Kanske hade de tröttnat på program som ”Gift vid första ögonkastet” och ”Bonde söker fru”?
Eller kanske hade någon i ledningen gått all in på nät- och appdejting hela hösten, bränt sin nuna där och nu sett chansen att utnyttja företagets mjölkbil i eget kärleksintresse?
Hur det än gick till fixade mejeriet i alla fall sig en egen dejtingserie.
Kanalen? Sociala medier.
Och platsen där serien utspelar sig? Jo, bak i mjölkbilen förstås.
Gårdsnära romantik på en skärm nära dig. Snart blir det verklighet.
Med start i vår och under sommaren kommer dejtingserien ”The milky way”, producerad av Falköpings mejeri, att sändas på mejeriets sociala medier.
Närodlad kärlek vid första ögonkastet – eller inte?
De deltagande kommer att få dejta varandra i en av mejeriets mjölkbilar under den tid det tar att köra turen mellan gård och mejeri.
– Vi vill genom den nya kanalen uppmärksamma närheten till våra gårdar, och vikten att bevara det svenska jordbruket och den svenska närproducerade mjölkproduktionen på ett lite annorlunda sätt. Där såg vi samtidigt utmaningen i att testa om man kan bli kär på den korta tiden. Dessutom är det ett annorlunda och roligt sätt att gå på dejt, säger Patrick Kunst, marknadschef på Falköpings Mejeri, till Land Lantbruk.
LÄS OCKSÅ: Antalet små gårdsmejerier ökar hastigt i jakten på mer närproducerat
Mellan åtta och 40 minuter långa dejter
Tittarna kommer att få se på när personer, som tidigare (troligen) aldrig setts, går på en dejt i en mjölkbil, men bara under den tid det tar att åka mellan en viss mjölkgård och mejeriet i Falköping. Hur länge avsnitten kommer att pågå kommer alltså att variera rätt kraftigt.
– Det beror på avståndet från gården, där dejten börjar. I planen ligger gårdar som ligger mellan åtta minuter och 40 minuter bort.
LÄS OCKSÅ: Därför ska du handla svensk mjölk – och så vet du att den är svensk
Alla singlar får söka
Från och med den 14 februari går det att ansöka om att få delta. Vem som helst är välkommen att ansöka, bara man klarar av att speed-dejta. Blind-dejt style. I övrigt är det enda kravet att du ska vara singel. Du behöver inte ens gilla mjölk…
Idén till dejtingserien kom när man satt och bollade sätt att nå en målgrupp något yngre än den man tidigare riktat sig till.
Hur många man tror kommer att ansöka kan mejeriet inte svara på – tmen Patrick Kunst menar att det vore trevligt om åtminstone 1 500 stycken av de cirka 360 000 ungdomar och unga vuxna som bor i mejeriets upptagningsområde hörde av sig.
LÄS OCKSÅ: Ofta billigare köpa sitt kött direkt från gården
Marknadsknep eller välvilja?
Om mejeriet på riktigt brinner för att främja romantken i länet och hjälpa kärlekskranka västgötar till tvåsamhet, eller om det mer är en smart PR-kupp kan man inte veta säkert. Förhoppningsvis en släng av båda, så där win-win liksom.
Kurera hälsar hur som helst lycka till – må Amors bilar träffa er hårt!
Av Isabelle G Hedander
Källa: Land Lantbruk
Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!
Fakta
Vill du dejta i en mjölkbil?
Från och med Alla hjärtans dag 2019 kan singlar som vill delta mejla in sin ansökning, innehållande personligt brev och foto.
Initialt kommer tre avsnitt att spelas in, men går det bra kommer fler att följa, lovar mejeriet.
Fakta
Kanske hade de tröttnat på program som ”Gift vid första ögonkastet” och ”Bonde söker fru”?
Eller kanske hade någon i ledningen gått all in på nät- och appdejting hela hösten, bränt sin nuna där och nu sett chansen att utnyttja företagets mjölkbil i eget kärleksintresse?
Hur det än gick till fixade mejeriet i alla fall sig en egen dejtingserie.
Kanalen? Sociala medier.
Och platsen där serien utspelar sig? Jo, bak i mjölkbilen förstås.