Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Glad kvinna vid höj- och sänkbart skrivbord som blickar ut

Ställ dig upp två minuter varje halvtimme – minska ditt bukfett

Fakta

Stillasittande ökar risken för inflammationer och många sjukdomstillstånd - inklusive cancer.
Ju fler timmar man sitter stilla ju större är till exempel risken att drabbas av tarm- och livmodercancer. Det visar den hittills största undersökningen av sambandet mellan inaktivitet och cancer, publicerad i tidskriften Journal of the National Cancer Institute.
Enligt forskarna innebär två timmars ökning av det dagliga stillasittandet att risken att få tarm- respektive livmodercancer ökar med uppemot tio procent.

Forskarna drar slutsatserna efter att ha analyserat 43 studier med mer än fyra miljoner deltagare runt om i världen. En av studierna omfattar 34 000 kvinnor i Uppsala och Västmanlands län.
Läs mer: Stillasittande ökar cancerrisken

Visste du att..
du genom att stå upp tre timmar varje dag kan gå ned tio kilo på ett år?
Läs mer: Ställ dig upp – bli friskare, piggare OCH tappa tio kilo på ett år

Stillasittande dödar – så för din hälsas skull: Ställ dig upp!
Två minuters avbrott i sittandet per halvtimme räcker för att motverka många av de negativa effekterna – och minska ditt bukfett.
Här får du några tips om hur du kan gå tillväga.

Vår stillasittande livsstil resulterar i de alltmer vanliga folksjukdomarna som högt blodtryck, högt kolesterol, övervikt och diabetes. Om du reser dig upp kan dessa sjukdomar motverkas. Bara genom att stå upp tre timmar om dagen – istället för att sitta motsvarande timmar – kan du gå ner tio kilo på ett år. För att inte tala om den enorma effekt ett plötsligt ökat "ståuppande" får på din hälsa.

 

LÄS OCKSÅ: Sitta sig frisk – går det?

Att stå upp minskar ditt bukfett
När vi är stillasittande ändras musklernas ämnesomsättning så att vi bland annat lättare utvecklar bukfetma. Bukfetma i sin tur ökar risken för hjärtinfarkt, stroke och typ 2-diabetes.
Visste du att det räcker med att du bryter ditt stillasittande två gånger i timmen för att motverka många av de hälsoskadliga effekterna med inaktivitet - och minska risken för bukfett?

LÄS OCKSÅ: Strunta i friskvårdsinsatser och lägg fokus på vardagsmotion”

Tips för att göra "ståuppandet" roligare

  1. Lyssna på en två minuter lång låt på mobilen
    Sätt på en två minuter lång låt och stå upp under tiden du lyssnar - en gång i halvtimmen. Två minuters avbrott i sittandet per halvtimme räcker nämligen långt när det gäller att motverka de negativa effekterna av stillasittande och minskar kraftigt de negativa effekterna det har på bukfettet.
  2. Installera en app
    Med exempelvis appen Standup kan du ställa in vikt, kön och antal timmar du har stått upp och se hur många kalorier eller kilometer som du har "tjänat in" under dagen.
  3. Skaffa ett höj- och sänkbart skrivbord
    När du står upp mer än fördubblas din energiförbrukning jämfört med om du sitter. Under en arbetsdag kan du bara genom att stå bränna 700 extra kalorier. Naturligtvis finns det även andra bonuseffekter med att stå istället för att sitta still. När du står aktiveras musklerna i rygg och ben. Du får starkare muskler, skelett och bättre balans, samt bättre ämnesomsättning och effekt på hjärt- och kärlsystemet.
    LÄS OCKSÅ: Varannan anställd har ett stillasittande jobb
  4. Ställ dig upp och skaka loss – varje halvtimme
    I brist på två hela minuter per halvtimme bör du åtminstone ställa dig upp och skaka loss så ofta du kan. Tänk på det som en tiosekundersdans och dans gör alla lyckligare. En studie med 4 700 personer visade dessutom att de som reste sig från sitt stillasittande jobb varje halvtimme hade fyra centimeter smalare midja, bättre blodsockervärden och blodfetter och lägre inflammationsnivå i kroppen än de som satt timme efter timme.

Av redaktionen


Fakta

Stillasittande ökar risken för inflammationer och många sjukdomstillstånd - inklusive cancer.
Ju fler timmar man sitter stilla ju större är till exempel risken att drabbas av tarm- och livmodercancer. Det visar den hittills största undersökningen av sambandet mellan inaktivitet och cancer, publicerad i tidskriften Journal of the National Cancer Institute.
Enligt forskarna innebär två timmars ökning av det dagliga stillasittandet att risken att få tarm- respektive livmodercancer ökar med uppemot tio procent.

Forskarna drar slutsatserna efter att ha analyserat 43 studier med mer än fyra miljoner deltagare runt om i världen. En av studierna omfattar 34 000 kvinnor i Uppsala och Västmanlands län.
Läs mer: Stillasittande ökar cancerrisken

Visste du att..
du genom att stå upp tre timmar varje dag kan gå ned tio kilo på ett år?
Läs mer: Ställ dig upp – bli friskare, piggare OCH tappa tio kilo på ett år

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fluffig grå katt sitter och jamar mot en orange bakgrund.

Det betyder din katts jamanden

Husdjur

Att din katt jamar kan betyda en rad olika saker, från att den är sjuk till att den är uttråkad och vill ha uppmärksamhet, helt enkelt. Men hur vet man vilket jam som signalerar smärta, respektive kel? Vi reder ut mjauandet!

echinacea blommor

WHO lyfter fram studien på echinacea som skydd mot covid-19

Forskning

Kurera skrev nyligen om en studie på echinacea som visade att den röda solhatten skyddar mot covid-19. Nu har WHO, Världshälsoorganisationen lagt upp studien på hemsidan. – När WHO nu tar upp och länkar till den schweziska studie som visar att ett välrenommerat echinacea-preparat motverkar flera olika coronavirus, inklusive det senaste Sars-Cov-2, så är det ett välkommet erkännande av att även örtmediciner kan bidra med skydd mot coronasmittan, säger professorn i farmakognosi Jan G Bruhn.

 

skål med mat

Tänk på det här om du bara äter växtproteiner

Hälsa

Trenden att äta mindre kött och gå över på växtbaserade proteinkällor ökar i Sverige. Men hur förhåller det sig med upptaget av växtproteiner? Kan kroppen tillgodogöra sig dessa lika bra som kött? Nej, vi kan inte det. Robert Brummer är professor i klinisk gastroenterologi vid Örebro universitet där man forskar i ämnet. Han reder ut hur vi ska förhålla oss till växtproteiner, dess biotillgänglighet och vilka hälsoeffekter det har.

4 enkla men effektiva magövningar

Hälsa

Att ha väl fungerande magmuskler är viktigt. Bland annat hjälper magen dig att ha en bra hållning och du kutar inte ryggen när du sitter framför dataskärmen. Här kommer fyra enklar övningar du kan göra hemma.

 

Närbild av kvinna på toaletten på morgonen

Allt du vill veta om flytningar

Hälsa

Genomskinliga, klistriga eller fluffiga? Flytningar varierar både i mängd, utseende och lukt under menstruationscykeln och under olika faser i livet. Här är allt du vill veta - men som du kanske inte vågat fråga.

två män

Martin Lidberg: Ingen visste om vår mörka familjehemlighet

Hälsa

Den framgångsrika brottarkungen Martin Lidberg har i hela sitt liv burit på en mörk familjehemlighet. Men nu har Martin och hans bror Jimmy bestämt sig för att avslöja sitt dolda förflutna i boken, Brottarbröder – en fight för livet, som kommer ut idag. – Pappa var spelmissbrukare och alkoholist. Han drev illegala spelklubbar. Ibland levde vi i lyx och överflöd för att nästa dag få besök av kriminella som tog alla pappas pengar, berättar Martin Lidberg.

Stressad och bekymrad kvinna i vitt linne

Så samspelar stressen och huden

Hud

Har du testat allt – men ändå inte lyckats få bukt med din problemhy? Glöm inte bort stressen! Både psykisk, känslomässig och fysisk stress är riktiga hudsabotörer. Här är några tips längs vägen.

 

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.

orienteringsskärm

Ny studie: Orienterare har bättre hälsa

Övrigt

En färsk studie gjord vid Örebro universitet visar att äldre orienterare mår bättre och har en hälsosammare tarmflora än friska pensionärer som bor hemma. – Veteranorienterarna mår bättre överlag. De upplever mindre stress, är gladare och har mindre problem med magen, säger forskaren Ida Schoultz.

kvinna med bebis

Akupunktur gav dem lilla Lova

Hälsa

Efter fem försök att bli gravida med IVF började Carolina och Emil att fundera på om de skulle ge upp hoppet om ett eget barn. Men så kom hjälp från ett helt oväntat håll. Akupunktur parallellt med hormonbehandlingarna skapade miraklet som heter Lova och idag är fyra månader gammal.

kvinna har panikångest

Koppling mellan stress och depression funnen

Forskning

Enligt Folkhälsomyndigheten får var femte svensk diagnosen depression någon gång i livet. Orsakerna till att sjukdomen uppstår är flera. Nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat ett protein i hjärna som är viktigt för det humörreglerande serotoninet och för frisättningen av stresshormoner. Och och med denna upptäckts hoppas man kunna framställa effektiva mediciner.

 

kvinna sitter på marken

Ingefära motade Inga-Lills ledvärk

Hälsa

Att vara still är inte Inga-Lills melodi. Hon pysslar, bygger hus, odlar grönsaker och umgås gärna med vänner och familj. Det livet kräver att kroppen hänger med, så när hon fick ont i knäna så ville hon prova ett kosttillskott – vilket fungerade galant. 

Ung kvinna sitter i en park med fallna höstlöv och läser en bok

Läs dig frisk från depression

Mental hälsa

Att läsa och samtala om det man har läst kan påverka ditt välbefinnande, självförtroende och den existentiella hälsan - på ett sätt som medicinering inte kan. Nu startas landets första universitetsutbildning i biblioterapi.

Kokoboksförfattaren Therese Elgquist går i ett grönsaksland.

Therese Elgquist: ”Så lär du dig laga växtbaserad mat”

Kost

Hur lyckas man med växbaserad matlagning, när både fantasi, kunskap och tid tryter? Matprofilen Therese Elgquist är aktuell med en riktigt användbar bok om grön mat – med guider till både säsong, smak, textur, tillagningssätt och näringsinnehåll. Här avslöjar hon hur du lyckas med att skapa grön magi i köket.

En grapefrukt isolerad på rosa bakgrund, metafor för det kvinnliga könsorganet

Allt om trenden att ånga sitt underliv

Hälsa

Nyfiken på att ånga ditt underliv? Ett örtbad för snippan kan fungera både avslappnande och välgörande, stödja underlivets återhämtning efter en förlossning – det sägs också påverka hormonbalansen. Men det finns några saker att se upp med.

 

fyra kvinnor

5 av 10 glömmer att klämma på kroppen

Hälsa

Oktober månad förknippas av många med Cancerfondens Rosa bandet-kampanj. En viktig fråga som Cancerfonden driver är att tänka och agera förebyggande. En Sifo-undersöknings som nyligen gjordes visade att bara hälften av svenskarna klämmer och känner på kroppen regelbundet.