Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Lina Ejlertsson, doktorand i samhälls- och allmänmedicin vid Lunds universitet

Så återhämtar du dig – på arbetstid

Komma hem efter jobbet piggare än när du gick dit?
Ja, det kan vara möjligt.
Variation, mikropauser och gemenskap är receptet för att återhämta sig på arbetstid, visar en ny studie.

Många upplever sig stressade på jobbet och att det inte finns tillräckligt med tid till återhämtning. Men Lina Ejlertsson, doktorand i samhälls- och allmänmedicin vid Lunds universitet, menar att vi kan återhämta oss under själva arbetsdagen och att vi kanske till och med kan gå hem med mer energi än vad vi kom dit med.

Läs också: Hårdare arbetsmiljöregler ska få bukt med arbetsrelaterad ohälsa

 

Känsla av hanterbarhet
I hennes avhandling har hon undersökt återhämtning i en av de mest stressande arbetsmiljöerna, nämligen vårdcentralerna.
Studien inleddes för fyra år sedan med att man började undersöka vad återhämtning på jobbet är. De tre viktigaste faktorerna för personalen var variation, gemenskap och en känsla av hanterbarhet.
– Arbetet är inte bara en inkomstkälla för att få mat på bordet och en plats där man dräneras på energi. Jobbet kan istället vara glädjefyllt och en plats där du kan fylla på med positiv energi, säger hon.

Läs också: “Gör uppror mot prestationssamhället”

Krävs varierande arbetstempo
Och det som verkar vara nyckeln till återhämtning är att man varierar krävande uppgifter med mer monotona uppgifter.

Men variation krävs också i arbetstempo och plats. Den andra faktorn som var avgörande var gemenskapen, exempelvis kan teambuilding vara bra initialt om man inte känner varandra utanför arbetet, men även att skapa en humoristisk atmosfär.
– Att skratta, småsnacka och uppmuntra varandra på jobbet visade sig betyda mycket för hur personalen återhämtade sig. Negativ energi däremot dränerar.

 

Läs också: Så undviker du stressfällan – med expertens återhämtningsknep

Ta tre djupa andetag
Den tredje faktorn handlade om en känsla av kontroll och hanterbarhet. Och där är en av de viktigaste sakerna att hinna göra klart en uppgift innan man måste påbörja nästa. Även att ledningen lyssnar och att det är möjligt att påverka sin arbetssituation var viktigt.
– Att ta tre djupa andetag innan du påbörjar nästa uppgift, ställa dig upp och rulla tillbaka axlarna, titta in till kollegan eller rumsgrannen och säga hej eller gå och hämta en kopp kaffe även när du känner att du inte hinner, skapar en stund av återhämtning.

Studien har undersökt personal i vården men det är rimligt att tro att resultaten kan vara överförbara till andra yrkesgrupper.

Läs också: Vanligt med psykisk ohälsa på grund av jobbet

 

Nästa steg är att analysera data
I ett annat projekt som Lina Ejlertsson var delaktig i och som pågick mellan 2013-2014 undersökte man vad som får medarbetarna att må bra – trots pressen och stressen på jobbet, där 26 vårdcentraler i Nordöstra Skåne deltog. Den absolut viktigaste faktorn för självskattad hälsa var återhämtning.

Efter det genomfördes skräddarsydda interventioner på sex utvalda vårdcentraler. Tillsammans med vårdpersonalen förde forskarna in olika typer av ökad återhämtning – utifrån variation, gemenskap och hanterbarhet – i verksamheten.

Nu är sista steget att analysera data och att göra fokusgruppsintervjuer.
– Det ska bli jättespännande att se hur interventionerna har påverkat medarbetarnas upplevelse av återhämtning och välmående, säger Lina Ejlertsson.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.