Lär känna de fyra olika sömnfaserna

Visste du att alla människor går igenom fyra olika faser av sömn och att vi gör detta i cykler på mellan 90 och 120 minuter - flera gånger per natt?
Sömnforskaren Christian Benedict förklarar allt om de fyra sömnfaserna.

Lättsömn
När du börjar känna dig trött blir dina hjärnvågor, som är kommunikationen mellan nervcellerna, något långsammare och färre per sekund. Om du blundar blir de ytterligare lite långsammare vilket beror på att intrycken minskar. I lättsömnen blir de ännu långsammare.

Denna första fas är ungefär fem procent av din sömn. Det dröjer bara fem minuter innan du går in i sömnfas två.

LÄS OCKSÅ: Kvalitetssömn är avgörande för fysisk och psykisk hälsa

Mellansömnen
I sömnfas två stannar du betydligt längre i. Drygt hälften av din sömn sker i denna fas. Förutom de långsamma hjärnvågorna består den av sömnspolar.

 

Det är korta utbrott av väldigt snabba rytmiska hjärnvågor från thalamus till hjärnbarken. Studier har visat att barn har många sömnspolar, medan äldre i regel har färre, detta beror på att barn lär sig mycket nytt. Sömnspolarna ger bra förutsättningar för att våra minnen ska fastna.Boken Somn, somn, somn

Framförallt hjälper sömnspolarna våra procedurminnen som används för motoriska kunskaper. Du blir helt enkelt bättre på att till exempel cykla, snickra, spela gitarr eller sy om du har många sömnspolar i sömnfas två. Men de spelar även en viktig roll i djupsömnen i fas tre, för att befästa faktaminnen. Människor som generellt är mer mentalt stimulerade har fler sömnspolar. Att ha få sömnspolar för med sig att du blir mer lättväckt.

Djupsömnen
I sömnfas tre, djupsömnen, är den del av sömnen då vi har vår djupaste återhämtningsfas. I denna fas är du svårväckt. Thalamus agerar dörrvakt till hjärnbarken och gör så att yttre sinnesintryck inte stör sömnen. Hjärnan befäster minnen men skalar även bort det som inte är relevant under djupsömn.

Nivåerna av stresshormonet kortisol är som lägst och tillväxthormon utsöndras vilket är viktigt för muskeluppbyggnaden, för barns tillväxt och för kroppens förmåga att ta hand om infektioner. Hormoner, bland annat testosteron, produceras och hos de som sover dåligt ser man tydligt att nivåerna av detta hormon minskar.

 

För att få en bättre djupsömn kan du läsa, studera, spela spel, lösa korsord och vara aktiv, både mentalt och fysiskt. Då behöver du nämligen mer djupsömn för att kunna ta hand om all ny information.

Dagsljus, framförallt förmiddagsljus, påverkar djupsömnen positivt medan stress påverkar denna fas negativt eftersom höga kortisolnivåer i blodet gör det svårt för hjärnaktiviteten att gå ned tillräckligt mycket för att du ska hamna i djupsömn.

LÄS OCKSÅ: Därför behöver kvinnor mer sömn än män

Drömsömnfasen
I drömsömnfasen har kortisolet och blodtrycket höjts och aktiviteten i delar av hjärnbarken ökat rejält. Det pågår en aktivitet i hjärnbarken som påminner om när du är vaken och hjärnan gör en analys och jämför information du fått under dagen, med saker du undermedvetet redan känner till. Den kan sedan komma fram till en lösning på ett problem du har.

 

En del av det som du har upplevt under dagen kan aktiveras, särskilt om det inte hann färdigbearbetas när du var vaken. Även intryck och minnen från förr kan väckas till liv.

En liten detalj du varit med om under dagen kan räcka för att sätta igång en känslomässig bana som blir en del av din drömsömn.

Musklerna får emellertid inte nervimpulser och du kan därför inte röra dig under denna fas, vilket är tur eftersom du annars kanske skulle agera på innehållet i dina drömmar.

Källa: Christian Benedict, docent i neurovetenskap vid Uppsala universitet som forskar på sömnens betydelse.

Av Malin Holm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Saftkalas på Ericas vis med smak av svenska bär

Recept

Våren och sommaren är en tid för saftkalas och glass, då passar det perfekt att prova raw foodinspiratören Erica Palmcrantz Aziz goda recept som ger möjlighet för både stora och små att njuta av en lite nyttigare variant. Istället för saft bjuder hon på kvass och den hemgjorda glassen får en festlig touch om man toppar den med kombucha.

Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Intervju

Erica Palmcartz Aziz var tidigt ute med raw food och har flera böcker i ämnet på sitt CV, nu har hon gett sig på trenden med fermenterat som landar väl i hennes rawfoodkök. I sin nya bok bjuder hon på recept som ska göra det enkelt även för den ovane att göra sin egen kombucha. Hon tipsar dessutom om att bjuda in barnen så att de på ett naturligt sätt får smak för det sura,

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

 

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion.