Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

tjej på säng

5 tips mot stress och sömnlöshet

Stress är ett folkhälsoproblem. Likaså sömnproblem – där var tionde svensk är drabbad.
Men det finns sätt att bli kvitt dessa två livskvalitetssänkare – som hör ihop betydligt mer än de flesta känner till.
Här är några av dem.

Var tionde svensk lider av sömnsvårigheter. Vanligast är insomningsproblem eller plötsliga uppvaknande ur sömnen. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt.

Stress kan leda till sömnsvårigheter
Mellan sju och åtta timmars sömn per natt räknas som normalt. Kroppen behöver den tiden för återhämtning och reparation. När vi sover aktiveras kroppens immunsystem samtidigt som produktionen av stresshormoner minskar.

 

► Läs också: Trött på att ligga sömnlös? Här är 5 naturliga knep för bättre sömn

Immunförsvaret påverkas negativt av sömnbrist
Problem att somna kan bero på att det är varmt och ljust i sovrummet, att man har bullriga grannar eller hör andra ljud. Inre oro är en lika stor anledning till att ha svårt att somna. Det kan vara en stressande situation på jobbet, problem med ekonomin eller ett trassligt privatliv som gör att man mår psykiskt dåligt och då har man ofta svårt att sova. Forskning har visat att immunförsvaret påverkas negativt av sömnbrist. Kapaciteten att hålla blodet rent från inkräktande virus och bakterier sjunker, liksom tillverkningen av viktiga signalämnen.

Vid sömnbrist ökar samtidigt halterna av inflammationsdrivande cytokiner. God sömn kan, förutom att ge harmoni, lugn och ny energi, även leda till ett bättre och effektivare immunförsvar.

Läs också: Sömnbrist påverkar våra tarmbakterier – kan leda till övervikt och diabetes

 

Fem viktiga tips vid stress och sömnlöshet

 

Motion
Ta en daglig promenad på minst 30 minuter. Motion gör att positiva processer startar i kroppen. Flera studier har visat att fysisk aktivitet fungerar både förebyggande och som behandling mot stress. I dag kan man till exempel få fysisk aktivitet utskrivet på recept.

Kost och näring
När kroppen är hårt utsatt och inte får tillräcklig återhämtning är åtgången på vitaminer och mineraler mycket högre än normalt. Kroppen behöver näringen för att kunna hantera stressen. Bristsymptom orsakade av stress är bland annat trötthet, huvudvärk, muskelspänningar och håravfall.

Avslappningsövningar
Meditation, medicinsk yoga eller qigong gör att du koncentrerar dina tankar så att du på sikt kan finna inre frid. Det finns även studier på att mindfulness kan lindra ångest och depression. Patienterna i studien halverade symptomen på åtta veckor.

 

Skriv ner dina bekymmer
Vaknar du mitt i natten och ligger och grubblar – ha papper och penna liggande nära sängen så du kan skriva ned vad du funderar över. Då kan man oftast släppa tankarna och slappna av. Ett bra sätt att slippa ligga och älta bekymmer man istället kan ta nästa dag.

Drick lugnande te
Drick en kopp te med avslappnande örter som valeriana, kamomill, citronmeliss eller humle. Det finns speciella kvällsteer som ofta innehåller just dessa örter och passar bra på kvällen. Undvik socker, kaffe samt svart te innan läggdags.

 Läs också: 12 kroppsignaler som kan tyda på att du borde ta det lugnt

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Övrigt

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

 

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.