mikaela almroth

Foto: Ateljé Wallander

Mikaela njuter av att kunna sova igen

Mikaela Almroth

Ålder: 32 år.
Bor: Öland.
Yrke: Hälsopedagog,
kostrådgivare och personlig tränare.
Familj: Har föräldrarna i Hultsfred och storasyster i Linköping. Bor med katten Holger som är mer lik en hund och gillar att ta promenader med Mikaela.
Intressen: Träning, långa promenader. Har planer på att börja rida igen. Har tagit dramalektioner och är med i ett teatersällskap i Kalmar. Tar gärna statistroller i reklamfilmer och musikvideos. Tycker om att äta och njuter av sin lagade mat.
Gör för att hålla sig pigg och frisk: Försöker hålla en bra balans mellan arbete, träning, vila och återhämtning och förstås nattsömnen. Är vegetarian men tycker inte om förbud
utan tror på att äta lagom av allt man tycker om. Tränar gör Mikaela för att mår bra.

Mikaela Almroth, 32 år, har haft svårt att sova ändå sedan hon var i tonåren. Hon är en högpresterande ung kvinna som höll ett alldeles för högt tempo och blev utbränd för några år sedan. I dag mår hon bra. Hon har startat eget hälsoföretag och för ett år sedan fick hon äntligen ordning på nattsömnen tack vare en ny form av antistressvitaminer som sänker stresshormonet och gör att man kommer till ro på kvällen.

När Mikaela Almroth var sex år började hon rida. Föräldrarna köpte en häst till henne och hennes äldre syster. När den hästen gick bort köpte de en ny som de hade i många år.
– Jag cyklade till stallet när jag var liten. Det var en tur på en mil dit och tillbaka igen och det var långt för en liten tjej. Men känslan att få vara utomhus efter en dag i skolan var härlig. Under några år spelade jag också fotboll. Jag gillar att göra saker och har alltid vara aktiv på olika sätt. Det var väl kanske det som gjorde att jag blev utbränd och hamnade i en personlig kris för några år sedan. Nu är jag bättre på att sätta gränser för mig själv, säger Mikaela.

Sov dåligt i många år
När Mikaelas äldre syster flyttade till Australien såldes hästen och Mikaela åkte till USA för att jobba som au pair. Familjen hon skötte barnen hos gav henne ett träningskort på ett gym och hon fick träna med en PT.
– När jag flyttade till Kalmar för att studera till hälsopedagog och kostrådgivare fortsatte jag att gå på gym och jag utbildade mig också till personlig tränare. I höstas tog jag klivet ut och blev egen företagare, berättar Mikaela.

 

Hon är en fortfarande en högpresterande ung kvinna som har svårt att göra saker lagom. Har hon hållit ett för högt tempo på dagarna blir sömnen alltid lidande. Och Mikaela tror själv att hon hade haft svårt att genomföra sina företagsplaner om hon inte hade hittat ett kosttillskott som hjälpt henne sova.
– Under studietiden jobbade jag extra inom vården för att få en bättre ekonomi. Långa studiedagar och oregelbundna arbetstider fyllde mina dagar och kvällar. Jag ville så mycket och tyckte allt var roligt, men på grund av att jag alltid gick på högvarv blev sömnen ofta lidande, berättar Mikaela.

Somnar inom en halvtimme
När kroppen sa ifrån och Mikaela blev sjukskriven på grund av utmattning var hon tvungen att lära sig ta det lugnt. Men det var inte lätt med återhämtningen. Mikaela låg ofta och grubblade på kvällarna och somnade sent. Lösningen på hennes problem kom för drygt ett år sedan och i dag somnar Mikael inom en halvtimme när hon gått till sängs.
– Jag är intresserad av kosttillskott och är ofta inne i hälsokostbutiken i Kalmar. Där blev jag rekommenderad att prova Adapt Lugn och jag märkte skillnad med en gång. I början tog jag nog den lite för tidigt på kvällen. Jag blev sömnig ganska snabbt. Nu har jag lärt mig att ta den en halvtimma innan jag går och lägger mig. Då kommer jag till ro och känner mig avslappnad i både kropp och tankar. Jag somnar inom en halvtimme efter jag lagt mig, säger Mikaela.

LÄS OCKSÅ: Vad du äter påverkar din sömn

Lugnade örter och mineraler
Adapt Lugn innehåller rogivande örter, adaptogener, pantotensyra och muskelavslappnande magnesium. Adaptogenerna skyddar kroppen bland annat mot de negativa biverkningarna av sömnbrist. Dessa speciella medicinalväxter ökar uthålligheten, både mentalt och fysiskt, lindrar oro och nedstämdhet och förbättrar minne och varseblivningen.
– Att få sova bra var det som fattades i mitt liv. Eftersom jag är utbildad inom kost och träning så vet jag ju hur jag ska äta och träna. Men jag har haft svårt att varva ned på kvällarna. När jag hittade ett kosttillskott som hjälpte mig att sänka stresshormonerna så att jag kunde sova kändes det helt underbart. Visst har yoga och mindfulness hjälpt mig att hålla en bättre balans, men det har ändå inte hjälpt mig att somna, säger Mikaela.

LÄS OCKSÅ:

Kan styra sina tider
Den goda nattsömnen har fört med sig flera positiva saker för Mikaela. Hon känner sig piggare och gladare och är nästan aldrig förkyld längre. Mikaela har aldrig tyckt om att stiga upp på morgonen men i dag känner hon sig utsövd och utvilad när hon vaknar.
– Förut, när jag sov dåligt, kunde jag känna mig seg och sömnig på dagarna. Att slippa ligga och grubbla på kvällarna är jätteskönt. Jag somnar alltid snabbt numera och även om jag skulle vakna någon gång på natten känner jag ändå att sömnen är bra. Jag sover inte fler timmar nu men jag upplever att kvaliteten på sömnen blir bättre när jag tar kosttillskottet. Och trots att jag inte är någon morgonmänniska så händer det ofta att jag vaknar innan klockan ringer, berättar Mikaela.

Den goda nattsömnen hjälpte också Mikaela orka igenom en separation förra våren och i höstas startade hon eget företag och tycker att det är skönt att kunna styra sina arbetstider. Hon jobbade tidigare i receptionen på Kalmar Tennisklubb men nu finns hon där som personlig tränare.

LÄS OCKSÅ: 7 annorlunda tips för bättre sömn

Provade göra ett uppehåll
– Jag tar oftast emot min första träningsadept vid elvatiden. Det gör att jag kan sova till åtta-nio om jag vill, och det passar mig. Jag är verkligen beroende av att få tillräcklig med sömn. Sover jag dåligt påverkar det mig hela dagen och jag hamnar snabbt i känslomässig obalans.

I dag förstår sig Mikaela bättre på sig själv och varför hon hamnade i en personlig kris. Därför aktar hon sig för att driva på för hårt. Och för ett tag sedan provade hon att vara utan Adapt Lugn för att se vad som hände.
– Jag sov inte lika bra utan tillskottet och då började jag igen. Eftersom friskvård och egenvård är mitt jobb så läste jag på om vad Adapt Lugn är. Jag lärde mig att innehållet i produkten sänker kortisolnivån vilket möjliggör en bra nattsömn. Då insåg jag också varför det fungerade så bra på mig. Att få hjälp med sömnen kom verkligen som en skänk från ovan och nu tänker jag fortsätta med det här tillskottet eftersom jag är beroende av att sova bra, avslutar Mikaela.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Mikaela Almroth

Ålder: 32 år.
Bor: Öland.
Yrke: Hälsopedagog,
kostrådgivare och personlig tränare.
Familj: Har föräldrarna i Hultsfred och storasyster i Linköping. Bor med katten Holger som är mer lik en hund och gillar att ta promenader med Mikaela.
Intressen: Träning, långa promenader. Har planer på att börja rida igen. Har tagit dramalektioner och är med i ett teatersällskap i Kalmar. Tar gärna statistroller i reklamfilmer och musikvideos. Tycker om att äta och njuter av sin lagade mat.
Gör för att hålla sig pigg och frisk: Försöker hålla en bra balans mellan arbete, träning, vila och återhämtning och förstås nattsömnen. Är vegetarian men tycker inte om förbud
utan tror på att äta lagom av allt man tycker om. Tränar gör Mikaela för att mår bra.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer. 

Mjukstarta året med smygträning à la Leila

Träning

Det är lätt att tro att vi tränar mer än vad vi gör men klyftan mellan de som tränar mycket och de som inte rör sig alls ökar år för år. Och studier visar att vi rör oss för lite. Men Leila Söderholm vet råd, enligt henne skulle de flesta tjäna på att ta efter henne och börja träna i smyg.

Skiljas: Att hämnas eller inte hämnas?

Mental hälsa

Det är naturligt att vilja ge igen när vi har blivit sårade, svikna och respektlöst behandlade. Och så känns det ofta i en skilsmässa. Stresscoachen Karin Isberg förklarar vilka mekanismer som ligger bakom hämndbegäret och varför den bästa strategin är att låta bli.

Därför ska du ställa om till grönt i badrummet

Hud

Hudens är kroppens största organ. Allt du utsätter den för måste kroppen ta hand om. Och det som spolas bort i avloppet hamnar i naturen. Det finns alltså en rad goda skäl att ställa om till ekologiskt även inom hud- och skönhetsvård, för dig och för miljön.