beautiful-japanese-senior-woman-walking-in-the-bamboo-forest-picture-id914969520 (1)

Hitta din Ikigai för ett längre och lyckligare liv

De tio reglerna för Ikigai är

Källa: "Ikigai: Den japanska livskonsten till ett långt och lyckligt liv"

1. Håll dig aktiv, pensionera dig inte

2. Ta det lugnt

3. Ät inte tills du är mätt

4. Omge dig med goda vänner

5. Håll dig i form

6. Le

7. Tillbringa tid i naturen

8. Var tacksam

9. Lev i nuet

10. Följ din ikigai

Det som får dig att kliva upp ur sängen på morgonen. Det är din Ikigai – något som kan göra dig både lyckligare och förlänga ditt liv.
Låter det oöverskådligt? Inte alls.
Här följer några enkla råd.

I den japanska kulturen tror man att alla har en Ikigai inom sig – det gäller bara att finna den.
Och det tycks finnas flera hälsofördelar att ta till sig av det uråldriga tankesättet och applicera på sitt liv.
Flera böcker har försökt förklara fenomenet Ikigai som kommer från den japanska ön Okinawa, där det också finns flest 100-åringar i världen.

Läs också: Ensamhet – lika stor riskfaktor för tidig död som rökning

 

Har ingen pensionsålder
Förklaringen till deras långa, friska liv anses vara deras arvsanlag, deras kost men också hur de lever sina liv, där även äldre människor kliver upp ur sängen med en mening, drivkraft och mål, då Ikigai inte har någon pensionsålder.
För att hitta sin Ikigai behöver man svara på fyra frågor:

Cecilia Gustafsson
Foto: Sofia Kallner

• Vad älskar du att göra? (alltså en passion som du skulle göra utan att få betalt för )

• Vad är du bra på? (det du har en naturlig fallenhet för)

• Vad behöver världen? (kan du bidra med något som är gott för omvärlden)

• Kan du få betalt för det? (om det gäller ditt yrke eller arbetsliv)

Koreografen och yogainstruktören Cecilia Gustafsson som driver Holistic training tror på Ikigai som sin livsfilosofi.
– Jag upplever det som väldigt sympatiskt och hälsosamt och som ett hållbart sätt att leva, för både individen och gruppen. Man delar med sig av sitt autentiska jag, sina kunskaper och sin passion, och tar respektfullt del av det andra är, kan och gillar att göra, säger hon.

Läs också: I de blå zonerna lever man längre än andra – vad är hemligheten?

Flera önskar prestationsfri träning 
Många av oss önskar en prestationsfri träning och rörelse som inte konstant behöver mätas i vikt, tid eller sträckor – och genom att tillämpa Ikigai även på din träning kan du dels göra inställningen till motion mer avslappnad och även göra det enklare att få in den i vardagen, menar Cecilia Gustafsson.
– Att hitta sin Ikigai kan ge ge en positiv kroppsuppfattning, en mer behaglig och intressant träningsupplevelse, vilket också brukar ge bra resultat. Utgå därför från vad du tycker om att göra, vad du har fallenhet för, vad som inte tar för mycket resurser från familj, medmänniskor och ditt övriga liv, och vad som ger dig energi. Gör sedan det så bra som du kan med stor närvaro.

 

Läs också: 10 “regler” att leva efter om du vill bli mer hälsosam

Se livet som en helhet
Men det är viktigt att poängtera att Ikigai inte handlar om att med ljus och lykta leta meningen med livet, utan om att se livet som en helhet där allting hänger ihop – och också förändras med tiden.
– Det är viktigt att inte pressa sig för hårt i en del av livet, så att resten blir skadat eller försummat. Ikigai är inte att vara egoistisk, utan innebär att man deltar och bidrar.

Av Tina Harr


De tio reglerna för Ikigai är

Källa: "Ikigai: Den japanska livskonsten till ett långt och lyckligt liv"

1. Håll dig aktiv, pensionera dig inte

2. Ta det lugnt

3. Ät inte tills du är mätt

4. Omge dig med goda vänner

5. Håll dig i form

6. Le

7. Tillbringa tid i naturen

8. Var tacksam

9. Lev i nuet

10. Följ din ikigai

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig – och inte minst klimatsmart mat. Men de blir faktiskt ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

 

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.