Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Hudterapeutens 9 beautyhacks

Att åldras med skönhet behöver inte vara så svårt. 
Det finns flera saker du kan göra själv för att behålla huden mjuk, smidig och strålande vacker.
Här är hudterapeuten Marie Oddssons bästa tips.

• Ät för huden
För att få en mjuk och smidig hud handlar det mycket om vad man stoppar i sig. Bär, frukt och grönt är rika på vitaminer och antioxidanter som skyddar huden. Nötter, frön och avokado innehåller nyttiga fetter som smörjer huden inifrån. Undvik överdriven konsumtion av alkohol och socker.

• Drick vatten
Vatten är livsviktigt för oss. Vi består till 60 procent av vatten som är en viktig del i nästan varje process i kroppen. Vatten renar kroppen, transporterar slagg, optimerar näringsupptag, främjar vår hälsa – och är absolut nödvändigt för en

 

Hudterapeut Marie Oddsson

välmående hud.

Läs också: Kollagen – bygger skönheten från insidan

• Boosta med kollagen
Kollagen bidrar med struktur, stadga och håller hudytan fast, slät och återfuktad. Från 25 års ålder avtar den egna produktionen och efter ett par år blir ålderstecken till följd av minskade nivåer synliga. Kollagen kan tillföras i form av tillskott, i peptidform tas det upp bäst. Kollagenet i Jabushe Collacen är i peptidform, studier visar att 95 procent tas upp och att huden då binder 28 procent mer fukt, mikrorynkor minskar med 26 procent och den egna nedbrytningen av kollagen minskar med 36 procent.

Läs också: Solen kan orsaka för tidigt åldrad hud – så skyddar du dig

• Skydda huden mot solen
Vi mår bra av en viss mängd solljus, men sola med måtta och använd solskyddsfaktor. Vill man känna sig solbrun och fräsch kan man med fördel komplettera med en brun utan sol och ett tillskott med betakaroten.

 

• Rengör huden
Att rengöra huden ordentligt är grunden i en bra hudvårdsrutin, då avlägsnas inte bara makeup utan också de luftföroreningar som nått huden under dagen. Det är viktigt att använda en mild rengöring avsedd för huden i ansiktet.

Läs också: 13 knep som motverkar hudens åldrande

• Använd QAL-100 
QAL-100 är en patenterad formula med Q10, liponsyra och acetylkarnitin som tillsammans bygger upp hudcellerna på djupet. Kliniska prövningar visar att QAL-100 effektivt minskar rynkor och reparerar solskadad hud. Formulan ingår bland annat i de kombinerade dag- och nattkrämerna Jabushe Original och Jabushe Soft, där originalkrämen är den med högst koncentration av den verksamma formulan.

• Använd ögonkräm
Huden runt ögonen är extra tunn och känslig, därför är det klokt att man använda en kräm som är avsedd just för huden runt ögonen. En för tung dag- eller nattkräm kan ge påsar under ögonen eller orsaka irritation.

 

Läs också: 5 anti-aging serum som fungerar

• Punktbehandla med serum
Ett serum består generellt av mindre molekyler som går djupare ner i huden och verkar på djupet. Det finns olika typer av serum för olika behov, ta hjälp för att hitta det som just din hud behöver.

• Skratta
Att skratta hjärtligt skapar ett flow av välbefinnande och harmoni, precis som vid meditation. Så lev ett liv där du skrattar mycket och ofta – inte bara kommer du att må bra, du kommer också att få härliga och vackra skrattrynkor som visar att du lever gott!

Av Jessica Devert


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

 

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.