Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så tränar du under klimakteriet för att hålla vikten – eller gå ner

I klimakteriet har kilona en tendens smyga sig på även fast du äter, tränar och lever ditt liv som vanligt. Om sömnen är dålig och stressen för hög kan det upplevas i princip omöjligt att gå ner i vikt, och det behöver du få ordning på. Men nyckeln ligger sedan i att du förändrar ditt sätt att träna, dels för att ha din idealvikt men också för att din träning under klimakteriet avgör hur ditt liv kommer att se ut om 25-30 år. Kureras träningsexpert Monika Björn berättar hur du ska göra.

För drygt två år sedan kom Monika Björns bok, Stark genom klimakteriet, ut. En bok som hon inte bara skrev för kvinnor, utan även för män, familj och vänner och för alla som jobbar med kvinnor inom frisk- och sjukvård.

– Jag förstod först inte varför min egen träning gick trögt eller varför jag fick vaglar i ögonen, och upprepade urinvägsinfektioner i kombination med att jag fick torra slemhinnor. Jag tyckte också att det var konstigt att jag tappade så mycket hår. När jag sökte hjälp inom vården så var det ingen som nämnde klimakteriet, säger Kureras träningsexpert Monika Björn.

LÄS OCKSÅ: Kureras expert Monika Björn visar yogaövningar vid PMS

Basen är träningen
Det var hon själv som letande efter orsak och verkan. Monika insåg till slut vad som var fel på henne – det var klimakteriet. Där började hennes egen väg till ett bättre mående och på grund av bristen på information bestämde hon sig för att skriva bok om klimakteriet.

 

– Basen i mitt liv är träningen, och det är bra att svettas när man har vallningar, då mår man bättre. Jag lärde mig att när kroppen producerar lägre nivåer av östrogen störs endorfinproduktionen i hjärnan. Endorfiner är viktigt för hjärnans temperaturreglering och när produktionen minskar ökar risken för vallningar. Både konditionsträning och styrketräning ökar kroppens endorfinproduktion på ”naturlig” väg och det är en av teorierna till varför träning minskar vallningsbesvär, säger Monika.

Många kvinnor som kommer in i klimakteriet lägger på sig några extra kilon varje år, trots att de lever precis som de gjorde tidigare. Önskar man bli av med dessa kilon ska man först och främst göra en sömn och stressutvärdering med sig själv. Om dessa två faktorer inte fungerar bra är det omöjligt att gå ner vikt oavsett vad man äter eller hur man tränar.

– På grund av coronaviruset är ju läget väldigt annorlunda, men ett gott råd är att se över hur du kan minska stressnivån, för det finns alltid saker du kan förändra om du verkligen vill, säger Monika.

LÄS OCKSÅ: Har du passerat klimakteriet eller inte?

mre sömn med alkohol
Efter det kan du börja fundera på vilken typ av ätmönster du har. Det spelar ingen roll om där vegetarian eller äter en lågkolhydratkost – det är dina vanor som kan förändras.

– Alla vet ju att skräpmat och sötsaker innehåller tomma kalorier, men det gör även alkohol. Det är inte ovanligt att man tar ett glas vin för att gå ner i varv på kvällen. Och visst, vi somnar snabbare men det är lika vanligt att vakna mitt i natten och för en störd nattsömn. Vi sover alltid sämre efter en till två glas vin, säger Monika.

 

– Dricker du ett och ett halvt glas vin varje kväll plus lite extra på lördag och söndag, då blir det sammantaget många tomma kalorier extra varje vecka.

Vatten, det dricker vi alldeles för lite, enligt Monika, och hon berättar om en studie som kom fram till att kvinnor behöver 3,7 liter vatten varje dag, men då är både vätska i mat och vatten inräknat. Sedan tillkommer förstås extra vatten om du tränar.

– Vi behöver vatten för cellförnyelsen och för att vårt matsmältningssystem ska vara i balans. Cirka 60-65 procent av människokroppen består av vatten. Det är inte ovanligt att vi egentligen är törstiga när vi känner oss hungriga. Slarvar du med vattenintaget är det inte ovanligt att du känner dig sugen på att äta något när du egentligen är törstig, säger Monika.

LÄS OCKSÅ: Så snabbt förändras kroppen när du slutar träna

Glöm inte styrketräningen
Det finns ett fel som många kvinnor gör när de kommer in i klimakteriet. Det glömmer att styrketräna. Det är a och o när man är i övergångsåldern för under den perioden börjar förlusten av muskelmassa att bli tydligt, det märks därför att då förbränner vi mindre energi i vila.

– Mitt råd är att köra styrketräning tre gånger i veckan. Det räcker med en halvtimma varje gång, men du ska belasta kroppen så mycket du kan utefter den teknik du har. Orkar du inte lyfta vikter så räcker det med din kropp som vikt. När du sedan blir starkare kan du använda fria vikter eller maskiner.

 

Monika berättar att kvinnor i klimakteriet avgör med sin livsstil ur deras framtid ska se ut. Vill du slippa smärta och ha en funktionell kropp långt upp i åren? Ja, då måste du faktiskt styrketräna.

– Det kanske låter hårt, men så ligger det till. Sedan ska du förstås ta dina promenader, cykla, yoga, simma eller ägna dig åt aktiviteter som stärker din kondition eller rörlighet. Men det är viktigt att förstå att här och nu påverkar du din framtid och hur du vill att ditt liv ska se ut. Förut hade vi en naturlig rörelse i vår vardag som vi nu byggt bort. Därför behöver vi få in den igen, och de kan vara allt från att bära tunga matkassar till att alltid gå i trappor, menar Monika.

Att ge dig själv ett bättre liv och en bra livskvalitet är inte svårt. För vem vill inte ha en frisk, stark och funktionell kropp långt upp i åren.

– Viktigt är också att du tänker att du känner att du tillför ditt liv olika saker, inte att du måste avstå från något som är viktigt. Tar du bort en sak, så ersätt med något du verkligen tycker om. Och resultat av en hälsosam livsstil blir en belöning som gör att du mår bättre, både mentalt och fysiskt.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med värk i lederna

Artrosappen erbjuder hjälp mot smärta i lederna

Hälsa

Var fjärde svensk över 45 år har artros. Alla har inte ont, men för de som har värk som begränsar deras vardagen är det ett problem. Det är inte farligt att röra en led, även om det gör ont. Tvärtom så är lederna skapta för rörelse. Om du är osäker på vad du kan göra – prova gratisappen Joint Acadamy.

Därför ska du äta zink

Hälsa

Zink är inblandad i många viktiga processer i kroppen. Bland annat i matsmältning, fertilitet, sårläkning, ämnesomsättning och hjärnans uppfattning av omvärlden. Har du brist på zink kan det påverka huden, försämra smaksinnet och ge ett dåligt immunförsvar vilket kan leda till förkylningar och influensa. Här kommer en lista på några livsmedel som är rika på zink.

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Hund ligger på amerikanska flaggan

Husdjur gör dig till en bättre ledare

Husdjur

I januari flyttade Joe Biden in i Vita huset och tog med sig sina två schäfrar Champ och Major. Biden återupptog därmed en tradition bland amerikanska presidenter, nämligen att ha hund. Och det gjorde han rätt i – husdjur kan nämligen göra oss till bättre ledare!

 

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

 

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!

 

Mat som mättar under kalla vintermånader

Hälsa

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

semlor

Idas glutenfria minisemlor med kardemumma

Recept

Ida Blom älskar att vara kreativ köket, och gör helst maträtterna så enkla och näringsrika som möjligt. Det ska inte vara krångligt eller dyrt. Idag är det fettisdag och här är ett recept på Ida Bloms luftiga semla med chrunchig mandelmassa.

kvinna kramar barn

Barken från tall motade astman

Hälsa

Belle Karlsson har haft ansträngningsastma sedan tonåren. Hon hade inhalatorn med när hon löptränade, men kunde ändå få andnöd. När sonen Leon, 7 år, blev fri från sin pollenallergi tack vare ett barkextrakt från en marin tall så provade även Belle tabletterna. Och det blev lika lyckat. Nu har Belle inga problem med sin andning.

 

Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson

Du är inte galen – du har PMS!

Krönikan

Går folk provocerande långsamt framför dig på trottoaren? Är din partner ett komplett as? Andas din katt plötsligt för högt- eller, har du PMS? Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson som driver PMS-podden skriver i sin krönika om hur den trånga kvinnokostymen skaver extra mycket under PMS.

Händer formar ett hjärta

Lär dig tyda de fem kärleksspråken

Sex- och relationer

På Alla hjärtans dag imorgon kanske du vill visa din partner extra uppskattning. Men hur? Enligt en teori finns det fem olika kärleksspråk. Så medan du själv kanske känner dig älskad genom en fin gåva, kan din partner drömma om en omtänksam gest. Vilket språk talar ni?