I september kommer ekologiska varor ta mer plats i butikerna än annars. Som kund kommer du märka av det i form av mer information, temaveckor och specialerbjudanden. På sina håll kan man även springa på bönder i butiken. EKO-september som är tänkt att bli en årligt återkommande tradition syftar till att öka medvetandet kring ekologisk mat.
Nu i september lanserar Organic Sweden tillsammans med Ekologiska lantbrukarna, KRAV och Sveriges konsumenter kampanjen EKO-september som syftar till att öka kunskapen och öka försäljningen av ekologiska och KRAV-märkta livsmedel. Ambitionen är att göra skördemånaden september till en återkommande ekomånad för att lyfta de mervärden som ekologiskt och KRAV-märkt står för. Kurera ställde några Charlotte Bladh André, ordförande i Organic Sweden som vi träffade på Ekologiska framtidsdagen i Stockholm.
Positiv respons från handeln
Kampanjen har fått ett positivt mottagande av dagligvaruhandeln och kommer märkas av i de stora livsmedelskedjorna på olika sätt berättar Charlotte. Exempelvis kommer flera av de stora kedjorna ha minst två temaveckor medan andra kommer ha eko-bönder och producenter på besök i butikerna samt olika specialerbjudanden. Och de som inte hann med att hoppa på tåget i år på grund av lång framförhållning kommer istället medverka nästa år.
Hur ligger Sverige till jämfört med andra länder när det kommer till att handla ekologiskt?
– En femtedel eller 20 procent av all jordbruksmark i vårt land är ekologisk. Dessutom är 38 procent av maten som serveras på våra skolor och förskolor, sjukhus och äldreboenden ekologisk. Det är världsrekord.
Utöver det är vi duktiga som konsumenter berättar Charlotte, hela 10 procent av all mat och dryck som säljs i Sverige är eko.
– Bara Danmark är bättre.
Varför behöver vi bli bättre?
– Det ekologiska jordbruket bidrar till flera av FNs globala mål för hållbar utveckling, vilket gör ekologiskt till en del av lösningen på många av de utmaningar som den globala matproduktionen står inför idag.
LÄS OCKSÅ: Minskade dioxinhalter i ekologiska ägg
Finns det ekologiskt så att det räcker för alla?
– Det finns mat så att det räcker till alla i världen. Det är inte brist på mat.
Enligt Charlotte är det snarare resursslöseri och fattigdom som vi måste bekämpa, då 25-30 procent av maten i världen antingen slängs eller går förlorad på annat sätt enligt IPCC:s senaste rapport. Men vi behöver också se till att livsmedelsproduktionen blir mer hållbar och få fler att ställa om till ekologiskt menar Charlotte.
– I Sverige är 20 procent av jordbruksmarken ekologisk, så vi behöver fler lantbrukare som ställer om för att via ska kunna förste alla med svensk ekologisk mat.
LÄS OCKSÅ: Ekologiskt jordbruk bättre rustat att klara torka
I kampanjen hävdar ni att det finns sammanlagt sju olika vinster med ekologiskt och KRAV-märkt, vilka?
– Med utgångspunkt från vetenskaplig forskning och det ekologiska regelverket lyfter kampanjen sju vinster med ekologiskt: biologisk mångfald, rent vatten, levande jordar, inga naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel, extra god djuromsorg, mat utan onödiga tillsatser och själva certifieringen – att ekologisk mat är extra kontrollerad. Vi kallar dem ”ekovinster” i kampanjen.
Ni menar att det ligger 858 åtgärder bakom ekovinsterna, kan du förklara hur ni tänker?
– Ja, vi frågade oss hur de här fina ekovinsterna skapas och vad är det som alla ekologiska lantbrukare och producenter gör. Jo, de har bestämt sig för att frivilligt följa en massa extra regler. Och ser varje regel som ett steg mot en mer hållbar matproduktion. Vi frågade oss hur många regler det finns och vi har räknat fram till 858.
Sammanlagt rör det sig alltså om 858 regler som styr hur all ekologisk och KRAV-märkt mat produceras.
– 858 åtgärder som gör skillnad, säger Charlotte.
LÄS OCKSÅ: 26 miljoner till ökad eko-produktion
Brittisk förebild
Charlotte berättar att man hämtat inspiration från en kampanj i Storbritannien som heter Organic September.
– Det är en återkommande årlig kampanj som hela branschen är med på. Då kavlar lantbrukare, livsmedelsföretag, butiker, hotell, kaféer upp ärmarna och lyfter fram alla mervärden med ekologisk mat och dryck. På samma sätt hoppas vi att EKO-september ska bli en återkommande kampanjmånad i Sverige.
Organic Sweden är en paraplyorganisation för alla som arbetar med ekologiskt i Sverige och jobbar för att sprida kunskap om den ekologiska produktionen och för att öka försäljningen och exporten av ekologiska livsmedel. I förlängningen arbetar man för att hela den svenska lantbruket – både det ekologiska och konventionella – ska bli mer hållbart förklarar Charlotte.
– Vi skapar möjligheter för ekologiska livsmedelsföretag att samarbeta för att på olika sätt ta vara på det växande marknadsutrymmet i Sverige och internationellt.
Av Nina Törmark