Lär känna de fyra olika sömnfaserna

Visste du att alla människor går igenom fyra olika faser av sömn och att vi gör detta i cykler på mellan 90 och 120 minuter - flera gånger per natt?
Sömnforskaren Christian Benedict förklarar allt om de fyra sömnfaserna.

Lättsömn
När du börjar känna dig trött blir dina hjärnvågor, som är kommunikationen mellan nervcellerna, något långsammare och färre per sekund. Om du blundar blir de ytterligare lite långsammare vilket beror på att intrycken minskar. I lättsömnen blir de ännu långsammare.

Denna första fas är ungefär fem procent av din sömn. Det dröjer bara fem minuter innan du går in i sömnfas två.

LÄS OCKSÅ: Kvalitetssömn är avgörande för fysisk och psykisk hälsa

Mellansömnen
I sömnfas två stannar du betydligt längre i. Drygt hälften av din sömn sker i denna fas. Förutom de långsamma hjärnvågorna består den av sömnspolar.

 

Det är korta utbrott av väldigt snabba rytmiska hjärnvågor från thalamus till hjärnbarken. Studier har visat att barn har många sömnspolar, medan äldre i regel har färre, detta beror på att barn lär sig mycket nytt. Sömnspolarna ger bra förutsättningar för att våra minnen ska fastna.Boken Somn, somn, somn

Framförallt hjälper sömnspolarna våra procedurminnen som används för motoriska kunskaper. Du blir helt enkelt bättre på att till exempel cykla, snickra, spela gitarr eller sy om du har många sömnspolar i sömnfas två. Men de spelar även en viktig roll i djupsömnen i fas tre, för att befästa faktaminnen. Människor som generellt är mer mentalt stimulerade har fler sömnspolar. Att ha få sömnspolar för med sig att du blir mer lättväckt.

Djupsömnen
I sömnfas tre, djupsömnen, är den del av sömnen då vi har vår djupaste återhämtningsfas. I denna fas är du svårväckt. Thalamus agerar dörrvakt till hjärnbarken och gör så att yttre sinnesintryck inte stör sömnen. Hjärnan befäster minnen men skalar även bort det som inte är relevant under djupsömn.

Nivåerna av stresshormonet kortisol är som lägst och tillväxthormon utsöndras vilket är viktigt för muskeluppbyggnaden, för barns tillväxt och för kroppens förmåga att ta hand om infektioner. Hormoner, bland annat testosteron, produceras och hos de som sover dåligt ser man tydligt att nivåerna av detta hormon minskar.

 

För att få en bättre djupsömn kan du läsa, studera, spela spel, lösa korsord och vara aktiv, både mentalt och fysiskt. Då behöver du nämligen mer djupsömn för att kunna ta hand om all ny information.

Dagsljus, framförallt förmiddagsljus, påverkar djupsömnen positivt medan stress påverkar denna fas negativt eftersom höga kortisolnivåer i blodet gör det svårt för hjärnaktiviteten att gå ned tillräckligt mycket för att du ska hamna i djupsömn.

LÄS OCKSÅ: Därför behöver kvinnor mer sömn än män

Drömsömnfasen
I drömsömnfasen har kortisolet och blodtrycket höjts och aktiviteten i delar av hjärnbarken ökat rejält. Det pågår en aktivitet i hjärnbarken som påminner om när du är vaken och hjärnan gör en analys och jämför information du fått under dagen, med saker du undermedvetet redan känner till. Den kan sedan komma fram till en lösning på ett problem du har.

 

En del av det som du har upplevt under dagen kan aktiveras, särskilt om det inte hann färdigbearbetas när du var vaken. Även intryck och minnen från förr kan väckas till liv.

En liten detalj du varit med om under dagen kan räcka för att sätta igång en känslomässig bana som blir en del av din drömsömn.

Musklerna får emellertid inte nervimpulser och du kan därför inte röra dig under denna fas, vilket är tur eftersom du annars kanske skulle agera på innehållet i dina drömmar.

Källa: Christian Benedict, docent i neurovetenskap vid Uppsala universitet som forskar på sömnens betydelse.

Av Malin Holm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

 

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.

 

kvinna vid spegel

Maria Ahlgrens mat för vacker hud

Recept

Många funktioner som vi söker i hudvård finns i helt vanlig mat. Kroppens största organ är också vårt skyltfönster för insidan. Det säger Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till böcker om mat som gör oss vackrare – Beautyfood. Här kommer några recept från Marias bok.

kvinna hostar

Gia Fors: Förvärrar pyroluri covid-19?

Kurera debatt

Beror covid 19:s märkliga framfart med en blandning av obegripliga dödsfall, långvariga sjukdomsförlopp som går upp och ner samt milda förlopp som knappast märks på att de allvarligare fallen redan lider av pyroluri – en störning med försvårad avgiftning? Den frågan ställer sig Gia Fors, författare, reporter och friskvårds-terapeut i ett debattinlägg.

skoldkortelproblem-kom-palast-till-lakaren

Sköldkörtelproblem? Kom påläst till läkaren

Hälsa

År av lidande, felmedicinering och slussande mellan olika läkare. Många med sköldkörtelproblem vittnar om hur vägen till rätt hjälp kan vara både snårig och lång. Ett sätt att snabbare komma tillrätta med sina besvär är att komma påläst till doktorn. Här är en checklista inför läkarbesöket.

Ny upptäckt: Ägg kan välja spermier

Gravid/barn

Spännande forskning visar att ägg faktiskt kan välja spermier, vilket är en ny upptäckt inom fertilitetsforskningen. Denna interaktion mellan ägg och spermier kan förhoppningsvis hjälpa till att förstå de fall där det inte tydligt går att se varför ett visst par är infertilt.

 

två barn och mat

10 sätt att hindra att barn blir överviktiga som vuxna

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

hjärta med grönsaker

Oxidativ stress – en kropp i obalans

Forskning

Oxidativ stress, fria radikaler och antioxidanter. En del av termerna mer välbekanta än andra. Gemensam nämnare är att de alla påverkar vår hälsa. Magnus Nylander, medicine doktor och tandläkaren säger att en bil utan rostskydd rostar snart sönder, på grund av syrets angrepp. Vårt antioxidativa försvar motsvarar en bils rostskydd. Det antioxidativa försvaret kan sägas utgöra vårt inre ”rostskydd” som kan hejda syrets oxidativa skadeverkningar.

hund i hängmatta

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Husdjur

Åtta av tio hundägare tar med sig sin hund på semestern, något både hund och människa har glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för vårt älskade husdjur. Här kommer några goda på hur du gör din semester mer hundvänlig.

 

boosta-immunforsvaret-naturens-apotek

Boosta immunförsvaret – naturens apotek

Eko/miljö

En sund livsstil är grunden för ett starkt och friskt immunförsvar - där spelar en god tarmflora och ett nervsystem i schack viktiga roller. Men det går också att hjälpa kroppen på traven genom olika läkeörter. Här tipsar örtspecialisten Lisen Sundgren om 12 av dem.

händer håller i hjärna

Ge bränsle åt hjärnan med MCT-olja

Kost

MCT-olja är medellånga mättade fettsyror med fantastiska egenskaper. MCT-oljan tas upp direkt av tarmen och bryts sedan ner i lever till ketoner. Ketonkropparna kan sedan transporteras rakt genom hjärnblodbarriären, utan hjälp av insulin, för att direkt förse hjärnan med energi.

man med stoppur

6 skäl att träna intervaller

Träning

Intervallträning är fysiskt ansträngande. Under korta intervaller jobbar du upp pulsen till 85-95 procent av din maxpuls. Sedan vilar du en minut och så kör du igen. Det är jättejobbigt, men det är otroligt effektivt. Här är sex skäl till varför du borde träna intervaller.

En kvinna tröstar en annan kvinna med psykiska problem över telefon.

KBT-terapi online effektivt vid utbrändhet

Mental hälsa

Utbrändhet är en diagnos som drabbar många, och behandlingen idag består oftast av läkemedel och sjukskrivning och i värsta fall mer trubbiga metoder som elbehandlingar. En avhandling från Karolinska Institutet har dock visat på att KBT-behandling kan vara effektivt vid utmattningssyndrom.