Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Fyra tips som motverkar benskörhet – ett vanligt problem i klimakteriet

4 tips som motverkar benskörhet – ett vanligt problem i klimakteriet

I klimakteriet blir det vanligare med benskörhet, för när östrogenet minskar då minskar också benmassan. I Sverige har nästan hälften av alla 80-åriga kvinnor benskörhet vilket gör att de lättare bryter ben när de till exempel ramlar. Men benskörhet kan motverkas, här får du fyra tips som ger dig motstånd mot nedbrytningen av skelettet.

När kvinnan går in i övergångsåldern minskar mängden kvinnligt könshormon, östrogen. När östrogenproduktionen minskar ökar nedbrytningen av ben. Benmassan minskar som mest under de första åren efter det att menstruationen har upphört.

I Sverige har nästan hälften av alla 80-åriga kvinnor osteoporos, det vill säga benskörhet – vilket i sin tur leder till en markant ökad risk för frakturer. Benskörhet innebär att skelettet blir poröst och försvagas och detta ökar med åldern och kan till slut leda till ökad risk för benbrott. Osteoporos, eller benskörhet, är ett tillstånd där hela skelettet gradvis försvagas på grund av att mängden ben som bryts ned överstiger mängden nybildat ben. Skelettets minskade styrka leder då till ökad risk för fraktur, som är den vanliga och allvarliga konsekvensen vid osteoporos. Kot- och höftfrakturer leder till försämrad livskvalitet och ökad dödlighet. 17 000 drabbas årligen av höftfraktur i Sverige. Runt 30 procent av svenska kvinnor riskerar att drabbas av en höftfraktur någon gång i livet. Motsvarande siffra på Island är knappt 20 procent och i Finland 15 procent.

LÄS OCKSÅ: K- och D-vitamin i kombo minskar benskörhet och främjar hjärthälsan

Probiotika
För första gången någonsin har forskare vid Sahlgrenska akademin visat att probiotika, kosttillskott med goda bakterier, kan användas för att påverka vårt skelett.
Bland äldre kvinnor som fick probiotika, halverades benförlusten jämfört med kvinnor som bara fick placebo. Forskningen öppnar för ett nytt sätt att förebygga frakturer hos äldre.
Studien, vars resultat nu publiceras av tidskriften Journal of Internal Medicine, är genomförd vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Mölndal.

 

Magnesium
Nya rön visar att tillgången på kalcium i kroppen ofta är tillräcklig – det är transportörerna som flyttar kalciumet till benen som saknas. Tre ämnen som främjar bentäthet och hjälper din kropp att lagra in kalcium i skelettet är vitamin D3, vitamin K2 samt magnesium.
Magnesium bidrar till omvandling av D-vitamin och omsättning av kalcium och brist på magnesium är den näst vanligaste näringsbristen i västvärlden. Bara brist på vitamin D är vanligare.
Vid många tillstånd där kalciumtillskott rekommenderas kan man få samma eller bättre resultat med tillskott av magnesium, kombinerat med zink och B6.
Kalcium och magnesium både samverkar och konkurrerar i kroppen och ju högre kalciumvärde du har jämfört med magnesiumintag desto större risk för osteoporos förekommer. Upptaget av magnesium minskar vid stort kalciumintag.

D-vitamin
D-vitamin förbättrar upptag, transport och användning av kalcium i kroppen och är det vitamin som är svårast att få i sig i tillräckliga mängder via maten. Intaget av D-vitamin i mat behöver i de allra flesta fall kombineras med extra tillskott och solexponering under sommarmånaderna. Vid osteoporos har man lyckats vända förloppet genom behandling med vitamin D3 i kombination med kalcium och magnesium.

LÄS OCKSÅ: Svenska kvinnor har flest höftfrakturer i världen

Vitamin K2
200–500µg K2 hjälper kroppen att frakta kalcium ut till skelettet. Vitamin K2 aktiverar ett proteinhormon i kroppen som kallas osteokalcin, vilket behövs för att binda kalcium i benstommen. Osteokalcin tycks också bidra till att förhindra att kalcium lagras i artärerna. K-vitamin hjälper till att skydda dina blodkärl från att förkalkas av höga kalciumnivåer samtidigt som bentätheten förbättras eftersom den hjälper kroppen att placera kalciumet på rätt plats.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

 

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

 

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

 

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.

kosmetika och sminkprodukter mot rosa bakgrund med ett överstruket rött kryss

Tre av fyra skönhetsprodukter är hälsofarliga

Hud

Tre av fyra skönhetsprodukter innehåller ämnen som är misstänkt hormonstörande, allergiframkallande eller skadliga för miljön, visar en ny undersökning. – Folk är tyvärr inte medvetna om vad produkterna som de använder dagligen faktiskt innehåller, säger Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg.