tjej på säng

5 tips mot stress och sömnlöshet

Stress är ett folkhälsoproblem. Likaså sömnproblem – där var tionde svensk är drabbad.
Men det finns sätt att bli kvitt dessa två livskvalitetssänkare – som hör ihop betydligt mer än de flesta känner till.
Här är några av dem.

Var tionde svensk lider av sömnsvårigheter. Vanligast är insomningsproblem eller plötsliga uppvaknande ur sömnen. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt.

Stress kan leda till sömnsvårigheter
Mellan sju och åtta timmars sömn per natt räknas som normalt. Kroppen behöver den tiden för återhämtning och reparation. När vi sover aktiveras kroppens immunsystem samtidigt som produktionen av stresshormoner minskar.

 

► Läs också: Trött på att ligga sömnlös? Här är 5 naturliga knep för bättre sömn

Immunförsvaret påverkas negativt av sömnbrist
Problem att somna kan bero på att det är varmt och ljust i sovrummet, att man har bullriga grannar eller hör andra ljud. Inre oro är en lika stor anledning till att ha svårt att somna. Det kan vara en stressande situation på jobbet, problem med ekonomin eller ett trassligt privatliv som gör att man mår psykiskt dåligt och då har man ofta svårt att sova. Forskning har visat att immunförsvaret påverkas negativt av sömnbrist. Kapaciteten att hålla blodet rent från inkräktande virus och bakterier sjunker, liksom tillverkningen av viktiga signalämnen.

Vid sömnbrist ökar samtidigt halterna av inflammationsdrivande cytokiner. God sömn kan, förutom att ge harmoni, lugn och ny energi, även leda till ett bättre och effektivare immunförsvar.

Läs också: Sömnbrist påverkar våra tarmbakterier – kan leda till övervikt och diabetes

Fem viktiga tips vid stress och sömnlöshet

 

Motion
Ta en daglig promenad på minst 30 minuter. Motion gör att positiva processer startar i kroppen. Flera studier har visat att fysisk aktivitet fungerar både förebyggande och som behandling mot stress. I dag kan man till exempel få fysisk aktivitet utskrivet på recept.

Kost och näring
När kroppen är hårt utsatt och inte får tillräcklig återhämtning är åtgången på vitaminer och mineraler mycket högre än normalt. Kroppen behöver näringen för att kunna hantera stressen. Bristsymptom orsakade av stress är bland annat trötthet, huvudvärk, muskelspänningar och håravfall.

Avslappningsövningar
Meditation, medicinsk yoga eller qigong gör att du koncentrerar dina tankar så att du på sikt kan finna inre frid. Det finns även studier på att mindfulness kan lindra ångest och depression. Patienterna i studien halverade symptomen på åtta veckor.

Skriv ner dina bekymmer
Vaknar du mitt i natten och ligger och grubblar – ha papper och penna liggande nära sängen så du kan skriva ned vad du funderar över. Då kan man oftast släppa tankarna och slappna av. Ett bra sätt att slippa ligga och älta bekymmer man istället kan ta nästa dag.

Drick lugnande te
Drick en kopp te med avslappnande örter som valeriana, kamomill, citronmeliss eller humle. Det finns speciella kvällsteer som ofta innehåller just dessa örter och passar bra på kvällen. Undvik socker, kaffe samt svart te innan läggdags.

 Läs också: 12 kroppsignaler som kan tyda på att du borde ta det lugnt

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Berit och hund, tassar, fästing och vatten

Så skyddar du hunden i sommar

Naturlig hälsa

Sommartid är det extra mycket att tänka på för den som har hund med orosmoln som fästingar och påfrestande värme. Kurera bad Berit Kristiansen om hennes bästa tips på hur vi tar hand om våra fyrbenta vänner i sommarvärmen.

kvinna som vaknar, drömlandskap B6

Vitaminet som hjälper dig minnas dina drömmar

Forskning

Tillhör du dem som sällan kommer ihåg vad du drömt? Skulle vilja ändra på det? En ny studie från Universitetet Adelaide i Australien visar på ett möjligt samband mellan intag av vitamin B6 precis innan läggdags och förmågan att drömma klarare och minnas sina drömmar.

Hella Nathorst-Böös – författare till "Häxans trädgård"

Så firas midsommar i häxans trädgård

Krönikan

Att fira midsommar och sommarsolståndet är traditioner som har sina rötter långt tillbaka i tiden. I denna krönika berättar Hella Nathorst-Böös, författare till boken "Häxans trädgård" om hur firandet såg ut förr och tipsar om värmande och lugnande te med johannesört eller tinktur för den som önskar något starkare.

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegetarisk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.