Det är oktober och vi köper rosa produkter och rosa band för att visa omtanke och stötta bröstcancerforskningen. Det är lätt att tro att bara forskningen får tillräckligt med pengar så kommer färre kvinnor att dö i cancer. Men hur ser det ut i verkligheten? Vi behöver få tillgång till forskning som hjälper oss att göra aktiva, informerade val skriver Johnny Mostacero, Förbundsordförande IOGT-NTO i detta debattinlägg.
För några veckor sedan kom nyheten att Irland vill införa en varningstext för cancer på alkoholflaskor. Som ordförande för IOGT-NTO tycker jag att Sverige bör följa Irlands exempel. Det handlar inte om att skuldbelägga de som drabbas av cancer utan om att öka kunskapen så att människor kan göra aktiva informerade val.
Klassat som cancerogent
Redan 1988 klassades alkohol i grupp 1 av cancerogena ämnen, tillsammans med tobak, asbest och sot. Ändå har svenskar lägst kännedom av alla medlemsländer i EU om detta. Endast 23 procent av de tillfrågade i Sverige säger sig känna till sambandet mellan alkohol och cancer, jämfört med vinproducerande Frankrike där 57 procent av de tillfrågade har den kännedomen.
LÄS OCKSÅ: Rosa oktober-bluffen! Gått på den?
Vanligaste cancerformen hos kvinnor
Bröstcancer är den vanligaste formen av cancer hos kvinnor i Sverige och 10 procent av bröstcancerfallen är kopplade till alkohol. Vi bör inte stanna vid att skänka pengar till forskning utan också kräva att få ta del av forskningsresultaten.
Det fanns en tid då tobaksindustrin sålde cigaretter som bra för minnet och för nerverna, förpackade som en livsstilshöjande produkt. På samma sätt arbetar alkoholindustrin med att få alkoholen att framstå som en hälsofrämjande dryck. Hur många gånger har vi inte fått höra att ett glas vin om dagen är bra för hjärtat? Ett budskap som däremot inte är lika vanligt är att risken för bröstcancer ökar med 11 procent redan vid en genomsnittlig konsumtion av ett glas vin om dagen. Ändå är det fakta som är belagda genom forskning.
LÄS OCKSÅ: Drick druvjuice – slipp bli hjärtsjuk
Pink paradox
Pinkwashing är det ultimata sättet att sälja alkohol som en hälsoprodukt till förmån för bröstcancer. Det handlar om att klä alkoholprodukter i rosa och att ge bidrag till insamlingar för att stötta forskning om bröstcancer vilket är paradoxalt eftersom alkohol i sig bidrar till bröstcancer.
Tänk dig ett tobaksmärke som säljer cigaretter till förmån för lungcancerdrabbade. Att man bjuder på cigaretter under en cancergala eller att personer som genomgått en cancerbehandling firar genom att ta en cigg? Det låter inte rimligt.
Ändå kan vi se galor till förmån för cancerdrabbade där det serveras alkohol eller väninnor som firar en vän, vars cancerbehandling gått bra, genom att dricka champagne.
LÄS OCKSÅ: Obalans i bakteriefloran kan ligga bakom bröstcancer
Upp till var och en att välja
Det är upp till var och en att själv välja eller välja bort ett glas vin. Men för att kunna göra ett aktivt och informerat val behöver man också ha kunskap om hur det man stoppar i sig påverkar ens hälsa. Det borde vara en självklar rättighet att få veta.
Därför anser vi att cancervarningar ska finnas på alkoholdrycker i Sverige och att folkhälsomyndigheten bör ha ett tydligt uppdrag i att informera om sambandet mellan alkohol och cancer.
Av Johnny Mostacero, Förbundsordförande IOGT-NTO
Kurera debatt är en debattsida för friskvård och naturlig hälsa. Här ges möjligheten att ventilera sin åsikt, ge replik eller kort och gott skapa debatt. Sidans debattartiklar och skribenter är fristående från Kurera och behöver alltså inte vara åsikter Kurera delar.
Vill du skriva ett inlägg på Kurera debatt kontaktar du redaktionen på webbredaktor@kurera.se.
Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!