Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Lina Ejlertsson, doktorand i samhälls- och allmänmedicin vid Lunds universitet

Så återhämtar du dig – på arbetstid

Komma hem efter jobbet piggare än när du gick dit?
Ja, det kan vara möjligt.
Variation, mikropauser och gemenskap är receptet för att återhämta sig på arbetstid, visar en ny studie.

Många upplever sig stressade på jobbet och att det inte finns tillräckligt med tid till återhämtning. Men Lina Ejlertsson, doktorand i samhälls- och allmänmedicin vid Lunds universitet, menar att vi kan återhämta oss under själva arbetsdagen och att vi kanske till och med kan gå hem med mer energi än vad vi kom dit med.

Läs också: Hårdare arbetsmiljöregler ska få bukt med arbetsrelaterad ohälsa

 

Känsla av hanterbarhet
I hennes avhandling har hon undersökt återhämtning i en av de mest stressande arbetsmiljöerna, nämligen vårdcentralerna.
Studien inleddes för fyra år sedan med att man började undersöka vad återhämtning på jobbet är. De tre viktigaste faktorerna för personalen var variation, gemenskap och en känsla av hanterbarhet.
– Arbetet är inte bara en inkomstkälla för att få mat på bordet och en plats där man dräneras på energi. Jobbet kan istället vara glädjefyllt och en plats där du kan fylla på med positiv energi, säger hon.

Läs också: “Gör uppror mot prestationssamhället”

Krävs varierande arbetstempo
Och det som verkar vara nyckeln till återhämtning är att man varierar krävande uppgifter med mer monotona uppgifter.

Men variation krävs också i arbetstempo och plats. Den andra faktorn som var avgörande var gemenskapen, exempelvis kan teambuilding vara bra initialt om man inte känner varandra utanför arbetet, men även att skapa en humoristisk atmosfär.
– Att skratta, småsnacka och uppmuntra varandra på jobbet visade sig betyda mycket för hur personalen återhämtade sig. Negativ energi däremot dränerar.

 

Läs också: Så undviker du stressfällan – med expertens återhämtningsknep

Ta tre djupa andetag
Den tredje faktorn handlade om en känsla av kontroll och hanterbarhet. Och där är en av de viktigaste sakerna att hinna göra klart en uppgift innan man måste påbörja nästa. Även att ledningen lyssnar och att det är möjligt att påverka sin arbetssituation var viktigt.
– Att ta tre djupa andetag innan du påbörjar nästa uppgift, ställa dig upp och rulla tillbaka axlarna, titta in till kollegan eller rumsgrannen och säga hej eller gå och hämta en kopp kaffe även när du känner att du inte hinner, skapar en stund av återhämtning.

Studien har undersökt personal i vården men det är rimligt att tro att resultaten kan vara överförbara till andra yrkesgrupper.

Läs också: Vanligt med psykisk ohälsa på grund av jobbet

 

Nästa steg är att analysera data
I ett annat projekt som Lina Ejlertsson var delaktig i och som pågick mellan 2013-2014 undersökte man vad som får medarbetarna att må bra – trots pressen och stressen på jobbet, där 26 vårdcentraler i Nordöstra Skåne deltog. Den absolut viktigaste faktorn för självskattad hälsa var återhämtning.

Efter det genomfördes skräddarsydda interventioner på sex utvalda vårdcentraler. Tillsammans med vårdpersonalen förde forskarna in olika typer av ökad återhämtning – utifrån variation, gemenskap och hanterbarhet – i verksamheten.

Nu är sista steget att analysera data och att göra fokusgruppsintervjuer.
– Det ska bli jättespännande att se hur interventionerna har påverkat medarbetarnas upplevelse av återhämtning och välmående, säger Lina Ejlertsson.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Övrigt

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

färgrika grönsaker

Näringsämnen som kan bidra till mindre symtom vid covid-19

Forskning

Kardiologen och överläkaren Urban Alehagen har tillsammans med norska och ryska forskare gjort en studie där de skriver att brist på specifika näringsämnen kan förvärra symtomen för de som fått covid-19. Genom att säkerställa en god näringsstatus, framförallt bland äldre, kan detta ha en immunstärkande effekt.

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

 

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.

 

kosmetika och sminkprodukter mot rosa bakgrund med ett överstruket rött kryss

Tre av fyra skönhetsprodukter är hälsofarliga

Hud

Tre av fyra skönhetsprodukter innehåller ämnen som är misstänkt hormonstörande, allergiframkallande eller skadliga för miljön, visar en ny undersökning. – Folk är tyvärr inte medvetna om vad produkterna som de använder dagligen faktiskt innehåller, säger Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg. 

Programledaren Stephan Wilson i ett utegym

”Jag lyckades ta kontroll över min hälsa”

Krönikan

För fem år sedan gjorde programledaren Stephan Wilson en livsstilsförändring - efter en stark upplevelse som på många sätt förändrade hans liv. I sin krönika berättar han att han har sin nyfikenhet och sin upptäckarlust att tacka för att han idag är starkare och piggare vid 40 år fyllda än vid 20.

 

Gott Nytt År önskar vi på Kurera

Kurera

2020 blev året då alla pratade om hälsa och immunförsvar. För oss som gör tidningen och sajten Kurera har det varit både utvecklande och spännande. Över sex miljoner (!) användare och har klickat in på Kurera.se för att läsa artiklar under 2020. Här nedan berättar vi lite om vilka som varit mest lästa. Stort tack till er, alla våra läsare, för förtroendet!  Vi som gör Kurera är väldigt glada att vi har så engagerade läsare, som ofta tipsar oss om intressanta uppslag. Fortsätt gärna så! Tack för 2020 – och vi ses under 2021.

Ulrika Ennen, vd WW Viktväktarna

”Låt covid-19 bli en väckarklocka för Sveriges övervikt”

Kurera debatt

Ny forskning visar att övervikt utgör en särskilt allvarlig riskfaktor vid covid-19. Samtidigt har majoriteten av svenskarna fetma eller övervikt – en situation som dessutom riskerar att eskalera i takt med ökat hemarbete. Nu är det hög tid för regeringen och Folkhälsomyndigheten att öka hälsoinsatserna, skriver Ulrika Ennen, vd för WW Viktväktarna, i ett debattinlägg.

Skål med smoothie och bär och utspridda bär och frukter mot turkos bakgrund

8 största gröna mattrenderna 2021

Eko/miljö

Under 2021 kommer vi äta kaffe istället för att dricka det, mumsa på kikärter i oväntade former, lägga mer tid på frukosten – och spetsa vår kombucha. Häng med på den årliga trendspaningen från en av världens mest inflytelserika hälsomatkedjor – Whole Foods Market i USA.