Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

lar-dig-forundras-och-sank-din-stress

Lär dig förundras – och sänk din stress

Gå på en skogspromenad eller besök en del av staden som du aldrig tidigare besökt - och låt dig hänföras.
Att känna förundran kan både sänka din stress och göra dig smartare och mer kreativ.

Att känna förundran, det vill säga uppleva något nytt, stort och överväldigande som kan vara svårt att greppa och förstå, är bra för dig, såväl fysiskt som psykiskt. Människor som upplever förundran är i högre utsträckning både friskare, piggare, mer kreativa och mindre stressade, berättar storycoachen Katrin Sandberg och frilansjournalisten Sara Hammarkrantz, som tillsammans har skrivit boken ”Förundranseffekten”.

LÄS OCKSÅ: Ny forskning – skogsbad kan bli behandlingsmetod mot stress

– Förundran innebär en kort stunds njutning och ger så mycket hälsa och välmående i längden. Forskningen är ännu i sin linda och det innebär att det man vet nu kan komma att ändras. Men det man hittills kommit fram till har så många potentiella fördelar att det är värt att lyfta fram redan nu, säger Sara Hammarkrantz.
Ett sätt att öva upp sin förmåga att känna förundran är att ta en förundranspromenad.

 

Såhär gör du:
Beräknad tid: Minst 15 minuter
Börja med att stänga av telefonen. Den och andra elektroniska hjälpmedel distraherar dig och drar uppmärksamheten från det som händer i omgivningen. Det bästa är att inte ens ta med sig telefonen, lämna den så slipper du frestas att ta fram och kolla på den. Under din promenad vill vi att du försöker närma dig allt du ser med nya ögon. Föreställ dig att du ser allt för första gången.
Följ sedan de här stegen:

LÄS OCKSÅ: Lär dig meditera – i några enkla steg

    1. Ta ett djupt andetag. Räkna till sex när du andas in och till sex när du andas ut. Känn att luften rör sig genom dina näsgångar och lyssna till ljudet av din andning. Återkom till den här andningen flera gånger under din promenad – det tar dig tillbaka till nuet.
    2. När du börjar gå, känn fötterna mot marken. Bli varse omgivningarna, lyssna till ljuden runt om.
    3. Skifta medvetande och öppna upp för det som finns omkring dig, för saker som är stora, omfattande, oväntade. Saker som överraskar och gör dig förtjust.
    4. Ta ytterligare ett djupt andetag. Räkna till sex på inandning och sex på utandning.
    5. Låt din uppmärksamhet öppna sig för utforskande; vad ger dig förundran? Är det landskapet? Eller de små mönstren av ljus och skugga? Låt blicken vandra mellan det stora och det lilla.
    6. Fortsätt din promenad och återkalla då och då tillbaka uppmärksamheten genom andetaget. Lägg märke till mängden av bilder, ljud, lukter och andra sensationer som passerar ditt medvetande. Sådant som vanligtvis går obemärkt förbi. När du väl övat upp vanan att promenera på det här viset kommer du att slås av hur ofta du ges möjligheter till att uppleva förundran – tillgången är i princip obegränsad.

LÄS OCKSÅ: Andningen är din superkraft

Här kan du gå på förundranspromenad i naturen:

            • Ett berg med panoramautsikt
            • En stig omgiven av höga träd
            • Stranden vid ett hav, en sjö, flod eller vattenfall
            • En stjärnklar natt
            • En plats där du kan se en soluppgång eller solnedgång Stadsmiljöer:
            • På toppen av en hög byggnad eller skyskrapa. Eller så tittar du uppåt i ett område med många höga byggnader.
            • Ett historiskt monument.
            • En del av staden som du tidigare inte besökt eller sett.
            • En stor arena eller stadium.
            • Ta en konstpromenad och besök gallerier.
            • Botaniska trädgårdar, eller zoo för att titta på växter eller djur du aldrig sett tidigare.
            • Promenera utan mål, se var du hamnar och vad du upplever. Inomhusmiljöer:
            • Ett planetarium eller akvarium.
            • En historisk byggnad, katedral eller operahus.
            • Gå långsamt runt i ett museum, ge full uppmärksamhet till varje objekt.

           

        • Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

 

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

 

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.