Andningen är din superkraft

Stress påverkar din andning negativt. Och det i sin tur har effekt på hela kroppen.
Genom att träna andningen kan du reglera dina stressnivåer, ta hand om din kropp och bli mer harmonisk på köpet.

Andningen är en automatisk funktion som sker utan att du tänker på den, vilket är tur eftersom vi inte skulle bli särskilt långlivade annars. Genom att fokusera på andetaget kan du förändra ditt andningsmönster och påverka funktioner i det autonoma nervsystemet.

Läs också: Vanligt att medelålders kvinnor stressar sig sjuka

 

Kan leda till stressrelaterade sjukdomar
Det autonoma nervsystemet består av två delar – det sympatiska nervsystemet, som kan ses som kroppens gaspedal som aktiverar dig, och det parasympatiska nervsystemet, kroppens broms som skapar vila och återhämtning. När du är stressad går du på högvarv på grund av att gaspedalen är tryckt i botten.

Det är denna aktivering som, om den fortgår under en längre period, kan leda till stressrelaterade sjukdomar. Vid stress upplever kroppen fara och går in i beredskapsläge för att skydda dig.

Bland annat blir andetaget kortare och snabbare, musklerna blir spända och mag- och tarmfunktionerna påverkas.

Att allt detta händer i kroppen har varit en förutsättning för vår överlevnad. Men eftersom faran idag sällan är direkt livshotande, förlorar beredskapen sitt syfte och vi överbelastar kroppen i onödan.

Läs också: Få sexlust – genom att andas rätt

Andas dig lugn
Om du kan lära dig att aktivera bromsen genom att reglera andningen, kan du i förlängningen lugna ner dig själv och göra så att kroppen inte behöver slita ut sig i onödan.

Och det fiffiga med andningen är att det är ett så enkelt och lättillgängligt verktyg. Genom att då och då stanna upp, ta djupare andetag och bli medveten om hur andetaget känns, kopplar du på de återhämtande funktionerna i kroppen.

 

Du får samtidigt en ofta välbehövlig paus från malande tankar och din mage mår bättre. Andningen är helt enkelt en superkraft som vi alla har tillgång till.

Läs också: Experten: “Med rätt andning renar du kroppen från gifter”

Olika typer av andningsövningar
Det finns många olika typer av andningsövningar som ger olika resultat. Vissa hjälper dig att komma ner i varv medan andra kan ge dig mer energi eller ökad koncentration.

En del andningsövningar kan hjälpa till att kyla ner kroppen när du känner dig varm eller upprörd. Andra kan värma upp kroppen när du är frusen. Genom andningsövningar stärker du även upp din andningsmuskulatur vilket kan göra att du orkar mer.

Så här kan du andas dig lugn

• Ligg, sitt eller stå upp.

• Börja förlänga andetaget samtidigt som du andas in och ut genom näsan.

 

• Slappna av i käkarna och resten av ansiktet. Låt magen vara avslappnad så att den buktar ut när du andas in och sjunker ihop när du andas ut.

• Andas in så att du fyller hela lungorna. Tänk dig att inandningen fyller upp en ballong i bröstet, ner i magen, ut i sidorna och bak i ryggen.

• När du andas ut, tänk dig att du tömmer ballongen på luft. Försök göra in- och utandning lika långa. Upprepa under några minuter.

Av Emmi Omhav


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

 

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.