Groddat är godast

Miljödilemmat

Hej alla

Idag har jag varit lite av en grävande journalist  – jag upptäckte en produkt i mitt städskåp. En toalettrengörningsprodukt.

En produkt som jag ska fästa i toaletten så att toaletten blir ren. Denna produkt ska spolas ner i avloppet, alltså ut i vattnet, i havet. För skojs skull läste jag på produkten och där står det:

Skadliga långtidseffekter för vattenlevande organismer

Någonting i mig säger att detta inte ska ner i vattnet. Eller vad tycker du? Är det Ok att medvetet spola ner produkter som ger skadliga långtidseffekter för vattenlevande organismer.

Jag ringde till företaget och undrade  var jag skulle göra mig av med denna produkt, så att den ger minst skada på miljön. De hänvisade till kommunen. De visste alltså inte själva.
Jag ville även tala med någon som kunde ge svar på hur man kan göra en produkt som är skadlig för vattenlevande organiser. Han skulle återkomma till mig, var på lunch tydligen.

Vad tycker ni?  Hur skulle du må i din kropp när du varje dag säljer produkter som är farliga för miljön?

Det var för mig jättesvårt att veta vad jag ska googla på för att ta reda på var man ska slänga något.  Vem kontaktar man? Tillslut kom jag fram till att miljöförvaltningen på Stockholm Stad var ett bra ställe.

Jag ringde dit och hon tycker jag ska slänga produkten i hushållssoporna.

Vem ringer du när du snabbt vill veta var du ska göra dig av med saker och det ska göra minst skada på miljön? Eller vad googlar du på?

Jag hade inte köpte denna själv utan fått den i en goodiebag. Att ge saker i goodiebags är ett sätt att sprida sin information, alla som får den använder ju produkten gladeligen, recenserar den och bloggar om den.

Kan inte vi inte bara gemensamt bestämma att vi ska sprida bra saker?

 

 



Hur firar du?

Idag den 10 juni är det bastudagen. Hur firar du?
Har du egen bastu? Eller går du till badhuset.

Vi har förmånen att ha en i vårt hyreshus som jag ska nyttja. Det är dessutom alltid ledig och luktar gott, ingen som har spillt öl i aggregatet.

 

Adjö med er.



Liten stresskola till Stressfria dagen

 

Jag väljer att publicera detta inlägg idag den 27 mars dagen innan Den Stressfira Dagen. Så i morgon ska vi ta det lugn, eller hur? Av ett lustigt sammanträffande infaller Den Stressfria dagen samtidigt som Morsdag. Lustigt, eller en medveten handling?

Ilska, irritationer, ångest, att vara lättirriterad är några exempel på olika sorters stress. En stress är en obalans i kroppen, ett sätt att tala om att allt inte riktigt är som det ska. Någonting är fel och kroppen skriker efter lugn och ro. Stillhet, bara vara. Sluta jaga mig.

 

Du kan bli kall när du stressar
Det går åt massvis med energi för att producera all denna stress vilket gör att vår kroppstemperatur sjunker, om du har känt dig obegripligt kall så kan det bero på att du innan hetsade upp dig, var orolig eller på annat sätt i en obalans för kroppen.

Jag vill gärna repetera det som jag skrev förut om att all stress inte botas av vila utan viss stress måste göras bort och beroende på vilken stress som det gäller. Men här gäller det att se större och om du blir stressad av jobbet så kanske det inte hjälper av 6 månaders sjukskrivning utan du behöver se dig om efter en annan livsstil. (Alltså ett göra) Hur får din vardag dig att må? Om det är den som stressar dig så att det inte hjälper dig att vila  gör något helt annat?

Yoga och meditation hjälper bara mot stress om de inte läggs på som ytterligare alternativ. Det är inget som ska prickas av.

Börja med att ta bort saker som tillför stress:

  • Ljud, intryck, tjat ( tillexempel nyhetsbrev från företag, all reklam från företag)
  • Kaffe, alkohol, energidrycker, cigaretter och snus.
  • Ta bort umgänge med alla som du inte vill vara med
  • Ta bort ansvar så mycket som möjligt, det är skönt att bara dyka upp.
  • Tänk över sitt förhållande till dina saker. Det är stressande att ägna sin tid att flytta runt alla sina saker.
  • Hur du mycket lösa trådar? Gör klart dem innan du börjar med något annat. Vilka måste göras klart?

Se över:
Vad äter du? Äter du mat som ger energi eller som tar energi?
Vad dricker du? Blir det mycket alkohol för att fly? ( Ifrån vad isåfall?)
Hur andas du?  Medvetet eller stressat?
Hur ser din vardag ut? Har du plats för dig i din vardag?

 
Tänk större:
Är hur du lever ditt liv och hur du VILL leva ditt liv samma?  Det kan vara en enorm stress att gå emot sig själv och att inte leva hur som man vill. Tänk om du vill leva enklare med inriktning på medveten konsumtion, zero waste, ha biodling, odla din egen mat på gård / torp på landet  men istället bor du i en fyrkant i stan och går till ett jobb bara för att få en belöning så att du kan trösta dig med mer saker.

 

”Den som jobbar säljer sin själ till djävulen?”

Bara för att man har en anställning förväntas man jobba över, göra klart, ställa upp, för en anställning – och det är otroligt stressande. Om man därtill har en familj så kommer livspusslet bli svårare att lägga.  Är det lätt eller svårt för dig att säga nej till ditt jobb? Kan man vägra jobba över? ( Och det är ju också stressande, om något!)
Natuligtvis är det ju skillnad på jobb och jobb, hur kollegerna är, hur jobbet är, hur cheferna är. Men jag har alltid lite dåligt samvete när jag säger nej till jobb för att ta hand om mig själv.  Jag har jobbat på jobb där det är svårt att säga ”Det går inte”, och ställen är det är omöjligt att säga samma fras. Jag tänker ju i första hand när vi fick deadlines på kortvarsel. ibland kunde jag säga Nä, det går inte, jag kan faktiskt inte för jag ska hämta på förskolan, eller Nä, det går inte för min arbetstid tar slut nu och på andra ställen var det helt otänkbart. INGA DEADLINES gick att flytta fram. Inga undantag.

Jag vill bara att vi tänker på hur vi lever våra liv, hur vi väljer att spendera dagarna som tillslut blir vårt liv. Är det värt att ha det stressigt, för ett jobbs skull? Springer du runt och släcker bränder som andra har skapat? Är du fast i en rävsax som du helst av allt bara vill ifrån? Spelar du i ett spel där du inte har varit med och skrivit reglerna?  Allt sånt är stressande, pressande och skapar obalanser i kroppen.

 

Börja leva!

Jag brukar säga så här. Jobbet är inte livet, men det är många som väljer att spendera sina liv på jobbet.  Jag älskar att ordet Ta bort – ta bort för att börja leva.  Ja, vi kanske måste ta bort jobbet även om vi har utbildat oss i 10 år och anställningen är en på miljonen. Gillar du det inte, så sluta slösa bort ännu en dag!
Om du undrar vad du ska göra istället ? Du ska börja leva.



Grattis på morsdag

Äh jag vet, jag är tidigt ute i år. Men jag vill att min hälsning, min pepp ska komma fram och inte drunka bland alla trosor, chokladaskar, rosor och barnteckningar så varsågoda alla underbara morsor där ute.

Om det är en och annan karl som läser så hittar ni anvisningar till morsdag här.  En klassiker som aldrig går ur tiden. Eller hur kvinnor!



Gör din egen nicecream på banan så här. Bilder och text

Idag tänkte jag ha lite kockskola!
Min specialitet är att göra glass på bananer och jag tänkte faktiskt visa hur man gör.

  1. Börja med bananer! Massor. De SKA vara brunpickiga och halvmörka. Räkna med 5-6 bananer per portion. Men affären ger ju bort dessa, eftersom ingen köper dem:D
  2. Skiva bananerna och lägg i frysen. Minst 1 timme.
  3. Bild nedan: Lägg banerna i en matberedare och mixa. De blir smuliga. 
  4. Fortsätt mixa. Mixa länge, banerna blir smuliga först – det är helt rätt.
  5. När du mixat och eventuellt tillsätt vatten ser bananglassen ut så här. Bild ovan. Fortfarande lite smulig.
  6.  Fortsätt att mixa tills smeten blir len. Nu är bananglass smeten klar. Tillsätt bär, frukter, eller chokladpulver, vaniljpulver eller vad du gillar.
    Själva mixningen tar säkert en 5-7 minuter beroende på din matberedare, så ger inte upp.

Lycka till!

Ps… min favorit är med smaken jordnötssmör och chokladpulver.



Avslöja dina ursäkter

 

Vi har alla våra ursäkter för att slippa göra saker, eller hur?

Jag brukar säga att den som vill gör, måste du tjata på någon så vill hen inte. Så sluta tjata – det enda som händer är att du tjatar sönder öronen på din vän.

All förändring måste komma inifrån och den som inte vill på riktigt hittar på ursäkt efter ursäkt för att slippa undan.

Fundera över:
Varför vill du? Varför vill du inte?

Detta gäller ju allt i livet, om det så gäller vikt eller hälsa, skapa ett nytt liv, flytta, byta jobb, lära sig något nytt, det vill säga en förändring. Något som inte är som det brukar vara.

De flesta människor val ha sin trygghet och det gamla vanliga. Vi är i regel rädda för förändring, eftersom det är en otrygghet och en osäkerhet Vi vet vad vi har men inte vad vi får.

Använd inte andras ovilja för att slippa göra något!

Om din ursäkt är att ”åh men han vill ju inte följa med till xxx”  så handlar det om han inte om dig. Nä, han kanske inte vill följa med till xx om det är viktigt för dig åk själv då. Det blir bara en dålig stämning om mellan er om du låter någon annans ovilja styra ditt liv.

Hur gör du för att få andra att göra som du vill då?
Det är svårt att få någon att göra som du vill, om hen inte vill först. Så vad du kan göra är att arbeta enligt principen Show dont tell. Gör själv, gör helt själv. När du har gjort så ofta och mycket att du har skapat ett resultat som andra vill ha – då kommer de att komma frivilligt. Om du vill få någon att lämna sin trygghet om det nu är TV-soffan för en löparrunda eller Heltidsjobbet för att köpa en husbil och åka runt utomlands så måste du kunna visa upp ett resultat som gör andra nyfikna och som bevisar att det fungerar. 

 



Stressad?

 

Stressad, ja det är var och varenda kotte nuförtiden känns det som. Vårt sätt att leva, det sättet där det ställs nästan orimliga krav på oss, både i arbetslivet och i privatlivet är stressande, pressande och krävande. I storstäderna, som Stockholm där jag bor är det så vanligt att vara stressad och pressad – det har blivit en del av vårt normaltillstånd.  Jag gillar bara stress som jag vet tar slut – den ständiga stressen som ligger som ett moln i magen gillar jag inte. Alls.

 

Lär känna hur din stress reagerar på dig

Stress är unik, lär känna din stress och hur den reagerar på dig. Det finns stress som botas med hjälp av vila, mindfullness och bara-vara. Det finns stress som botas med att göra saker.

Om att vila ger dig ångest och du blir stressad av att vila gör det inte, men tänk på hur du lever din vardag. Gör du mycket till vardags då kanske vila måste vara ett aktivt val men om du aldrig gör något och tänker på allt du vill göra, skapa och producera kanske göra måste vara ett aktivt val, då är det stressande att vila.

Lär känna dig själv, lita alltså inte på experter i media – de kan omöjligtvis veta hur du fungerar, hur du känner, vill och önskar.

Överlag kan jag tycka att vi behöver bli bättre på att lära känna oss själva, faktiskt. Lära känna sig själv är det få som har tid med idag, tror jag. Lär känna dig själv och lär dig tolka din kropps signaler



Fötter – inte rötter

Känner du att du har svårt att passa in? Eller att du alltid måste kompromissa? Försöka passa in? Känner du ofta rädslan att göra fel?

Det är är miljön det är fel på –  inte dig. Du ska inte anpassa dig efter miljön utan miljön efter dig.

Vi har fått fötter och inte rötter och kan därför flytta på oss. Stå inte ut med något du inte gillar, vill ha eller som servar dig. Väx inte fast i något som gör dig illa. Rota dig inte för mycket. Använd dina fötter, gå.

Tänk om du bara är placerad i en miljö, tänk om det meningen att du ska ”testas” , tänk om det är meningen att du ska ta dig därifrån. Vänj dig och nöj dig inte med saker du inte mår bra av på riktigt.

Du är alltid trygg och säker.

Livet är för kort för att stå ut.  Det är inte värt att ångra sig sedan.

Ja, det kan krävas mod att göra det – men du kommer att bli en nu du.

 

Ibland kan en laglig u-sväng vara det som krävs.



Svar: När ska man ge barn nyttig mat?

Om jag har någon matallergi så är det att sortera upp maten i nyttig och onyttig, vi börjar där, det säger ganska mycket om vem är det som frågar.
Var är nyttigt för den som frågar, och var är onyttigt? Idag finns det ju också 100tals dieter så, vad är egentligen nyttigt? Och för vem? När äter man nyttigt mat?
Men som svar på frågan:

Redan innan det ligger i magen!

Det tycker jag är det bästa, om du har ett sunt och bra förhållningssätt till mat och till känslor till mat så kommer det automatiskt att smittas till ditt barn.

Att svara på vad som är nyttig mat är precis lika svårt att svara på som Är bröd nyttigt? Vi måste se helheten. Vem är det som frågar. Vilket är hennes förhållningssätt till mat, dryck och äta?
Vi kan påverka våra barn  redan när de ligger i magen, bebisen känner igen smaker och kommer vilja ha det igen utanför livmoden.

Vad tycker mamman är nyttigt? Är det en stor gräns mellan nyttigt och onyttigt? Bebisar äter den maten som mamman äter och lär sig uppskatta de smakarna, så vi gör oss själva och våra barn en stor tjänst genom att börja äta råvaror redan innan den ligger i magen.

Den enda jag rekommenderar vad det gäller mat så är det att äta råvaror, köp hem råvaror. Det är nyttigt.



Fråga: När ska man börja ge barnen nyttig mat?

Jag skickar ut en snabb fråga här i cyberrymden:
När tycker du att man ska börja ge barnen nyttig mat? Vad är en bra tid för dig, vid 2 års ålder, 5, eller kanske vid 10års ålder?

Eller helt andra, förslag. Shoot! Jag vill ha era åsikter och funderingar, vad tycker du?  Jag är intresserad av att höra vad ni tycker!

Detta är givetvis en individuell och unik fråga så varje person har sitt svar så därför är det intressant för mig att veta vad ni tycker. Men snabba puckar. Jag ger tills i morgon kl 14:48 att kommentera era svar, för 14:49 kommer jag att säga vad jag tycker. Mors.