Annons

Nu kommer kolsyrad mjölk

Allt fler inser hälsonackdelarna med läsk - och i vissa länder har drycken till och med försetts med varningstext. I takt med att läskdrickarna blir färre finns förstås marknadsandelar att hämta, något som mejerijätten Arla har insett. I syfte att utmana läsken, ta tillvara på dryckesmarknadens möjligheter – och tredubbla omsättningen på densamma – lanserar nu företaget kolsyrad mjölk som ett "nyttigare alternativ".

Redaktionen

31 augusti, 2016
Nu kommer kolsyrad mjölk
Dela inlägget

Allt fler inser hälsonackdelarna med läsk – och i vissa länder har drycken till och med försetts med varningstext.
I takt med att läskdrickarna blir färre finns förstås marknadsandelar att hämta, något som mejerijätten Arla har insett.
I syfte att utmana läsken, ta tillvara på dryckesmarknadens möjligheter – och tredubbla omsättningen på densamma – lanserar nu företaget kolsyrad mjölk som ett ”nyttigare alternativ”.

Tycka vad man vill om mjölk men nu vill ett svenskt företag försöka ta drycken till nya höjder genom ett något förvånande grepp: bubblor. Det är Arla som med detta säger sig utmana läsken genom att erbjuda mjölkbaserade drycker som ett ”nyttigare alternativ” till läsk. Deras mycket högt satta mål är att tredubbla omsättningen av andra drycker än vit mjölk – och som en del av den satsningen lanserar de nu en rad produkter, däribland en kolsyrad mjölk- och fruktdryck, en mjölkdryck med te samt en proteinrik energidryck.

Läs också: Nu förses läsk med varningstext

Vill öka omsättningen
Marknaden för mjölkbaserade drycker, som färdigblandad chokladmjölk eller fruktdryck, är ungefär lika stor som marknaden för vit mjölk och den växer inte utanför Europa. Marknaden uppgår till närmare 100 miljarder euro i konsumentledet (en biljon kronor) och Arla har nu beslutat sig för att erövra en avsevärd del av den kakan, rapporterar livsmedelsindustrins kommersiella branschnätverk Food Supply.
På fem år, mellan 2015 och 2020, ska Arlas omsättning av mjölkbaserade drycker växa från dagens 230 miljoner euro, motsvarande nära 2,2 miljarder kronor, till 700 miljoner kronor, skriver de vidare.

Argumentet: Skapa mer värde åt företagets ägarbönder
Hanne Søndergaard är chef för marknadsföring och innovation på Arla:
– Genom att närma oss dryckesmarknaden mer strategiskt kan vi fördubbla försäljningen av flytande mjölkprodukter och ta vara på stora tillväxtmöjligheter för Arla. Med mjölkbaserade varumärkesdrycker kan vi skapa mer värde åt våra ägarbönder, säger hon i ett pressmeddelande.

Annons

Läs också: 10 fakta om mjölkproteinallergi respektive laktosintolerans

”Ger näring, snabb energi och släcker törsten”
De nya dryckerna kommer att innebära att nya försäljningsmöjligheter öppnas upp för företaget, berättar Hanne Søndergaard:
– Vi kommer att utöka vår portfölj med produkter som ger näring, ger snabb energi eller släcker törsten, oavsett var och när du behöver det. Det kommer att skapa nya försäljningsmöjligheter för oss på platser som närbutiker, bensinstationer, tågstationer, gym, arbetsplatser, kaféer, barer med mera, där vi knappt finns alls idag, säger hon.

Läs också: Studie: Mycket mjölk kan korta livet

Skapar helt ny affärsenhet
För att genomföra satsningen skapar nu


Arla en helt ny affärsenhet för kategorin mjölkbaserade drycker – vilken, med start första oktober 2016, kommer att ansvara för den strategiska utvecklingen av alla företagets mjölkbaserade drycker, varumärken och partnerskap.

Annons

Läs också: 9 alternativ till komjölksprodukter

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Annons