Nu kan Jouni äntligen sova gott och länge | Kurera.se

Nu kan Jouni äntligen sova gott och länge

Fakta

Adaptogener skyddar mot stress och ger energi
Adaptogener är naturliga ämnen som skyddar och förbättrar återhämtningen när kroppen utsätts för olika former av stress, både psykisk och fysisk. Adaptogenernas främsta egenskap är att de hjälper kroppen att hjälpa sig själv. De har en unik förmåga att förebygga trötthet samtidigt som de bidrar till att snabbt få upp energin.
Den återställande funktionen är både tydlig och väldokumenterad. Effekten är generell och bred eftersom adaptogener verkar på en grundläggande nivå. Ett adaptogentillskott kan med fördel tas i förebyggande syfte, inför fysiskt eller psykiskt krävande uppgifter. Adaptogener kallas i dag för ”antistress-vitaminer”. Flera studier har visat att adaptogenernas återhämtande och normaliserande effekter kan kopplas till att de stimulerar den kroppsegna produktionen och frisättningen av två typer av välkända nödvändiga ämnen. Det ena är neuropeptid Y (NPY), ett mycket viktigt antistressämne som är inblandat i en mångfald fysiologiska processer i hjärna och nervceller. Det är till exempel nödvändigt för minne, inlärning och andra kognitiva funktioner. Det andra är värmechockprotein 72 (HSP72) som är en del av kroppens försvar vid stress. Proteinet har en skyddande verkan på cellnivå. De lägger sig runt och skyddar viktiga ämnen när det transporteras runt i våra vävnadsceller. Produktionen av värmechockproteiner ökar när kroppen utsätts för daglig stress samt andra typer av stress som exempelvis inflammation, kraftig kyla, värme, buller och miljöföroreningar.

Studie på Adapt Lugn
I en studie där 36 personer som alla led av sömnlöshet deltog, visade det sig att de 19 försökspersonerna som fick Adapt Lugn somnade snabbare och sov längre. Adapt Lugn-gruppen kunde bibehålla REM-sömnen, det vill säga den sömnfas som är så viktig för kroppens återhämtning och reparation. De flesta konventionella läkemedel mot sömnproblem tar bort REM-sömnen, vilket gör att man inte känner sig utvilad när man vaknar trots att man sovit många timmar. I studien utvärderades patienterna via sömn-EEG, hjärnans aktivitet mättes under insomnande, uppvaknande och under själva sömnen. Försökspersonerna upplevde förutom att sömnen blev bättre att de även blev piggare, fick mer energi men också en större självkänsla. I placebogruppen fanns ingen mätbar förbättring. Slutsatsen av studien är att Adapt Lugn lämpar sig väl för personer med sömnsvårigheter.

För 17 år sedan gick Jouni Wingstrand i väggen. Han har mått riktigt dåligt och varit sjukskriven under flera år. Bristen på sömn gjorde inte saken bättre. Oftast sov han fyra timmar och som bäst sex timmar per natt.

I dag ser livet ljust ut för den 42-årige boråskillen Jouni Wingstrand. Han känner glädje och lust till livet, men så har det inte alltid varit. Under många år mådde Jouni riktigt dåligt, för 17 år sedan blev han utbränd och drabbades av svår ångest.

LÄS OCKSÅ: Några naturliga tips och simpla fakta för dig med sömnbesvär

– Jag fick en hel del mediciner som bland annat gjorde att jag sov tolv timmar varje natt. Så småningom kunde de sänka dosen, då började jag också må mycket bättre, berättar Jouni och fortsätter:
– Det gick så långt att man ville göra mig till sjukpensionär när jag var 30 år men jag hade ingen lust att bara sitta av livet utan bestämde mig för att komma tillbaka till ett glädjefyllt och friskt liv så jag valde att börja jobba igen.

Läser på distans och vaktar hundar
När Jouni kollapsade arbetade han inom Telecom-branschen. Nu är han egen företagare och lite av en mångsysslare. Han driver eget som hundvakt, utbildar sig till hundmassör och läser en rad olika kurser på distans, bland annat religionsvetenskap, psykologi och privatekonomi.

 

LÄS OCKSÅ: Adaptogener mot trötthet och stress

Livsglädjen har återvänt
– Jag har aldrig mått så bra som nu. Hundarna gör att jag får flera timmars promenad varje dag. Det har resulterat i en viktnedgång på 40 kilo på några år.
Men glädjen och entusiasmen till livet har gjort att Jouni återigen sover sämre. Det finns ju så mycket trevligt att göra i livet, så varför sova bort tiden, resonerar han.
– Nu beror mina sömnproblem på att jag inte vill gå och lägga mig och att jag tänker på allt roligt som ska hända dagen därpå. Jag vill inte missa något av livet och vill inte sova bort tiden, det låter kanske låter lite tokigt. Men för två år sedan gick min fru bort i cancer och jag har sörjt mycket. Hennes död fick mig att ta tillvara på mitt eget liv bättre. Fast jag är väl medveten om att jag behöver mer sömn. Annars mår jag inte bra, säger Jouni.

LÄS OCKSÅ: Fem örter som hjälper vid stress och utmattning

Sover gott hela natten
De fyra-fem timmarna han sover per natt har inte räckt till. Så när Jouni fick höra talas om ett kosttillskott som bland annat ger bra nattsömn och gör det lättare att somna tvekade han inte att prova.
– Jag är lite av en arbetsnarkoman och när det bara blir några timmars sömn varje natt känner jag mig väldigt trött under dagen. När jag började ta Adapt Lugn sov jag som mest åtta timmar varje natt. Jag kände också att kvaliteten på sömnen blev bättre, säger Jouni.
När Jouni tar kosttillskottet vaknar han inte längre på nätterna. Tiden från att han lägger sig i sängen fram till han somnar har också förkortats och det har gett Jouni en enormt stor hälsovinst.

Ska börja dansa
Förutom företaget och kurserna han läser har han också anmält sig till en kurs i afrikansk dans.
– Ibland kan jag bli hyperenergisk men sedan jag börjat med Adapt Lugn har jag känt mig väldigt lugn och harmonisk. Den inre stressen som jag burit på har runnit av mig. Effekten kom dessutom nästan omedelbart. Jag kommer definitivt att fortsätta med tillskottet, speciellt om jag märker att det bara blir tre-fyra timmars sömn. Jag blev verkligen imponerad över hur bra det fungerar. Och för mig känns det riktigt behagligt att få mycket gjort och samtidigt uppleva en harmoni på dagarna, avslutar Jouni.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Adaptogener skyddar mot stress och ger energi
Adaptogener är naturliga ämnen som skyddar och förbättrar återhämtningen när kroppen utsätts för olika former av stress, både psykisk och fysisk. Adaptogenernas främsta egenskap är att de hjälper kroppen att hjälpa sig själv. De har en unik förmåga att förebygga trötthet samtidigt som de bidrar till att snabbt få upp energin.
Den återställande funktionen är både tydlig och väldokumenterad. Effekten är generell och bred eftersom adaptogener verkar på en grundläggande nivå. Ett adaptogentillskott kan med fördel tas i förebyggande syfte, inför fysiskt eller psykiskt krävande uppgifter. Adaptogener kallas i dag för ”antistress-vitaminer”. Flera studier har visat att adaptogenernas återhämtande och normaliserande effekter kan kopplas till att de stimulerar den kroppsegna produktionen och frisättningen av två typer av välkända nödvändiga ämnen. Det ena är neuropeptid Y (NPY), ett mycket viktigt antistressämne som är inblandat i en mångfald fysiologiska processer i hjärna och nervceller. Det är till exempel nödvändigt för minne, inlärning och andra kognitiva funktioner. Det andra är värmechockprotein 72 (HSP72) som är en del av kroppens försvar vid stress. Proteinet har en skyddande verkan på cellnivå. De lägger sig runt och skyddar viktiga ämnen när det transporteras runt i våra vävnadsceller. Produktionen av värmechockproteiner ökar när kroppen utsätts för daglig stress samt andra typer av stress som exempelvis inflammation, kraftig kyla, värme, buller och miljöföroreningar.

Studie på Adapt Lugn
I en studie där 36 personer som alla led av sömnlöshet deltog, visade det sig att de 19 försökspersonerna som fick Adapt Lugn somnade snabbare och sov längre. Adapt Lugn-gruppen kunde bibehålla REM-sömnen, det vill säga den sömnfas som är så viktig för kroppens återhämtning och reparation. De flesta konventionella läkemedel mot sömnproblem tar bort REM-sömnen, vilket gör att man inte känner sig utvilad när man vaknar trots att man sovit många timmar. I studien utvärderades patienterna via sömn-EEG, hjärnans aktivitet mättes under insomnande, uppvaknande och under själva sömnen. Försökspersonerna upplevde förutom att sömnen blev bättre att de även blev piggare, fick mer energi men också en större självkänsla. I placebogruppen fanns ingen mätbar förbättring. Slutsatsen av studien är att Adapt Lugn lämpar sig väl för personer med sömnsvårigheter.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

 

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.

Nu är Nicoles mage lugn igen

Mage

Nicole Jansson har levt mer än halva sitt liv med en sjukdom som sitter i magen, ulcerös kolit. Hon lever som de flesta av oss, men att ha svår smärta och behöva springa på toa ofta påverkar det dagliga livet. Men nu har hon fått hjälp.

Handskas med sommarvärmen på ayurvediskt vis

Naturlig hälsa

På sommaren när det är varmt är det lätt att känna sig frustrerad och mer lättirriterad än vanligt. Det beror enligt ayurveda – den urgamla indiska medicinen – på att sommaren är pittans årstid. Här tipsar Tia Jumbe, ayurvedisk rådgivare om några knep för att balansera pitta.