beautiful-japanese-senior-woman-walking-in-the-bamboo-forest-picture-id914969520 (1)

Hitta din Ikigai för ett längre och lyckligare liv

De tio reglerna för Ikigai är

Källa: "Ikigai: Den japanska livskonsten till ett långt och lyckligt liv"

1. Håll dig aktiv, pensionera dig inte

2. Ta det lugnt

3. Ät inte tills du är mätt

4. Omge dig med goda vänner

5. Håll dig i form

6. Le

7. Tillbringa tid i naturen

8. Var tacksam

9. Lev i nuet

10. Följ din ikigai

Det som får dig att kliva upp ur sängen på morgonen. Det är din Ikigai – något som kan göra dig både lyckligare och förlänga ditt liv.
Låter det oöverskådligt? Inte alls.
Här följer några enkla råd.

I den japanska kulturen tror man att alla har en Ikigai inom sig – det gäller bara att finna den.
Och det tycks finnas flera hälsofördelar att ta till sig av det uråldriga tankesättet och applicera på sitt liv.
Flera böcker har försökt förklara fenomenet Ikigai som kommer från den japanska ön Okinawa, där det också finns flest 100-åringar i världen.

Läs också: Ensamhet – lika stor riskfaktor för tidig död som rökning

 

Har ingen pensionsålder
Förklaringen till deras långa, friska liv anses vara deras arvsanlag, deras kost men också hur de lever sina liv, där även äldre människor kliver upp ur sängen med en mening, drivkraft och mål, då Ikigai inte har någon pensionsålder.
För att hitta sin Ikigai behöver man svara på fyra frågor:

Cecilia Gustafsson
Foto: Sofia Kallner

• Vad älskar du att göra? (alltså en passion som du skulle göra utan att få betalt för )

• Vad är du bra på? (det du har en naturlig fallenhet för)

• Vad behöver världen? (kan du bidra med något som är gott för omvärlden)

• Kan du få betalt för det? (om det gäller ditt yrke eller arbetsliv)

Koreografen och yogainstruktören Cecilia Gustafsson som driver Holistic training tror på Ikigai som sin livsfilosofi.
– Jag upplever det som väldigt sympatiskt och hälsosamt och som ett hållbart sätt att leva, för både individen och gruppen. Man delar med sig av sitt autentiska jag, sina kunskaper och sin passion, och tar respektfullt del av det andra är, kan och gillar att göra, säger hon.

Läs också: I de blå zonerna lever man längre än andra – vad är hemligheten?

Flera önskar prestationsfri träning 
Många av oss önskar en prestationsfri träning och rörelse som inte konstant behöver mätas i vikt, tid eller sträckor – och genom att tillämpa Ikigai även på din träning kan du dels göra inställningen till motion mer avslappnad och även göra det enklare att få in den i vardagen, menar Cecilia Gustafsson.
– Att hitta sin Ikigai kan ge ge en positiv kroppsuppfattning, en mer behaglig och intressant träningsupplevelse, vilket också brukar ge bra resultat. Utgå därför från vad du tycker om att göra, vad du har fallenhet för, vad som inte tar för mycket resurser från familj, medmänniskor och ditt övriga liv, och vad som ger dig energi. Gör sedan det så bra som du kan med stor närvaro.

 

Läs också: 10 “regler” att leva efter om du vill bli mer hälsosam

Se livet som en helhet
Men det är viktigt att poängtera att Ikigai inte handlar om att med ljus och lykta leta meningen med livet, utan om att se livet som en helhet där allting hänger ihop – och också förändras med tiden.
– Det är viktigt att inte pressa sig för hårt i en del av livet, så att resten blir skadat eller försummat. Ikigai är inte att vara egoistisk, utan innebär att man deltar och bidrar.

Av Tina Harr


De tio reglerna för Ikigai är

Källa: "Ikigai: Den japanska livskonsten till ett långt och lyckligt liv"

1. Håll dig aktiv, pensionera dig inte

2. Ta det lugnt

3. Ät inte tills du är mätt

4. Omge dig med goda vänner

5. Håll dig i form

6. Le

7. Tillbringa tid i naturen

8. Var tacksam

9. Lev i nuet

10. Följ din ikigai

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Steven Acuff tar den intuitiva vägen till hälsa

Intervju

När han föreläser i Stockholm gäller det att vara ute i god tid för att vara säker på att få en plats, Steven Acuff är en omtyckt och kunnig föreläsare och hälsorådgivare och har trogna anhängare sedan många år. Nyligen kom han ut med sin bok "Eating the wu way". I den här intervjun berättar han för Kurera om sin syn på mat och hälsa.

Debatt: “Gilla grisar – men på rätt sätt!”

Kurera debatt

I höst pågår en kampanj som under rubriken ”Gilla gris” ska få framför allt yngre svenskar att äta mer griskött. Samtidigt försämras djurskyddet och intressen verkar för att kultingar ska separeras tidigare från suggan, något som ökar risken för sjukdom vilket leder till att mer antibiotika behöver användas. Det skriver Åsa Hagelstedt, generalsekreterare i Djurskyddet Sverige som slår ett slag för en mer medveten köttproduktion och konsumtion.

Hjälp! Vad ska jag äta om jag är förstoppad?

Mage

Trög mage kan vi alla drabbas av då och då. Vid problem med förstoppning är kosten A och O. Brist på fibrer är ofta en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan bidra. Här kommer tips på några livsmedel som är särskilt bra att lägga till kosten för den som har problem att gå på toaletten.

 

Var med och fira nationella Fredagsfysdagen

Gravid/barn

Är du lärare eller förälder och vill hjälpa barnen till hälsosammare vanor och bättre förutsättningar i skolan? Då ska du uppmärksamma den här dagen lite extra. 20 september i år instiftas nämligen nationella Fredagsfysdagen av Susanna Almström – kvinnan bakom ”Skolmatslyftet en sockersmart skola” och ”Fredagsfys Sverige”.

Blomkålspizza med zucchini och fetaost

Recept

Potatispizza är knaprig och mättande utan alltför många konstigheter, något som uppskattas av de flesta barn. Dessutom är den enkel att göra. Detta recept från kokboken "Little green kitchen stories" är på en så kallad pizza bianca – utan tomatsås – med blomkålsbotten, ett smart sätt att få in mer grönsaker i pizzan.

 

Här växer världens starkaste antioxidant

TV

I gröna vattenpölar på små kobbar och skär i Stockholms skärgård frodas en liten alg som har förmågan att bilda en av världens starkaste antioxidanter – astaxanthin. Kurera har träffat Åke Lignell, forskningschef på AstaReal, för att tala om den svenska upptäckten av algen, om vad antioxodanter gör i kroppen och betyder för oss – och om vad just astaxanthin, det ämne som färgar laxens kött rosa, har för effekt i våra kroppar. 

Läkaren Peter Martin arbetar med funktionsmedicin

Intervju

Det var hans egna hälsa – eller snarare ohälsa som förde in läkaren Peter Martin på rätt spår. Efter att ha gått in i väggen blev han tipsad om att bland annat lägga om kosten, något som gjorde susen där inget annat fungerat. Det väckte intresset hos Peter för funktionsmedicin – en metod han numera använder när han behandlar sina patienter.

 

Koriander kan bidra till att stoppa epileptiska anfall

Forskning

Koriander är en populär krydda som även har använts inom folkmedicinen i tusentals år, bland annat som kramplösande medel vid epilepsi. Nu kan forskning för första gången förklara förklara vad det är som gör att det fungerar. Koriander har även många andra hälsofrämjande effekter enligt forskarna.

Snart slut med PFAS i danska matförpackningar

Eko/miljö

De är osynliga men finns i allt från pizzakartonger till vandringskängor och soffdynor. I vårt grannland Danmark tar man i men hårdhandskarna och förbjuder från och med 1 juli 2020 högfluorerade ämnen i alla livsmedelsförpackningar rapporterar TT. Så från juli nästa år kan danskarna njuta av hämtmat utan att behöva riskera få i sig hormonstörande ämnen.

Paul Svensson: “Att slänga mat är det dummaste vi kan göra”

Eko/miljö

Den populära TV-kocken Paul Svensson drev nyligen Retaste en Popup-restaurang helt inriktad på att laga gourmetmat på råvaror som livsmedelsbutiker ämnat kassera för att visa att det finns ett annat, mer hållbart sätt att förhålla sig till mat. Nu kommer han ut med boken "Rädda maten" fullmatad med tips för minskat matsvinn och goda recept,

 

Hudexperten: Så stöttar du huden vid viktnedgång

Hud

Många är rädda för att få slapp hud när de går ned i vikt. Problemet med många dieter är att de inte tar hänsyn till hudens behov menar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som tipsar om vad man kan göra för att stötta huden i processen och minska risken att få hängande hud.

Rotfruktsnästen med ägg

Recept

I dessa nästen gömmer sig ett ägg, precis som i ett riktigt fågelbo, detta recept på en modern version av rösti kommer från den vegetariska kokboken "Little green kitchen". Gör nästena genom att svarva råa rotsaker, vända dem i olja och lägga dem i små högar på en plåt.