Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Juldekorationer, polkagrisar och tomtar och en munskydd som hänger på ett dekorativt band mot en orange vägg.

Psykologens tips hur vi hanterar coronaosäkerheten i jul

När coronasmittan och restriktioner nu ändrar sig vecka för vecka är det i princip omöjligt att planera julfirandet.
Hur ska vi då hantera förväntningar och planer som riskerar att grusas i sista sekund?
Här är psykologens bästa tips.

Coronapandemin har lagt en våt filt över årets julfirande som annars är en högtid omgärdad av många traditioner och höga förväntningar. Istället är det i nuläget svårt – om inte omöjligt – att planera saker som resor, sammankomster och julbord.

LÄS OCKSÅ: Det gör vi helst nu när vi spenderar mer tid hemma

Inte sluta planera
Psykologen Liria Ortiz tycker dock inte att vi ska sluta planera eftersom planering ger en känsla av kontroll, vilket vi kan behöva i

 

Psykologen Liria Ortiz

Psykologen Liria Ortiz
Foto: Model House

en sådan här situation.
– Försök att inte tänka så mycket på det du inte kan kontrollera, som pandemin, utan utgå från vad du faktiskt kan kontrollera. Fundera på vad vi vet, troligtvis kommer vi inte kunna fira jul tillsammans med vår gamla mormor, men däremot kanske det går att besöka henne utomhus någon timme, eller öppna klapparna tillsammans över facetime?, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Så hittar du vägen bort från oron

Här är psykologens 4 bästa tips

  • Gör en plan B. Planera gärna en resa till släktingarna i Norrland över jul, men tänk på att ni behöver ha en plan B ifall resan i sista sekund inte går att genomföra. Bara för att det blir annorlunda i år behöver det dock inte nödvändigtvis bli sämre.
  • Se över alternativa sätt att fira på. Man måste faktiskt inte fira med exakt samma julbord, med samma släktingar och på samma ställe varje år. Kanske finns det andra sätt att fira på? Undersök alternativen, kanske går det att ta in på hotell eller hyra en stuga i år.
    LÄS OCKSÅ: Hur kan vi hantera barnens besvikelser när allt är inställt?
  • Fira under fler dagar. Är du låst vid att julafton eller juldagen ska bli på ett visst sätt, så är det lätt att bli nedslagen om du vaknar upp med snuva just den dagen. Försök istället att gå in i årets julplanerande med öppenhet och flexibilitet. Sprid gärna ut firandet under fler dagar, så är det inte lika mycket som är avhängt på en specifik dag. Det möjliggör också att ni kan fira med några familjemedlemmar ena dagen, och med några grannar andra dagen.
  • Se situationen med andra glasögon. Det är viktigt att komma ihåg att många ser vanligtvis julen som en plåga, där man genomlider träffar med besvärliga morbröder och där ofta kvinnor känner krav på sig att passa upp, servera och laga mat till hela stora släkten. Det här året får vi tid att fundera hur vi vill fira jul om vi enbart utgår från oss själva, utan alla måsten och krav som troligen ändå inte går att genomföra just nu. Vi kanske till och med kan njuta mer i år?

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

hand visar nej till ett glas vin

Det här ligger bakom kvinnors alkoholproblem

Forskning

Kvinnor har de senaste decennierna ökat sin alkoholkonsumtion. En av anledningarna är att samhället är mer jämlikt. Men det ökade drickandet har också gett missbruksproblem. En doktorsavhandling av Fides Schückher beskriver att framförallt trauman i barndomen, men också föräldrars missbruk och personliga egenskaper ligger bakom alkoholmissbruket.

kvinna vid matbord som sätter upp handen mot sämre mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Snart har hela januari passerat och kanske tillhör du dom som vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

 

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?