Annons
Annons

Så återhämtar du dig – på arbetstid

Komma hem efter jobbet piggare än när du gick dit? Ja, det kan vara möjligt. Variation, mikropauser och gemenskap är receptet för att återhämta sig på arbetstid, visar en ny studie.

Redaktionen

11 april, 2019
Så återhämtar du dig – på arbetstid
Dela inlägget

Komma hem efter jobbet piggare än när du gick dit?
Ja, det kan vara möjligt.
Variation, mikropauser och gemenskap är receptet för att återhämta sig på arbetstid, visar en ny studie.

Många upplever sig stressade på jobbet och att det inte finns tillräckligt med tid till återhämtning. Men Lina Ejlertsson, doktorand i samhälls- och allmänmedicin vid Lunds universitet, menar att vi kan återhämta oss under själva arbetsdagen och att vi kanske till och med kan gå hem med mer energi än vad vi kom dit med.

Läs också: Hårdare arbetsmiljöregler ska få bukt med arbetsrelaterad ohälsa

Känsla av hanterbarhet
I hennes avhandling har hon undersökt återhämtning i en av de mest stressande arbetsmiljöerna, nämligen vårdcentralerna.
Studien inleddes för fyra år sedan med att man började undersöka vad återhämtning på jobbet är. De tre viktigaste faktorerna för personalen var variation, gemenskap och en känsla av hanterbarhet.
– Arbetet är inte bara en inkomstkälla för att få mat på bordet och en plats där man dräneras på energi. Jobbet kan istället vara glädjefyllt och en plats där du kan fylla på med positiv energi, säger hon.

Läs också: “Gör uppror mot prestationssamhället”

Krävs varierande arbetstempo
Och det som verkar vara nyckeln till återhämtning är att man varierar krävande uppgifter med mer monotona uppgifter.

Men variation krävs också i arbetstempo och plats. Den andra faktorn som var avgörande var gemenskapen, exempelvis kan teambuilding vara bra initialt om man inte känner varandra utanför arbetet, men även att skapa en humoristisk atmosfär.
– Att skratta, småsnacka och uppmuntra varandra på jobbet visade sig betyda mycket för hur personalen återhämtade sig. Negativ energi däremot dränerar.

Läs också: Så undviker du stressfällan – med expertens återhämtningsknep

Ta tre djupa andetag
Den tredje faktorn handlade om en känsla av kontroll och hanterbarhet. Och där är en av de viktigaste sakerna att hinna göra klart en uppgift innan man måste påbörja nästa. Även att ledningen lyssnar och att det är möjligt att påverka sin arbetssituation var viktigt.
– Att ta tre djupa andetag innan du påbörjar nästa uppgift, ställa dig upp och rulla tillbaka axlarna, titta in till kollegan eller rumsgrannen och säga hej eller gå och hämta en kopp kaffe även när du känner att du inte hinner, skapar en stund av återhämtning.

Studien har undersökt personal i vården men det är rimligt att tro att resultaten kan vara överförbara till andra yrkesgrupper.

Läs också: Vanligt med psykisk ohälsa på grund av jobbet

Nästa steg är att analysera data
I ett annat projekt som Lina Ejlertsson var delaktig i och som pågick mellan 2013-2014 undersökte man vad som får medarbetarna att må bra – trots pressen och stressen på jobbet, där 26 vårdcentraler i Nordöstra Skåne deltog. Den absolut viktigaste faktorn för självskattad hälsa var återhämtning.

Efter det genomfördes skräddarsydda interventioner på sex utvalda vårdcentraler. Tillsammans med vårdpersonalen förde forskarna in olika typer av ökad återhämtning – utifrån variation, gemenskap och hanterbarhet – i verksamheten.

Nu är sista steget att analysera data och att göra fokusgruppsintervjuer.
– Det ska bli jättespännande att se hur interventionerna har påverkat medarbetarnas upplevelse av återhämtning och välmående, säger Lina Ejlertsson.

Av Tina Harr

Annons
Annons