lar-dig-forundras-och-sank-din-stress

Lär dig förundras – och sänk din stress

Gå på en skogspromenad eller besök en del av staden som du aldrig tidigare besökt - och låt dig hänföras.
Att känna förundran kan både sänka din stress och göra dig smartare och mer kreativ.

Att känna förundran, det vill säga uppleva något nytt, stort och överväldigande som kan vara svårt att greppa och förstå, är bra för dig, såväl fysiskt som psykiskt. Människor som upplever förundran är i högre utsträckning både friskare, piggare, mer kreativa och mindre stressade, berättar storycoachen Katrin Sandberg och frilansjournalisten Sara Hammarkrantz, som tillsammans har skrivit boken ”Förundranseffekten”.

LÄS OCKSÅ: Ny forskning – skogsbad kan bli behandlingsmetod mot stress

– Förundran innebär en kort stunds njutning och ger så mycket hälsa och välmående i längden. Forskningen är ännu i sin linda och det innebär att det man vet nu kan komma att ändras. Men det man hittills kommit fram till har så många potentiella fördelar att det är värt att lyfta fram redan nu, säger Sara Hammarkrantz.
Ett sätt att öva upp sin förmåga att känna förundran är att ta en förundranspromenad.

 

Såhär gör du:
Beräknad tid: Minst 15 minuter
Börja med att stänga av telefonen. Den och andra elektroniska hjälpmedel distraherar dig och drar uppmärksamheten från det som händer i omgivningen. Det bästa är att inte ens ta med sig telefonen, lämna den så slipper du frestas att ta fram och kolla på den. Under din promenad vill vi att du försöker närma dig allt du ser med nya ögon. Föreställ dig att du ser allt för första gången.
Följ sedan de här stegen:

LÄS OCKSÅ: Lär dig meditera – i några enkla steg

    1. Ta ett djupt andetag. Räkna till sex när du andas in och till sex när du andas ut. Känn att luften rör sig genom dina näsgångar och lyssna till ljudet av din andning. Återkom till den här andningen flera gånger under din promenad – det tar dig tillbaka till nuet.
    2. När du börjar gå, känn fötterna mot marken. Bli varse omgivningarna, lyssna till ljuden runt om.
    3. Skifta medvetande och öppna upp för det som finns omkring dig, för saker som är stora, omfattande, oväntade. Saker som överraskar och gör dig förtjust.
    4. Ta ytterligare ett djupt andetag. Räkna till sex på inandning och sex på utandning.
    5. Låt din uppmärksamhet öppna sig för utforskande; vad ger dig förundran? Är det landskapet? Eller de små mönstren av ljus och skugga? Låt blicken vandra mellan det stora och det lilla.
    6. Fortsätt din promenad och återkalla då och då tillbaka uppmärksamheten genom andetaget. Lägg märke till mängden av bilder, ljud, lukter och andra sensationer som passerar ditt medvetande. Sådant som vanligtvis går obemärkt förbi. När du väl övat upp vanan att promenera på det här viset kommer du att slås av hur ofta du ges möjligheter till att uppleva förundran – tillgången är i princip obegränsad.

LÄS OCKSÅ: Andningen är din superkraft

Här kan du gå på förundranspromenad i naturen:

            • Ett berg med panoramautsikt
            • En stig omgiven av höga träd
            • Stranden vid ett hav, en sjö, flod eller vattenfall
            • En stjärnklar natt
            • En plats där du kan se en soluppgång eller solnedgång Stadsmiljöer:
            • På toppen av en hög byggnad eller skyskrapa. Eller så tittar du uppåt i ett område med många höga byggnader.
            • Ett historiskt monument.
            • En del av staden som du tidigare inte besökt eller sett.
            • En stor arena eller stadium.
            • Ta en konstpromenad och besök gallerier.
            • Botaniska trädgårdar, eller zoo för att titta på växter eller djur du aldrig sett tidigare.
            • Promenera utan mål, se var du hamnar och vad du upplever. Inomhusmiljöer:
            • Ett planetarium eller akvarium.
            • En historisk byggnad, katedral eller operahus.
            • Gå långsamt runt i ett museum, ge full uppmärksamhet till varje objekt.

           

        • Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna sitter på huk

Sitta sig frisk – går det?

Hälsa

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

Ung kvinnlig karaktär fångad i en pillerburk. Kapslar. Medicin. Missbruk.

”Psykiatrin behöver gå från piller till samtal”

Kurera debatt

Idag äter var sjätte svensk psykofarmaka av något slag och drygt var tionde svensk äter någon antidepressiv medicin – många av dem är unga. Samtidigt ökar självmorden kraftigt bland unga vuxna. Psykiatern och psykoterapeuten Johan Stiernstedt frågar sig om det här är en rimlig utveckling och menar att samtal har blivit psykiatrins stora bristvara.

Håll dig frisk med honungens Rolls Royce 

Naturlig hälsa

Det är inte bara Bamse som gillar honung, det gör även vi människor – under första kvartalet 2020 ökade svenskarnas efterfrågan på manukahonung, "honungens Roll Royce", med hela 700 procent jämfört med i fjol. Den exklusiva honungen är effektiv för att förebygga och motverka förkylning, influensa och halsinfektioner.

Förälder – så lär du ditt barn goda digitala vanor

Mental hälsa

Föräldrar har en avgörande roll för sina barns välbefinnande - och ett ansvar att skydda dem från faror och säkerställa att de inte utsätter andra för trakasserier eller mobbning. Här följer några tips och råd för hur du kan stötta ditt barn till ett positivt och hälsofrämjande användande av digitala medier.

sa-lindrar-du-solbrannan

Så lindrar du solbrännan

Hud

Vad händer egentligen med huden om vi bränner oss, finns det något ställe som är farligare att bränna sig på – och går det att lindra solbrännan på något naturligt sätt? Vi ställde några frågor till Kureras skönhetsexpert om solbränna.

 

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

rått kött

Fall av böldpest upptäckt i Kina

Övrigt

Just när bekymrade kinesiska forskare varnat för en annan potentiell pandemi orsakad av ett influensavirus hos grisar har en rapport om fall av böldpest kommit från inre Mongoliet. Böldpest är en bakterieinfektion som sprids från råttor och via loppor i form av bett, men också om man äter gnagare.

kvinna sprayar sina ben med myggmedel

Så gör du ditt egna giftfria myggmedel

Naturlig hälsa

Sommaren och värmen är här och bor man i Sverige innebär det också myggtider. Älskar du mygg och att bli myggbiten? Sluta då läs. Ogillar du däremot myggbett och även kemikalier – ja, då följer här några effektiva och naturliga sätt att slippa de irriterande små rackarna.

 

familj som äter

Diamantis Koukouvinos: Så kan du få ordning på din IBS

Hälsa

IBS beskrivs ofta i Sverige som ett funktionellt tarmbesvär som kan yttra sig olika från person till person. Symtomen är framförallt uppblåst mage efter en måltid, smärta och obehag, gaser, diarré eller förstoppning eller en kombination av de båda.– Det är inte svårt att få ordning på IBS om man vet hur man ska behandla, säger Diamantis Koukouvinos som är naprapat och naturläkare inom kinesisk medicin.

Män tränar löpning mer än kvinnor

Hälsa

 I Sverige tycker vi om att träna – drygt 70 procent tränar flera gånger i veckan. Men träningsformer  och skälen till att vi tränar skiljer sig åt mellan män och kvinnor. För män är det mest löpning och styrketräning som gäller, medan kvinnor gärna yogar.

 

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

 

Behandla svårläkta sår med manukahonung 

Hälsa

Den speciella manukahonungen som kommer från Nya Zeeland har både antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Den lämpar sig inte bara för invärtes bruk utan fungerar utmärkt som behandling vid svårläkta sår. Framförallt kan den vara en hjälp för anhöriga som vill hjälpa äldre personer med besvärliga bensår.

Vad händer när vi inte får kramas?

Forskning

Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi, var först i världen att prata om hur och varför må-bra hormonet oxytocin påverkar vårt välbefinnande. Men nu när vi inte har kunnat kramas på ett tag, och även måste vara försiktiga en stund till – vad händer då med vårt välbefinnande? – Det är förödande för vår hälsa att vara isolerade. Oxytocin frisätts inte bara vid beröring utan även vid möten, det blir inte på samma sätt när vi pratar i telefon, säger Kerstin.

Nu slipper Jacob smärtan i magen

Hälsa

Jacob Löthman var elva år när han fick diagnosen Aspergers syndrom och ADHD. Medicinerna gav biverkningar – och ända sedan tonåren har han levt med magsmärta, gaser och svullnad. För knappt två år sedan hittade han kapslarna med mjölksyrabakterier och effekten kom omedelbart. Idag är i princip alla hans problem borta.