Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Mat som mättar under kalla vintermånader

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

Ett sug på mat kan ibland bero på att du är törstig, andra gånger på att du är trött och hjärnan behöver energi. Är du dessutom stressad kanske snabba kolhydrater blir det enkla valet för att du ska känna dig piggare. Men mättnaden blir dock inte långvarig. Lär dig välja bra kolhydrater och annan mat som gör dig mätt.

Det finns livsmedel som enligt mättnadsindex är bättre. Fiberrik mat som fullkorn och havregryn mättar bra. Proteiner tar snabbt bort hunger och håller dig nöjd längre. Men även frukter som äpple och apelsin är bra, och potatis är näringsrikt och ger snabbt en mättnadskänsla.

 

En kopp te kan minska suget och vissa tar en matsked olja på kvällen för att minska suget och för att kunna sova.

LÄS OCKSÅ: Studie: Rödkål får positiva hälsoeffekter ihop med fet mat

Fiberrika grönsaker

Mat som ger mättnad är mat som kroppen bearbetar långsamt. Grövre livsmedel som du får tugga längre stannar längre kvar i magen än mjukare eller flytande föda.

Äter du till exempel havregrynsgröt på morgonen tillsätt gärna chiafrön eller kanske psylliumfrön för längre mättnad. Grönsaker har ett högt vatten- och fiberinnehåll och du blir snabbt mätt om du tuggar på broccoli, blomkål, morötter och ärtor.

Här kommer några livsmedel som ger bra mättnad:

Avokado 
Innehåller mycket kalorier men är rik på fiber och fett.

Baljväxter
Böner är rika på fiber och har ett högt proteininnehåll vilket gör att de mättar bra. Linser och kikärtor ger också bra och lång mättnad.

 

Chili
Det finns ett ämne som heter capsaicin som ger chilin sin styrka och det ämnet minskar hungern samtidigt som den kan öka förbränningen något.

Grönkål 
Grönkål är näringstät mat och när du tuggar ordentligt känner du dig mätt efter ett tag.

Fet fisk
Lax, makrill och sill är feta fiskar som mättar bra, men man ska vara medveten om att det finns dixoiner i viss fisk och ät dem inte mer än två-tre gånger i veckan.

Havregryn
Gröt till frukost mättar bra, och den klibbiga ytan som lägger sig runt grynen stannar längre kvar i magen.

Nötter 
Det finns mycket kalorier i nötter, men de mättar bra. De är bra fetter i nötter och tänk på att ta max en handfull varje dag.

 

Potatis
Med potatis får du mycket näring som mättar bra. Låter du den kallna omvandlas en del av stärkelsen till resistent stärkelse, och det gör att hungern fördröjs.

Ägg
Omelett, äggröra eller kokt ägg är en bra frukost som ger mättnad länge. Ägg innehåller förhållandevis lite kalorier och i ägg finns också mineraler och vitaminer.

Av Inger Palm

Källor: Viktväktarna och 1177


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

 

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

 

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.

äldre par promenerar

Fler hjärtinfarkter kopplas till låg inkomst

Hälsa

Det forskas mycket på hjärt-kärlsjukdomar eftersom det är ett stort problem i samhället. Nu visar en ny svensk avhandling, som omfattar runt 30 000 personer, att det finns en tydlig koppling mellan risken att få fler hjärtinfarkter och låg inkomst.