Arbetskamrater är ett kapitel för sig. Det är lätt att tro att alla på jobbet har samma mål och drivkraft som en själv. Men för att ha väl fungerande relationer på arbetsplatsen och nå uppsatta mål behöver allt vara uttalat menar relationsterapeuten Cornelia Södergren.
Utöver relationen till oss själva och våra relationer till vår partner, våra vänner och vår familj har vi våra professionella relationer. Dessa kan vara bland de svåraste att handskas med då det är få förunnat att välja sina arbetskamrater och även då kan det gå snett.
Så fort vi relaterar ökar risken för konflikter
I yrkeslivet har vi relationer till arbetskamrater, kollegor, chefer, medarbetare, anställda, kunder, samarbetspartners, men även till själva företaget och till varje projekt. Alla interagerar med varandra enligt Cornelia.
– Så fort vi ska samarbeta behöver vi relatera till varandra, säger Cornelia som menar att risken för konflikter uppstår så snart vi börjar relatera med andra.
LÄS OCKSÅ: Relationsexperten: ”Sluta blunda för fakta!”
Alla har olika utgångsläge
Precis som i alla andra relationer kommer personerna på en arbetsplats in med olika grundförutsättningar, olika värderingar och har olika syften.
– Det är lätt att göra misstaget att tro att alla har samma mål och syfte, bara för att de arbetar på samma ställe, blev rekryterade genom samma annons eller arbetar inom samma projekt, säger Cornelia.
LÄS OCKSÅ: Cornelia vill att vi ska veta vad kärlek är
Kommunikation är A och O
För att relationerna på en arbetsplats ska fungera behöver allt vara uttalat menar Cornelia.
– Precis som i en parrelation är kommunikation grunden för ett hållbart samspel.
Vi har alla vissa förutsättningar för att fungera. De har kompetens, de har erfarenhet och de har olika resurser men framför allt har de behov, olika behov.
– Vi behöver känna att vår kompetens, erfarenhet och våra resurser tas tillvara. Alla behöver kunna överblicka vad just deras arbetsinsats betyder.
LÄS OCKSÅ: Relationsskolan: Vem är du som relaterar?
Alla behöver känna sig sedda
Enligt Cornelia handlar det som så ofta om det grundläggande behovet hos varje individ om att känna sig sedd, hörd och bekräftad. Det är när de delarna inte uppmärksammas som konflikter sker, projekt blir fördröjda och i värsta fall havererar menar hon.
– Det är därför det är så viktigt med realistiska relationer även på arbetsplatsen.
Frågor att ställa sig
För att ha ett sunt arbetsliv och fungerande relationer på arbetsplatsen, tipsar Cornelia om frågor man kan ställa sig själv.
• Vad behöver du för att känna att dina resurser tas tillvara?
• Har du din roll på arbetsplatsen klar för dig?
• Tycker du att du har en klar överblick över vad din arbetsinsats betyder i företaget?
• Gör du någon insats som ingen verkar se?
• Vad exakt är det du vill bli uppskattad för som ingen visar dig uppskattning för?
• Hur skulle det kännas i dig om du fick den uppskattningen?
Av Nina Törmark
Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!
Fakta
Namn: Cornelia Södergren
Yrke: Terapeut och författare
Böcker av Cornelia: Cornelia har bland annat skrivit böckerna ”Realistiska relationer” och ”Mannen som kunde tala med kvinnor” Hon har även nyligen kommit ut med ”Vildkvinnan”
Läs mer på Cornelias hemsida.