“Klimakteriet en naturlig del av åldrandet – pyttsan!”

Fakta

Namn: Katharina Wallenborg
Sysselsättning: Skribent och driver bloggen
womensportraitsfiftyplus
Ålder: 53
Bor: Huddinge

Klimakteriet sägs vara en naturlig del av åldrandet. Varför skulle det vara det? Färre kvinnliga hormoner i kroppen som gör att både utsidan och insidan förändras. Var är det som är så naturligt med det frågar sig bloggaren Katharina Wallenborg, 53 som rekommenderar de som har besvär att ge östrogenet en chans – och helst det bioidentiska.

Vari ligger det naturliga att känna sig som någon man inte är eller att se rynkor som inte fanns där tidigare och att plötsligt åldras snabbare än vad åren har gått? Processen med färre hormoner är långdragen och förändringarna smyger sig på under 10–15 års tid. Men varför ska vi acceptera det här? Måste vi verkligen det?

Det händer så mycket i kroppen när hormonerna, alltså östrogenet, minskar. Vissa känner av förändringen väldigt mycket, andra inte knappt alls. Men förändringar sker och då det pågår under så lång tid kan det vara svårt att veta vad som är vad när det gäller hälsan och allmäntillståndet. Varför är vi sådär stela i kroppen när vi reser oss upp från soffan, eller när vi yogar? Hur kommer det sig att vi plötsligt har mindre bröst men större mage? Till och med blygdläpparna påverkas.

 

Sover sämre gör många av oss också. Energin kanske tryter, så till den milda grad så att vi går iväg och får en massa prover tagna för att hitta vad det är som vi har brist av, eller om vi kanske rent av har råkat ut för någon allvarlig sjukdom. Vi sprudlar inombords och vill ta tag saker, men hamnar istället i soffan. Vissa dagar tar vi oss knappt ur sängen. Nej, det var visst ingen sjukdom, kroppen orkar bara inte mer än så här.

LÄS OCKSÅ: Silverax – ett alternativ till hormonbehandling i klimakteriet

Sedan dessa värmevallningar som slår det mesta när det gäller klimakteriet. Den där känslan av ofräschhet när vi plötsligt blir vansinnigt svettiga. Tyvärr kan det inträffa lite var som helst, vilket inte är så roligt givetvis. Eller när man vaknar på natten av en svettattack. Man känner hur sängkläderna blir fuktiga och undrar om man verkligen ska behöva tvätta dem igen redan. När man kliver ur duschen så försöker man ta det lugnt för att inte framkalla en värmevallning och hoppas att man lyckas, vilket mer verkar vara slump än kopplat till ens beteende. Varför duscha alls, tänker man uppgivet? Enda trösten är att om man luktar så är det i alla fall av ny och inte gammal svett. Förmodligen luktar det ingenting alls, men vad hjälper det när man aldrig känner sig riktigt ren?

Ska det vara så här för alltid? Är det bara att vänja sig eller vad kan man göra? Jo, det blir nog bättre när hela processen är över, när nu det inträffar. Fast vad kommer fortsätta vara dåligt och ska man aldrig bli på topp igen? Uppenbarligen innebär den här resan mycket mer än att bara bli av med mensen, som ju är mer än välkommet om man ändå inte ska ha några fler barn. Det är bara att vänja sig alltså. Eller? Nej, det måste man inte. Inte alls! Varför ska vi det? Det är helt enkelt inte värdigt att känna och må så här.

LÄS OCKSÅ: God effekt av behandling med sojapreparat vid klimakteriebesvär

Katharina Wallenborg

Saken är nämligen den att vi som art är relativt ensamma om att fortsätta leva efter att fertiliteten har upphört. Så det är inte alls naturligt att må så här. Det enda som hänt är att vi har fått ökad livslängd. Förr dog vi så pass tidigt att de flesta aldrig upplevde de här problemen. Det är därför i allra högsta grad onaturligt. Om nu ungefär halva livet är kvar, vilket inte alls är omöjligt, ska det då inte få levas så mycket som möjligt?

 

Så vad göra åt det hela? Jo, ta hormoner. Men bröstcancerrisken då? Visst, den ökar en aning, men å andra sidan dör många i hjärt- och kärlsjukdomar och den risken minskar rejält när man tar östrogen. Vi gör alla våra val, men att vården inte är mer insatt i på vilket sätt mindre östrogen i kroppen kan kopplas till olika typer av problem är sorgligt. Bara att förstå varför man mår som man gör är en hjälp på vägen till ett bättre liv. Och förresten, det finns så kallade bioidentiska hormoner. De ökar inte risken för bröstcancer. Svårare att få, men vi får väl se till att stå på oss.

LÄS OCKSÅ: Klimakteriebesvären minskade med tillskott av soja och linfrön

Vidare borde information ges automatiskt om vilka förändringar man kan vänta sig och hur hormoner – om vi vill ta dem – flyttar tillbaka klockan. Som det ser ut i dag är det inte säkert att en gynekolog berättar om det här ens när vi har tagit steget och ber att få dem utskrivna. Att åldras är visserligen naturligt, vi har inte plötsligt åkt på någon mystisk sjukdom, men kunskapen och intresset för att ge oss hjälp när den trots allt finns, är för dålig. Det verkar vara något vi själva måste kräva. Och i så fall får vi väl lov att göra det. Det är vårt eget mående som det handlar om.

Av Katharina Wallenborg, bloggare

Kurera debatt är en debattsida för friskvård och naturlig hälsa. Här ges möjligheten att ventilera sin åsikt, ge replik eller kort och gott skapa debatt. Sidans debattartiklar och skribenter är fristående från Kurera och behöver alltså inte vara åsikter Kurera delar.
Vill du skriva ett inlägg på Kurera debatt kontaktar du redaktionen på webbredaktor@kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Katharina Wallenborg
Sysselsättning: Skribent och driver bloggen
womensportraitsfiftyplus
Ålder: 53
Bor: Huddinge

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.