Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Glad kvinna med lockigt hår sitter på golvet med korsade ben med en laptop

Ny forskning: Att sitta på fritiden är farligare än att ha ett stillasittande jobb

Sitter du mycket på fritiden eller har du ett stillasittande jobb?
När du sitter har olika effekt på din hälsa, visar två nya studier.

Att stillasittande är dåligt för oss vet vi. Flertalet studier visar på ett samband med att sitta mycket med alltifrån hjärt- kärlsjukdomar och typ 2-diabetes.

LÄS OCKSÅ: Därför bör du cykla till jobbet – 5 anledningar

Samband mellan stillasittande och depression
Men har det någon betydelse när vi är stillasittande? Det korta svaret är ja, visar två studier från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, och Karolinska Institutet, där forskare undersökt sambandet mellan stillasittande och att drabbas av depression eller ångest.
I den ena undersökningen tittade man om sambandet mellan stillasittande och depression och ångest skiljde sig mellan stillasittande på fritiden och på arbetet.
Och det gjorde det. Resultaten visade att det finns ett starkt samband mellan stillasittande på fritiden och depression och ångest, medan sambandet mellan mental ohälsa och sittande på arbetet var betydligt svagare.
– De som satt mycket på fritiden hade nästan tre gånger så hög risk att ofta uppleva depression och ångestsymtom, även efter att vi tagit hänsyn till andra faktorer som utbildningsnivå, rökvanor, BMI och motionsvanor, säger Elin Ekblom Bak, docent vid Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, i ett pressmeddelande.

 

LÄS OCKSÅ: Varannan anställd har ett stillasittande jobb

Mentalt passivt sittande
Det här är ett resultat som pekar i samma riktning som vissa tidigare studier där man har funnit en högre risk för depression vid mycket mentalt passivt sittande på fritiden -  det vill säga att man exempelvis slösurfar på mobilen och tittar på tv, men en mindre risk för depression vid mer mentalt aktivt sittande på fritiden, där man utför arbetsuppgifter, löser korsord eller sudoku.

LÄS OCKSÅ: Stillasittande ökar cancerrisken

Kontinuerliga avbrott i sitt stillasittande
I den andra studien undersökte man vilken betydelse det hade för förekomsten av depression om man gjorde avbrott i stillasittandet. Och de deltagare som gjorde kontinuerliga avbrott i sitt stillasittande hade en halverad risk att ofta uppleva depression och ångestsymtom, jämfört med de som aldrig gjorde avbrott i stillasittandet.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

 

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.

 

kosmetika och sminkprodukter mot rosa bakgrund med ett överstruket rött kryss

Tre av fyra skönhetsprodukter är hälsofarliga

Hud

Tre av fyra skönhetsprodukter innehåller ämnen som är misstänkt hormonstörande, allergiframkallande eller skadliga för miljön, visar en ny undersökning. – Folk är tyvärr inte medvetna om vad produkterna som de använder dagligen faktiskt innehåller, säger Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg.