Nu kan Jouni äntligen sova gott och länge

Fakta

Adaptogener skyddar mot stress och ger energi
Adaptogener är naturliga ämnen som skyddar och förbättrar återhämtningen när kroppen utsätts för olika former av stress, både psykisk och fysisk. Adaptogenernas främsta egenskap är att de hjälper kroppen att hjälpa sig själv. De har en unik förmåga att förebygga trötthet samtidigt som de bidrar till att snabbt få upp energin.
Den återställande funktionen är både tydlig och väldokumenterad. Effekten är generell och bred eftersom adaptogener verkar på en grundläggande nivå. Ett adaptogentillskott kan med fördel tas i förebyggande syfte, inför fysiskt eller psykiskt krävande uppgifter. Adaptogener kallas i dag för ”antistress-vitaminer”. Flera studier har visat att adaptogenernas återhämtande och normaliserande effekter kan kopplas till att de stimulerar den kroppsegna produktionen och frisättningen av två typer av välkända nödvändiga ämnen. Det ena är neuropeptid Y (NPY), ett mycket viktigt antistressämne som är inblandat i en mångfald fysiologiska processer i hjärna och nervceller. Det är till exempel nödvändigt för minne, inlärning och andra kognitiva funktioner. Det andra är värmechockprotein 72 (HSP72) som är en del av kroppens försvar vid stress. Proteinet har en skyddande verkan på cellnivå. De lägger sig runt och skyddar viktiga ämnen när det transporteras runt i våra vävnadsceller. Produktionen av värmechockproteiner ökar när kroppen utsätts för daglig stress samt andra typer av stress som exempelvis inflammation, kraftig kyla, värme, buller och miljöföroreningar.

Studie på Adapt Lugn
I en studie där 36 personer som alla led av sömnlöshet deltog, visade det sig att de 19 försökspersonerna som fick Adapt Lugn somnade snabbare och sov längre. Adapt Lugn-gruppen kunde bibehålla REM-sömnen, det vill säga den sömnfas som är så viktig för kroppens återhämtning och reparation. De flesta konventionella läkemedel mot sömnproblem tar bort REM-sömnen, vilket gör att man inte känner sig utvilad när man vaknar trots att man sovit många timmar. I studien utvärderades patienterna via sömn-EEG, hjärnans aktivitet mättes under insomnande, uppvaknande och under själva sömnen. Försökspersonerna upplevde förutom att sömnen blev bättre att de även blev piggare, fick mer energi men också en större självkänsla. I placebogruppen fanns ingen mätbar förbättring. Slutsatsen av studien är att Adapt Lugn lämpar sig väl för personer med sömnsvårigheter.

För 17 år sedan gick Jouni Wingstrand i väggen. Han har mått riktigt dåligt och varit sjukskriven under flera år. Bristen på sömn gjorde inte saken bättre. Oftast sov han fyra timmar och som bäst sex timmar per natt.

I dag ser livet ljust ut för den 42-årige boråskillen Jouni Wingstrand. Han känner glädje och lust till livet, men så har det inte alltid varit. Under många år mådde Jouni riktigt dåligt, för 17 år sedan blev han utbränd och drabbades av svår ångest.

LÄS OCKSÅ: Några naturliga tips och simpla fakta för dig med sömnbesvär

– Jag fick en hel del mediciner som bland annat gjorde att jag sov tolv timmar varje natt. Så småningom kunde de sänka dosen, då började jag också må mycket bättre, berättar Jouni och fortsätter:
– Det gick så långt att man ville göra mig till sjukpensionär när jag var 30 år men jag hade ingen lust att bara sitta av livet utan bestämde mig för att komma tillbaka till ett glädjefyllt och friskt liv så jag valde att börja jobba igen.

Läser på distans och vaktar hundar
När Jouni kollapsade arbetade han inom Telecom-branschen. Nu är han egen företagare och lite av en mångsysslare. Han driver eget som hundvakt, utbildar sig till hundmassör och läser en rad olika kurser på distans, bland annat religionsvetenskap, psykologi och privatekonomi.

 

LÄS OCKSÅ: Adaptogener mot trötthet och stress

Livsglädjen har återvänt
– Jag har aldrig mått så bra som nu. Hundarna gör att jag får flera timmars promenad varje dag. Det har resulterat i en viktnedgång på 40 kilo på några år.
Men glädjen och entusiasmen till livet har gjort att Jouni återigen sover sämre. Det finns ju så mycket trevligt att göra i livet, så varför sova bort tiden, resonerar han.
– Nu beror mina sömnproblem på att jag inte vill gå och lägga mig och att jag tänker på allt roligt som ska hända dagen därpå. Jag vill inte missa något av livet och vill inte sova bort tiden, det låter kanske låter lite tokigt. Men för två år sedan gick min fru bort i cancer och jag har sörjt mycket. Hennes död fick mig att ta tillvara på mitt eget liv bättre. Fast jag är väl medveten om att jag behöver mer sömn. Annars mår jag inte bra, säger Jouni.

LÄS OCKSÅ: Fem örter som hjälper vid stress och utmattning

Sover gott hela natten
De fyra-fem timmarna han sover per natt har inte räckt till. Så när Jouni fick höra talas om ett kosttillskott som bland annat ger bra nattsömn och gör det lättare att somna tvekade han inte att prova.
– Jag är lite av en arbetsnarkoman och när det bara blir några timmars sömn varje natt känner jag mig väldigt trött under dagen. När jag började ta Adapt Lugn sov jag som mest åtta timmar varje natt. Jag kände också att kvaliteten på sömnen blev bättre, säger Jouni.
När Jouni tar kosttillskottet vaknar han inte längre på nätterna. Tiden från att han lägger sig i sängen fram till han somnar har också förkortats och det har gett Jouni en enormt stor hälsovinst.

Ska börja dansa
Förutom företaget och kurserna han läser har han också anmält sig till en kurs i afrikansk dans.
– Ibland kan jag bli hyperenergisk men sedan jag börjat med Adapt Lugn har jag känt mig väldigt lugn och harmonisk. Den inre stressen som jag burit på har runnit av mig. Effekten kom dessutom nästan omedelbart. Jag kommer definitivt att fortsätta med tillskottet, speciellt om jag märker att det bara blir tre-fyra timmars sömn. Jag blev verkligen imponerad över hur bra det fungerar. Och för mig känns det riktigt behagligt att få mycket gjort och samtidigt uppleva en harmoni på dagarna, avslutar Jouni.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Adaptogener skyddar mot stress och ger energi
Adaptogener är naturliga ämnen som skyddar och förbättrar återhämtningen när kroppen utsätts för olika former av stress, både psykisk och fysisk. Adaptogenernas främsta egenskap är att de hjälper kroppen att hjälpa sig själv. De har en unik förmåga att förebygga trötthet samtidigt som de bidrar till att snabbt få upp energin.
Den återställande funktionen är både tydlig och väldokumenterad. Effekten är generell och bred eftersom adaptogener verkar på en grundläggande nivå. Ett adaptogentillskott kan med fördel tas i förebyggande syfte, inför fysiskt eller psykiskt krävande uppgifter. Adaptogener kallas i dag för ”antistress-vitaminer”. Flera studier har visat att adaptogenernas återhämtande och normaliserande effekter kan kopplas till att de stimulerar den kroppsegna produktionen och frisättningen av två typer av välkända nödvändiga ämnen. Det ena är neuropeptid Y (NPY), ett mycket viktigt antistressämne som är inblandat i en mångfald fysiologiska processer i hjärna och nervceller. Det är till exempel nödvändigt för minne, inlärning och andra kognitiva funktioner. Det andra är värmechockprotein 72 (HSP72) som är en del av kroppens försvar vid stress. Proteinet har en skyddande verkan på cellnivå. De lägger sig runt och skyddar viktiga ämnen när det transporteras runt i våra vävnadsceller. Produktionen av värmechockproteiner ökar när kroppen utsätts för daglig stress samt andra typer av stress som exempelvis inflammation, kraftig kyla, värme, buller och miljöföroreningar.

Studie på Adapt Lugn
I en studie där 36 personer som alla led av sömnlöshet deltog, visade det sig att de 19 försökspersonerna som fick Adapt Lugn somnade snabbare och sov längre. Adapt Lugn-gruppen kunde bibehålla REM-sömnen, det vill säga den sömnfas som är så viktig för kroppens återhämtning och reparation. De flesta konventionella läkemedel mot sömnproblem tar bort REM-sömnen, vilket gör att man inte känner sig utvilad när man vaknar trots att man sovit många timmar. I studien utvärderades patienterna via sömn-EEG, hjärnans aktivitet mättes under insomnande, uppvaknande och under själva sömnen. Försökspersonerna upplevde förutom att sömnen blev bättre att de även blev piggare, fick mer energi men också en större självkänsla. I placebogruppen fanns ingen mätbar förbättring. Slutsatsen av studien är att Adapt Lugn lämpar sig väl för personer med sömnsvårigheter.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

 

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.