Saltprodukter på bord

Professorernas svar på Jerry Brännmyrs krönika om saltets effekt på blodtrycket

Fakta

Mattias Aurell, född 1934, är professor och överläkare i njurmedicin och var aktiv på Sahlgrenska universitetssjukhuset 1982-99.
Han har under senare år bedrivit opinion genom det elektroniska nätverket WASH Sweden, mot det svenska höga saltintaget som han menar är en viktig orsak till högt blodtryck.

Lena Hulthén är klinisk näringsfysiolog och professor vid Göteborgs universitet.
Hon är även vice ordförande i Programkommittén för nutrition och folkhälsa vid Sahlgrenska akademin och ledamot i Expertgruppen för Kost- och hälsofrågor vid Livsmedelsverket.

Den 11 oktober publicerade Kurera krönikan "För lite salt ger dig högt blodtryck" där krönikören Jerry Brännmyr skrev om salt ur en kontroversiell synvinkel där han menade att salt inte höjer blodtrycket och att högt blodtryck snarare kan bero på saltbrist.
Två saltintresserade Göteborgsprofessorer hörde av sig och ville replikera, då de menar att Jerry Brännmyr i sin krönika är ute och cyklar.
Här är deras sanningen ur deras synvinkel.

Svar till Jerry Brännmyr, Kurera 11 okt 2016.

Bäste Jerry,
Din krönika i Kurera är en förbluffande läsning. Du verkar ha fått det mesta om bakfoten när det gäller salt. Du har rätt när du säger att extra kaliumsalt sänker blodtrycket och bl.a. därför är frukt och grönt viktig mat. Extra natriumsalt tenderar däremot att höja blodtrycket och det är tveklöst den vedertagna uppfattningen. I varje fall är det så att mindre natriumsalt i kosten alltid sänker blodtrycket och det hos alla om än i varierande utsträckning.

 Läs också: Skillnaden mellan olika sorters salt

 

Som ett av de allra, allra viktigaste salterna i vår kropp är natriumsaltet extremt väl kontrollerat och den kontrollen vilar på njurarna. De anpassar utsöndringen perfekt till allt det natriumsalt som tas upp i tarmen och den mängden varierar från dag till dag inom vida gränser. I snitt tar vi upp 11-12 gram per dag men de flesta rör oss i spannet 6-18 gram. Knappt någon får i sig mindre än 6 gram per dag som är den internationellt accepterade övre gränsen för ett hälsosamt intag.

Det är alltså så att njurarna anpassar utkissandet av natriumsalt till det aktuella intaget och inte tvärtom som du påstår. Saltintaget blir vad det blir varje dag och speglar vad vi äter och dricker och njurarna balanserar mästerligt utsöndringen så att vår interna miljö i blod och kroppsvätskor håller en konstant saltkoncentration. I det här fallet är det solklart vad som är hönan och vad som är ägget!

► Läs också: Ny forskning: Socker farligare för blodtrycket än salt

Du har också rätt när du hävdar att fysisk träning har en gynnsam effekt på blodtrycket. Vi borde ha mer av fysisk träning i vårt moderna vardagsliv men det kräver ett långsiktigt intresse. Bra träning minskar också stress och även det är gynnsamt för blodtrycket. Högt saltintag och brist på motion är tyvärr vanligt i vår värld och därför är högt blodtryck ett internationellt problem. Vad myndigheterna kan göra är att försöka begränsa natriumsaltet i industrimaten som faktiskt står för cirka två tredjedelar av det natriumsalt vi får i oss.

► Läs också: Här är de bästa knepen för att sänka ditt blodtryck naturligt

Vi som skrivit dessa rader representerar den svenska delen av WASH som uttytt är World Action on Salt and Health. Det är en Lononbaserad NGO förening som samlat medlemmar över hela världen. Högt blodtryck och hjärt-kärlsjukdom är ett internationellt problem och ett högt intag av natriumsalt är en viktig orsak till detta problem.

 

Läs också: ”Livsmedelsverket missar målet när de skyller på saltet”

För WASH Sweden oktober 2016,
Mattias Aurell, professor emeritus i njurmedicin och Lena Hulthén, professor i klinisk näringslära vid Göteborgs universitet

Kureras sektion "Replik" ger en möjlighet att replikera artiklar, företrädesvis krönikor, då Kurera.se inte har en aktiv kommentarsfunktion. 
Det som skrivs på Kurera "Replik" är således skrivet av fristående skribenter och behöver alltså inte handla om tankar och åsikter som Kurera delar.
Är du intresserad av att få din replik publicerad? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se. Inte alla repliker publiceras.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Mattias Aurell, född 1934, är professor och överläkare i njurmedicin och var aktiv på Sahlgrenska universitetssjukhuset 1982-99.
Han har under senare år bedrivit opinion genom det elektroniska nätverket WASH Sweden, mot det svenska höga saltintaget som han menar är en viktig orsak till högt blodtryck.

Lena Hulthén är klinisk näringsfysiolog och professor vid Göteborgs universitet.
Hon är även vice ordförande i Programkommittén för nutrition och folkhälsa vid Sahlgrenska akademin och ledamot i Expertgruppen för Kost- och hälsofrågor vid Livsmedelsverket.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

 

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

 

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

 

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

 

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.