Lär känna de fyra olika sömnfaserna

Visste du att alla människor går igenom fyra olika faser av sömn och att vi gör detta i cykler på mellan 90 och 120 minuter - flera gånger per natt?
Sömnforskaren Christian Benedict förklarar allt om de fyra sömnfaserna.

Lättsömn
När du börjar känna dig trött blir dina hjärnvågor, som är kommunikationen mellan nervcellerna, något långsammare och färre per sekund. Om du blundar blir de ytterligare lite långsammare vilket beror på att intrycken minskar. I lättsömnen blir de ännu långsammare.

Denna första fas är ungefär fem procent av din sömn. Det dröjer bara fem minuter innan du går in i sömnfas två.

LÄS OCKSÅ: Kvalitetssömn är avgörande för fysisk och psykisk hälsa

Mellansömnen
I sömnfas två stannar du betydligt längre i. Drygt hälften av din sömn sker i denna fas. Förutom de långsamma hjärnvågorna består den av sömnspolar.

 

Det är korta utbrott av väldigt snabba rytmiska hjärnvågor från thalamus till hjärnbarken. Studier har visat att barn har många sömnspolar, medan äldre i regel har färre, detta beror på att barn lär sig mycket nytt. Sömnspolarna ger bra förutsättningar för att våra minnen ska fastna.Boken Somn, somn, somn

Framförallt hjälper sömnspolarna våra procedurminnen som används för motoriska kunskaper. Du blir helt enkelt bättre på att till exempel cykla, snickra, spela gitarr eller sy om du har många sömnspolar i sömnfas två. Men de spelar även en viktig roll i djupsömnen i fas tre, för att befästa faktaminnen. Människor som generellt är mer mentalt stimulerade har fler sömnspolar. Att ha få sömnspolar för med sig att du blir mer lättväckt.

Djupsömnen
I sömnfas tre, djupsömnen, är den del av sömnen då vi har vår djupaste återhämtningsfas. I denna fas är du svårväckt. Thalamus agerar dörrvakt till hjärnbarken och gör så att yttre sinnesintryck inte stör sömnen. Hjärnan befäster minnen men skalar även bort det som inte är relevant under djupsömn.

Nivåerna av stresshormonet kortisol är som lägst och tillväxthormon utsöndras vilket är viktigt för muskeluppbyggnaden, för barns tillväxt och för kroppens förmåga att ta hand om infektioner. Hormoner, bland annat testosteron, produceras och hos de som sover dåligt ser man tydligt att nivåerna av detta hormon minskar.

 

För att få en bättre djupsömn kan du läsa, studera, spela spel, lösa korsord och vara aktiv, både mentalt och fysiskt. Då behöver du nämligen mer djupsömn för att kunna ta hand om all ny information.

Dagsljus, framförallt förmiddagsljus, påverkar djupsömnen positivt medan stress påverkar denna fas negativt eftersom höga kortisolnivåer i blodet gör det svårt för hjärnaktiviteten att gå ned tillräckligt mycket för att du ska hamna i djupsömn.

LÄS OCKSÅ: Därför behöver kvinnor mer sömn än män

Drömsömnfasen
I drömsömnfasen har kortisolet och blodtrycket höjts och aktiviteten i delar av hjärnbarken ökat rejält. Det pågår en aktivitet i hjärnbarken som påminner om när du är vaken och hjärnan gör en analys och jämför information du fått under dagen, med saker du undermedvetet redan känner till. Den kan sedan komma fram till en lösning på ett problem du har.

 

En del av det som du har upplevt under dagen kan aktiveras, särskilt om det inte hann färdigbearbetas när du var vaken. Även intryck och minnen från förr kan väckas till liv.

En liten detalj du varit med om under dagen kan räcka för att sätta igång en känslomässig bana som blir en del av din drömsömn.

Musklerna får emellertid inte nervimpulser och du kan därför inte röra dig under denna fas, vilket är tur eftersom du annars kanske skulle agera på innehållet i dina drömmar.

Källa: Christian Benedict, docent i neurovetenskap vid Uppsala universitet som forskar på sömnens betydelse.

Av Malin Holm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Årets miljöhjälte Magnus Carlson visar vägen till förändring

Eko/miljö

Magnus Carlson, sångare i bandet Weeping willows, utsågs nyligen till årets miljöhjälte och fick ta emot diplom ur kungens hand för sitt enträgna klimatarbete. Magnus lever som han lär, han har nästan helt slutat flyga, bandets turnéer sker med tåg och han slutade nyligen äta kött – för både hälsans och miljöns skull. Kurera växlade några ord med svenskt musiklivs kanske flitigaste miljökämpe. 

Elaine Jenderklint

Elaine fick tillbaka glans och liv i håret igen

Hälsa

För två år sedan kom cancern tillbaka och Elaine Jenderklints ena bröst opererades bort. I efterbehandlingen ingick hormontabletter – som gav starka biverkningar. Kroppen värkte och håret blev tunnare och livlöst, men ett tillskott med bland annat hirs har gett Elaine glansen och hårkvaliteten tillbaka.

 

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

 

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

 

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

 

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning

 

“Nu är magen lugnare och jag är mitt pigga jag igen”

Hälsa

I många år tänkte Annette att magvärken var något hon fick stå ut med och lära sig att acceptera. När hon efter akuta magsmärtor på en semesterresa provade kisel blev magen lugnare och värken kommer nu allt mer sällan. – Jag är positivt överraskad att jag får så bra effekt. Jag behöver inte känna att jag måste gilla läget, säger hon.

Magsyran är viktig för mer än matsmältningen

Mage

För många är magsyra något som till varje pris ska kontrolleras, det kopplas till magkatarr och sura uppstötningar som vi tar läkemedel för att dämpa. Men flera problem beror på att vi har för lite snarare än för mycket och magsyran spelar en viktig roll inte bara för matsmältningen utan också för att hålla oss friska i övrigt.

Marie Sjödin

Så fann Marie ork att leva fullt ut!

Hälsa

Kanske var det vårtrötthet, kanske arbetstempot, men Marie Sjödin var trött. När hon stod i gymmet kändes det tungt och hemma tog orken slut innan dagen var över. När hon hittade tabletter med aminosyror så ökade marginalerna och hon orkade mer – på flera plan