mikaela almroth

Foto: Ateljé Wallander

Mikaela njuter av att kunna sova igen

Mikaela Almroth

Ålder: 32 år.
Bor: Öland.
Yrke: Hälsopedagog,
kostrådgivare och personlig tränare.
Familj: Har föräldrarna i Hultsfred och storasyster i Linköping. Bor med katten Holger som är mer lik en hund och gillar att ta promenader med Mikaela.
Intressen: Träning, långa promenader. Har planer på att börja rida igen. Har tagit dramalektioner och är med i ett teatersällskap i Kalmar. Tar gärna statistroller i reklamfilmer och musikvideos. Tycker om att äta och njuter av sin lagade mat.
Gör för att hålla sig pigg och frisk: Försöker hålla en bra balans mellan arbete, träning, vila och återhämtning och förstås nattsömnen. Är vegetarian men tycker inte om förbud
utan tror på att äta lagom av allt man tycker om. Tränar gör Mikaela för att mår bra.

Mikaela Almroth, 32 år, har haft svårt att sova ändå sedan hon var i tonåren. Hon är en högpresterande ung kvinna som höll ett alldeles för högt tempo och blev utbränd för några år sedan. I dag mår hon bra. Hon har startat eget hälsoföretag och för ett år sedan fick hon äntligen ordning på nattsömnen tack vare en ny form av antistressvitaminer som sänker stresshormonet och gör att man kommer till ro på kvällen.

När Mikaela Almroth var sex år började hon rida. Föräldrarna köpte en häst till henne och hennes äldre syster. När den hästen gick bort köpte de en ny som de hade i många år.
– Jag cyklade till stallet när jag var liten. Det var en tur på en mil dit och tillbaka igen och det var långt för en liten tjej. Men känslan att få vara utomhus efter en dag i skolan var härlig. Under några år spelade jag också fotboll. Jag gillar att göra saker och har alltid vara aktiv på olika sätt. Det var väl kanske det som gjorde att jag blev utbränd och hamnade i en personlig kris för några år sedan. Nu är jag bättre på att sätta gränser för mig själv, säger Mikaela.

Sov dåligt i många år
När Mikaelas äldre syster flyttade till Australien såldes hästen och Mikaela åkte till USA för att jobba som au pair. Familjen hon skötte barnen hos gav henne ett träningskort på ett gym och hon fick träna med en PT.
– När jag flyttade till Kalmar för att studera till hälsopedagog och kostrådgivare fortsatte jag att gå på gym och jag utbildade mig också till personlig tränare. I höstas tog jag klivet ut och blev egen företagare, berättar Mikaela.

 

Hon är en fortfarande en högpresterande ung kvinna som har svårt att göra saker lagom. Har hon hållit ett för högt tempo på dagarna blir sömnen alltid lidande. Och Mikaela tror själv att hon hade haft svårt att genomföra sina företagsplaner om hon inte hade hittat ett kosttillskott som hjälpt henne sova.
– Under studietiden jobbade jag extra inom vården för att få en bättre ekonomi. Långa studiedagar och oregelbundna arbetstider fyllde mina dagar och kvällar. Jag ville så mycket och tyckte allt var roligt, men på grund av att jag alltid gick på högvarv blev sömnen ofta lidande, berättar Mikaela.

Somnar inom en halvtimme
När kroppen sa ifrån och Mikaela blev sjukskriven på grund av utmattning var hon tvungen att lära sig ta det lugnt. Men det var inte lätt med återhämtningen. Mikaela låg ofta och grubblade på kvällarna och somnade sent. Lösningen på hennes problem kom för drygt ett år sedan och i dag somnar Mikael inom en halvtimme när hon gått till sängs.
– Jag är intresserad av kosttillskott och är ofta inne i hälsokostbutiken i Kalmar. Där blev jag rekommenderad att prova Adapt Lugn och jag märkte skillnad med en gång. I början tog jag nog den lite för tidigt på kvällen. Jag blev sömnig ganska snabbt. Nu har jag lärt mig att ta den en halvtimma innan jag går och lägger mig. Då kommer jag till ro och känner mig avslappnad i både kropp och tankar. Jag somnar inom en halvtimme efter jag lagt mig, säger Mikaela.

LÄS OCKSÅ: Vad du äter påverkar din sömn

Lugnade örter och mineraler
Adapt Lugn innehåller rogivande örter, adaptogener, pantotensyra och muskelavslappnande magnesium. Adaptogenerna skyddar kroppen bland annat mot de negativa biverkningarna av sömnbrist. Dessa speciella medicinalväxter ökar uthålligheten, både mentalt och fysiskt, lindrar oro och nedstämdhet och förbättrar minne och varseblivningen.
– Att få sova bra var det som fattades i mitt liv. Eftersom jag är utbildad inom kost och träning så vet jag ju hur jag ska äta och träna. Men jag har haft svårt att varva ned på kvällarna. När jag hittade ett kosttillskott som hjälpte mig att sänka stresshormonerna så att jag kunde sova kändes det helt underbart. Visst har yoga och mindfulness hjälpt mig att hålla en bättre balans, men det har ändå inte hjälpt mig att somna, säger Mikaela.

LÄS OCKSÅ:

Kan styra sina tider
Den goda nattsömnen har fört med sig flera positiva saker för Mikaela. Hon känner sig piggare och gladare och är nästan aldrig förkyld längre. Mikaela har aldrig tyckt om att stiga upp på morgonen men i dag känner hon sig utsövd och utvilad när hon vaknar.
– Förut, när jag sov dåligt, kunde jag känna mig seg och sömnig på dagarna. Att slippa ligga och grubbla på kvällarna är jätteskönt. Jag somnar alltid snabbt numera och även om jag skulle vakna någon gång på natten känner jag ändå att sömnen är bra. Jag sover inte fler timmar nu men jag upplever att kvaliteten på sömnen blir bättre när jag tar kosttillskottet. Och trots att jag inte är någon morgonmänniska så händer det ofta att jag vaknar innan klockan ringer, berättar Mikaela.

Den goda nattsömnen hjälpte också Mikaela orka igenom en separation förra våren och i höstas startade hon eget företag och tycker att det är skönt att kunna styra sina arbetstider. Hon jobbade tidigare i receptionen på Kalmar Tennisklubb men nu finns hon där som personlig tränare.

LÄS OCKSÅ: 7 annorlunda tips för bättre sömn

Provade göra ett uppehåll
– Jag tar oftast emot min första träningsadept vid elvatiden. Det gör att jag kan sova till åtta-nio om jag vill, och det passar mig. Jag är verkligen beroende av att få tillräcklig med sömn. Sover jag dåligt påverkar det mig hela dagen och jag hamnar snabbt i känslomässig obalans.

I dag förstår sig Mikaela bättre på sig själv och varför hon hamnade i en personlig kris. Därför aktar hon sig för att driva på för hårt. Och för ett tag sedan provade hon att vara utan Adapt Lugn för att se vad som hände.
– Jag sov inte lika bra utan tillskottet och då började jag igen. Eftersom friskvård och egenvård är mitt jobb så läste jag på om vad Adapt Lugn är. Jag lärde mig att innehållet i produkten sänker kortisolnivån vilket möjliggör en bra nattsömn. Då insåg jag också varför det fungerade så bra på mig. Att få hjälp med sömnen kom verkligen som en skänk från ovan och nu tänker jag fortsätta med det här tillskottet eftersom jag är beroende av att sova bra, avslutar Mikaela.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Mikaela Almroth

Ålder: 32 år.
Bor: Öland.
Yrke: Hälsopedagog,
kostrådgivare och personlig tränare.
Familj: Har föräldrarna i Hultsfred och storasyster i Linköping. Bor med katten Holger som är mer lik en hund och gillar att ta promenader med Mikaela.
Intressen: Träning, långa promenader. Har planer på att börja rida igen. Har tagit dramalektioner och är med i ett teatersällskap i Kalmar. Tar gärna statistroller i reklamfilmer och musikvideos. Tycker om att äta och njuter av sin lagade mat.
Gör för att hålla sig pigg och frisk: Försöker hålla en bra balans mellan arbete, träning, vila och återhämtning och förstås nattsömnen. Är vegetarian men tycker inte om förbud
utan tror på att äta lagom av allt man tycker om. Tränar gör Mikaela för att mår bra.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.

Fiskolja ger smarta barn

Naturlig hälsa

Den kost vi äter idag innehåller inte så mycket omega-3. Hur brist på fleromättade fettsyror kan påverka barn har därför blivit ett växande forskningsområde och man har sett en koppling mellan fettsyror och mindre beteendestörningar. Flera studier visar att tillskott av omega-3 kan förbättra inlärning och läsförmåga hos skolbarn, speciellt hos de med uppmärksamhetsproblem.

petra månström

Löpexpertens tre bästa tips för lyckad löpning

Träning

Petra Månström vill få bort fokus från kilometertider och prestation. Istället vill hon förmedla glädjen runt löpning, men även om vi inte springer för att prestera kan det vara bra att veta hur vi gör för att få ut så mycket som möjligt av löprundan. Här delar den populära löparbloggaren med sig av sina bästa knep.