Fyra tips som motverkar benskörhet – ett vanligt problem i klimakteriet

4 tips som motverkar benskörhet – ett vanligt problem i klimakteriet

I klimakteriet blir det vanligare med benskörhet, för när östrogenet minskar då minskar också benmassan. I Sverige har nästan hälften av alla 80-åriga kvinnor benskörhet vilket gör att de lättare bryter ben när de till exempel ramlar. Men benskörhet kan motverkas, här får du fyra tips som ger dig motstånd mot nedbrytningen av skelettet.

När kvinnan går in i övergångsåldern minskar mängden kvinnligt könshormon, östrogen. När östrogenproduktionen minskar ökar nedbrytningen av ben. Benmassan minskar som mest under de första åren efter det att menstruationen har upphört.

I Sverige har nästan hälften av alla 80-åriga kvinnor osteoporos, det vill säga benskörhet – vilket i sin tur leder till en markant ökad risk för frakturer. Benskörhet innebär att skelettet blir poröst och försvagas och detta ökar med åldern och kan till slut leda till ökad risk för benbrott. Osteoporos, eller benskörhet, är ett tillstånd där hela skelettet gradvis försvagas på grund av att mängden ben som bryts ned överstiger mängden nybildat ben. Skelettets minskade styrka leder då till ökad risk för fraktur, som är den vanliga och allvarliga konsekvensen vid osteoporos. Kot- och höftfrakturer leder till försämrad livskvalitet och ökad dödlighet. 17 000 drabbas årligen av höftfraktur i Sverige. Runt 30 procent av svenska kvinnor riskerar att drabbas av en höftfraktur någon gång i livet. Motsvarande siffra på Island är knappt 20 procent och i Finland 15 procent.

LÄS OCKSÅ: K- och D-vitamin i kombo minskar benskörhet och främjar hjärthälsan

Probiotika
För första gången någonsin har forskare vid Sahlgrenska akademin visat att probiotika, kosttillskott med goda bakterier, kan användas för att påverka vårt skelett.
Bland äldre kvinnor som fick probiotika, halverades benförlusten jämfört med kvinnor som bara fick placebo. Forskningen öppnar för ett nytt sätt att förebygga frakturer hos äldre.
Studien, vars resultat nu publiceras av tidskriften Journal of Internal Medicine, är genomförd vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Mölndal.

 

Magnesium
Nya rön visar att tillgången på kalcium i kroppen ofta är tillräcklig – det är transportörerna som flyttar kalciumet till benen som saknas. Tre ämnen som främjar bentäthet och hjälper din kropp att lagra in kalcium i skelettet är vitamin D3, vitamin K2 samt magnesium.
Magnesium bidrar till omvandling av D-vitamin och omsättning av kalcium och brist på magnesium är den näst vanligaste näringsbristen i västvärlden. Bara brist på vitamin D är vanligare.
Vid många tillstånd där kalciumtillskott rekommenderas kan man få samma eller bättre resultat med tillskott av magnesium, kombinerat med zink och B6.
Kalcium och magnesium både samverkar och konkurrerar i kroppen och ju högre kalciumvärde du har jämfört med magnesiumintag desto större risk för osteoporos förekommer. Upptaget av magnesium minskar vid stort kalciumintag.

D-vitamin
D-vitamin förbättrar upptag, transport och användning av kalcium i kroppen och är det vitamin som är svårast att få i sig i tillräckliga mängder via maten. Intaget av D-vitamin i mat behöver i de allra flesta fall kombineras med extra tillskott och solexponering under sommarmånaderna. Vid osteoporos har man lyckats vända förloppet genom behandling med vitamin D3 i kombination med kalcium och magnesium.

LÄS OCKSÅ: Svenska kvinnor har flest höftfrakturer i världen

Vitamin K2
200–500µg K2 hjälper kroppen att frakta kalcium ut till skelettet. Vitamin K2 aktiverar ett proteinhormon i kroppen som kallas osteokalcin, vilket behövs för att binda kalcium i benstommen. Osteokalcin tycks också bidra till att förhindra att kalcium lagras i artärerna. K-vitamin hjälper till att skydda dina blodkärl från att förkalkas av höga kalciumnivåer samtidigt som bentätheten förbättras eftersom den hjälper kroppen att placera kalciumet på rätt plats.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

 

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.