Handeln har flera metoder för att få oss att bli mer mer köpsugna. När du köper de sista klapparna i helgen kan du passa på att uppmärksamma dem. Musiken distraherar dig och dofter är designade för att få oss köpa vissa varor. Men även inglasade varor är utöver att minska stöldrisken ett knep att få oss köpa mer.
Butiker har en tendens att låsa in ”finsaker” precis som privatpersoner ställer vinglas i vitrinskåp. Men den som tror att det enbart är för att minska stöldrisken har fel. Vissa har större behov än andra av att kunna ta på saker och triggas av att inte få känna på varorna, något de överkompenserar genom att ta på fler prylar än de tänkt, något som i sin tur leder till att de handlar mer, menar Anders Gustafsson, professor i företagsekonomi vid Centrum för tjänsteforskning på Karlstads universitet.
Musik tar uppmärksamheten och dofter gör dig glad
Musik och dofter är två andra metoder. Musik rubbar våra tankemönster. När vi hör musik fokuserar vi på att lyssna på den i stället för på uppgiften, det vill säga att handla. Det gör oss mer mottagliga för spontanköp eftersom den mentala kapaciteten är begränsad. Metoden fungerar oavsett om man gillar musiken som spelas eller inte. Dofter påverkar istället humöret vilket gör att vi trivs bättre, blir mer aktiva och därför handlar mer. En väl komponerad doft kan även ge en vink om vad som ska köpas.
LÄS OCKSÅ: “Ge med hjärtat istället för plånboken”
Vi påverkar varandra
Många personer i en butik signalerar att den har något av intresse. Om många samlats på samma ställe tolkar vi det som att där finns något åtråvärt. Till en viss gräns, i en överfull lokal riskerar vi stöta till varandra något som får negativa konsekvenser för inköpen.
Anders förklarar att det är svårt att kompensera för en knuff. Det gör oss spända och mer fokuserade på uppgiften, vilket innebär att vi löser den snabbare. Inköpen blir färre i trånga lokaler, samtidigt som en ödslig lokal signalerar att den inte har något av intresse.
LÄS OCKSÅ: För mycket julsånger – skadligt för hälsan
Hälsosam personal inspirerar till hälsosamma val
Till och med butikspersonalens utseende påverkar vilka val vi gör. En studie visar att restaurangkunder väljer ett nyttigare alternativ från menyn om serveringspersonalen ser hälsosam ut.
Generellt påverkas vi av andra och gör mer socialt accepterade val när någon ser oss förklarar Anders. Det beror på det sociala spelet och att ingen vill tappa ansiktet. Därför gör vi hälsosammare val om personen som serverar ser hälsosam ut.
Av redaktionen
Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!