Övningarna som ger starka och rörliga fötter

De bär upp vår kropp när vi går och vi tar dem lätt för givet.
Men det är en smart investering att ta väl hand om sina fötter.
Här är fyra övningar som gör dem spänstigare.

Våra fötter är gjorda för att röra på sig, istället stänger vi ofta in dem i trånga skor och tar sällan hand om dem.
Det här gör att fötterna riskerar att förlora både spänst och styrka. Och det är viktigt med starka och rörliga fötter och fotleder.

 

Ökar risken för att drabbas av skador
Svaga och stela fötter ökar nämligen risken för att drabbas av olika skador och problem i dels fötterna – men även i benen, knäna, höfterna och ryggen, enligt fotterapeuten Anny Robertsson.
– Ofta söker man hjälp först när man redan har ont, men att ge fötterna förebyggande gymnastik är både läkande och ökar cirkulationen. En felbelastad fot kan istället få konsekvenser för hela kroppen, som blir begränsande för din basala rörelse, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Så tränar du upp dina svaga handleder och fotleder

Undersöka sina fötter
Genom att investera i fotvård, bra och fotriktiga skor, inläggssulor och avlastning som exempelvis små tubrör som man kan trä på en tå för att undvika tryck, kan du öka rörelsen i fötterna och förebygga slitage av knä, höft och rygg.
– Felaktig belastning i fötterna kan leda till smärta som inte alltid känns i fötterna. Och därför kan det vara en idé för de som har problem i ryggen eller höften att undersöka sina fötter eftersom dessa kan vara orsaken, säger Anny Robertsson.
Det finns också ett gäng övningar du enkelt kan göra hemma själv någon gång i veckan för att öka smidigheten.
Här tipsar Anny Robertsson om några. Välj ut ett par rörelser som passar dig och gör dem varje dag.

LÄS OCKSÅ: Fotspecialisten: “Många glömmer bort sina fötter”

Knip och spreta
Gör såhär: Sitt ner och spärra ut tårna och knyt sedan ihop dem, cirka 10 knip. Upprepa cirka fem gånger och slappna av mellan varven. Den här övningen stärker fötternas muskulatur. Även cirkulationen kan bli bättre och lederna smidigare.

Trampa symaskin
Gör såhär: Sitt ner och alternera med hälar och tår i golvet, trampa upp och ner, cirka 10 tramp, upprepa fem gånger, slappna av mellan. Även denna övning stärker fötternas muskulatur, förbättrar cirkulationen och ökar ledernas smidighet.

 

LÄS OCKSÅ: Tinas fötter är äntligen varma igen

Rulla en boll under foten
Gör såhär: Sitt på en stol och ta till exempel en golfboll och lägg på golvet. Rulla foten på den, från hälen fram till tårna, fram och tillbaka. Detta ökar cirkulationen och kan förebygga inflammation i plantarfascian, det vill säga hälsporre, vilket är en vanlig överbelastningsskada. Övningen ger också skön massage.

Hälsänkning i trappsteg eller på en tjock bok
Gör såhär: Stå stadigt på främre trampdynan och sänk sakta hälen. Gör rörelsen mjukt och långsamt. Stå kvar i cirka tre sekunder och upprepa tio gånger. Övningen kan kännas, men ska inte göra ont. Mjukstarta och öka eftersom. Vid smärta, gör färre repitioner och inte så djupa rörelser. Den här övningen stretchar plantarfashian och vävnader under hålfoten och fungerar förebyggande av hälsporre.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mysig uteplats

Så pimpar du uteplatsen

Trädgård

Med mer tid hemma i sommar så är det hög tid att lägga lite extra krut på uteplatsen. Här tipsar trädgårdsmästaren Angelica Lindberg hur du dammar av terassen och förvandlar den till en prunkande sällskapsyta där du vill hänga med nära och kära.

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

 

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

 

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.