Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Mat som mättar under kalla vintermånader

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

Ett sug på mat kan ibland bero på att du är törstig, andra gånger på att du är trött och hjärnan behöver energi. Är du dessutom stressad kanske snabba kolhydrater blir det enkla valet för att du ska känna dig piggare. Men mättnaden blir dock inte långvarig. Lär dig välja bra kolhydrater och annan mat som gör dig mätt.

Det finns livsmedel som enligt mättnadsindex är bättre. Fiberrik mat som fullkorn och havregryn mättar bra. Proteiner tar snabbt bort hunger och håller dig nöjd längre. Men även frukter som äpple och apelsin är bra, och potatis är näringsrikt och ger snabbt en mättnadskänsla.

 

En kopp te kan minska suget och vissa tar en matsked olja på kvällen för att minska suget och för att kunna sova.

LÄS OCKSÅ: Studie: Rödkål får positiva hälsoeffekter ihop med fet mat

Fiberrika grönsaker

Mat som ger mättnad är mat som kroppen bearbetar långsamt. Grövre livsmedel som du får tugga längre stannar längre kvar i magen än mjukare eller flytande föda.

Äter du till exempel havregrynsgröt på morgonen tillsätt gärna chiafrön eller kanske psylliumfrön för längre mättnad. Grönsaker har ett högt vatten- och fiberinnehåll och du blir snabbt mätt om du tuggar på broccoli, blomkål, morötter och ärtor.

Här kommer några livsmedel som ger bra mättnad:

Avokado 
Innehåller mycket kalorier men är rik på fiber och fett.

Baljväxter
Böner är rika på fiber och har ett högt proteininnehåll vilket gör att de mättar bra. Linser och kikärtor ger också bra och lång mättnad.

 

Chili
Det finns ett ämne som heter capsaicin som ger chilin sin styrka och det ämnet minskar hungern samtidigt som den kan öka förbränningen något.

Grönkål 
Grönkål är näringstät mat och när du tuggar ordentligt känner du dig mätt efter ett tag.

Fet fisk
Lax, makrill och sill är feta fiskar som mättar bra, men man ska vara medveten om att det finns dixoiner i viss fisk och ät dem inte mer än två-tre gånger i veckan.

Havregryn
Gröt till frukost mättar bra, och den klibbiga ytan som lägger sig runt grynen stannar längre kvar i magen.

Nötter 
Det finns mycket kalorier i nötter, men de mättar bra. De är bra fetter i nötter och tänk på att ta max en handfull varje dag.

 

Potatis
Med potatis får du mycket näring som mättar bra. Låter du den kallna omvandlas en del av stärkelsen till resistent stärkelse, och det gör att hungern fördröjs.

Ägg
Omelett, äggröra eller kokt ägg är en bra frukost som ger mättnad länge. Ägg innehåller förhållandevis lite kalorier och i ägg finns också mineraler och vitaminer.

Av Inger Palm

Källor: Viktväktarna och 1177


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

 

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.