Foto: Pavel Maira

My Martens 10 hälsofavoriter

Fakta

Namn: My Martens
Ålder: 28 år
Bor: Sigtuna
Familj: Sonen Ludvig fem år
Sysselsättning: Bloggare, florist, driver handelsträdgård, hälsoinspiratör och skribent. Kuriosa: Var med i programmet ”Ensam mamma söker” 2013.
My Martens i sociala medier: Bloggen Mamma My, Instagram: Mymartens.

Kurera har träffat My Martens, bloggare, träningsprofil, entreprenör och känd från TV-programmet Ensam mamma söker.
Vi bad henne dela med sig av tio hälsofavoriter.
Här är hennes lista.

En bloggares liv kan se perfekt ut på bilder. Glamour och fest. Gott om tid att träna, umgås med vänner och vara med sina barn – och samtidigt driva företag. Som om allting alltid var sådär - perfekt. Men så är det sällan... Det har My Martens berättat mer om i en längre intervju med Kurera som du inte får missa.

1. Träningsresor
– Få saker är så motiverande som en träningsresa – och det finns något för alla smaker. Man kan åka på långa dyra resor, eller göra weekends i Sverige. En träningsresa är en sådan energi-boost som ger nya vänner, gemenskap och en träningskick. Jag har kört tuff military training i Thailand och nu senast löpning i New York.

 

2. Protein bowl
– Som nyttig glass! Endast fantasin sätter gränser när det gäller protein bowls. Det är perfekt för vuxna och för ungar. Jag brukar äta det som mellis efter träning. Eftersom jag är dålig i köket brukar jag köpa färdiga. Favoriten är med bland annat vanilj och jordnötssmör. Näringsrikt och mycket gott.

Få recepttips här: Proteinberikad acai bowl som mellanmål

3. Vitamintillskott
– Jag äter endast tillskott från märket Better you. Det är utan tillsatser och jag litar fullt ut på dem. Tillskott är viktigt för att stärka kroppens försvar. Jag älskar det som kallas för Bärboost till exempel. Den består av rena fruktfibrer och är perfekt i en smoothie. Jag äter även D-vitamin, gurkmeja, magnesium, spenatkapslar och betakaroten.

4. Träningskläder
– Jag tycker att snygga träningskläder är en bra belöning. Det är härligt att få känna sig snygg och fräsch. Träningen blir roligare! Det är bra för självförtroendet att få känna sig fin och det boostar dessutom träningen.

5. Löpturer
– Löpningen har på en ganska kort tid blivit som meditation för mig. Jag lyssnar inte på musik utan har bara naturen i öronen. Jag tar inte ens med mobilen. Men jag ska nog investera i en löparklocka till slut. Just nu gillar jag att springa utan regler, jag springer helt enkelt så långt och ofta som jag känner för, men minst fyra gånger i veckan. Det kan bli korta turer på bara ett par kilometer, huvudsaken är att det blir av.

 

6. PT
– Att investera i en PT som även håller på med kostrådgivning är guld. Man får ett personligt upplägg som är svårt att skapa själv. Alla är vi olika och behöver olika saker. Det är värt pengarna. Jag tror att extremt många skulle må bra av en PT. Själv tränar jag med David “Dflex” Seisay.

7. Sovmorgon
– För mig är det jätteviktigt att med jämna mellanrum ge mig själv bra nattsömn och en morgon då jag kan vakna helt utvilad. Jag försöker tillåta mig det ibland och då inte ställa klockan. Jag är emellertid ganska dålig på det, men jag har som mål att göra det en gång i veckan. Kroppen och även huvudet behöver den vilan.

Läs också: Därför behöver kvinnor mer sömn än män

8. Bakning
– Jag är usel på att laga mat men jag tycker att bakning är väldigt roligt. Det är framförallt kul att experimentera med nyttiga bakverk. Jag och Ludvig brukar baka tillsammans. Vi gör nyttiga chokladbollar med nötter och dadlar. De håller länge och är perfekt mellis. Det är perfekt en ledig eftermiddag.

► Läs också: Linneas chokladbollar – bakade på kvarg och proteinpulver

 

9. Träningsmagasin
– Jag jobbar förvisso mycket med sociala medier och online, men jag älskar tryckta tidningar! De ska vi vara rädda om. Jag köper alla hälsomagasin varje månad. För mig är det underbar avkoppling som samtidigt ger inspiration. Jag älskar att sitta och bläddra i en tidning med kaffe i lugn och ro.

10. Att berömma sig själv
– Jag tror att många av oss behöver bli bättre på att berömma oss själva. Man måste jobba på sin självkänsla. Detta kämpar jag medvetet med hela tiden. Man säger så lätt att ”åh den här veckan har jag bara tränat en gång, vad dålig jag är!”. Säg då istället ”vad grym jag är som tränat i alla fall en gång den här veckan!”. Man ska heller inte ge upp om man råkar äta godis en dag. Jag brukar säga att om man tappar sin mobil så backar man ju inte över den med bilen. Det är bara att fortsätta på ett ”bättre” spår nästa tillfälle.

Läs också: TV-stjärnan My Martens: "Jag vill vara mamman man kan relatera till"

Av Emma V Larsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: My Martens
Ålder: 28 år
Bor: Sigtuna
Familj: Sonen Ludvig fem år
Sysselsättning: Bloggare, florist, driver handelsträdgård, hälsoinspiratör och skribent. Kuriosa: Var med i programmet ”Ensam mamma söker” 2013.
My Martens i sociala medier: Bloggen Mamma My, Instagram: Mymartens.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

 

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

 

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.

Katter kan smittas av coronavirus – men även bilda antikroppar

Hälsa

Det har visat sig att katter kan bli smittade av det nya coronaviruset. De kan smittas av andra katter och av sina ägare. Katter kan sedan sprida viruset mellan varandra, men inte till människor.  I Hong Kong har ett antal katter som smittats med SARS-CoV-2 burit på antikroppar mot coronaviruset. Symtomen liknar de människor får med hosta, andningssvårigheter och lunginflammation.