Groddat är godast

Grönkål och mangoldtips

 

Hej och hå! Vi fick lite grönkål och mangold av Maria ( som i sin tur hade fått från sin granne med kolonilott)

Jag gjorde:

Pesto med grönkål och casewnötter

Mixa cawenötter till fint mjöl tillsätt sedan en handfull grönkål och mixa till bra konsistens. Ringla i olivolja och smaka av, ibland kan det behövas något sött som houng, agave eller dadelsirap då grönkplen kan vara besk i sig.  Ingen ost? Jodå, men den tänker jag ha ovanpå.

Grönkål och casewnötspesto

Mangolddolmar med ris och tomatsås

Lägg okokt ris i blöt. Cirka 10 minuter. Förväll fina och stora mangoldblad. Spola kallt och låt stå. Blanda ris med tomatsås och lägg i bladen. Forma till knyten. Stäng med tandpetare och det behövs.
Ångkoka i 30 minuter.

Mangolddolmar med ris och tomatsås

Hulkenpasta

Gjorde en färskpasta deg med Tip 00, ägg och olivolja och hackad mangold. Fick inte den effekten jag tänkte mig, men tanken var god, om jag vill ha den grön - bör jag ha i mer mangold.
Degen har vilat ett dygn och nu gör jag färsk ravioli med peston jag skrev om ovan.

Serverades med tomatsås. När jag kokar färsk pasta har jag som riktmärke att pastan flyter upp när det är klara. Det blev verkligen lite "pokoloco" över raviolin, eller blev det tortitlini?

 

Potatisomelett med mangold
Vispa ihop några ägg med vatten, mjölk, grädde eller motsvarande. Krydda. Häll i en form. Skiva över en några kokta potatisar och manglold i bitar. Toppa med ost, feta eller vanligt. Grädda i ugnen 20 - 30 minuter tills äggen stelnat.  Toppen som "restmat" Lägg gärna i det du har lite av varje av. Kanske en bit lök, paprika med mera.

 

Gjorde även mangold soppa och grönkålschips. Mamma serverar prinskorv till hennes mangoldsoppa, är det vanligt? Kokt ägg, ja, men hur många har prinskorv i soppan?



utvärdering av en brevväxling

I går var det den 1 oktober och landets ålderdomshem kunde äntligen öppnas. Ni förstå vilket fängelse det har varit för våra gamla. Att bara sitta och glo. Tänk dig.

Från i mitten av april har jag och Elsa brevväxlat med SigBritt och det har varit så oerhört givande. Fantastiskt och har gett så mycket. Vi har inte ännu varit där själv, men SigBritts barn har varit och hälsat på henne och har sett denna brevskörd från mig och Elsa. Man skulle lätt kunna tro att det "bara är ett brev" och det är väl inget. Men det är mycket, mycket mycket mer än så.

Denna lilla gest av människlighet som jag kom på i våras har skapt en sådan enorm glädje på ålderdomshemmet, det har engagerat och skapat sammanhang. En förväntan, en längtan, och få tillbaka en livslust.

Att få något att göra och det är viktigt.  Känna sig viktig, behövd, någon tänker på mig och det gör oerhört mycket för ens psyke.
Jag kan föreställa mig att brevet är veckans största händelse. Både att få, läsa och att få sätta sig ner och skriva.
Man sätter ord på det man tänker, känner och vill och det tror jag kan vara otroligt nyttigt för en 90 åring precis som för en 6 åring.

Jag har verkligen förändrat livet för en människa. Och det  känns troligt bra i mig.
Gör skillnad - skriv brev.

SigBritt är Elsas gammelfarmor om nu undrar.



Zucchinitips

Nu är det verkligen zucchinitider! Här kommer några ideer på vad man kan göra med den mäktiga grönsak. Vi fick en gigantisk av Maria och den räcker till mycket. Här kommer några tips.

  1. Fräs i pitabröd
    Skär eller mandolina zucchini, morötter och lök fräs grönsakerna mjuka. Ha i tomatås, kryddor som ingefära och vitlök, gurkmeja.
    Låt puttra tills allt är mjukt. Stek några falafflar till och värm pitabröd. Servera med gräddfil. Klart på några minuter.  ( Ingen bild)
  2. Zuccini och hallumi biffar
    Riv zucchini och hallumi på grövsta på rivjärnet. Pudra över potatismjöl och låt stå några minuter medan du sätter på potatisen. Krama ur överflödig vätska och stek i hetpanna i ordentligt med olja. De blir godast när de är riktigt frasiga.
    Servera med kokt potatis och sallad.

 

  1. Zoodles med jordnötssås
    Mixa jordnötssmör, shoyo, agave, äppelvinäger, vatten, lime och soltorkade tomater till en sås.
    Eftersom jag inte kommer i håg receptet är det viktigt att smaka av och lita på sina smaklökar.
    Oh, jag det kan låt mystiskt men den här blandningen blir oväntat gott.
    Jag använder den gärna till dippsås olika rullar, rulla in lite grönsker i tex isbergsallad och doppa i denna sås. OMG.

    zoodles med jordnötssås

Såsen kan med fördel göras först och låta stå framme. Innan servering svarva zuccini och morötter med en svarv eller potatiskalare.  Blanda med såsen och mixade pischtagennötter ( pumpakärnor är också gott)

kolla vilken enorm



Lova mig att göra en sak under hösten, bara en, ok?

Nu kommer en pekpinne, ok? Men en ganska viktig sådan, en väldigt viktigt egentligen. Det handlar om vad många gör medvetet och endel gör omedvetet. Några gör på fredagskvällen, någon annan på lördagen, någon ytterligare på söndagen.

And life goes on. På måndagen kanske, eller tisdagen. Under mensen, för att någon är "dum" för att man själv är duktig, för att man känner sig ensam, för att chefen är från helvetet. För att man är tjock, för att man är smal.

Ok.... det jag vill säga är SLUTA UNNA DIG!

Du ska bara äta för att det är gott. Ät ingen kaka för att du ska unna dig, utan för att det är gott. Bara därför. Livet blir så mycket lättare. Ok?

 

Tänk vad mycket stress och tjafs du kan undvika om du släpper den tanken. Nu snackar vi inre stress så klart. En tanke som säger att "du inte borde, men.... nu ska jag unna mig"

Ät och njut människa! Njut av pannkakor med lönnsirap, njut av chokladkakan, njut av äpplet, njut av allt i livet.

Ps... När man "unnar sig" är det ofta att kroppen kompenserar med något annat istället och det blir en obalans.
Bara prova nästa gång.



Dagbok över en som fastar

Det är efter du har avslutat din fasta som det börjar hända grejer, bara så att du vet.

Jag avslutade min fasta i onsdags och idag, lördag tömmer jag fortfarande och är drabbad av sura uppstötningar så fort jag äter "sur" mat.
Bröd, mejeri, mjölmat är surt och ger mig uppstötningar - idag ska jag testa att bara äta rawfood och se om det hjälper.



Fastar *Dagbok över en som fastar*

Idag har jag gjort något som jag aldrig tidigare gjort förr och tänker ta tillfället i akt och föra lite dagbok om hur jag tänker och känner och mår.

Fakta:

Det här är en fasta som går ut på att dricka fuktjuicer och buljong
Vi dricker bara äppeljuice, grönsaksjuice och multifruktjuice, buljong, vatten och örtte.
Tiderna varierar men ungefär 2 timmar blir det mellan varje måltid då vi dricker  1,5 dl juice, förutom tilll lunch då vi får 3,5 dl  Vi fick ett schema med våra drycker vi förberedde genom att i god tid bestämma tider när vi ska intaga våra drycker.  Vi ska göra det i tre dagar.
Dryckerna ska intagas med sked och varje måltid bör ta 20 minuter.

Dag 1
Börjar dagen 07 med vatten och salt.  Jag brukar annars starta up med kaffe och en stor frukost. Jag äter gärna på morgonen.

Då vi är två som kör är det bra om man är samspelta och kör samma tider. Herman var lite morgontrött och kom efter men det rättade snart till sig.

Vid 11 tiden var jag matt och kände mig svag. Drack ungefär 11 koppar örtte, kände svårt att fatta och ta in information.
Vi stannade inne fram till 16 tiden på em - kände mig ofattligt hungrig och yrslig. Kände som domningar i mun och tunga dessutom.
Vi kör våra juicer och det så här sammanfattning efter första dagen "jag trodde det skulle vara värre"
Självklart fantiserar vi om vilken mat vi ska äta och skriver inköpslistor. Tänker grillspett med grönsaker.
Jag har ett sug efter mat, självklart - men inte så att jag kan stå emot frestelser.
Tror och hoppas att jag kommer få bättre smak och lukt sinne när detta är över. Varnade barnen att jag kunde bli arg, men inte blivit mer än vanligt.
Vid 21 tiden tog vi en kaffe, vet inte om det påverkar eller inte.

Jag inte lockats av alla frestelser som finns hemma. Bra va! Vi har bröd, godis, och var till och med köpte glass åt barnen. ( Inte sugen, alls)

Ok, privat men ni kanske undrar, avföringen, jag hade väl förväntat mig att det skulle vara mer, nu särskilt första dagen.

Första dagen spenderade jag mest typ framför en skärm, jag var nog lite rädd, men i morgon har jag planer på att föra dagbok, läsa bok, reflektera, sugen på att basta ( och vi har i huset, men det är varmt ute... så känns märkligt på något sätt) och andra bra saker.
Nu är klockan 21:44 och jag har en "märkligt hinna" i huvudet. Har dessutom lite ont i nacken då jag legat och såsat framför tv lite för skönt.

Jag har "en last" jag ÄLSKAR mjölmat. Bröd, pasta, och annat sånt gott. Det ska bli spännande att se om detta kommer att påverkas eller inte.  Vem säger nej till en surdegsbaguette? En pizza? En stor skål med perfekt kokt pasta..... Inte jag ialla fall.

Mina förväntningar / Varför gör jag detta?

Av samma anledning som att jag badar isvak - för att känna mig oövervinnerlig, odödlig, att allt är möjligt och att jag vill känna mig mer levande. Man klarar mer än vad man tror. Jag vill bli mer fokuserad och klartänkt.

Dag 2

Så kom morgonen och klockan 7 serverade jag mig själv en dryck. Gott? Nja, "man får väl stå ut" - Inget ont om dryckerna, de ÄR goda, men att bara äta/dricka samma sak om och om igen....
Jag lever i en ständigt malande hunger som man lär sig leva med mer eller mindre och det man ser framemot är 1,5 dl dryck . Man längtar.
Vi träffar Peter och Harry och går och badar, de skrattar åt vår termos med buljong och skämtar om att äta indiskt till kvällen ( de har öppnat en ny utanför vår port och det doftar underbart alla dagar i veckan)

Jag känner mig "likgiltig" och radiostyrd. Går efter schemat, vi pratar om mat; rågbröd, keso, groddar potatis, tomatsås. Mat som mättar och ger något, nu när jag tänker efter.

Mitt huvud är "rörigt", men radiostyrt. Jag vet vad jag ska göra, jag önskar att jag blir mer klartänkt.
Med rörigt menar jag inte att den massa tankar och sånt som kommer och stör utan mer innan "upplösningen"
Jag är snäll mot mig själv och alla känner jag. ( även om det är jobbigt, för det är det. Brutalt jobbigt)
Det är under dag 2 och dag 3 som jag har hört blir det jobbigaste och att det är lätta att ge upp.

Det är under dag två vid 21 tiden som vi också gemensamt väljer att avbryta fastan iförväg.

Varför?

Jag vet inte om mina känslor, tankar, hunger och så är del av processen och om det ska vara så, men så fort vi hade tagit beslutet att avbryta och börjat äta kände jag mig lurad och "så nära slutet". Det var nu som arga rösten kom fram ( eftersom jag bröt och inte kunde hålla ut, känner jag mig besviken på mig själv)
Jag tror inte att jag hade lyckats så bra att springa maraton, att ge upp så nära slutet

Jag kände att jag gav upp för lätt, och är kanske lite besviken på mig själv. Det gäller att stå ut. Kämpa på, kämpa vidare. Om båda två är lätt övertalade och ger upp så lätt kan det behövas en till i gänget som säger stopp.

Det  är det som man står ut med som man kommer stärkt igenom på andra sidan som man blir läkt och lärd av.  Det är då du lär dig. Bara då. Visa för dig själv att du är villig att göra detta för din kropp, din själ.

Dock, är alla möjligheter öppna för att göra om detta igen - nu är ju jag och kroppen förberedd.

Men

Jag tror inte att juicefasta passar mig, däremot är jag mer inne på detox, eller mer koncentrerat rawfood i vardagen. Jag vill äta varierat och faktiskt äta något.
Dock var det bra för mig, med tiderna. Rutinerna som gjorde att man såg framemot något.
Jag tror också att det viktigaste är vad man äter innan och efter fastan, om man äter bra och nyttigt förjämnan.  ( Eller iallafall största delen)

Man bör inte heller gå raka vägen till en grillad korv med pommesfrittes efter fastan - utan göra bra val som man kan hålla i vardagen.

Ärligt talat så tror jag att det är den här "livsstilsbiten" som jag saknar  "men i morgon har jag planer på att föra dagbok, läsa bok, reflektera, sugen på att basta..."  som jag skrev längre upp i texten under "dag 1"

Dag 3 
Vi åkte till Farsta havsbad och badade - utan att fasta. Vi hade brytit. Vad finns det för mat i en strandkiosk / grillkiosk? Inte direkt passande kan jag tycka.

 

Vad jag har lärt mig:

Planera, planera, planera. det är lätt att falla offer "och inte ha något val, jag måste äta det som serveras i grillkiosken"
Ta med dig mat även efter fastan. Att ta hand om sig tar inte slut bara för att fastan är det.

Det är ju inte vad du gör under 3 dag som spelar roll utan vad du gör för jämnan, eller har jag fel ?

Har du fastat? Hur gick det? Vilket blev resultatet?

 

 



Vad är skillnaden mellan vegan och rawfood?

Det finns likheter mellan vegansk mat och rawfood mat men det är också några viktiga skillnader.
All rawfood mat är vegansk men all vegansk mat är inte rawfood

Vad är rawfood
Det är mat som inte har hettats upp mer än 45 grader ( lite olika skolor angående temperaturen, vissa hävdar bestämt att 43 grader är rätt andra säger 45 och ytterligare någon 48)  - just nu är det inte viktigt exakt temperaturen utan att maten inte har hettats upp.
Tänk att rawfood maten är vegansk, glutenfri och inte upphettad.

Några viktiga skillnader
Veganer äter pasta på mjöl
Rawfoodare äter "zoodles" ( svarvad zucchini)
Vegan äter bröd
Rawfoodare äter bröd om det inte innehåller gluten, inte varit upphettat mer än 45 grader
Vegan äter kokt, stekt och ugnsbakad mat
Det gör inte en rawfoodare.
Bönor, linser, ärtor med mera är en viktig näringskälla för en vegansk person då de innehåller mycket protein.
Den som äter veganskt kan gå och köpa en tetra med kikärter för att göra en hummus  (Bönor och annan mat i tetra eller konservburk är ju kokta och klara) För att göra en hummus rawfood så köper du torra kikärtor och blötlägger, groddar dem för att sedan mixa.

Veganen äter socker och godis ( gelatinfritt)
En som äter rawfood äter inte socker alls. För att söta maten används morötter, soltorkade tomater och i efterrätter banan, dadel, raw honung eller blötläggningsvatten från tex dadel

Kan jag använda all mat? 

Inom rawfood måste man lära sig varje livsmedel för sig ( eller fuska, det går ju också) om du tar fram en soyaflaska och tänker använda måste du lära dig om alla råvaror i den produkern inte är upphettat, vegansk och glutenfri. ( Soya var väl ett dåligt exempel, men tänk på allt du har hemma i skafferiet, vet faktiskt inte om just soya är rawfood. Jag tror att sojabönorna är fermenterade och inte kokta)

Vad behöver man för att laga rawfood?
Kom i håg att maten inte hettats upp så därför behövs ingen spis eller ugn.  - Det behövs ju när man lagar vegansk mat.
Man "lagar maten" genom att mixa, blötlägga eller torka.
Ofta står det att man behöver en höghastighetsmixer men det kan man ofta komma undan genom att blötlägga lite längre.  Dessutom är dessa maskiner inte så fasligt dyra längre och i mycket bättre kvalité än de var för 5-6 år sedan.  Men, lugn, man kommer långt på en stavmixer.

"hur gör jag såsen tjock"
Inom rawfood gör man såsen tjock genom att tillsätta en avokado eller nötter, (särskilt casewnötter)
Inom  vegan kan man köpa en produkt t ex en havregrädde.

Var hittar jag maten?

För en vegan finns det fullt med hel och halvfabrikat att ta hjälp av när maten ska på bordet. Den som äter rawfood får leta efter råvaror, för att skapa en rätt av. Det kan i början vara mycket att lära sig, för man behöva hitta andra sätt att laga maten och om livsmedel av hemliga egenskaper - som att caswenötter gör t ex soppor tjocka.
Kom i håg att eftersom den som äter rawfood inte får hetta upp maten, är de många livsmedel som "försvinner" men som en vegan äter.  T ex potatis, kålrot.
Palsternacka är gott att mixa och använda istället för couscous i en sallad.
Ta gärna ett varv i din butik för att se vilka råvaror som går att äta utan att värmas upp. Man måste lära sig att se sin butik med "nya ögon"

Vilken är snabbast?
När man kommit in i att laga rawfood är det absolut snabbast eftersom man lagar ofta för flera dagar framåt. Det blötläggs, torkas och mixas. Man kan behöva komma in i ett annat tänk, förståelse och då blir det en livsstil.

Tänk hela maten som en komposition med mycket färg, former och texturer.

Vilket är nyttigast?

Den som är DU mår bäst av anser jag vara nyttigast. Visst finns det inom rawfood forskning på enzymer och hur hela matsmältningsapparaten mår bättre när de får äta naturliga råvaror. Allt börjar i magen och hur hela du mår påverkas av vad du äter. Jag känner mig mer "nöjd" och hel. Jag har inget behov av att småäta på kvällen, jag har inget behov av socker eller andra sötsaker.  Vilket i sin tur gör mig mindre "däst"

Nyttigt är en ganska konstig fråga, tycker jag. Men jag tar upp det för folk undrar.

Rawfood är mejerifri men innehåller ofta och gärna nötter i recepten.

Maten ska inte vara ett straff eller en skuld - man ska inte äta något dåligt och sedan känna dåligt samvete och må dåligt över det. Jag kan ibland känna så med vegansk mat, man aldrig när jag äter rawfood. Jag är helt hel och helt komplett.

Glass, efterrätter och godis är enklast att göra och börja med. Sallader är ofta rawfood när man tänker på det.

Relaterade länkar

Fördelar med rawfood

Gör din egen nicecream på banan

Frukt och bär remmar / läder

Krämig och god grönkålssoppa rawoodstyle

Cashewnöts och olivtapenade

Chiapudding i vaniljsås 
( Den här minns jag, herregud vad god)

Blåbärsglass till lunch

Nötpesto med zucchinipasta



5 saker att göra på jobbet – hemma

Ok i dessa tider är det många som är hemma och jobbar och jag har märkt att en del uppfattar det som tråkigt och outvecklande och oinspirerande. Det blir lätt att man håller på med hemma saker, som att tvätta, städa och så.

Jag vill inte att vi ska göra revolt och skita i jobbet ni som har ett, men om det finns lite strötid då du inte vet vad du kan göra, för det händer alltid. Och då är det lätt att telefonen kommer fram som tidsfördriv.

Det kan ibland upplevas "som inte på riktigt" när man "bara jobbar hemifrån"  - men glöm inte att varje dag som går pågår ditt liv.
Du kan göra vad du vill, det är bara din inställning som sätter dina gränser. Det går självklart att träna även om man bara är på samma plats hela tiden. Du är ingen fånge i ditt hem, du har ju nyckeln till ditt hem.

För mig att det viktigt att gå och lägga sig nöjd, att man gjort allt man kan. Jag tror att känslor fastnar i ditt cellminne och allt bara samlas på hög inne i dig. När du går och lägger dig nöjd  - inte uttråkad eller rastlös hjälper det dig att neutralisera cellerna.

1 - Varje gång du sätter dig sätt dig 10 gånger. Detta mina vänner, kommer göra underverk för hela din kropp!

2 - Gör du montona uppgifter? Lyssna samtidigt på en pod eller på ett prat som för dig framåt. Allra helst något som stärker dig mentalt och där du hör saker som hjälper dig att vara den du är.

3 - Lär dig någonting i smyg. Vad gör du i smyg? Passar du på att äter godis när ingen ser? Jag tycker att det här i smyg är toppen, om det används på rätt sätt - vill säga.

4 - Skriv tacksamhetsdagbok! Sätt dig ner och gör det på riktigt, slappna gärna av och se till att du inte blir störd av telefonen. Detta kan låta så enkelt, banalt men det är ack så viktigt. Det är det som gör livet magiskt.  Ja, gör det på arbetstid - självklart.

5 - Kom i håg att det faktiskt är det lilla som gör det stora, det är det som du gör regelbundet som faktiskt gör skillnad. Bara det.



Tips!

Jag känner mig som Klotty! Fattar du, full av liv igen, lust och glädje. Livet är kul!

En sån enkel sak som att skölja näsan kan faktiskt skapa underverk i mitt liv. Från att ha gått i en halvmesär, småtråkig tillvaro till att älska livet. Förstår ni, vilket under denna lilla handling kan göra.

Livet blir roligare när man andas ordentligt.



Tips och tricks i Coronatider – Hemester

Nu är det ju hög tid att planera sin semester och enligt rekommendation får vi bara förflytta oss två timmar från vår bostadsort.
Så hur ska vi tänka.

Jag tänker så här att de bästa stunderna och de bästa minnena och det bästa "allt" finns precis där vi bor och där vi är.

Det fina finns inom oss och precis runt oss - inte i GOA eller på en allincluvise i Grekland.

Har du...
Känt gräset på dina bara fötter, alltså känt, verkligen känt?
Har du sett sjärnhimlen? Alltså verkligen sett? En klar himmel? Har du lagt en pläd över dig i stolen på balkongen och sett?

Har du...
Tänt ditt triangakök i din tomt? i en park?
grillat marshmallovs över lågan?
( Jag har inget eget kök, men det fanns en snäll granne som ville låna ut sitt, men är nu själv beredd att lägga de pengar som krävs)

Jag tänker att man ska kunna vara på en och samma i flera timmar utan att bli uttråkad - Om man tänker så, vad behöver du ta med? Vad behöver du planera?
Mat? Dryck? Lekar? Något att göra?
Hur kan du få utevistelsen att räcka länge? Vad kan vi göra utan att få människor att längta hem sina elektroniska enheter?

TRÅKIGT för min tonåring? 

Ge barn, ungdomar och unga vuxna en meningsfull och ansvarsfull uppgift. Vad det kan vara beror ju på vad nu gör, men att hålla kartan om ni är ute och går, att hitta och samla ved till er brasa till kvällen?  Tänk om tonåringarna upplever det som tråkigt för att de "inte känner att de är delaktiga" att de blir utanför.  De är ju i en känslig ålder och då är det extra viktigt att tanka kärlek. Precis som att det är viktigt att få smälla igen dörren till sitt rum och skrika stick.

Andra konkreta tips:

  • Gör Bäst i Test -test Särskilt kul om du gillar det programmet och dess utformning. Gör eget eller hitta något som redan finns
  • Tälta
  • Lär dig vad man kan äta i naturen.

Vad ska du göra på din semester?