Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Näringen du behöver för att hålla dig pigg i höst och vinter!

Många upplever sig extra trötta och energilösa så här års. Det finns flera orsaker till varför våra energinivåer påverkas negativt.
Mörker är en, för mycket stress och för lite fysisk aktivitet är två till - och näringsbrist ytterligare en. Det är den sistnämnda vi fokuserar på i den här artikeln.
Här är tio näringsämnen du - inte helt osannolikt - behöver påfyllning av. 

Först ska vi notera att motion är ett av de absolut bästa sätten att motverka såväl psykisk som fysisk trötthet. Fysisk aktivitet utsöndrar omedelbart dopamin i hjärtat och eliminerar effektivit stresshormonet kortisol.
En annan aktivitet som är a och o för att öka sin energinivå givetvis god sömn (få bra sömntips här).
Med det nämnt handlar nu resten av artikeln framför allt om näringen som kan minska din trötthet, stress och göra dig pigg igen.
► Läs också: Ställ dig upp – bli friskare, piggare OCH tappa tio kilo på ett år

Vanligt med näringsbrist
Näringsbrist är ingenting ovanligt, tvärtom är det vanligare än de flesta tror. Och vissa årstider blir risken för brist större än annars. Vanliga tecken på brist är symtom som lågt immunförsvar, trötthet och en känsla av att vara deppig och blasé.
Läs också: Få energi, lust och ork tillbaka – med adaptogener

 

Stress försämrar näringsupptaget - vilket gör att vi lättare bränner ut oss
Stress försämrar näringsupptaget och gör att näringsbrist lättare uppstår, detta eftersom kroppen behöver en större mängd vitaminer och mineraler för att hantera stressen. Vid vitamin- och mineralbrist blir vi dessutom ännu mindre stresståliga. Ett moment 22. Stress och näringsbrist är två bidragande orsaker till varför vi bränner ut oss.
Människor i särskild riskzon för näringsbrist är - utöver personer som stressar mycket, även gravida, äldre, personer som tränar väldigt hårt, rökare, samt personer som tar vissa läkemedel.
► Läs också: Utmattad? Här är näringen för dig

Näringen som kan ge dig energin tillbaka

 

B-vitamin
Stress gör att B-vitaminet förbrukas snabbare. Tillräckliga B-vitaminnivåer gör dig mer motståndskraftig stress - medan brist gör dig trött, deppig, irriterad, sömnlös, okoncentrerad samt kan bidra till akne och håravfall. B-vitaminer är vattenlösliga och måste tillföras genom kosten, gärna dagligen. Även B1, B3 och B5 är viktigt då de, redan vid liten brist, kan bidra till stor trötthet, oro och irritation. Fråga på hälsokosten efter ett tillskott av B-vitaminkomplex.
► Läs också: Har du brist på B12?

C-vitamin
Till skillnad mot många andra arter kan människor inte själva tillverka askorbinsyra, det vill säga C-vitamin.
C-vitaminet hjälper oss att hantera fysisk och psykisk stress och lindrig brist kan göra att vi känner oss svaga, trötta och irriterade.
Vitaminet är en viktig del i i immunförsvaret samt även delaktigt i omvandlingen av tyrosin till noradrenalin, ett hormon som minskar trötthet, samt tryptofan till lyckohormonet serotonin. C-vitamin underlättar även upptaget av järn (se nedan).
Läs också: Det visste du inte om C-vitamin

D-vitamin
Ett vitamin kroppen bara kan tillverka vid vistelse i solen. Vi nordbor har således, på grund av vårt futtiga antal soltimmar, ofta D-vitaminbrist och behöver tillskott av D-vitamin under åtminstone halva året.
Det finns vetenskapligt stöd för att D-vitamin har stor betydelse för såväl immunförsvar som hormonbalans (vid brist blir vi till exempel ofta trötta och deppiga) och att brist kan bidra till att vi utvecklar en rad sjukdomar, bland annat benskörhet, demens, autism, diabetes etcetera.
Många som lider av så kallat årstidsbundna depressioner lider av just D-vitaminbrist. Det är särskilt vanligt på våren, då nivåerna är extra låga efter den långa mörka vintern och hösten.
► Läs också: D-vitaminbrist kan leda till många sjukdomar

 

Vitamin E
Vitamin E förbättrar din kropps syresättning, något som ökar din ork och uthållighet. Vitaminet minskar trötthet samt verkar antiinflammatoriskt och kramplösande. Hudproblem, inflammation, åderbråck och benkramp kan vara symptom som uppträder vid brist.
Läs också: Därför ska du äta E-vitamin

Järn
Järnbrist är enligt Världshälsoorganisationen, WHO, det vanligaste bristtillståndet i världen efter proteinbrist. Brist påverkar hela kroppen och kan ge både kroppsliga och psykiska (kognitiva) symptom - samt är speciellt vanlig hos kvinnor. Svenska studier visar att en tredjedel av alla svenska kvinnor i fertil ålder och hälften av alla tonårstjejer lider av järnbrist. Särskilt vanligt är det bland fotbollsspelare och långdistanslöpare. Vid järnbrist blir du ofta jättetrött. Andra symtom är yrsel, öronsus och huvudvärk. Idrottsutövare upplever det många gånger som att konditionen försämrats. De känner sig mer andfådda och har sämre uthållighet.
► Läs också: 12 tecken på järnbrist

Magnesium
Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen och är ett mineral som förbrukas snabbt vid stress. Brist kan leda till symtom som migrän, muskelkramp, sömnproblem, känsla av svaghet, retlighet, utmattning och depression. Magnesium bör tas på kvällen då det kan hjälpa sömnen på traven på grund av mineralets avslappnande effekt. Och vill man vakna pigg bör man ju sova gott, eller hur? Magnesium kan också öka känslan av lugn och harmoni och minskar risken för ångest och depression.
► Läs också: Magnesium – för god hjärthälsa och bra humör

Kalcium
Kalcium är viktigt för skelettet och behövs för tillverkningen av ATP, som brukar kallas kroppens energiknippe. Brist kan bland annat ge nervositet, ångest, sömnbesvär, lättretlighet och grinighet.
► Läs mer om kalcium i Kureras Näringsguiden.

 

Zink
Zink är ett nödvändigt mineral för immunförsvaret samt en viktig beståndsdel i mannens sädesvätska. Brist kan ge nedsatt immunförsvar, trötthet, irritation, impotens och nedsatt smak- och luktsinne.
► Läs också: Har du zinkbrist?

Q10
Coenzym Q10 är ett kroppseget ämne som minskar med åldern. Brist är därför framför allt vanligt hos äldre men även hos fysiskt aktiva samt hos personer som äter kolesterolsänkande statiner. Brist uppträder som trötthet och allmän brist på energi och ork.
Q10 är energigivande, ökar ansträngningstoleransen, stärker immunförsvar och har en läkande effekt på framförallt åldersrelaterade besvär.
► Läs också: Håll energin uppe – med Q10

L-karnitin
Karnitin gör att vi kan omvandla - och bättre utnyttja - fett som energikälla. Tillskott av karnitin kan göra att vi förbättrar denna funktion ytterligare samt förlänger uthålligheten vid fysisk aktivitet. Genom att tillsätta karnitin , och undvika brist, förebygger vi muskeltrötthet, ökar vår syreupptagningsförmåga och ökar vår stresstolerans. L-karnitin anses även kunna ge bra effekt för personer med kroniskt trötthetssyndrom.

► Läs också: Liten guide till viktiga vitaminer

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

 

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.