Foto: Izabelle Nordfjell

Nu slipper Eva rinnande ögon

I flera år har Eva Jansson, 69, haft problem med torra och rinnande ögon. Hennes elever i skolan frågade ofta varför fröken grät. Men förra året hittade Eva ett tillskott med havtornsolja. Efter några månader hade den överdrivna tårproduktionen upphört och numera slipper Eva frågor om hon är ledsen.

Hormonförändringar i övergångsålder innebär att kroppens slemhinnor i munnen, ögonen och i underlivet blir skörare och torrare. Vissa får inga känningar alls medan andra kan uppleva stora besvär. För Eva Jansson gick resan genom övergångsåldern relativt bra, hon upplevde inte några problem med torra slemhinnor. Men för sju-åtta år sedan blev ögonen så torra att de började rinna. Värst var det när hon var utomhus och det blåste. Men även när hon var inne var det full fart på vätskeproduktionen, framförallt i ena ögat.

– Det rann så mycket mellan varven att mina elever i förskolan ofta frågade varför fröken grät. Det var bara av en ren tillfällighet som jag provade havtornsoljan som faktiskt gjorde att ögonen slutade tåras, säger Eva Jansson.

 

LÄS OCKSÅ: Det lilla bäret med de stora egenskaperna

Skavande, grusiga ögon
Torra slemhinnor är lika vanligt som det är obekvämt och anledningen till besvären måste inte vara klimakteriet, utan det kan också grunda sig i stress, dåliga kostvanor och ibland lite för många timmar framför en datorskärm. Dock upplever tre av fyra kvinnor en försämring i takt med åldern och som en följd av att nivåerna av östrogen minskats drabbas nästan alla kvinnor av torra slemhinnor. Symtomen yttrar sig som torra, trötta, skavande och grusiga ögon.

– Det rann så mycket från mina ögon så att jag bad om hjälp en dag när jag handlade andra tillskott och blev rekommenderade Remoist, en havtornsprodukt som skulle hjälpa mot torra slemhinnor. Det var någon gång förra året och jag minns att det tog någon månad innan jag märkte skillnad. 

– I dag rinner det i princip aldrig när jag är inomhus. Ibland händer det att ögonen tåras när jag är utomhus, framförallt om det blåser mycket, berättar Eva Jansson.

I ögonens tårvätska finns olja, vatten och slem. Dessa fördelar fukten jämnt över hornhinnan och samverkar för att ögonen ska få den fukt de behöver, men de förhindrar även att fukten avdunstar för mycket, eftersom det är just avdunstningen som ger torra ögon. Är kvaliteten på tårvätskan bra så sker regelbundet en tillräcklig återfuktning, men om den inte fungerar som den ska försämrats funktionen, vilket medför att ögonen känns torra och kan vätskas. Havtornsextrakt ger fukt och har en smörjande funktion. Oljan skyddar mot uttorkning och otrevliga symtom som rinnande ögon, grusiga och torra ögon. 

 

LÄS OCKSÅ: Anita Nordin: Nu är jag frisk i munnen

Omega-7 återfuktar
Havtornsbäret har en lång historia inom läkekonsten och förekommer i tibetanska skrifter redan på 700-talet. Buskens bär, juice och även bladen har sedan århundraden använts för att återställa och förbättra funktionen hos kroppens cellmembran, slemhinnor och hud. I Tibet ligger världens största och högsta område av ekologisk odlingsbar mark. Den tibetanska platån är enligt UNESCO ett av fyra områden i världen som är helt fria från alla former av föroreningar och bekämpningsmedel. Därifrån kommer havtornsbären i de tillskott Eva tar.

Det som gör havtornsbären unika är att de innehåller flera fettsyror. Havtorn är ett av få, kanske det enda bäret som innehåller fettsyrorna omega-3, -6, -7 och -9. Det är framförallt omega-7 som ger sköra och ömtåliga slemhinnorna fukt.  Kroppens egen produktion av omega-7 minskar med åldern – men också av stress. Havtorn innehåller dessutom mängder med antioxidanter och vitaminerna A, B, C, E, K, P, och även B12 och folsyra. De består även av karotenoider som kan omvandlas till A-vitamin i kroppen som i sin tur bidrar till normala slemhinnor. Bäret innehåller även flavonoider, fenoler, fytosteroler och polyfenoler. 

– Jag tänkte att det kanske var mitt smink som orsakade tårarna i ögonen. Då bytte jag ut allt det jag hade till ett milt och allergifritt smink, men det blev det ingen skillnad på tårproduktionen. Så jag förstår att det var havtornskapslarna som hjälpte mig. När jag tänker tillbaka så var det först när jag ökade på dosen som förbättringen faktiskt kom. Nu tag tar två kapslar på morgonen och en på kvällen och då rinner inte ögonen, berättar Eva.

 

LÄS OCKSÅ: Gör din egen havtornssmoothie

Gillar att hugga ved
För två år sedan gick hon i pension, men hon hoppar fortfarande in som lärarvikarie när hon behövs. Hon hoppas förstås att havtornsoljan ska hjälpa även utomhus. Eva och hennes make köpte en husbil i somras, så det blir en hel del åkande och Eva tycker om att vara ute i naturen. 

– Vi har haft hästar i familjen förut och jag var jämnt ute och red. Jag tycker om att vara ute och promenera, men har haft ont i en fot de senaste månader. Nu sedan jag blev pensionär finns ju tiden. Vi bor i hus och har en vedkamin. Det låter kanske märkligt, men jag är hemskt förtjust i att hugga ved, säger hon och skrattar. 

– Vissa dagar kunde ögonen rinna hela tiden och ganska mycket dessutom. Att jag hittade havtornskapslarna var ju en riktig lyckoträff för jag hade ingen aning om att det fanns och rinnande ögon är inget som man går till doktorn för, avslutar Eva.

Av Inger Palm


Havtorn

Havtorn
Havtorn är ett så kallat superbär, fullproppat med vitaminer, flavonoider och både omega-3, -6, -7 och -9 – och det är tack vare väder och vind. Bären växer på den tibetanska platån och utsätts för stark sol och svår kyla året om. De stora temperaturskillnaderna – upp till 40 grader på ett dygn – ger bäret dess speciella sammansättning av näringsämnen. Havtorn har dubbelt så mycket omega-fetter som macadamianötter och flera gånger mer antioxidanter än blåbär. I själva bäret finns över 190 näringsämnen. Bland annat innehåller det 18 olika aminosyror och 17 vitaminer förutom omega-fetterna.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Jag har inte varit förkyld på flera år”

Hälsa

Nina ÅkesDotters immunförsvar svajade och hon kunde få dras med snuva och hosta under hela vintern. Men så hörde hon talas om förkylningsörten echinacea. Efter att hon stöttat immunförsvaret under nästan ett år med det växtbaserade läkemedlet går det numera flera år mellan förkylningarna.

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

 

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

 

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.