Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Juldekorationer, polkagrisar och tomtar och en munskydd som hänger på ett dekorativt band mot en orange vägg.

Psykologens tips hur vi hanterar coronaosäkerheten i jul

När coronasmittan och restriktioner nu ändrar sig vecka för vecka är det i princip omöjligt att planera julfirandet.
Hur ska vi då hantera förväntningar och planer som riskerar att grusas i sista sekund?
Här är psykologens bästa tips.

Coronapandemin har lagt en våt filt över årets julfirande som annars är en högtid omgärdad av många traditioner och höga förväntningar. Istället är det i nuläget svårt – om inte omöjligt – att planera saker som resor, sammankomster och julbord.

LÄS OCKSÅ: Det gör vi helst nu när vi spenderar mer tid hemma

Inte sluta planera
Psykologen Liria Ortiz tycker dock inte att vi ska sluta planera eftersom planering ger en känsla av kontroll, vilket vi kan behöva i

 

Psykologen Liria Ortiz

Psykologen Liria Ortiz
Foto: Model House

en sådan här situation.
– Försök att inte tänka så mycket på det du inte kan kontrollera, som pandemin, utan utgå från vad du faktiskt kan kontrollera. Fundera på vad vi vet, troligtvis kommer vi inte kunna fira jul tillsammans med vår gamla mormor, men däremot kanske det går att besöka henne utomhus någon timme, eller öppna klapparna tillsammans över facetime?, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Så hittar du vägen bort från oron

Här är psykologens 4 bästa tips

  • Gör en plan B. Planera gärna en resa till släktingarna i Norrland över jul, men tänk på att ni behöver ha en plan B ifall resan i sista sekund inte går att genomföra. Bara för att det blir annorlunda i år behöver det dock inte nödvändigtvis bli sämre.
  • Se över alternativa sätt att fira på. Man måste faktiskt inte fira med exakt samma julbord, med samma släktingar och på samma ställe varje år. Kanske finns det andra sätt att fira på? Undersök alternativen, kanske går det att ta in på hotell eller hyra en stuga i år.
    LÄS OCKSÅ: Hur kan vi hantera barnens besvikelser när allt är inställt?
  • Fira under fler dagar. Är du låst vid att julafton eller juldagen ska bli på ett visst sätt, så är det lätt att bli nedslagen om du vaknar upp med snuva just den dagen. Försök istället att gå in i årets julplanerande med öppenhet och flexibilitet. Sprid gärna ut firandet under fler dagar, så är det inte lika mycket som är avhängt på en specifik dag. Det möjliggör också att ni kan fira med några familjemedlemmar ena dagen, och med några grannar andra dagen.
  • Se situationen med andra glasögon. Det är viktigt att komma ihåg att många ser vanligtvis julen som en plåga, där man genomlider träffar med besvärliga morbröder och där ofta kvinnor känner krav på sig att passa upp, servera och laga mat till hela stora släkten. Det här året får vi tid att fundera hur vi vill fira jul om vi enbart utgår från oss själva, utan alla måsten och krav som troligen ändå inte går att genomföra just nu. Vi kanske till och med kan njuta mer i år?

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.