Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

beautiful-japanese-senior-woman-walking-in-the-bamboo-forest-picture-id914969520 (1)

Hitta din Ikigai för ett längre och lyckligare liv

De tio reglerna för Ikigai är

Källa: "Ikigai: Den japanska livskonsten till ett långt och lyckligt liv"

1. Håll dig aktiv, pensionera dig inte

2. Ta det lugnt

3. Ät inte tills du är mätt

4. Omge dig med goda vänner

5. Håll dig i form

6. Le

7. Tillbringa tid i naturen

8. Var tacksam

9. Lev i nuet

10. Följ din ikigai

Det som får dig att kliva upp ur sängen på morgonen. Det är din Ikigai – något som kan göra dig både lyckligare och förlänga ditt liv.
Låter det oöverskådligt? Inte alls.
Här följer några enkla råd.

I den japanska kulturen tror man att alla har en Ikigai inom sig – det gäller bara att finna den.
Och det tycks finnas flera hälsofördelar att ta till sig av det uråldriga tankesättet och applicera på sitt liv.
Flera böcker har försökt förklara fenomenet Ikigai som kommer från den japanska ön Okinawa, där det också finns flest 100-åringar i världen.

Läs också: Ensamhet – lika stor riskfaktor för tidig död som rökning

 

Har ingen pensionsålder
Förklaringen till deras långa, friska liv anses vara deras arvsanlag, deras kost men också hur de lever sina liv, där även äldre människor kliver upp ur sängen med en mening, drivkraft och mål, då Ikigai inte har någon pensionsålder.
För att hitta sin Ikigai behöver man svara på fyra frågor:

Cecilia Gustafsson
Foto: Sofia Kallner

• Vad älskar du att göra? (alltså en passion som du skulle göra utan att få betalt för )

• Vad är du bra på? (det du har en naturlig fallenhet för)

• Vad behöver världen? (kan du bidra med något som är gott för omvärlden)

• Kan du få betalt för det? (om det gäller ditt yrke eller arbetsliv)

Koreografen och yogainstruktören Cecilia Gustafsson som driver Holistic training tror på Ikigai som sin livsfilosofi.
– Jag upplever det som väldigt sympatiskt och hälsosamt och som ett hållbart sätt att leva, för både individen och gruppen. Man delar med sig av sitt autentiska jag, sina kunskaper och sin passion, och tar respektfullt del av det andra är, kan och gillar att göra, säger hon.

Läs också: I de blå zonerna lever man längre än andra – vad är hemligheten?

Flera önskar prestationsfri träning 
Många av oss önskar en prestationsfri träning och rörelse som inte konstant behöver mätas i vikt, tid eller sträckor – och genom att tillämpa Ikigai även på din träning kan du dels göra inställningen till motion mer avslappnad och även göra det enklare att få in den i vardagen, menar Cecilia Gustafsson.
– Att hitta sin Ikigai kan ge ge en positiv kroppsuppfattning, en mer behaglig och intressant träningsupplevelse, vilket också brukar ge bra resultat. Utgå därför från vad du tycker om att göra, vad du har fallenhet för, vad som inte tar för mycket resurser från familj, medmänniskor och ditt övriga liv, och vad som ger dig energi. Gör sedan det så bra som du kan med stor närvaro.

 

Läs också: 10 “regler” att leva efter om du vill bli mer hälsosam

Se livet som en helhet
Men det är viktigt att poängtera att Ikigai inte handlar om att med ljus och lykta leta meningen med livet, utan om att se livet som en helhet där allting hänger ihop – och också förändras med tiden.
– Det är viktigt att inte pressa sig för hårt i en del av livet, så att resten blir skadat eller försummat. Ikigai är inte att vara egoistisk, utan innebär att man deltar och bidrar.

Av Tina Harr


De tio reglerna för Ikigai är

Källa: "Ikigai: Den japanska livskonsten till ett långt och lyckligt liv"

1. Håll dig aktiv, pensionera dig inte

2. Ta det lugnt

3. Ät inte tills du är mätt

4. Omge dig med goda vänner

5. Håll dig i form

6. Le

7. Tillbringa tid i naturen

8. Var tacksam

9. Lev i nuet

10. Följ din ikigai

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.