Den stora europeiska konsumentorganisationen Beuc vill förbjuda gulliga tecknade figurer på förpackningar till flingor, godis och andra produkter som i första hand riktas mot barn.
Initiativet kommer bara dagar innan EU:s hälsoministrar ska enas om nya riktlinjer mot barnfetma.
Beuc är en paraplyorganisation som består av 43 nationella europeiska konsumentorganisationer, däribland Sveriges konsumenter. Nu riktar de ett krav gällande en lång rad produkter, vilka alla har något gemensamt: de innehåller knappt någon näring men mycket socker, salt och fett. De marknadsförs också direkt till barn med hjälp av med gulliga, för barnen ofta – men inte alltid – kända tecknade figurer.
► Läs också: För mycket socker i livsmedel riktade till barn
Önskar förbud mot marknadsföring av denna typ
Nu vill Beuc att detta sätt att marknadsföra barnprodukter av olika slag ska förbjudas. De vill ha bort de gulliga figurerna och maskotarna från såväl förpackningar som övrig reklam. Det handlar både om figurer som tillverkarna tagit fram själva och välkända varumärken från Disney och serietidningshjältarna som dominerat filmbranschen de senaste åren, rapporterar TT.
Riktar sig mot tillverkare, filmbolag och EU:s hälsoministrar
I första hand riktas Beucs kampanj mot de stora internationella tillverkarna, däribland Kellogg’s och Unilever, men även mot de stora filmbolagen, som bland annat Disney och Universal – vilka de skrivit brev till. En annan målgrupp är EU:s hälsoministrar som idag, fredagen den 16e juni 2017, möts i Bryssel för att diskutera åtgärder mot fetma och övervikt hos barn och unga.
► Läs också: Krönikan: ”Har du gjort ditt barn sockerberoende?”
”Barn kan inte skilja på reklam och underhållning”
”Vi uppmanar till ett slut på tecknade figurer på ohälsosam barnmat. Smurfarna, Frost med vänner marknadsför ohälsosam mat till barn. Låt oss skydda de små. #stopmarketingtokids”, skriver Beuc på Twitter.
– Barn kan inte skilja på reklam och underhållning. Det begriper marknadsförarna, men barns hälsa borde gå före företagsvinster. När ett av tre barn lider av fetma eller övervikt har det blivit ett av samhällets största hälsoproblem, säger Monique Goyens, generaldirektör för Beuc, i ett pressmeddelande.
Uppmanar regeringarna till att sätta hårdare tryck
Beuc uppmanar en lång rad tillverkare att sluta med den här typen av marknadsföring och uppmanar också de europeiska regeringarna att sätta hårdare tryck på bolagen.
Relaterad läsning
• Fortsatta problem med tungmetaller i barnmat
• Fyra sätt att undvika gifter i barnmaten
• Fortsatta problem med tungmetaller i barnmat
• Läs också: Krönikan: ”Har du gjort ditt barn sockerberoende?”
• Läs innehållsförteckningen innan ni köper slush till era barn!”
• Barn blir sjuka av för mycket socker”
• Mästerkocken: ”Det här är bra barnmat och så enkelt gör du den
• Hon vill få barn – och vuxna – att tycka bättre om att äta nyttigt
• Så får du ditt barn att äta mer hälsosamt
Av Isabelle G Hedander
Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!
Fakta
En figur gjorde ”nyttig” reklam
Beuc har besökt varuhus i 13 europeiska länder och granskat omkring 100 produkter vilka världshälsoorganisationen WHO dömt ut som olämpliga för barn. Samtliga marknadsfördes med tecknade figurer.
Av de undersökta produkterna hittades endast en som uppmanade barnen att äta mer frukt och grönsaker.
Sverige är inte med bland de granskade länderna.
Källa: Beuc /TT