Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Övningarna som ger starka och rörliga fötter

De bär upp vår kropp när vi går och vi tar dem lätt för givet.
Men det är en smart investering att ta väl hand om sina fötter.
Här är fyra övningar som gör dem spänstigare.

Våra fötter är gjorda för att röra på sig, istället stänger vi ofta in dem i trånga skor och tar sällan hand om dem.
Det här gör att fötterna riskerar att förlora både spänst och styrka. Och det är viktigt med starka och rörliga fötter och fotleder.

 

Ökar risken för att drabbas av skador
Svaga och stela fötter ökar nämligen risken för att drabbas av olika skador och problem i dels fötterna – men även i benen, knäna, höfterna och ryggen, enligt fotterapeuten Anny Robertsson.
– Ofta söker man hjälp först när man redan har ont, men att ge fötterna förebyggande gymnastik är både läkande och ökar cirkulationen. En felbelastad fot kan istället få konsekvenser för hela kroppen, som blir begränsande för din basala rörelse, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Så tränar du upp dina svaga handleder och fotleder

Undersöka sina fötter
Genom att investera i fotvård, bra och fotriktiga skor, inläggssulor och avlastning som exempelvis små tubrör som man kan trä på en tå för att undvika tryck, kan du öka rörelsen i fötterna och förebygga slitage av knä, höft och rygg.
– Felaktig belastning i fötterna kan leda till smärta som inte alltid känns i fötterna. Och därför kan det vara en idé för de som har problem i ryggen eller höften att undersöka sina fötter eftersom dessa kan vara orsaken, säger Anny Robertsson.
Det finns också ett gäng övningar du enkelt kan göra hemma själv någon gång i veckan för att öka smidigheten.
Här tipsar Anny Robertsson om några. Välj ut ett par rörelser som passar dig och gör dem varje dag.

LÄS OCKSÅ: Fotspecialisten: “Många glömmer bort sina fötter”

Knip och spreta
Gör såhär: Sitt ner och spärra ut tårna och knyt sedan ihop dem, cirka 10 knip. Upprepa cirka fem gånger och slappna av mellan varven. Den här övningen stärker fötternas muskulatur. Även cirkulationen kan bli bättre och lederna smidigare.

Trampa symaskin
Gör såhär: Sitt ner och alternera med hälar och tår i golvet, trampa upp och ner, cirka 10 tramp, upprepa fem gånger, slappna av mellan. Även denna övning stärker fötternas muskulatur, förbättrar cirkulationen och ökar ledernas smidighet.

 

LÄS OCKSÅ: Tinas fötter är äntligen varma igen

Rulla en boll under foten
Gör såhär: Sitt på en stol och ta till exempel en golfboll och lägg på golvet. Rulla foten på den, från hälen fram till tårna, fram och tillbaka. Detta ökar cirkulationen och kan förebygga inflammation i plantarfascian, det vill säga hälsporre, vilket är en vanlig överbelastningsskada. Övningen ger också skön massage.

Hälsänkning i trappsteg eller på en tjock bok
Gör såhär: Stå stadigt på främre trampdynan och sänk sakta hälen. Gör rörelsen mjukt och långsamt. Stå kvar i cirka tre sekunder och upprepa tio gånger. Övningen kan kännas, men ska inte göra ont. Mjukstarta och öka eftersom. Vid smärta, gör färre repitioner och inte så djupa rörelser. Den här övningen stretchar plantarfashian och vävnader under hålfoten och fungerar förebyggande av hälsporre.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.