverka våra val i alltifrån att välja det vegetariska alternativet på menyn till att få fler att donera organ.

 

Att använda nudging är till stor nytta även när det kommer till privatekonomiska beslut som till exempel pensionssparande. Där har man till exempel kunnat välja att avsätta kommande löneökningar i pensionssparande. Det är enklare att spara mer imorgon än det är idag.

Då vi många gånger har svårt att avstå saker i nuet blir detta ett enklare sätt och en nudge att ge ett löfte om att avstå pengar du ännu inte har.
En lite ”nudge for good ”helt enkelt!!

Av Shoka Åhrman, privatekonom och bokaktuell med "Så blir du rik i den digitala ekonomin”.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.


Shoka Åhrman

Ålder: 39
Bor: Göteborg
Familj: Man och två barn
Yrke: Ekonom, författare och föreläsare (jobbat på bank med privatekonomiska frågor i många år)
Aktuell med: Boken "Så blir du rik i den digitala ekonomin” och kommande boken "Separationshandboken"

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.