Blir du ständigt avbruten av mejlen och har svårt att komma igång igen? Blir arbetet splittrat och du har svårt att komma ihåg vad du skulle göra? Genom medvetenhet, kunskap, ändrat beteende och bra verktyg kan du själv minska den onödiga stressen på jobbet.
Upplever du att din stressnivå är för hög, att arbetsdagarna är för röriga och att du har en ständig oro att inte hinna med allt? Har du svårt för att prioritera dina arbetsuppgifter?
– Du kan minska den onödiga stressen på jobbet och påverka din stressnivå genom medvetenhet, kunskap, ändrat beteende och bra verktyg, menar Helén Vedlé, föreläsare, coach arbetsmetodikexpert och författare.
Hur har du det på jobbet?
• Upplever du att du jobbar splittrat, glömmer saker och inte har stenkoll på allt?
• Känner du att din stressnivå är för hög, arbetsdagarna för röriga och att du har en ständig oro att inte hinna med allt?
• Tycker du att det är svårt att prioritera mellan alla arbetsuppgifter?
• Önskar du att du hade en bättre balans mellan arbete och fritid, att du inte så ofta tänker på jobbet när du är ledig?
Helén Vedlé berättar att det finns många olika slags stressreaktioner. Du känner själv att du har ett stresspåslag och kan få olika typer av reaktioner, känslomässiga, tankemässiga, kroppsliga och beteendemässiga.
– Avbrotten blir tätare och tätare genom att vi ständigt är nåbara i telefonen och genom mailen. Dessutom är de flesta mycket mötestäta och hinner inte med det de redan lovat. Det blir allt fler som ”dansar på deadline”, som förhalar och som mår dåligt av det, säger Helén Vedlé,
LÄS OCKSÅ: ACT – acceptans som redskap att hantera stress
Går det att sluta stressa?
– Nej, stoppa stressen helt kan man inte. Det är heller inte önskvärt menar Helén Vedlé.
– Vi behöver få korta stresspåslag för att klara vissa prestationer. Men du kan minska den onödiga stressen på jobbet. Du kan själv påverka din stressnivå genom medvetenhet, kunskap och ändrat beteende. Du får ett ökat flyt. Det finns en stress som du själv kan påverka. Dessutom är det givetvis vanligt att en stress finnas för att organisationen inte fungerar på ett bra sätt.
LÄS OCKSÅ: ”Glädje är en förmåga du kan öva upp”
Tips för att minska stressen på jobbet
Helén Vedlé och Rune Nilsson har skrivit boken ”Sluta stressa på jobbet”. Författarna bestämde sig för att skriva boken när de insåg hur många som inte arbetar effektivt. De har samlat sina bästa tips efter att ha föreläst, tillsammans i 50 år, om praktisk stresshantering. Det är en bok som passar dig som vill få redskap att själv förändra och göra allt för att påverka din situation. Om du vill, så går det.
LÄS OCKSÅ: 6 smarta knep som minskar stress
8 tips ur boken
• Avsätt 15 minuter en gång i veckan för att planera kommande vecka.
• Använda endast en att-göra-lista (papper eller elektronisk) där du samlar allt. Sluta med olika block, lösa lappar och anteckningar i olika elektroniska redskap.
• Uppskatta hur lång tid varje arbetsuppgift tar på din att-göra-lista. Bli medveten om ifall du är en tidsoptimist.
• Gör en tidsstudie under några dygn där du noterar vad du gör vid olika tidpunkter. Det ger dig en chans att bli mer medveten och vetskap om hur du vill fördela tiden.
• Avsätt tid en till tre gånger om dagen för att arbeta med mailen.
• Titta på din arbetsbeskrivning eller dina mål för att identifiera dina viktigaste arbetsuppgifter som du vill boka tid för i almanackan.
• Övertid kan hjälpa då och då. Men det är ingen permanent lösning. Är övertid ett måste är det bra att jobba en kväll eller en lördag istället för lite varje dag. Planera övertiden och gå hem i normal tid de andra dagarna. Inplanerad övertid får inte fortgå för länge.
• Träna på att säga nej. Ett nej till en sak är ett ja till något mer prioriterat.
Av Malin Holm
Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!