Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kärlek, par pussas

Växten som är en av naturens bästa lusthöjare

Fakta

Rosenrot är en mycket komplex växt med över 140 aktiva beståndsdelar.
Innehållet och fördelningen av de aktiva ämnena varierar beroende på växtplats och extraktionsmetod. Det är därför viktigt att välja en rosenrotprodukt som genomgått ett flertal dubbelblinda studier. Först då vet man att produkten kommer att ge avsedd effekt.

Du har säkert hört att rosenrot är lusthöjande, men dess användningsområde är bredare än så.
Få läkeväxter är så väl dokumenterade inom den medicinska vetenskapen som just rosenrot.
Visste du till exempel att den också skyddar mot miljögifter, höjer din lust och hjälper dig att gå ner i vikt?

Rosenrot tillhör vår inhemska flora, men förvånansvärt få är bekanta med den. Man måste upp i fjällen för att få se den växa i sin rätta miljö. Förr åt samerna de C-vitaminrika bladen och tuggade på roten för att hålla sig friska och starka och rosenrot har en lång tradition som medicinalväxt.

Gammal läkeväxt – och afrodisiakum
Överallt där den växer, från Sibirien, Rosenrotväxt och norra Skandinavien till Island och Grönland har folk sedan urminnes tider använt den som medicin. I Sibirien användes den mot ett fyrtiotal olika krämpor och ryktet om dess helande egenskaper spred sig vidare till Kina.
Redan för 5 000 år sedan fanns rosenrot omnämnd i Gula Kejsarens bok bland de högst rankade läkeväxterna, där den ordinerades som ett afrodisiakum och för att öka vitaliteten.

Adaptogener – extremt stresskyddande
Rosenrot har ett brett användningsområde, men att samma växt kan användas både som uppiggande och rogivande är mycket ovanligt. Rosenrot tillhör en grupp växter som kallas adaptogener, hit hör även schisandra och rysk rot. De utmärker sig genom att vara extremt stresskyddande. De ökar kroppens försvar mot alla former av stress och kan ätas under mycket lång tid utan biverkningar.

 

Kan tas vid upprepade tillfällen eller som engångsdos
Man måste dock skilja på effekterna man får av rosenrot vid engångsdos och vid upprepade doser. Behöver du snabbt energi inför ett träningspass, viktigt möte eller annan påfrestande situation tar du en engångsdos. Är kroppen i obalans, stressad eller exponerad för gifter bör man äta rosenrot regelbundet. Långdistanslöpning, eller andra sporter där du är igång under lång tid, gynnas av upprepade doser eftersom kroppen får ett skydd mot skador och utmattning.

Ökad koncentration och minne
I ett flertal studier på extraktet SHR-5, bland annat på studenter, läkare under nattjänstgöring och officerare i tjänst har rosenrot visat sig öka minnes- och koncentrationsförmågorna.

Tjej fokuserarVad är det då som gör att man känner sig piggare och mer fokuserad när man äter rosenrot?
Enkelt uttryckt kan man säga att ämnena salidrosid och rosaviner, som nämns i rosenrot, väcker upp hjärnan, vilket du tydligt känner effekten av när du ätit ett par tabletter.

Kognitiva processer
Utsöndringen av signalsubstanserna dopamin, serotonin och noradrenalin ökar, vilket resulterar i att signalöverföringen mellan nervcellerna i hjärnan också ökar och kommunikationen förbättras. Det här gäller speciellt kognitiva processer, som är vårt sätt att uppfatta, tänka, planera och uttrycka oss, men de har även att göra med vårt medvetande och våra känslor.

► Läs också: Därför blir du friskare av orgasmer!

Eliminerar de fria radikalerna – och hjälper prestationen
Andra neurala system som påverkas av rosenrot är minnesfunktionen. Ämnen som blockerar eller minskar kommunikation mellan nervcellerna försämrar minnet. Rosenrot har i studier visat sig kunna eliminera dessa ämnen, vilket gör att rosenrot stärker minnesfunktionerna i hjärnan direkt, och har dessutom en skyddande verkan på lång sikt. Rosenrot innehåller ämnet P-tyrosol som effektivt tar bort de fria radikalerna.
Rosenrot stimulerar även bildandet av vissa enzymer som hjälper till i energiomvandlingen. Rosenrot ökar alltså den mentala prestationsförmågan, samtidigt som den skyddar nervcellerna.

Får dig på gott humör
Vår hjärna är mycket känslig för stress och behöver vila och återhämtning för att fungera normalt. När nervsystemet är i balans sker en sund växelverkan mellan aktiverande och lugnande hormoner. Men vid återkommande och långvarig stress, där man inte lyssnar till kroppens varningssignaler, kan nervsystemet belastas så mycket att det uppstår allvarliga skador. Ett av de hormon som utsöndras vid stress är kortisol, vilket har en viktig roll i ämnesomsättningen.

 

Ökar lyckohormon
Rosenrot har här en mycket skyddande inverkan genom att sänka halten av kortisol och samtidigt öka halten av det välbefinnande hormonet serotonin.
Studier visar på att ämnena salidrosid och rosaviner i rosenrot kan höja serotoninnivån med 30 procent. Antidepressiva läkemedel verkar också genom att öka serotoninnivån, men de ger också en hel del biverkningar.

Minskar utbrändhet
Människor som har varit utbrända och deprimerade är mycket känsliga för påfrestningar och stress. Att gå och handla kan räcka för att de ska känna sig fullkomligt utmattade. Det här beror på att kroppen reagerar blixtsnabbt med att sända ut kortisol i blodet. Och det är mycket olyckligt eftersom deras stressystem är ”utslitet”. Kroppen protesterar direkt – jag orkar inte. Det kan ta många år innan kroppen har reparerat alla skador som stressen orsakat. Det är här rosenrot kan hjälpa till.

Vetenskaplig studie
I en vetenskaplig studie som är gjord vid Uppsala universitet 2008 mätte man kortisolnivåerna hos patienter med stressrelaterat trötthetssyndrom och såg att efter en 28 dagars behandling med rosenrot reagerade de inte lika starkt på begynnande stress. Nivåerna av kortisol är som högst vid uppvaknandet. 60 patienter ingick i studien, hälften fick fyra tabletter med rosenrotsextraktet SHR-5 (Arctic Root) dagligen och den andra hälften fick fyra tabletter som inte innehöll något aktivt ämne (placebo). Dag ett och 28 mätte man kortisolnivån i saliven vid deras uppvaknande och en timme framåt. De båda grupperna skilde sig markant åt. Trött kvinna De som hade ätit rosenrot hade mycket lägre nivåer av kortisol i saliven dag 28 än vad de haft dag ett. Deras mentala prestationsförmåga ökade, särskilt förmågan att kunna koncentrera sig. De som hade ätit placebo visade inte några sådana förbättringar, kortisolnivån var fortfarande hög.
Rosenrot kan starkt rekommenderas vid stressrelaterad trötthet och utbrändhet. Ett samband finns också mellan höga kortisolnivåer och depressioner. Kortisol hämmar nämligen produktionen av serotonin som är för lågt vid depressioner. Rosenrot kan därför ge goda resultat vid lätt till medelsvår depression.

► Läs också: 10 saker lyckliga par gör varje dag

Balanserar PMS och klimakteriebesvär
I Sibirien ger man av gammal tradition brudparet en stor bukett med rosenrot. Genom att äta bladen och roten kommer de nygifta att leva länge, känna stark lust till varandra och föda friska barn.

Minskar sexuella problem
Att rosenrot har använts som afrodisiakum i många kulturer blir lätt att förstå när man studerar dess effekter på vårt hormonsystem. En av dem som fördjupat sig i ämnet är psykiatrikern Richard P. Brown, som anses vara en av USA:s ledande läkare inom alternativmedicin för psykiatriska problem.
Han driver tillsammans med sin fru en praktik i New York där de testat rosenrot på sina patienter med stor framgång. De har märkt att rosenrot minskar PMS och klimateriebesvär som trötthet, oro, irritation och nedstämdhet. De har med rosenrot även hjälpt män och kvinnor med sexuella problem.

► Läs också: Kemikalier i plast kan minska kvinnors sexlust

 

Fördröjer åldersprosessen
Richard har haft många kvinnor som sökt för att de inte haft någon blödning på sex månader eller mer. I samtliga fall där de startat en behandling av rosenrot har mensen kommit tillbaka.
Rosenrotens fördelar, förutom att den skyddar mot stress, är att den fördröjer åldersprocessen, normaliserar torrhet i slidan och ökar sexlusten. Rosenrot minskar även klimakteriesymptom som oro, svettningar och hjärtklappningar.

Så ger den krydda åt sexlivet
Ett bra tips fär den som vill ha en romantisk helg är att äta rosenrot, särskilt om du under en tid haft mycket att göra. Stress är nämligen förödande för sexlivet.
Stresshormoner drar ihop blodkärlen, även i penis, så att den inte kan fyllas med blod. Det gör att erektionen blir svag eller uteblir. Hos kvinnor sker samma fenomen. Slidan svullnar inte lika mycket och blir inte lika känslig för beröring, njutningen försämras.Stress gör även att känslorna inte hinner med.
Sexuell njutning kräver lugn och ro. Rosenrot sänker stressnivåerna i blodet och ökar lustkänslorna. Det här inverkar naturligtvis på förmågan att känna sexuell lust. Vetenskapligt så ökar rosenrot känsligheten i bröstvårtorna och slidan hos kvinnor och blodgenomströmningen till penis så den blir styvare hos män.
Kväveoxid är en viktig faktor bakom erektionen. Kväveoxiden bildas i blodkärlens innerskikt och reglerar bland annat blodflödet. Rosenrot sänker stressen, ökar lusten och är en stark antioxidant som skyddar kväveoxiden från att förstöras.

Främjar viktminskning
Viktnedgång, mäter midjemåttet
Stresshormonet kortisol påverkar även vår vikt. För höga halter kortisol leder även till bukfetma. Vetenskapliga studier visar att kortisol i höga doser förstör aptitregleringen, vilket gör att man inte känner mättnadskänslor på rätt sätt och därför börjar ”tröstäta”.
I ett försök där man gav människor ett överskott med kortisol började de genast äta mer. Eftersom rosenrot effektivt minskar kortisolnivåerna i blodet, minskar även suget efter att småäta. Men rosenrot påverkar fettnedbrytningen även direkt genom att snabba på den. I försök på djur har rosenrot visat sig öka fettförbränningen genom att stimulera liposyl och minska perilitiner.

Fettet kan förbrännas fortare
Fettsyrorna i maten ”triglyceriderna” bryts ner av enzymer till fria fettsyror. Cellerna använder sedan dessa i sin energiomvandling att tillverka ATP. Perilitiner är små proteiner som finns på fettdropparna och kan förhindra att de bryts ner. Genom att rosenrot minskar dessa kan fettet förbrännas fortare.
Så om du bestämt dig för att banta, glöm inte att samtidigt äta rosenrot, det ökar fettförbränningen och skyddar kroppen mot den påfrestning som en kraftig viktnedgång innebär för kroppen.

Av Sara Hedman


Fakta

Rosenrot är en mycket komplex växt med över 140 aktiva beståndsdelar.
Innehållet och fördelningen av de aktiva ämnena varierar beroende på växtplats och extraktionsmetod. Det är därför viktigt att välja en rosenrotprodukt som genomgått ett flertal dubbelblinda studier. Först då vet man att produkten kommer att ge avsedd effekt.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

 

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!

 

Mat som mättar under kalla vintermånader

Hälsa

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

semlor

Idas glutenfria minisemlor med kardemumma

Recept

Ida Blom älskar att vara kreativ köket, och gör helst maträtterna så enkla och näringsrika som möjligt. Det ska inte vara krångligt eller dyrt. Idag är det fettisdag och här är ett recept på Ida Bloms luftiga semla med chrunchig mandelmassa.

kvinna kramar barn

Barken från tall motade astman

Hälsa

Belle Karlsson har haft ansträngningsastma sedan tonåren. Hon hade inhalatorn med när hon löptränade, men kunde ändå få andnöd. När sonen Leon, 7 år, blev fri från sin pollenallergi tack vare ett barkextrakt från en marin tall så provade även Belle tabletterna. Och det blev lika lyckat. Nu har Belle inga problem med sin andning.

Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson

Du är inte galen – du har PMS!

Krönikan

Går folk provocerande långsamt framför dig på trottoaren? Är din partner ett komplett as? Andas din katt plötsligt för högt- eller, har du PMS? Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson som driver PMS-podden skriver i sin krönika om hur den trånga kvinnokostymen skaver extra mycket under PMS.

 

Händer formar ett hjärta

Lär dig tyda de fem kärleksspråken

Sex- och relationer

På Alla hjärtans dag imorgon kanske du vill visa din partner extra uppskattning. Men hur? Enligt en teori finns det fem olika kärleksspråk. Så medan du själv kanske känner dig älskad genom en fin gåva, kan din partner drömma om en omtänksam gest. Vilket språk talar ni?

oxe och röda kinesiska lyktor

Nu startar firandet av det kinesiska nyåret

Fakta

Idag den 12 februari startar firandet av det kinesiska nyåret, festligheter som varar i cirka två veckor. Kineserna följer två kalender, dels den västerländska och dels den egna tideräkningen med månkalender. Och nu lämnar kineserna råttans år för oxen, som säga betyda ett mer harmoniskt år.

Leende kvinna på café

Mjölksyrabakterierna hjälpte Erikas mage

Hälsa

Erika Estlander har varit laktosintolerant sedan tonåren och som vuxen också känslig för gluten. Viss mat förvärrar magproblemen, men så länge hon är noga med vad hon äter så slipper hon svullnad. I våras hittade hon en typ av probiotika med 15 olika bakteriestammar. Nu kan hon till och med äta en kanelbulle – utan att magen sväller eller smärtar.

 

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i februari kan det kännas tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

fisk på skärbräda

Sill möjligt skydd mot viss diabetes 

Forskning

Ett ämne i fet fisk verkar kunna minska risken att drabbas av viss typ av diabetes. Det verkar som detta ämne kan påverka immunsystemet och de antikroppar som skadar insulinproduktionen. Det visar en ny europeisk studie där Umeå universitet deltagit.