Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så tränar du under klimakteriet för att hålla vikten – eller gå ner

I klimakteriet har kilona en tendens smyga sig på även fast du äter, tränar och lever ditt liv som vanligt. Om sömnen är dålig och stressen för hög kan det upplevas i princip omöjligt att gå ner i vikt, och det behöver du få ordning på. Men nyckeln ligger sedan i att du förändrar ditt sätt att träna, dels för att ha din idealvikt men också för att din träning under klimakteriet avgör hur ditt liv kommer att se ut om 25-30 år. Kureras träningsexpert Monika Björn berättar hur du ska göra.

För drygt två år sedan kom Monika Björns bok, Stark genom klimakteriet, ut. En bok som hon inte bara skrev för kvinnor, utan även för män, familj och vänner och för alla som jobbar med kvinnor inom frisk- och sjukvård.

– Jag förstod först inte varför min egen träning gick trögt eller varför jag fick vaglar i ögonen, och upprepade urinvägsinfektioner i kombination med att jag fick torra slemhinnor. Jag tyckte också att det var konstigt att jag tappade så mycket hår. När jag sökte hjälp inom vården så var det ingen som nämnde klimakteriet, säger Kureras träningsexpert Monika Björn.

LÄS OCKSÅ: Kureras expert Monika Björn visar yogaövningar vid PMS

Basen är träningen
Det var hon själv som letande efter orsak och verkan. Monika insåg till slut vad som var fel på henne – det var klimakteriet. Där började hennes egen väg till ett bättre mående och på grund av bristen på information bestämde hon sig för att skriva bok om klimakteriet.

 

– Basen i mitt liv är träningen, och det är bra att svettas när man har vallningar, då mår man bättre. Jag lärde mig att när kroppen producerar lägre nivåer av östrogen störs endorfinproduktionen i hjärnan. Endorfiner är viktigt för hjärnans temperaturreglering och när produktionen minskar ökar risken för vallningar. Både konditionsträning och styrketräning ökar kroppens endorfinproduktion på ”naturlig” väg och det är en av teorierna till varför träning minskar vallningsbesvär, säger Monika.

Många kvinnor som kommer in i klimakteriet lägger på sig några extra kilon varje år, trots att de lever precis som de gjorde tidigare. Önskar man bli av med dessa kilon ska man först och främst göra en sömn och stressutvärdering med sig själv. Om dessa två faktorer inte fungerar bra är det omöjligt att gå ner vikt oavsett vad man äter eller hur man tränar.

– På grund av coronaviruset är ju läget väldigt annorlunda, men ett gott råd är att se över hur du kan minska stressnivån, för det finns alltid saker du kan förändra om du verkligen vill, säger Monika.

LÄS OCKSÅ: Har du passerat klimakteriet eller inte?

mre sömn med alkohol
Efter det kan du börja fundera på vilken typ av ätmönster du har. Det spelar ingen roll om där vegetarian eller äter en lågkolhydratkost – det är dina vanor som kan förändras.

– Alla vet ju att skräpmat och sötsaker innehåller tomma kalorier, men det gör även alkohol. Det är inte ovanligt att man tar ett glas vin för att gå ner i varv på kvällen. Och visst, vi somnar snabbare men det är lika vanligt att vakna mitt i natten och för en störd nattsömn. Vi sover alltid sämre efter en till två glas vin, säger Monika.

 

– Dricker du ett och ett halvt glas vin varje kväll plus lite extra på lördag och söndag, då blir det sammantaget många tomma kalorier extra varje vecka.

Vatten, det dricker vi alldeles för lite, enligt Monika, och hon berättar om en studie som kom fram till att kvinnor behöver 3,7 liter vatten varje dag, men då är både vätska i mat och vatten inräknat. Sedan tillkommer förstås extra vatten om du tränar.

– Vi behöver vatten för cellförnyelsen och för att vårt matsmältningssystem ska vara i balans. Cirka 60-65 procent av människokroppen består av vatten. Det är inte ovanligt att vi egentligen är törstiga när vi känner oss hungriga. Slarvar du med vattenintaget är det inte ovanligt att du känner dig sugen på att äta något när du egentligen är törstig, säger Monika.

LÄS OCKSÅ: Så snabbt förändras kroppen när du slutar träna

Glöm inte styrketräningen
Det finns ett fel som många kvinnor gör när de kommer in i klimakteriet. Det glömmer att styrketräna. Det är a och o när man är i övergångsåldern för under den perioden börjar förlusten av muskelmassa att bli tydligt, det märks därför att då förbränner vi mindre energi i vila.

– Mitt råd är att köra styrketräning tre gånger i veckan. Det räcker med en halvtimma varje gång, men du ska belasta kroppen så mycket du kan utefter den teknik du har. Orkar du inte lyfta vikter så räcker det med din kropp som vikt. När du sedan blir starkare kan du använda fria vikter eller maskiner.

 

Monika berättar att kvinnor i klimakteriet avgör med sin livsstil ur deras framtid ska se ut. Vill du slippa smärta och ha en funktionell kropp långt upp i åren? Ja, då måste du faktiskt styrketräna.

– Det kanske låter hårt, men så ligger det till. Sedan ska du förstås ta dina promenader, cykla, yoga, simma eller ägna dig åt aktiviteter som stärker din kondition eller rörlighet. Men det är viktigt att förstå att här och nu påverkar du din framtid och hur du vill att ditt liv ska se ut. Förut hade vi en naturlig rörelse i vår vardag som vi nu byggt bort. Därför behöver vi få in den igen, och de kan vara allt från att bära tunga matkassar till att alltid gå i trappor, menar Monika.

Att ge dig själv ett bättre liv och en bra livskvalitet är inte svårt. För vem vill inte ha en frisk, stark och funktionell kropp långt upp i åren.

– Viktigt är också att du tänker att du känner att du tillför ditt liv olika saker, inte att du måste avstå från något som är viktigt. Tar du bort en sak, så ersätt med något du verkligen tycker om. Och resultat av en hälsosam livsstil blir en belöning som gör att du mår bättre, både mentalt och fysiskt.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fluffig grå katt sitter och jamar mot en orange bakgrund.

Det betyder din katts jamanden

Husdjur

Att din katt jamar kan betyda en rad olika saker, från att den är sjuk till att den är uttråkad och vill ha uppmärksamhet, helt enkelt. Men hur vet man vilket jam som signalerar smärta, respektive kel? Vi reder ut mjauandet!

echinacea blommor

WHO lyfter fram studien på echinacea som skydd mot covid-19

Forskning

Kurera skrev nyligen om en studie på echinacea som visade att den röda solhatten skyddar mot covid-19. Nu har WHO, Världshälsoorganisationen lagt upp studien på hemsidan. – När WHO nu tar upp och länkar till den schweziska studie som visar att ett välrenommerat echinacea-preparat motverkar flera olika coronavirus, inklusive det senaste Sars-Cov-2, så är det ett välkommet erkännande av att även örtmediciner kan bidra med skydd mot coronasmittan, säger professorn i farmakognosi Jan G Bruhn.

 

skål med mat

Tänk på det här om du bara äter växtproteiner

Hälsa

Trenden att äta mindre kött och gå över på växtbaserade proteinkällor ökar i Sverige. Men hur förhåller det sig med upptaget av växtproteiner? Kan kroppen tillgodogöra sig dessa lika bra som kött? Nej, vi kan inte det. Robert Brummer är professor i klinisk gastroenterologi vid Örebro universitet där man forskar i ämnet. Han reder ut hur vi ska förhålla oss till växtproteiner, dess biotillgänglighet och vilka hälsoeffekter det har.

4 enkla men effektiva magövningar

Hälsa

Att ha väl fungerande magmuskler är viktigt. Bland annat hjälper magen dig att ha en bra hållning och du kutar inte ryggen när du sitter framför dataskärmen. Här kommer fyra enklar övningar du kan göra hemma.

 

Närbild av kvinna på toaletten på morgonen

Allt du vill veta om flytningar

Hälsa

Genomskinliga, klistriga eller fluffiga? Flytningar varierar både i mängd, utseende och lukt under menstruationscykeln och under olika faser i livet. Här är allt du vill veta - men som du kanske inte vågat fråga.

två män

Martin Lidberg: Ingen visste om vår mörka familjehemlighet

Hälsa

Den framgångsrika brottarkungen Martin Lidberg har i hela sitt liv burit på en mörk familjehemlighet. Men nu har Martin och hans bror Jimmy bestämt sig för att avslöja sitt dolda förflutna i boken, Brottarbröder – en fight för livet, som kommer ut idag. – Pappa var spelmissbrukare och alkoholist. Han drev illegala spelklubbar. Ibland levde vi i lyx och överflöd för att nästa dag få besök av kriminella som tog alla pappas pengar, berättar Martin Lidberg.

Stressad och bekymrad kvinna i vitt linne

Så samspelar stressen och huden

Hud

Har du testat allt – men ändå inte lyckats få bukt med din problemhy? Glöm inte bort stressen! Både psykisk, känslomässig och fysisk stress är riktiga hudsabotörer. Här är några tips längs vägen.

 

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.

orienteringsskärm

Ny studie: Orienterare har bättre hälsa

Övrigt

En färsk studie gjord vid Örebro universitet visar att äldre orienterare mår bättre och har en hälsosammare tarmflora än friska pensionärer som bor hemma. – Veteranorienterarna mår bättre överlag. De upplever mindre stress, är gladare och har mindre problem med magen, säger forskaren Ida Schoultz.

kvinna med bebis

Akupunktur gav dem lilla Lova

Hälsa

Efter fem försök att bli gravida med IVF började Carolina och Emil att fundera på om de skulle ge upp hoppet om ett eget barn. Men så kom hjälp från ett helt oväntat håll. Akupunktur parallellt med hormonbehandlingarna skapade miraklet som heter Lova och idag är fyra månader gammal.

kvinna har panikångest

Koppling mellan stress och depression funnen

Forskning

Enligt Folkhälsomyndigheten får var femte svensk diagnosen depression någon gång i livet. Orsakerna till att sjukdomen uppstår är flera. Nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat ett protein i hjärna som är viktigt för det humörreglerande serotoninet och för frisättningen av stresshormoner. Och och med denna upptäckts hoppas man kunna framställa effektiva mediciner.

 

kvinna sitter på marken

Ingefära motade Inga-Lills ledvärk

Hälsa

Att vara still är inte Inga-Lills melodi. Hon pysslar, bygger hus, odlar grönsaker och umgås gärna med vänner och familj. Det livet kräver att kroppen hänger med, så när hon fick ont i knäna så ville hon prova ett kosttillskott – vilket fungerade galant. 

Ung kvinna sitter i en park med fallna höstlöv och läser en bok

Läs dig frisk från depression

Mental hälsa

Att läsa och samtala om det man har läst kan påverka ditt välbefinnande, självförtroende och den existentiella hälsan - på ett sätt som medicinering inte kan. Nu startas landets första universitetsutbildning i biblioterapi.

Kokoboksförfattaren Therese Elgquist går i ett grönsaksland.

Therese Elgquist: ”Så lär du dig laga växtbaserad mat”

Kost

Hur lyckas man med växbaserad matlagning, när både fantasi, kunskap och tid tryter? Matprofilen Therese Elgquist är aktuell med en riktigt användbar bok om grön mat – med guider till både säsong, smak, textur, tillagningssätt och näringsinnehåll. Här avslöjar hon hur du lyckas med att skapa grön magi i köket.

En grapefrukt isolerad på rosa bakgrund, metafor för det kvinnliga könsorganet

Allt om trenden att ånga sitt underliv

Hälsa

Nyfiken på att ånga ditt underliv? Ett örtbad för snippan kan fungera både avslappnande och välgörande, stödja underlivets återhämtning efter en förlossning – det sägs också påverka hormonbalansen. Men det finns några saker att se upp med.

 

fyra kvinnor

5 av 10 glömmer att klämma på kroppen

Hälsa

Oktober månad förknippas av många med Cancerfondens Rosa bandet-kampanj. En viktig fråga som Cancerfonden driver är att tänka och agera förebyggande. En Sifo-undersöknings som nyligen gjordes visade att bara hälften av svenskarna klämmer och känner på kroppen regelbundet.