Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Bebis som sover under vit filt

Så får du ditt barn att somna själv

Evighetslånga nattningsprocesser, missnöjda barn och utmattade föräldrar.
Men det går att få ditt barn att somna helt själv och dessutom sova lugnt och skönt hela natten – redan från sex månaders ålder.

För en del småbarnsföräldrar kan ett nöjt barn som somnar själv – och sover hela natten kännas som en ouppnåelig hägring.
Men sömncoachen Hanna Bergenkull, aktuell med barnboken ”Visst kan Lillis räv sova”, menar att det inte alls är en omöjlighet.
Nyckelorden stavas kontroll, trygghet och acceptans. Kurera ställde några frågor hur man går tillväga.

LÄS OCKSÅ: Samband mellan barns sömnkvalitet och omega-3

Vid vilken ålder kan man börja träna sitt barn att somna själv?
– Sömnträning tar cirka två veckor och kan påbörjas när barnet äter fast mat på dagen, tidigast från fem månaders ålder. När man sömntränar tar man bort all mat på natten och då är det viktigt att barnet får i sig hela sitt dagsbehov av mat på dagen. Man

 

Sömncoachen Hanna Bergenkull

Sömncoachen Hanna Bergenkull Foto: Sara Ilestam

kan arbeta med sömnen redan från tre månaders ålder, men då gör man det över längre tid och fortsätter med bröstmjölk eller ersättning på natten.

Kan alla barn somna själva?
– Ja. En del barn kan det redan i tidig ålder och andra kan lära sig, med stöd från föräldern, att somna på egen hand. När jag arbetar med sömn som inte fungerar så är det framför allt kontroll och trygghet jag fokuserar på. För de äldre barnen, från cirka tio månaders ålder, är det också acceptans, eftersom hur vi bemöter barnets egna vilja påverkar sömnen i stor utsträckning från den åldern.  

Har det någon betydelse om man låter barnet sova i egen säng eller i föräldrarnas säng?
– Om man upplever att dålig sömn påverkar familjen negativt på olika sätt är mitt råd att barnet sover i eget rum och egen säng eftersom medvetenheten om omgivningen är stor från sex månaders ålder. Det innebär att när man sover i samma rum så väcks barnets nyfikenhet när föräldern går på toa, vänder sig i sängen eller kanske snarkar. Barnets hjärna aktiveras då och möjligheten att somna om försvåras.

LÄS OCKSÅ: Förälder – glöm inte bort att ta hand om dig själv!

Vilka är de vanligaste missarna föräldrarna gör?
–  Jag vill egentligen inte prata så mycket om misstag för det finns inga rätt eller fel - det viktigaste är att familjen är nöjd eller i alla fall okej med sin situation. Men en vanlig sak som kan göra det svårt för barnet att somna om när det vaknar på natten är när föräldrar sitter hos barnet till dess att hen somnar för att sedan lämna rummet. Många barn blir oroliga och behöver ta reda på vart föräldern tagit vägen när det vaknar på natten. För att undvika detta är det viktigt att göra barnet medveten om att man lämnar rummet. Säga godnatt och ge barnet kontroll. Ur kontrollen ökar trygghetskänslan.

 

Hur ser du på olika sömnmetoder – exempelvis femminutersmetoden?
– Generellt kan man säga att de flesta metoder har bra och kloka inslag. Nackdelen med just femminutersmetoden är att man inte gör någon skillnad i hur man bemöter i barnets olika sinnesstämningar.
För mig är det viktigt att lära sig lyssna på vilken känsla barnet befinner sig i just nu, i en specifik stund, och bemöter barnet på olika sätt.
En grundregel som jag arbetar efter är att alltid trösta barnet när det är ledset men avvakta eller distrahera ett missnöjt barn och se vilken riktning känslan utvecklas.
En annan grundregel är att alltid vänta in ett ordentligt argt eller rasande barn, även om det känns jobbigt, eftersom barn på samma sätt som vi vuxna inte vill tröstas när vi är ordentligt arga. Lyssna på barnet och när ilskan minskar, om än bara lite grann, erbjud kroppskontakt men kom ihåg att ge barnet utrymme och mer tid om ilskan flammar upp igen. Här är det viktigt att vara lyhörd så att du kan erbjuda närhet vid rätt tidpunkt.

LÄS OCKSÅ: WHO: Max en timmes skärmtid för barn under 5 – ingen för barn under 2

Såhär får du ditt barn att somna själv

    1. Svalt rum
    2. Tunn pyjamas (eller en kortärmad pyjamas på sommaren)
    3. Tunn bomullsfilt (eller ingen filt alls på sommaren)
    4. Ordentligt mörklagt sovrum där barnet ska sova (0-2 års ålder)
    5. Återkommande rutiner med tvätta sig, äta något innan läggning, borsta tänder, läsa en bok eller sjunga några sånger - gör på liknade sätt varje kväll så förbereds barnet mentalt för att gå och lägga sig.
    6.  Inför insomningsrutin där barnet somnar utan föräldern inne i rummet. Detta kan man mjukt och försiktigt börja med runt tre månaders ålder.
    7. Inledningsvis när du ändrar på insomningsrutinen, är det viktigt att vara generös med att hjälpa barnet närma sig sömnen med till exempel massage och/eller buffa barnet rytmiskt. Hjälp barnet att varva ner och slappna av. När barnet är lugn - men innan hen sover - lämna rummet.
    8. Gör ditt barn medveten om att du lämnar rummet - använd din röst och tala mjukt om att du går. Till en början kommer detta störa ditt barn som är på väg in i sömnen men så småningom kommer din röst skapa en ”bro” mellan dig och ditt barn där du ger barnet kontroll på att du går och vart då tar vägen.
    9.  Påminn barnet om att du finns kvar utanför rummet - använd din röst och säg till exempel: ”sov så gott min lilla vän - vi syns på morgonen!”
    10. De första dygnen när du arbetar med att införa den nya insomningsrutinen behöver du gå tillbaka in till ditt barn när hen blir ledsen eller missnöjd och upprepa allt till dess att barnet somnar - med dig utanför rummet - i full övertygelse om att du finns alltid finns kvar.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Övrigt

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

färgrika grönsaker

Näringsämnen som kan bidra till mindre symtom vid covid-19

Forskning

Kardiologen och överläkaren Urban Alehagen har tillsammans med norska och ryska forskare gjort en studie där de skriver att brist på specifika näringsämnen kan förvärra symtomen för de som fått covid-19. Genom att säkerställa en god näringsstatus, framförallt bland äldre, kan detta ha en immunstärkande effekt.

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.

kosmetika och sminkprodukter mot rosa bakgrund med ett överstruket rött kryss

Tre av fyra skönhetsprodukter är hälsofarliga

Hud

Tre av fyra skönhetsprodukter innehåller ämnen som är misstänkt hormonstörande, allergiframkallande eller skadliga för miljön, visar en ny undersökning. – Folk är tyvärr inte medvetna om vad produkterna som de använder dagligen faktiskt innehåller, säger Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg. 

 

Programledaren Stephan Wilson i ett utegym

”Jag lyckades ta kontroll över min hälsa”

Krönikan

För fem år sedan gjorde programledaren Stephan Wilson en livsstilsförändring - efter en stark upplevelse som på många sätt förändrade hans liv. I sin krönika berättar han att han har sin nyfikenhet och sin upptäckarlust att tacka för att han idag är starkare och piggare vid 40 år fyllda än vid 20.