Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Lägereld i vacker natur på kvällen

Niklas Kämpargård: ”Soppor, grytor och röror är fantastisk mat i skogen” 

Niklas Kämpargård

Ålder: 44 år.  
Familj: Hustrun Kristina och barnen Kalle, 17, och Hilda, 13 år. 
Bor: I Sölvesborg i fantastiska Blekinge. Har ett vackert hus från 1900-talets början med en magisk glasveranda och en härlig trädgård.  
Gör: Skriver böcker och reportage om friluftsliv, odling, krisberedskap och ett hållbart resande. Föreläser och utbildar och vandrar så ofta jag har tid.  
Bakgrund: Sjuksköterska som arbetat på ambulansen sedan millennieskiftet. Numera skrivande fotograf, guide och föreläsare på heltid.  
Så mår jag bra: Omgiven av skog med en kopp kaffe i handen just efter det att kaffet kokat upp på elden bredvid. Skogspromenader med hunden är heller inte fel och övernattningsturer ensam eller tillsammans med familj eller vänner.  

Bokaktuella Niklas Kämpargård vill inspirera fler att upptäcka hur välgörande för både kropp och själ det är att vistas mer i det fria. Och att laga mat i naturen är något alldeles särskilt. Men hur bär man sig åt, vad smakar bäst och vilka förberedelser behövs? 

Oavsett om du vandrar, paddlar, springer eller ”bara är” ute i skog och mark så är hälsofördelarna många. Bland annat starkare upplevelser av meningsfullhet i livet, ökade positiva känslor samt ökad kreativitet och kognitiv förmåga, vilket stärks av många forskningsstudier. Och även när sommaren ligger bakom oss finns mycket härligt att njuta av och upptäcka i naturen: höstlövens skiftningar i rött och gult, svamp och bär att plocka… 

Men när man vistas en lite längre stund i naturen behöver man förstås också se till att få i sig lättlagad och god mat. Niklas Kämpargård är fotograf, skribent, guide, föreläsare och något av en guru inom friluftsliv. Nu är han aktuell med boken ”Vara ute” (LB förlag) i vilken han ger tips, råd och inspiration till några av Sveriges bästa naturupplevelser. Tidigare har Niklas skrivit böcker om självhushållning, odling och krisberedskap.

 

LÄS OCKSÅ: 5 växter som håller din uteplats fri från mygg

Niklas Kämpargård är fotograf, skribent, guide, föreläsare och något av en guru inom friluftsliv

Gav sig tidigt ut på egna turer 

Det mångåriga friluftsintresset startade med egentid i skogen för Niklas och följdes sedan av Friluftsfrämjandet och scouterna. Periodvis var han engagerad i frivilligförsvaret och gav sig ofta ut på egna turer, ensam eller med kompisar.  

– Numera gillar jag det lilla extra, alltså att njuta av en kopp kaffe i en glänta eller en god kaka som tillagats på stormkök eller över öppen eld. Måste jag välja så vandrar jag gärna, paddlar i skärgården och njuter av stunden som den är. Gärna tillsammans med hunden Sora, som är en brun jaktlabbe, berättar Niklas. 

Vilka vinster för din hälsa och ditt välbefinnande har du märkt av att vistas i naturen? 

 

– Jag har alltid spenderat en stor del av min tid utomhus och i naturen och kan därför inte påstå att jag sett någon förändring nu. Däremot vet jag att många andra, som börjar med ett aktivt friluftsliv märker av en rad positiva effekter, exempelvis en lägre stressnivå, mer välbefinnande och får lättare att hantera vardagens utmaningar. Dessutom ger rörelse och aktivitet en rad andra fördelar som är bra både för kroppen och knoppen. Exempelvis minskar det risken för hjärt- och kärlsjukdom och förhindrar effektivt psykisk ohälsa.  

LÄS OCKSÅ: Fysisk aktivitet hjälper vid stress

Inled ditt friluftsäventyr på enkel nivå 

Vilka är dina bästa tips för en längre tur i skog och tur, kanske med övernattning?  

– Jag tycker att det är viktigt att man börjar enkelt och utvecklar sina förmågor efterhand. Den som börjar ambitiöst och vill lära sig allt på en och samma gång riskerar nämligen att tröttna innan man ens kommer ut. Börja med korta promenader med en enkel fika i ryggsäcken och utveckla dina färdigheter – och din utrustning – efterhand som du lär dig mer. Börja med dagsturer och utveckla till en övernattningstur innan du planerar flerdagars- och veckoturer. Gå korta sträckor hellre än långa och ge dig tid att njuta av naturens fantastiska närvaro.  

LÄS OCKSÅ: 5 saker du kan göra för att gynna biologisk mångfald

Stormkök enklaste matlagningen 

Har du några tips för att göra matlagningen i det fria enklare? 

 

– Enklast är att laga mat på ett stormkök. Då kan du lätt reglera värmen och koka och steka sådant som du behöver. Att laga mat över öppen eld kräver möjligheten att reglera värmen då det lätt blir mycket varmt i grytorna. Fördelen är att man kan köpa vilka grytor som helst på secondhand och ställa dem rakt i elden. Soppor, grytor och röror är fantastisk mat i skogen. Enkelt och smakrikt.   

Slutligen: vad tycker du själv smakar bäst i det fria? 

– Jag älskar verkligen smaken och doften av nybakt bröd. Man kan baka eller värma bröd i en Omnia-ugn, steka platta bröd på en stekhäll eller baka en kaka i en reflektorugn. Dessutom är det gott med vegetariska grytor och röror och en pilsner bredvid. 

Text Carolina  Eriksson  


Niklas Kämpargård

Ålder: 44 år.  
Familj: Hustrun Kristina och barnen Kalle, 17, och Hilda, 13 år. 
Bor: I Sölvesborg i fantastiska Blekinge. Har ett vackert hus från 1900-talets början med en magisk glasveranda och en härlig trädgård.  
Gör: Skriver böcker och reportage om friluftsliv, odling, krisberedskap och ett hållbart resande. Föreläser och utbildar och vandrar så ofta jag har tid.  
Bakgrund: Sjuksköterska som arbetat på ambulansen sedan millennieskiftet. Numera skrivande fotograf, guide och föreläsare på heltid.  
Så mår jag bra: Omgiven av skog med en kopp kaffe i handen just efter det att kaffet kokat upp på elden bredvid. Skogspromenader med hunden är heller inte fel och övernattningsturer ensam eller tillsammans med familj eller vänner.  

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

 

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

 

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta.