Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Mat som mättar under kalla vintermånader

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

Ett sug på mat kan ibland bero på att du är törstig, andra gånger på att du är trött och hjärnan behöver energi. Är du dessutom stressad kanske snabba kolhydrater blir det enkla valet för att du ska känna dig piggare. Men mättnaden blir dock inte långvarig. Lär dig välja bra kolhydrater och annan mat som gör dig mätt.

Det finns livsmedel som enligt mättnadsindex är bättre. Fiberrik mat som fullkorn och havregryn mättar bra. Proteiner tar snabbt bort hunger och håller dig nöjd längre. Men även frukter som äpple och apelsin är bra, och potatis är näringsrikt och ger snabbt en mättnadskänsla.

 

En kopp te kan minska suget och vissa tar en matsked olja på kvällen för att minska suget och för att kunna sova.

LÄS OCKSÅ: Studie: Rödkål får positiva hälsoeffekter ihop med fet mat

Fiberrika grönsaker
Mat som ger mättnad är mat som kroppen bearbetar långsamt. Grövre livsmedel som du får tugga längre stannar längre kvar i magen än mjukare eller flytande föda.

Äter du till exempel havregrynsgröt på morgonen tillsätt gärna chiafrön eller kanske psylliumfrön för längre mättnad. Grönsaker har ett högt vatten- och fiberinnehåll och du blir snabbt mätt om du tuggar på broccoli, blomkål, morötter och ärtor.

Här kommer några livsmedel som ger bra mättnad:

Avokado 
Innehåller mycket kalorier men är rik på fiber och fett.

Baljväxter
Böner är rika på fiber och har ett högt proteininnehåll vilket gör att de mättar bra. Linser och kikärtor ger också bra och lång mättnad.

Chili
Det finns ett ämne som heter capsaicin som ger chilin sin styrka och det ämnet minskar hungern samtidigt som den kan öka förbränningen något.

 

Grönkål 
Grönkål är näringstät mat och när du tuggar ordentligt känner du dig mätt efter ett tag.

Fet fisk
Lax, makrill och sill är feta fiskar som mättar bra, men man ska vara medveten om att det finns dixoiner i viss fisk och ät dem inte mer än två-tre gånger i veckan.

Havregryn
Gröt till frukost mättar bra, och den klibbiga ytan som lägger sig runt grynen stannar längre kvar i magen.

Nötter 
Det finns mycket kalorier i nötter, men de mättar bra. De är bra fetter i nötter och tänk på att ta max en handfull varje dag.

 

Potatis
Med potatis får du mycket näring som mättar bra. Låter du den kallna omvandlas en del av stärkelsen till resistent stärkelse, och det gör att hungern fördröjs.

Ägg
Omelett, äggröra eller kokt ägg är en bra frukost som ger mättnad länge. Ägg innehåller förhållandevis lite kalorier och i ägg finns också mineraler och vitaminer.

Av Inger Palm

Källor: Viktväktarna och 1177


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leila Söderholm

Leila Söderholm: “Läkarna gav mig 50 procents chans”

Hälsa

När hon var så svårt sjuk i cancer att hon inte ens kunde resa sig ur fåtöljen lurade Leila Söderholm sin hjärna att känna glädje genom att dansa med fingrarna. Leila lät inte sjukdomen och de mörka tankarna ta över. Idag är hon fortfarande ärrad av sjukdomen, men har lyckats starta om sitt liv och mår bra – och drivs av att få andra att hitta sin lustfyllda väg till hälsa. 

kvinna med värk i lederna

Artrosappen erbjuder hjälp mot smärta i lederna

Hälsa

Var fjärde svensk över 45 år har artros. Alla har inte ont, men för de som har värk som begränsar deras vardagen är det ett problem. Det är inte farligt att röra en led, även om det gör ont. Tvärtom så är lederna skapta för rörelse. Om du är osäker på vad du kan göra – prova gratisappen Joint Acadamy.

Därför ska du äta zink

Hälsa

Zink är inblandad i många viktiga processer i kroppen. Bland annat i matsmältning, fertilitet, sårläkning, ämnesomsättning och hjärnans uppfattning av omvärlden. Har du brist på zink kan det påverka huden, försämra smaksinnet och ge ett dåligt immunförsvar vilket kan leda till förkylningar och influensa. Här kommer en lista på några livsmedel som är rika på zink.

 

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Hund ligger på amerikanska flaggan

Husdjur gör dig till en bättre ledare

Husdjur

I januari flyttade Joe Biden in i Vita huset och tog med sig sina två schäfrar Champ och Major. Biden återupptog därmed en tradition bland amerikanska presidenter, nämligen att ha hund. Och det gjorde han rätt i – husdjur kan nämligen göra oss till bättre ledare!

 

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

 

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!

 

Mat som mättar under kalla vintermånader

Hälsa

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

semlor

Idas glutenfria minisemlor med kardemumma

Recept

Ida Blom älskar att vara kreativ köket, och gör helst maträtterna så enkla och näringsrika som möjligt. Det ska inte vara krångligt eller dyrt. Idag är det fettisdag och här är ett recept på Ida Bloms luftiga semla med chrunchig mandelmassa.

kvinna kramar barn

Barken från tall motade astman

Hälsa

Belle Karlsson har haft ansträngningsastma sedan tonåren. Hon hade inhalatorn med när hon löptränade, men kunde ändå få andnöd. När sonen Leon, 7 år, blev fri från sin pollenallergi tack vare ett barkextrakt från en marin tall så provade även Belle tabletterna. Och det blev lika lyckat. Nu har Belle inga problem med sin andning.