Andningen är din superkraft | Kurera.se

Andningen är din superkraft

Stress påverkar din andning negativt. Och det i sin tur har effekt på hela kroppen.
Genom att träna andningen kan du reglera dina stressnivåer, ta hand om din kropp och bli mer harmonisk på köpet.

Andningen är en automatisk funktion som sker utan att du tänker på den, vilket är tur eftersom vi inte skulle bli särskilt långlivade annars. Genom att fokusera på andetaget kan du förändra ditt andningsmönster och påverka funktioner i det autonoma nervsystemet.

Läs också: Vanligt att medelålders kvinnor stressar sig sjuka

 

Kan leda till stressrelaterade sjukdomar
Det autonoma nervsystemet består av två delar – det sympatiska nervsystemet, som kan ses som kroppens gaspedal som aktiverar dig, och det parasympatiska nervsystemet, kroppens broms som skapar vila och återhämtning. När du är stressad går du på högvarv på grund av att gaspedalen är tryckt i botten.

Det är denna aktivering som, om den fortgår under en längre period, kan leda till stressrelaterade sjukdomar. Vid stress upplever kroppen fara och går in i beredskapsläge för att skydda dig.

Bland annat blir andetaget kortare och snabbare, musklerna blir spända och mag- och tarmfunktionerna påverkas.

Att allt detta händer i kroppen har varit en förutsättning för vår överlevnad. Men eftersom faran idag sällan är direkt livshotande, förlorar beredskapen sitt syfte och vi överbelastar kroppen i onödan.

Läs också: Få sexlust – genom att andas rätt

Andas dig lugn
Om du kan lära dig att aktivera bromsen genom att reglera andningen, kan du i förlängningen lugna ner dig själv och göra så att kroppen inte behöver slita ut sig i onödan.

Och det fiffiga med andningen är att det är ett så enkelt och lättillgängligt verktyg. Genom att då och då stanna upp, ta djupare andetag och bli medveten om hur andetaget känns, kopplar du på de återhämtande funktionerna i kroppen.

 

Du får samtidigt en ofta välbehövlig paus från malande tankar och din mage mår bättre. Andningen är helt enkelt en superkraft som vi alla har tillgång till.

Läs också: Experten: “Med rätt andning renar du kroppen från gifter”

Olika typer av andningsövningar
Det finns många olika typer av andningsövningar som ger olika resultat. Vissa hjälper dig att komma ner i varv medan andra kan ge dig mer energi eller ökad koncentration.

En del andningsövningar kan hjälpa till att kyla ner kroppen när du känner dig varm eller upprörd. Andra kan värma upp kroppen när du är frusen. Genom andningsövningar stärker du även upp din andningsmuskulatur vilket kan göra att du orkar mer.

Så här kan du andas dig lugn

• Ligg, sitt eller stå upp.

• Börja förlänga andetaget samtidigt som du andas in och ut genom näsan.

 

• Slappna av i käkarna och resten av ansiktet. Låt magen vara avslappnad så att den buktar ut när du andas in och sjunker ihop när du andas ut.

• Andas in så att du fyller hela lungorna. Tänk dig att inandningen fyller upp en ballong i bröstet, ner i magen, ut i sidorna och bak i ryggen.

• När du andas ut, tänk dig att du tömmer ballongen på luft. Försök göra in- och utandning lika långa. Upprepa under några minuter.

Av Emmi Omhav


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Antalet fall av gonorré och klamydia ökar

Sex- och relationer

Könssjukdomen gonorré ökar lavinartat, förra året smittades cirka 2 700 personer i Sverige. För tio år sedan låg siffran på omkring 800. Samtidigt blir sjukdomen allt svårare att behandla i takt med att den utvecklar resistens mot antibiotika. Även klamydia ökar – främst bland unga kvinnor.

Spenat- och kesovåfflor med topping

Recept

Det jobbigaste med att göra våffor är att göra rent våffeljärnet efteråt. Resten är en barnlek. Så muta någon att ta hand om rengöringen och sätt igång! Dessa läckerheter från kokboken "Little green kitchen" fungerar både som matvåfflor och som efterrätt – välj själv vilken topping du vill använda.

 

Magsyrahämmande läkemedel kan öka risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

 

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

 

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov.