Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

lar-dig-forundras-och-sank-din-stress

Lär dig förundras – och sänk din stress

Gå på en skogspromenad eller besök en del av staden som du aldrig tidigare besökt - och låt dig hänföras.
Att känna förundran kan både sänka din stress och göra dig smartare och mer kreativ.

Att känna förundran, det vill säga uppleva något nytt, stort och överväldigande som kan vara svårt att greppa och förstå, är bra för dig, såväl fysiskt som psykiskt. Människor som upplever förundran är i högre utsträckning både friskare, piggare, mer kreativa och mindre stressade, berättar storycoachen Katrin Sandberg och frilansjournalisten Sara Hammarkrantz, som tillsammans har skrivit boken ”Förundranseffekten”.

LÄS OCKSÅ: Ny forskning – skogsbad kan bli behandlingsmetod mot stress

– Förundran innebär en kort stunds njutning och ger så mycket hälsa och välmående i längden. Forskningen är ännu i sin linda och det innebär att det man vet nu kan komma att ändras. Men det man hittills kommit fram till har så många potentiella fördelar att det är värt att lyfta fram redan nu, säger Sara Hammarkrantz.
Ett sätt att öva upp sin förmåga att känna förundran är att ta en förundranspromenad.

 

Såhär gör du:
Beräknad tid: Minst 15 minuter
Börja med att stänga av telefonen. Den och andra elektroniska hjälpmedel distraherar dig och drar uppmärksamheten från det som händer i omgivningen. Det bästa är att inte ens ta med sig telefonen, lämna den så slipper du frestas att ta fram och kolla på den. Under din promenad vill vi att du försöker närma dig allt du ser med nya ögon. Föreställ dig att du ser allt för första gången.
Följ sedan de här stegen:

LÄS OCKSÅ: Lär dig meditera – i några enkla steg

    1. Ta ett djupt andetag. Räkna till sex när du andas in och till sex när du andas ut. Känn att luften rör sig genom dina näsgångar och lyssna till ljudet av din andning. Återkom till den här andningen flera gånger under din promenad – det tar dig tillbaka till nuet.
    2. När du börjar gå, känn fötterna mot marken. Bli varse omgivningarna, lyssna till ljuden runt om.
    3. Skifta medvetande och öppna upp för det som finns omkring dig, för saker som är stora, omfattande, oväntade. Saker som överraskar och gör dig förtjust.
    4. Ta ytterligare ett djupt andetag. Räkna till sex på inandning och sex på utandning.
    5. Låt din uppmärksamhet öppna sig för utforskande; vad ger dig förundran? Är det landskapet? Eller de små mönstren av ljus och skugga? Låt blicken vandra mellan det stora och det lilla.
    6. Fortsätt din promenad och återkalla då och då tillbaka uppmärksamheten genom andetaget. Lägg märke till mängden av bilder, ljud, lukter och andra sensationer som passerar ditt medvetande. Sådant som vanligtvis går obemärkt förbi. När du väl övat upp vanan att promenera på det här viset kommer du att slås av hur ofta du ges möjligheter till att uppleva förundran – tillgången är i princip obegränsad.

LÄS OCKSÅ: Andningen är din superkraft

Här kan du gå på förundranspromenad i naturen:

            • Ett berg med panoramautsikt
            • En stig omgiven av höga träd
            • Stranden vid ett hav, en sjö, flod eller vattenfall
            • En stjärnklar natt
            • En plats där du kan se en soluppgång eller solnedgång Stadsmiljöer:
            • På toppen av en hög byggnad eller skyskrapa. Eller så tittar du uppåt i ett område med många höga byggnader.
            • Ett historiskt monument.
            • En del av staden som du tidigare inte besökt eller sett.
            • En stor arena eller stadium.
            • Ta en konstpromenad och besök gallerier.
            • Botaniska trädgårdar, eller zoo för att titta på växter eller djur du aldrig sett tidigare.
            • Promenera utan mål, se var du hamnar och vad du upplever. Inomhusmiljöer:
            • Ett planetarium eller akvarium.
            • En historisk byggnad, katedral eller operahus.
            • Gå långsamt runt i ett museum, ge full uppmärksamhet till varje objekt.

           

        • Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!