Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Några enkla knep för bättre sömn

Fakta

Snabbt summerat är sömnen livsviktig för att vår kropp ska fungera som den ska.
Får vi inte tillräckligt med sömn ökar risken för en rad sjukdomar.

Kuriosa
En studie från universitetet Harvard visar att den genomsnittlige människan sammanlagt förlorar elva dagar av produktivitet på grund av sömnbrist.
Källa: Expressen

Ungefär var tredje person lider av sömnsvårigheter, åtminstone då och då.
Stress är en av de vanligast bakomliggande orsakerna – 
och för att kunna sova gott är det första steget därför att försöka minimera den – tillsammans med att minska på alkohol, tobak, koffein och stillasittande.
Här får du fler tips.

Lider du av sömnproblem kan det vara ett tecken på många saker. Stress är en orsak. Skiftarbete en annan. Levnadssituation och levnadsvanor är två komponenter som så gott som alltid är involverade i den till synes kluriga ekvationen sömnproblem – och det är också här du bör titta först, och mest noggrant, efter förändringsmöjligheter för att få hjälp.
För det finns enkla, men bra, knep att prova.
Här är några av dem.

► Läs också: Därför behöver kvinnor mer sömn än män

 

Näring som kan hjälpa:

Fyll på med aminosyran L-tryptofan
L-tryptofan har stor betydelse för sömn och vakenhet - och är viktigt för kroppens tillverkning av serotonin samt melatonin, två hormon som gör dig lugn respektive trött. Ät ett proteinrikt livsmedel med tryptofan ett par timmar innan du ska lägga dig. Det finns naturligt i till exempel sojabönor, pumpakärnor och spirulina, råris, jordnötter, sesamfrö och linser.
Tryptofan finns även som tillskott.
Vid sömnbesvär rekommenderas intag 1–3 gram vid sängdags, helst tillsammans med vitamin B6 och magnesium.

Orolig eller deppad? Ät extra B-vitaminer
Sömnlöshet på grund av stress kan bli bättre med B-vitamin-komplex.
Inte minst vitamin B5 (pantotensyra), som är ett motgift mot kortisol – vilket ofta är anledningen till att vi ligger sömnlösa.
Symtom på B5-brist är bland annat oro, trötthet, depression – och grått hår.
Tips! Köp ett bra B-vitaminkomplex så får du det du behöver.

Stressar du? Få i dig extra magnesium
Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen, verkar kramplösande och detta mineral är nödvändigt för att vi ska kunna slappna av och bli redo för sömnen. Men vi kan behöva fylla på för magnesiumbrist är vanligt. Värt att känna till är att när vi stressar formligen rinner magnesiumet ur oss och vi får lätt brist, vilket utöver sömnsvårigheter kan ge en lång rad tillstånd, däribland migrän och muskelkramp, trötthet och håglöshet.
Låter man bristen fortgå blir konsekvenserna bli värre än så och allvarlig brist kan leda till bland annat depression och benskörhet.

► Läs också: Så köper du rätt sorts magnesium

 

Örter/rötter för bättre sömn

Passionsblomma
Lugnar centrala nervsystemet och är traditionellt använd mot nervositet, "svaga nerver", oro och sömnproblem.
Sömnsvårigheter och oro beror ofta på att det i hjärnan finns för lite tillgänglig GABA, ett av hjärnans viktigaste lugnande ämnen. Passionsblommans lugnande effekt sägs bero just på dess förmåga att öka mängden tillgängligt GABA. Dessutom gör den att receptorerna som tar upp GABA blir mer mottagliga.

Valeriana
Är en de mest välanvända och väldokumenterade växterna vid sömnbesvär. Flera studier visar på både snabbare insomning och en djupare sömn efter intag av rotextrakt.

 

Ashwagandha
Är en av världens mest kända växtbaserade adaptogena örter och används sedan tusentals år inom ayurvedan för att få bukt på sömnproblem, hög stress och utbrändhet.
Örten fungerar stärkande vid ett utmattat nervsystem och ökar kroppens förmåga till återhämtning.

Fler växter och naturliga sömnpreparat
Även tillskott som innehåller till exempel melissa eller johannesört hjälper många vid sömnlöshet.
Här följer några bra exempel på naturliga och rena preparat:
• Melissa (citronmeliss/grönt te/kamomill)
• Valerina Forte (valeriana)
• Zenbev (tryptofan – naturligt från pumpafrön)
• Hypermin (johannesört)
• Dormesan (humle/valeriana)
• Pascoflair (läkepassionsblomma)

► Läs också: Sömnforskare: ”Vi borde börja jobba tidigast klockan 10.00”

Andra supertips

1. Sluta surfa i sängen - eller minimera det blå ljuset
Skärmarna på mobiltelefoner, surfplattor och datorer sänder ut så kallat blått ljus som lurar kroppen att tro att det är dag, vilket i sin tur minskar produktionen av melatonin, ett hormon du behöver för att komma till ro.
Känner du ändå att du måste surfa i sängen kan appen "F.lux" vara att rekommendera, tipsar Expressen Hälsoliv. Den filtrerar bort en del av det blåa ljuset och ersätter det istället med en röd nyans som ska efterlikna ljuset från en solnedgång.

Läs också: Sociala medier ger sämre nattsömn

 

2. Minska ditt intag av koffein
Så lite som en ynka kopp kaffe kan påverka nattsömnen negativt, visar forskning, och det även om den koppen dricks mitt på dagen. Är du en av de miljontals människorna som bryter ner koffein saktare än andra ökar risken för en dålig sömn ytterligare.
Kom ihåg att koffein finns i andra livsmedel än kaffe, som till exempel i viss läsk och choklad.

3. Ligg inte vrid på dig - gör något annat tills du blir trött (som att ha sex, onanera - eller be)
Innan människan började använda elektricitet för att förlänga dagens ljus var det vanligt att vi sov i två skift: ett när solen gått ner och ett under morgonens tidiga timmar. Mellan skiften ägnade man sig åt aktiviteter - som att hålla liv i elden, ha sex eller be, skriver Expressen.
På samma sätt bör du, om du vaknar och inte kan somna om, hitta på något som inte kräver att du tänder lampan - tills tröttheten infinner sig. Några förslag skulle kunna vara att stretcha, meditera, mörkervirka, ligga lite - eller onanera. För likt vid träning gör en orgasm att kortisolnivån sjunker och du får lättare att komma till ro.

► Läs också: Därför blir du friskare av orgasmer

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Snabbt summerat är sömnen livsviktig för att vår kropp ska fungera som den ska.
Får vi inte tillräckligt med sömn ökar risken för en rad sjukdomar.

Kuriosa
En studie från universitetet Harvard visar att den genomsnittlige människan sammanlagt förlorar elva dagar av produktivitet på grund av sömnbrist.
Källa: Expressen

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter. 

 

Örter med läkande effekt i kroppen

Kryddor

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.

 

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Hjärnblödningen fick mig att omvärdera livet”  

Intervju

Hon är ett levande bevis på hur ohälsa kan vändas till hälsa. Efter en svår hjärnblödning i ungdomen har Zarah Öberg tagit sig tillbaka till livet – som hon viger helt till att förmedla kunskap och hjälpa människor till bättre hälsa ur ett holistiskt perspektiv. Hon vill ständigt utvecklas och lära nytt och brinner extra starkt för barn, djur och natur.