Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Glad kvinna vid höj- och sänkbart skrivbord som blickar ut

Ställ dig upp två minuter varje halvtimme – minska ditt bukfett

Fakta

Stillasittande ökar risken för inflammationer och många sjukdomstillstånd - inklusive cancer.
Ju fler timmar man sitter stilla ju större är till exempel risken att drabbas av tarm- och livmodercancer. Det visar den hittills största undersökningen av sambandet mellan inaktivitet och cancer, publicerad i tidskriften Journal of the National Cancer Institute.
Enligt forskarna innebär två timmars ökning av det dagliga stillasittandet att risken att få tarm- respektive livmodercancer ökar med uppemot tio procent.

Forskarna drar slutsatserna efter att ha analyserat 43 studier med mer än fyra miljoner deltagare runt om i världen. En av studierna omfattar 34 000 kvinnor i Uppsala och Västmanlands län.
Läs mer: Stillasittande ökar cancerrisken

Visste du att..
du genom att stå upp tre timmar varje dag kan gå ned tio kilo på ett år?
Läs mer: Ställ dig upp – bli friskare, piggare OCH tappa tio kilo på ett år

Stillasittande dödar – så för din hälsas skull: Ställ dig upp! Två minuters avbrott i sittandet per halvtimme räcker för att motverka många av de negativa effekterna – och minska ditt bukfett.
Här får du några tips om hur du kan gå tillväga.

Vår stillasittande livsstil resulterar i de alltmer vanliga folksjukdomarna som högt blodtryck, högt kolesterol, övervikt och diabetes. Om du reser dig upp kan dessa sjukdomar motverkas. Bara genom att stå upp tre timmar om dagen – istället för att sitta motsvarande timmar – kan du gå ner tio kilo på ett år. För att inte tala om den enorma effekt ett plötsligt ökat "ståuppande" får på din hälsa.

 

LÄS OCKSÅ: Sitta sig frisk – går det?

Att stå upp minskar ditt bukfett

När vi är stillasittande ändras musklernas ämnesomsättning så att vi bland annat lättare utvecklar bukfetma. Bukfetma i sin tur ökar risken för hjärtinfarkt, stroke och typ 2-diabetes.
Visste du att det räcker med att du bryter ditt stillasittande två gånger i timmen för att motverka många av de hälsoskadliga effekterna med inaktivitet - och minska risken för bukfett?

LÄS OCKSÅ: Strunta i friskvårdsinsatser och lägg fokus på vardagsmotion”

Tips för att göra "ståuppandet" roligare

  1. Lyssna på en två minuter lång låt på mobilen
    Sätt på en två minuter lång låt och stå upp under tiden du lyssnar - en gång i halvtimmen. Två minuters avbrott i sittandet per halvtimme räcker nämligen långt när det gäller att motverka de negativa effekterna av stillasittande och minskar kraftigt de negativa effekterna det har på bukfettet.
  2. Installera en app
    Med exempelvis appen Standup kan du ställa in vikt, kön och antal timmar du har stått upp och se hur många kalorier eller kilometer som du har "tjänat in" under dagen.
  3. Skaffa ett höj- och sänkbart skrivbord
    När du står upp mer än fördubblas din energiförbrukning jämfört med om du sitter. Under en arbetsdag kan du bara genom att stå bränna 700 extra kalorier. Naturligtvis finns det även andra bonuseffekter med att stå istället för att sitta still. När du står aktiveras musklerna i rygg och ben. Du får starkare muskler, skelett och bättre balans, samt bättre ämnesomsättning och effekt på hjärt- och kärlsystemet.
    LÄS OCKSÅ: Varannan anställd har ett stillasittande jobb
  4. Ställ dig upp och skaka loss – varje halvtimme
    I brist på två hela minuter per halvtimme bör du åtminstone ställa dig upp och skaka loss så ofta du kan. Tänk på det som en tiosekundersdans och dans gör alla lyckligare. En studie med 4 700 personer visade dessutom att de som reste sig från sitt stillasittande jobb varje halvtimme hade fyra centimeter smalare midja, bättre blodsockervärden och blodfetter och lägre inflammationsnivå i kroppen än de som satt timme efter timme.

Av redaktionen


Fakta

Stillasittande ökar risken för inflammationer och många sjukdomstillstånd - inklusive cancer.
Ju fler timmar man sitter stilla ju större är till exempel risken att drabbas av tarm- och livmodercancer. Det visar den hittills största undersökningen av sambandet mellan inaktivitet och cancer, publicerad i tidskriften Journal of the National Cancer Institute.
Enligt forskarna innebär två timmars ökning av det dagliga stillasittandet att risken att få tarm- respektive livmodercancer ökar med uppemot tio procent.

Forskarna drar slutsatserna efter att ha analyserat 43 studier med mer än fyra miljoner deltagare runt om i världen. En av studierna omfattar 34 000 kvinnor i Uppsala och Västmanlands län.
Läs mer: Stillasittande ökar cancerrisken

Visste du att..
du genom att stå upp tre timmar varje dag kan gå ned tio kilo på ett år?
Läs mer: Ställ dig upp – bli friskare, piggare OCH tappa tio kilo på ett år

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.