Med en hälsosam livsstil och rätt balans mellan kost, motion och vila kan man påverka sitt välmående.
Det är någonting som hälsokostföretaget Life brinner för.
För att nå ut med sitt budskap bredare och hjälpa fler människor till en bättre hälsa har nu Life inlett ett nytt samarbete med reklam- och upplevelsebyrån Pool.
– Som nordisk butikskedja är det en utmaning varför våra kunder ska gå in i en butik när man kan handla motsvarande produkter på nätet. Hälsotrenden är jättestor med många aktörer som slåss på marknaden, då gäller det att skapa relevans både för befintliga och nya kunder, säger Fia Mineur, nordisk marknadschef för Life, till Kurera.
Med 438 fysiska butiker och med en nysatsning online är Life är Nordens ledande butikskedja för produkter och tjänster inom hälsa. Nu vill företaget tydligare positionera sig i segmentet och möta konkurrens från bland annat apotek och dagligvaruhandel.
Till sin hjälp tar de nu reklam- och upplevelsebyrån Pool som har fått uppdraget efter en upphandling i våras.
► Läs också: Därför behöver vi kosttillskott
”För alla i alla skeden i livet”
Fia Mineur är nordisk marknadschef för Life. För Kurera berättar hon om hur viktigt hon tycker att det är att nå ut och att ökad kunskap är en nyckel för att göra det.
– Inte minst behöver vi nå ut till den breda massan om vikten av relevant näring när det kommer till att mota sjukdomar i dörren och få till en bättre folkhälsa, såväl psykiskt som fysiskt, säger hon till Kurera.
Hälsokostbranschen, med sin approach att läka naturligt och förebyggande, behövs och kan göra enorm nytta – och det är hög tid att även Sverige tar till sig detta, resonerar hon.
– Hälsokost är för alla och branschen har potential att hjälpa så många fler att må bättre.
► Läs också: Krönikan: Om dödliga kosttillskott och ofarliga läkemedel
En stor hälsotrend innebär utmaningar
Men – för att lyckas med det gäller det att man lyckas övervinna en rad utmaningar.
– Som nordisk butikskedja är det en utmaning varför våra kunder ska gå in i en butik när man kan handla motsvarande produkter på nätet. Hälsotrenden är jättestor med många aktörer som slåss på marknaden, då gäller det att skapa relevans både för befintliga och nya kunder. Life vill finnas till för alla i alla skeden i livet så då måste vi anpassa oss därefter.
Fokus på kundupplevelsen
Hon poängterar att en närvaro online är viktigt och en hygienfaktor idag men något som skiljer sig markant från framför allt näthandeln – är mötet, servicekänslan och själva kundupplevelsen.
–Vi har valt Pool för att de har utgångspunkt i kundupplevelsen, det är en sådan reklambyrå vi behöver just nu. De har också en förmåga att se våra interna behov och frigöra potentialen i medarbetarnas kommunikation.
► Läs också: Bröstcancer – åtta sätt att skydda sig enligt forskningen
”Ett växande segment”
Arvid Axland är grundare av reklam- och upplevelsebyrån Pool och upprymd över samarbetet:
– Det här är väldigt spännande. Det finns en oerhörd passion inom Life som vi ska hjälpa till att omvandla till värdefulla kundupplevelser. Life är ett välkänt varumärke inom ett växande segment men det är också allt fler som slåss om kunderna. Vi behöver förtydliga vad Life står för och vad man får ut av ett besök hos Life. Det är egentligen något som alla retailföretag behöver fundera över. Nu har vi påbörjat en plan för hur det ska gå till för Life.
► Läs också: Magnesium kan minska risken för cancer i bukspottkörteln
Av Redaktionen
Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!