Näringen du behöver för att hålla dig pigg i höst och vinter! | Kurera.se

Näringen du behöver för att hålla dig pigg i höst och vinter!

Många upplever sig extra trötta och energilösa så här års. Det finns flera orsaker till varför våra energinivåer påverkas negativt.
Mörker är en, för mycket stress och för lite fysisk aktivitet är två till - och näringsbrist ytterligare en. Det är den sistnämnda vi fokuserar på i den här artikeln.
Här är tio näringsämnen du - inte helt osannolikt - behöver påfyllning av. 

Först ska vi notera att motion är ett av de absolut bästa sätten att motverka såväl psykisk som fysisk trötthet. Fysisk aktivitet utsöndrar omedelbart dopamin i hjärtat och eliminerar effektivit stresshormonet kortisol.
En annan aktivitet som är a och o för att öka sin energinivå givetvis god sömn (få bra sömntips här).
Med det nämnt handlar nu resten av artikeln framför allt om näringen som kan minska din trötthet, stress och göra dig pigg igen.
► Läs också: Ställ dig upp – bli friskare, piggare OCH tappa tio kilo på ett år

Vanligt med näringsbrist
Näringsbrist är ingenting ovanligt, tvärtom är det vanligare än de flesta tror. Och vissa årstider blir risken för brist större än annars. Vanliga tecken på brist är symtom som lågt immunförsvar, trötthet och en känsla av att vara deppig och blasé.
Läs också: Få energi, lust och ork tillbaka – med adaptogener

 

Stress försämrar näringsupptaget - vilket gör att vi lättare bränner ut oss
Stress försämrar näringsupptaget och gör att näringsbrist lättare uppstår, detta eftersom kroppen behöver en större mängd vitaminer och mineraler för att hantera stressen. Vid vitamin- och mineralbrist blir vi dessutom ännu mindre stresståliga. Ett moment 22. Stress och näringsbrist är två bidragande orsaker till varför vi bränner ut oss.
Människor i särskild riskzon för näringsbrist är - utöver personer som stressar mycket, även gravida, äldre, personer som tränar väldigt hårt, rökare, samt personer som tar vissa läkemedel.
► Läs också: Utmattad? Här är näringen för dig

Näringen som kan ge dig energin tillbaka

 

B-vitamin
Stress gör att B-vitaminet förbrukas snabbare. Tillräckliga B-vitaminnivåer gör dig mer motståndskraftig stress - medan brist gör dig trött, deppig, irriterad, sömnlös, okoncentrerad samt kan bidra till akne och håravfall. B-vitaminer är vattenlösliga och måste tillföras genom kosten, gärna dagligen. Även B1, B3 och B5 är viktigt då de, redan vid liten brist, kan bidra till stor trötthet, oro och irritation. Fråga på hälsokosten efter ett tillskott av B-vitaminkomplex.
► Läs också: Har du brist på B12?

C-vitamin
Till skillnad mot många andra arter kan människor inte själva tillverka askorbinsyra, det vill säga C-vitamin.
C-vitaminet hjälper oss att hantera fysisk och psykisk stress och lindrig brist kan göra att vi känner oss svaga, trötta och irriterade.
Vitaminet är en viktig del i i immunförsvaret samt även delaktigt i omvandlingen av tyrosin till noradrenalin, ett hormon som minskar trötthet, samt tryptofan till lyckohormonet serotonin. C-vitamin underlättar även upptaget av järn (se nedan).
Läs också: Det visste du inte om C-vitamin

D-vitamin
Ett vitamin kroppen bara kan tillverka vid vistelse i solen. Vi nordbor har således, på grund av vårt futtiga antal soltimmar, ofta D-vitaminbrist och behöver tillskott av D-vitamin under åtminstone halva året.
Det finns vetenskapligt stöd för att D-vitamin har stor betydelse för såväl immunförsvar som hormonbalans (vid brist blir vi till exempel ofta trötta och deppiga) och att brist kan bidra till att vi utvecklar en rad sjukdomar, bland annat benskörhet, demens, autism, diabetes etcetera.
Många som lider av så kallat årstidsbundna depressioner lider av just D-vitaminbrist. Det är särskilt vanligt på våren, då nivåerna är extra låga efter den långa mörka vintern och hösten.
► Läs också: D-vitaminbrist kan leda till många sjukdomar

 

Vitamin E
Vitamin E förbättrar din kropps syresättning, något som ökar din ork och uthållighet. Vitaminet minskar trötthet samt verkar antiinflammatoriskt och kramplösande. Hudproblem, inflammation, åderbråck och benkramp kan vara symptom som uppträder vid brist.
Läs också: Därför ska du äta E-vitamin

Järn
Järnbrist är enligt Världshälsoorganisationen, WHO, det vanligaste bristtillståndet i världen efter proteinbrist. Brist påverkar hela kroppen och kan ge både kroppsliga och psykiska (kognitiva) symptom - samt är speciellt vanlig hos kvinnor. Svenska studier visar att en tredjedel av alla svenska kvinnor i fertil ålder och hälften av alla tonårstjejer lider av järnbrist. Särskilt vanligt är det bland fotbollsspelare och långdistanslöpare. Vid järnbrist blir du ofta jättetrött. Andra symtom är yrsel, öronsus och huvudvärk. Idrottsutövare upplever det många gånger som att konditionen försämrats. De känner sig mer andfådda och har sämre uthållighet.
► Läs också: 12 tecken på järnbrist

Magnesium
Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen och är ett mineral som förbrukas snabbt vid stress. Brist kan leda till symtom som migrän, muskelkramp, sömnproblem, känsla av svaghet, retlighet, utmattning och depression. Magnesium bör tas på kvällen då det kan hjälpa sömnen på traven på grund av mineralets avslappnande effekt. Och vill man vakna pigg bör man ju sova gott, eller hur? Magnesium kan också öka känslan av lugn och harmoni och minskar risken för ångest och depression.
► Läs också: Magnesium – för god hjärthälsa och bra humör

Kalcium
Kalcium är viktigt för skelettet och behövs för tillverkningen av ATP, som brukar kallas kroppens energiknippe. Brist kan bland annat ge nervositet, ångest, sömnbesvär, lättretlighet och grinighet.
► Läs mer om kalcium i Kureras Näringsguiden.

 

Zink
Zink är ett nödvändigt mineral för immunförsvaret samt en viktig beståndsdel i mannens sädesvätska. Brist kan ge nedsatt immunförsvar, trötthet, irritation, impotens och nedsatt smak- och luktsinne.
► Läs också: Har du zinkbrist?

Q10
Coenzym Q10 är ett kroppseget ämne som minskar med åldern. Brist är därför framför allt vanligt hos äldre men även hos fysiskt aktiva samt hos personer som äter kolesterolsänkande statiner. Brist uppträder som trötthet och allmän brist på energi och ork.
Q10 är energigivande, ökar ansträngningstoleransen, stärker immunförsvar och har en läkande effekt på framförallt åldersrelaterade besvär.
► Läs också: Håll energin uppe – med Q10

L-karnitin
Karnitin gör att vi kan omvandla - och bättre utnyttja - fett som energikälla. Tillskott av karnitin kan göra att vi förbättrar denna funktion ytterligare samt förlänger uthålligheten vid fysisk aktivitet. Genom att tillsätta karnitin , och undvika brist, förebygger vi muskeltrötthet, ökar vår syreupptagningsförmåga och ökar vår stresstolerans. L-karnitin anses även kunna ge bra effekt för personer med kroniskt trötthetssyndrom.

► Läs också: Liten guide till viktiga vitaminer

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

 

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.

Nu är Nicoles mage lugn igen

Mage

Nicole Jansson har levt mer än halva sitt liv med en sjukdom som sitter i magen, ulcerös kolit. Hon lever som de flesta av oss, men att ha svår smärta och behöva springa på toa ofta påverkar det dagliga livet. Men nu har hon fått hjälp.

Handskas med sommarvärmen på ayurvediskt vis

Naturlig hälsa

På sommaren när det är varmt är det lätt att känna sig frustrerad och mer lättirriterad än vanligt. Det beror enligt ayurveda – den urgamla indiska medicinen – på att sommaren är pittans årstid. Här tipsar Tia Jumbe, ayurvedisk rådgivare om några knep för att balansera pitta.