Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Glad kvinna med lockigt hår sitter på golvet med korsade ben med en laptop

Ny forskning: Att sitta på fritiden är farligare än att ha ett stillasittande jobb

Sitter du mycket på fritiden eller har du ett stillasittande jobb?
När du sitter har olika effekt på din hälsa, visar två nya studier.

Att stillasittande är dåligt för oss vet vi. Flertalet studier visar på ett samband med att sitta mycket med alltifrån hjärt- kärlsjukdomar och typ 2-diabetes.

LÄS OCKSÅ: Därför bör du cykla till jobbet – 5 anledningar

Samband mellan stillasittande och depression
Men har det någon betydelse när vi är stillasittande? Det korta svaret är ja, visar två studier från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, och Karolinska Institutet, där forskare undersökt sambandet mellan stillasittande och att drabbas av depression eller ångest.
I den ena undersökningen tittade man om sambandet mellan stillasittande och depression och ångest skiljde sig mellan stillasittande på fritiden och på arbetet.
Och det gjorde det. Resultaten visade att det finns ett starkt samband mellan stillasittande på fritiden och depression och ångest, medan sambandet mellan mental ohälsa och sittande på arbetet var betydligt svagare.
– De som satt mycket på fritiden hade nästan tre gånger så hög risk att ofta uppleva depression och ångestsymtom, även efter att vi tagit hänsyn till andra faktorer som utbildningsnivå, rökvanor, BMI och motionsvanor, säger Elin Ekblom Bak, docent vid Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, i ett pressmeddelande.

 

LÄS OCKSÅ: Varannan anställd har ett stillasittande jobb

Mentalt passivt sittande
Det här är ett resultat som pekar i samma riktning som vissa tidigare studier där man har funnit en högre risk för depression vid mycket mentalt passivt sittande på fritiden -  det vill säga att man exempelvis slösurfar på mobilen och tittar på tv, men en mindre risk för depression vid mer mentalt aktivt sittande på fritiden, där man utför arbetsuppgifter, löser korsord eller sudoku.

LÄS OCKSÅ: Stillasittande ökar cancerrisken

Kontinuerliga avbrott i sitt stillasittande
I den andra studien undersökte man vilken betydelse det hade för förekomsten av depression om man gjorde avbrott i stillasittandet. Och de deltagare som gjorde kontinuerliga avbrott i sitt stillasittande hade en halverad risk att ofta uppleva depression och ångestsymtom, jämfört med de som aldrig gjorde avbrott i stillasittandet.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.