Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Bebis som sover under vit filt

Så får du ditt barn att somna själv

Evighetslånga nattningsprocesser, missnöjda barn och utmattade föräldrar.
Men det går att få ditt barn att somna helt själv och dessutom sova lugnt och skönt hela natten – redan från sex månaders ålder.

För en del småbarnsföräldrar kan ett nöjt barn som somnar själv – och sover hela natten kännas som en ouppnåelig hägring.
Men sömncoachen Hanna Bergenkull, aktuell med barnboken ”Visst kan Lillis räv sova”, menar att det inte alls är en omöjlighet.
Nyckelorden stavas kontroll, trygghet och acceptans. Kurera ställde några frågor hur man går tillväga.

LÄS OCKSÅ: Samband mellan barns sömnkvalitet och omega-3

Vid vilken ålder kan man börja träna sitt barn att somna själv?
– Sömnträning tar cirka två veckor och kan påbörjas när barnet äter fast mat på dagen, tidigast från fem månaders ålder. När man sömntränar tar man bort all mat på natten och då är det viktigt att barnet får i sig hela sitt dagsbehov av mat på dagen. Man

 

Sömncoachen Hanna Bergenkull

Sömncoachen Hanna Bergenkull Foto: Sara Ilestam

kan arbeta med sömnen redan från tre månaders ålder, men då gör man det över längre tid och fortsätter med bröstmjölk eller ersättning på natten.

Kan alla barn somna själva?
– Ja. En del barn kan det redan i tidig ålder och andra kan lära sig, med stöd från föräldern, att somna på egen hand. När jag arbetar med sömn som inte fungerar så är det framför allt kontroll och trygghet jag fokuserar på. För de äldre barnen, från cirka tio månaders ålder, är det också acceptans, eftersom hur vi bemöter barnets egna vilja påverkar sömnen i stor utsträckning från den åldern.  

Har det någon betydelse om man låter barnet sova i egen säng eller i föräldrarnas säng?
– Om man upplever att dålig sömn påverkar familjen negativt på olika sätt är mitt råd att barnet sover i eget rum och egen säng eftersom medvetenheten om omgivningen är stor från sex månaders ålder. Det innebär att när man sover i samma rum så väcks barnets nyfikenhet när föräldern går på toa, vänder sig i sängen eller kanske snarkar. Barnets hjärna aktiveras då och möjligheten att somna om försvåras.

LÄS OCKSÅ: Förälder – glöm inte bort att ta hand om dig själv!

Vilka är de vanligaste missarna föräldrarna gör?
–  Jag vill egentligen inte prata så mycket om misstag för det finns inga rätt eller fel - det viktigaste är att familjen är nöjd eller i alla fall okej med sin situation. Men en vanlig sak som kan göra det svårt för barnet att somna om när det vaknar på natten är när föräldrar sitter hos barnet till dess att hen somnar för att sedan lämna rummet. Många barn blir oroliga och behöver ta reda på vart föräldern tagit vägen när det vaknar på natten. För att undvika detta är det viktigt att göra barnet medveten om att man lämnar rummet. Säga godnatt och ge barnet kontroll. Ur kontrollen ökar trygghetskänslan.

 

Hur ser du på olika sömnmetoder – exempelvis femminutersmetoden?
– Generellt kan man säga att de flesta metoder har bra och kloka inslag. Nackdelen med just femminutersmetoden är att man inte gör någon skillnad i hur man bemöter i barnets olika sinnesstämningar.
För mig är det viktigt att lära sig lyssna på vilken känsla barnet befinner sig i just nu, i en specifik stund, och bemöter barnet på olika sätt.
En grundregel som jag arbetar efter är att alltid trösta barnet när det är ledset men avvakta eller distrahera ett missnöjt barn och se vilken riktning känslan utvecklas.
En annan grundregel är att alltid vänta in ett ordentligt argt eller rasande barn, även om det känns jobbigt, eftersom barn på samma sätt som vi vuxna inte vill tröstas när vi är ordentligt arga. Lyssna på barnet och när ilskan minskar, om än bara lite grann, erbjud kroppskontakt men kom ihåg att ge barnet utrymme och mer tid om ilskan flammar upp igen. Här är det viktigt att vara lyhörd så att du kan erbjuda närhet vid rätt tidpunkt.

LÄS OCKSÅ: WHO: Max en timmes skärmtid för barn under 5 – ingen för barn under 2

Såhär får du ditt barn att somna själv

    1. Svalt rum
    2. Tunn pyjamas (eller en kortärmad pyjamas på sommaren)
    3. Tunn bomullsfilt (eller ingen filt alls på sommaren)
    4. Ordentligt mörklagt sovrum där barnet ska sova (0-2 års ålder)
    5. Återkommande rutiner med tvätta sig, äta något innan läggning, borsta tänder, läsa en bok eller sjunga några sånger - gör på liknade sätt varje kväll så förbereds barnet mentalt för att gå och lägga sig.
    6.  Inför insomningsrutin där barnet somnar utan föräldern inne i rummet. Detta kan man mjukt och försiktigt börja med runt tre månaders ålder.
    7. Inledningsvis när du ändrar på insomningsrutinen, är det viktigt att vara generös med att hjälpa barnet närma sig sömnen med till exempel massage och/eller buffa barnet rytmiskt. Hjälp barnet att varva ner och slappna av. När barnet är lugn - men innan hen sover - lämna rummet.
    8. Gör ditt barn medveten om att du lämnar rummet - använd din röst och tala mjukt om att du går. Till en början kommer detta störa ditt barn som är på väg in i sömnen men så småningom kommer din röst skapa en ”bro” mellan dig och ditt barn där du ger barnet kontroll på att du går och vart då tar vägen.
    9.  Påminn barnet om att du finns kvar utanför rummet - använd din röst och säg till exempel: ”sov så gott min lilla vän - vi syns på morgonen!”
    10. De första dygnen när du arbetar med att införa den nya insomningsrutinen behöver du gå tillbaka in till ditt barn när hen blir ledsen eller missnöjd och upprepa allt till dess att barnet somnar - med dig utanför rummet - i full övertygelse om att du finns alltid finns kvar.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.