Hitta din Ikigai för ett längre och lyckligare liv | Kurera.se
beautiful-japanese-senior-woman-walking-in-the-bamboo-forest-picture-id914969520 (1)

Hitta din Ikigai för ett längre och lyckligare liv

De tio reglerna för Ikigai är

Källa: "Ikigai: Den japanska livskonsten till ett långt och lyckligt liv"

1. Håll dig aktiv, pensionera dig inte

2. Ta det lugnt

3. Ät inte tills du är mätt

4. Omge dig med goda vänner

5. Håll dig i form

6. Le

7. Tillbringa tid i naturen

8. Var tacksam

9. Lev i nuet

10. Följ din ikigai

Det som får dig att kliva upp ur sängen på morgonen. Det är din Ikigai – något som kan göra dig både lyckligare och förlänga ditt liv.
Låter det oöverskådligt? Inte alls.
Här följer några enkla råd.

I den japanska kulturen tror man att alla har en Ikigai inom sig – det gäller bara att finna den.
Och det tycks finnas flera hälsofördelar att ta till sig av det uråldriga tankesättet och applicera på sitt liv.
Flera böcker har försökt förklara fenomenet Ikigai som kommer från den japanska ön Okinawa, där det också finns flest 100-åringar i världen.

Läs också: Ensamhet – lika stor riskfaktor för tidig död som rökning

 

Har ingen pensionsålder
Förklaringen till deras långa, friska liv anses vara deras arvsanlag, deras kost men också hur de lever sina liv, där även äldre människor kliver upp ur sängen med en mening, drivkraft och mål, då Ikigai inte har någon pensionsålder.
För att hitta sin Ikigai behöver man svara på fyra frågor:

Cecilia Gustafsson
Foto: Sofia Kallner

• Vad älskar du att göra? (alltså en passion som du skulle göra utan att få betalt för )

• Vad är du bra på? (det du har en naturlig fallenhet för)

• Vad behöver världen? (kan du bidra med något som är gott för omvärlden)

• Kan du få betalt för det? (om det gäller ditt yrke eller arbetsliv)

Koreografen och yogainstruktören Cecilia Gustafsson som driver Holistic training tror på Ikigai som sin livsfilosofi.
– Jag upplever det som väldigt sympatiskt och hälsosamt och som ett hållbart sätt att leva, för både individen och gruppen. Man delar med sig av sitt autentiska jag, sina kunskaper och sin passion, och tar respektfullt del av det andra är, kan och gillar att göra, säger hon.

Läs också: I de blå zonerna lever man längre än andra – vad är hemligheten?

Flera önskar prestationsfri träning 
Många av oss önskar en prestationsfri träning och rörelse som inte konstant behöver mätas i vikt, tid eller sträckor – och genom att tillämpa Ikigai även på din träning kan du dels göra inställningen till motion mer avslappnad och även göra det enklare att få in den i vardagen, menar Cecilia Gustafsson.
– Att hitta sin Ikigai kan ge ge en positiv kroppsuppfattning, en mer behaglig och intressant träningsupplevelse, vilket också brukar ge bra resultat. Utgå därför från vad du tycker om att göra, vad du har fallenhet för, vad som inte tar för mycket resurser från familj, medmänniskor och ditt övriga liv, och vad som ger dig energi. Gör sedan det så bra som du kan med stor närvaro.

 

Läs också: 10 “regler” att leva efter om du vill bli mer hälsosam

Se livet som en helhet
Men det är viktigt att poängtera att Ikigai inte handlar om att med ljus och lykta leta meningen med livet, utan om att se livet som en helhet där allting hänger ihop – och också förändras med tiden.
– Det är viktigt att inte pressa sig för hårt i en del av livet, så att resten blir skadat eller försummat. Ikigai är inte att vara egoistisk, utan innebär att man deltar och bidrar.

Av Tina Harr


De tio reglerna för Ikigai är

Källa: "Ikigai: Den japanska livskonsten till ett långt och lyckligt liv"

1. Håll dig aktiv, pensionera dig inte

2. Ta det lugnt

3. Ät inte tills du är mätt

4. Omge dig med goda vänner

5. Håll dig i form

6. Le

7. Tillbringa tid i naturen

8. Var tacksam

9. Lev i nuet

10. Följ din ikigai

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

 

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

 

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.