Ställ dig upp två minuter varje halvtimme – minska ditt bukfett | Kurera.se

Ställ dig upp två minuter varje halvtimme – minska ditt bukfett

Fakta

Stillasittande ökar risken för inflammationer och många sjukdomstillstånd - inklusive cancer.
Ju fler timmar man sitter stilla ju större är till exempel risken att drabbas av tarm- och livmodercancer. Det visar den hittills största undersökningen av sambandet mellan inaktivitet och cancer, publicerad i tidskriften Journal of the National Cancer Institute.
Enligt forskarna innebär två timmars ökning av det dagliga stillasittandet att risken att få tarm- respektive livmodercancer ökar med uppemot tio procent.

Forskarna drar slutsatserna efter att ha analyserat 43 studier med mer än fyra miljoner deltagare runt om i världen. En av studierna omfattar 34 000 kvinnor i Uppsala och Västmanlands län.
Läs mer: Stillasittande ökar cancerrisken

Visste du att..
du genom att stå upp tre timmar varje dag kan gå ned tio kilo på ett år?
Läs mer: Ställ dig upp – bli friskare, piggare OCH tappa tio kilo på ett år

Stillasittande dödar – så för din hälsas skull: Ställ dig upp!
Två minuters avbrott i sittandet per halvtimme räcker för att motverka många av de negativa effekterna – och minska ditt bukfett.
Här får du några tips om hur du kan gå tillväga.

Många negativa effekter av stillasittande resulterar i de alltmer vanliga folksjukdomarna som högt blodtryck, högt kolesterol, övervikt och diabetes. Om du reser dig upp kan dessa sjukdomar motverkas. Bara genom att stå upp tre timmar om dagen – istället för att sitta motsvarande timmar – kan du går ner tio kilo på ett år. För att inte tala om den enorma effekt ett plötsligt ökat "ståuppande" får på din hälsa.

Läs också: Res dig upp – tjäna in en joggingrunda!

 

Att stå upp minskar ditt bukfett
När vi är stillasittande ändras musklernas ämnesomsättning så att vi bland annat lättare utvecklar bukfetma. Bukfetma i sin tur ökar risken för hjärtinfarkt, stroke och diabetes typ 2.
Visste du att det räcker med att du bryter ditt stillasittande två gånger i timmen för att motverka många av de hälsoskadliga effekterna med inaktivitet - och minska risken för bukfett?

Läs också: Studie: Tre minuters högintensiv träning lika effektiv som en timmes jogg

Tips för att göra "ståuppandet" roligare

 

Lyssna på en två minuter lång låt på Spotify
Sätt på en två minuter lång låt på Spotify och stå upp under tiden du lyssnar - en gång i halvtimmen. Två minuters avbrott i sittandet per halvtimme räcker nämligen långt när det gäller att motverka de negativa effekterna av stillasittande (och minskar kraftigt de negativa effekterna det har på bukfettet).

Med appen StandUp
...kan du ställa in vikt, kön och antal timmar du har stått upp, så kan du enkelt se hur många kalorier, eller kilometer, som du har tjänat in under dagen.

Skaffa höj- och sänkbart skrivbord – och dubbla din energiförbrukning
Har du möjlighet att få ett skrivbord som du kan stå och arbeta vid? När du står upp mer än fördubblas nämligen din energiförbrukning jämfört med om du sitter.
Under en arbetsdag kan du bara genom att stå bränna 700 extra kalorier. Naturligtvis finns det även andra bonuseffekter med att stå istället för att sitta still. När du står aktiveras musklerna i rygg och ben. Du får starkare muskler, skelett och bättre balans, samt bättre ämnesomsättning och effekt på hjärt- och kärlsystemet.

Läs också: Omega-3 kan minska kostnaden för hjärtsjukdom med miljarder

 

Ställ dig upp och skaka loss – varje halvtimme
I brist på två hela minuter per halvtimme bör du åtminstone ställa dig upp och skaka loss så ofta. Tänk på det som en tiosekundersdans och dans gör alla lyckligare. Titta bara på Thomas Wassbergs och Ingemar Stenmarks deltaganden i Let´s dance. Vilka yrväder. 😉
En studie med 4 700 personer visade dessutom att de som reste sig från sitt stillasittande jobb varje halvtimme hade fyra centimeter smalare midja, bättre blodsockervärden och blodfetter och lägre inflammationsnivå i kroppen än de som satt timme efter timme.

► Läs också: Ät probiotika! Dina tarmbakterier påverkar vilken effekt du får av din diet

Av Isabelle G Hedander

Gillar du att läsa och följa denna typ av artiklar så följ oss på Facebook:


Fakta

Stillasittande ökar risken för inflammationer och många sjukdomstillstånd - inklusive cancer.
Ju fler timmar man sitter stilla ju större är till exempel risken att drabbas av tarm- och livmodercancer. Det visar den hittills största undersökningen av sambandet mellan inaktivitet och cancer, publicerad i tidskriften Journal of the National Cancer Institute.
Enligt forskarna innebär två timmars ökning av det dagliga stillasittandet att risken att få tarm- respektive livmodercancer ökar med uppemot tio procent.

Forskarna drar slutsatserna efter att ha analyserat 43 studier med mer än fyra miljoner deltagare runt om i världen. En av studierna omfattar 34 000 kvinnor i Uppsala och Västmanlands län.
Läs mer: Stillasittande ökar cancerrisken

Visste du att..
du genom att stå upp tre timmar varje dag kan gå ned tio kilo på ett år?
Läs mer: Ställ dig upp – bli friskare, piggare OCH tappa tio kilo på ett år

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Antalet fall av gonorré och klamydia ökar

Sex- och relationer

Könssjukdomen gonorré ökar lavinartat, förra året smittades cirka 2 700 personer i Sverige. För tio år sedan låg siffran på omkring 800. Samtidigt blir sjukdomen allt svårare att behandla i takt med att den utvecklar resistens mot antibiotika. Även klamydia ökar – främst bland unga kvinnor.

 

Spenat- och kesovåfflor med topping

Recept

Det jobbigaste med att göra våffor är att göra rent våffeljärnet efteråt. Resten är en barnlek. Så muta någon att ta hand om rengöringen och sätt igång! Dessa läckerheter från kokboken "Little green kitchen" fungerar både som matvåfflor och som efterrätt – välj själv vilken topping du vill använda.

Magsyrahämmande läkemedel kan öka risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

 

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.