Lär känna de fyra olika sömnfaserna | Kurera.se

Lär känna de fyra olika sömnfaserna

Visste du att alla människor går igenom fyra olika faser av sömn och att vi gör detta i cykler på mellan 90 och 120 minuter - flera gånger per natt?
Sömnforskaren Christian Benedict förklarar allt om de fyra sömnfaserna.

Lättsömn
När du börjar känna dig trött blir dina hjärnvågor, som är kommunikationen mellan nervcellerna, något långsammare och färre per sekund. Om du blundar blir de ytterligare lite långsammare vilket beror på att intrycken minskar. I lättsömnen blir de ännu långsammare.

Denna första fas är ungefär fem procent av din sömn. Det dröjer bara fem minuter innan du går in i sömnfas två.

LÄS OCKSÅ: Kvalitetssömn är avgörande för fysisk och psykisk hälsa

Mellansömnen
I sömnfas två stannar du betydligt längre i. Drygt hälften av din sömn sker i denna fas. Förutom de långsamma hjärnvågorna består den av sömnspolar.

 

Det är korta utbrott av väldigt snabba rytmiska hjärnvågor från thalamus till hjärnbarken. Studier har visat att barn har många sömnspolar, medan äldre i regel har färre, detta beror på att barn lär sig mycket nytt. Sömnspolarna ger bra förutsättningar för att våra minnen ska fastna.Boken Somn, somn, somn

Framförallt hjälper sömnspolarna våra procedurminnen som används för motoriska kunskaper. Du blir helt enkelt bättre på att till exempel cykla, snickra, spela gitarr eller sy om du har många sömnspolar i sömnfas två. Men de spelar även en viktig roll i djupsömnen i fas tre, för att befästa faktaminnen. Människor som generellt är mer mentalt stimulerade har fler sömnspolar. Att ha få sömnspolar för med sig att du blir mer lättväckt.

Djupsömnen
I sömnfas tre, djupsömnen, är den del av sömnen då vi har vår djupaste återhämtningsfas. I denna fas är du svårväckt. Thalamus agerar dörrvakt till hjärnbarken och gör så att yttre sinnesintryck inte stör sömnen. Hjärnan befäster minnen men skalar även bort det som inte är relevant under djupsömn.

Nivåerna av stresshormonet kortisol är som lägst och tillväxthormon utsöndras vilket är viktigt för muskeluppbyggnaden, för barns tillväxt och för kroppens förmåga att ta hand om infektioner. Hormoner, bland annat testosteron, produceras och hos de som sover dåligt ser man tydligt att nivåerna av detta hormon minskar.

 

För att få en bättre djupsömn kan du läsa, studera, spela spel, lösa korsord och vara aktiv, både mentalt och fysiskt. Då behöver du nämligen mer djupsömn för att kunna ta hand om all ny information.

Dagsljus, framförallt förmiddagsljus, påverkar djupsömnen positivt medan stress påverkar denna fas negativt eftersom höga kortisolnivåer i blodet gör det svårt för hjärnaktiviteten att gå ned tillräckligt mycket för att du ska hamna i djupsömn.

LÄS OCKSÅ: Därför behöver kvinnor mer sömn än män

Drömsömnfasen
I drömsömnfasen har kortisolet och blodtrycket höjts och aktiviteten i delar av hjärnbarken ökat rejält. Det pågår en aktivitet i hjärnbarken som påminner om när du är vaken och hjärnan gör en analys och jämför information du fått under dagen, med saker du undermedvetet redan känner till. Den kan sedan komma fram till en lösning på ett problem du har.

 

En del av det som du har upplevt under dagen kan aktiveras, särskilt om det inte hann färdigbearbetas när du var vaken. Även intryck och minnen från förr kan väckas till liv.

En liten detalj du varit med om under dagen kan räcka för att sätta igång en känslomässig bana som blir en del av din drömsömn.

Musklerna får emellertid inte nervimpulser och du kan därför inte röra dig under denna fas, vilket är tur eftersom du annars kanske skulle agera på innehållet i dina drömmar.

Källa: Christian Benedict, docent i neurovetenskap vid Uppsala universitet som forskar på sömnens betydelse.

Av Malin Holm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

 

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

 

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov. 

Växtbaserad mat – smart för kropp och hjärna

Kost

I år minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad och ligger nu på samma nivå som den var 2007. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi befinner oss på den nivå vi var innan Svreige gick med i EU och priset på kött sjönk men utvecklingen tycks gå stadigt nedåt. I takt med det ökar intresset för vegansk eller växtbaserad mat och i dagarna släpptes en ny bok med helt växtbaserade recept.

Tävla och vinn albumet “Svart katt”

Tävling

Sångerskan Cecilia Thorngrens album "Svart katt" fick ett varmt mottagande när det kom ut. Nu har du chansen att vinna ett signerat exemplar med låtar ur den svenska visskatten samt nyskrivet material av Staffan Hellstrand och Peter Le Marc.

 

Annelis kolesterolvärden sjönk med lagrad vitlök

Hälsa

Redan för 15 år sedan fick Anneli Bygg, 65 år, reda på att hon hade lite för höga kolesterolvärden. Hon ordinerades statiner av sin läkare, men biverkningarna blev kraftiga så Anneli ville inte fortsätta med medicinen. Med hjälp av lagrad vitlök har hennes kolesterolvärden blivit betydligt bättre.

Micke Gunnarsson: “Jag är inte min kropp”

Krönikan

Handen på hjärtat hur skulle det se ut om du skötte en hund som du sköter om dig själv? Kan insikten att vi inte är våra kroppar göra att vi tar bättre hand om dem? Jo, det menar Micke Gunnarsson, föreläsare och workshopledare, som tack vare det tankesättet tar bättre hand om sig än någonsin tidigare. 

 

“Hemundervisning – ett välbehövligt alternativ till skolan”

Gravid/barn

Sverige är ett av de länder i världen där det är svårast att få hemundervisa sina barn, ett strängt regelverk gör det i princip omöjligt och de som vill välja det alternativet ser sig tvingade att lämna landet. Många är skeptiska mot hemskolning men långt ifrån alla. Kurera har växlat några ord med den New Yorkbaserade svensken Jens Peter de Pedro som lobbar för en större pedagogisk mångfald.

Experten: Så skyddar du huden mot föroreningar

Hud

Du är kanske noga med att skydda dig mot solens strålar för att undvika att bränna dig men vad gör du för att skydda huden från föroreningar? Visste du att avgaser och andra föroreningar kan bidra till att huden åldras i förtid? Här berättar Kureras hudvårdsexpert, hudterapeuten Johanna Bjurström om vad vi kan göra för att skydda huden om vi exponeras mycket för avgaser.