Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna före och efter viktnedgång

Foto: Privat

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Mam Zuta

Ålder: 48 år.
Bor: Askim, Göteborg.
Familj: Make, fyra barn, två barnbarn och ett tredje på väg.
Gör: Jobbar tillsammans med maken i deras företag som säljer och designar studior för musiker.
Så mår jag bra: Att leva hälsosamt, träna och äta bra. Inspirera andra genom sitt instagramkonto: ironmam73. Att umgås med barn och barnbarn. Min filosofi är att allt är möjligt och ingenting är för sent.

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

Mam Zutas startade sitt instagramkonto i april och det växer i rask takt. Hon älskar att träna på gym och filmar sina sessioner för att inspirera andra.

Hennes förvandling från överviktig till supertränad kan inte kallas annat än makalös. Dessutom drabbades hon av livmoderscancer och genomgick en operation 2020, men hon kom snabbt tillbaka och har aldrig mått så bra som nu.

Mam och maken Baskim. Foto: Privat

Så började det

Mam Zuta har fyra barn och alla är flickor. De är 28, 27 och 16 och 13. För varje graviditet gick Mam upp i vikt. Kilon som inte gick tillbaka. Kombination av god mat, stillasittande och att sköta båda barn, hem och jobb gjorde att tid och motivation saknades för att göra något åt graviditetskilona. För lite drygt tre år sedan passerade Mam Zuta 100 kilo. Det var då hon bestämde sig för att nu fick det vara nog

– Jag hade ont i knäna och det smärtade i ryggen. När jag fick barnbarn och inte orkade leka med dem som jag ville, då kände jag att nu måste jag förändra mitt liv. Jag ville må bra, få länge och få möjligheten att njuta av dessa underbara barnbarn så länge det bara går, säger Mam Zuta.

 

Hon satte sig framför datorn och började läsa på om kost. De resulterade i att hon tog bort kolhydrater som potatis, pasta, ris och allt bröd samt godis och andra sötsaker. Och så började hon promenera. Efter ett år hade Mam Zuta gått ner 25 kilo och då var det dags för nästa förändring.

– Jag räknade inte kalorier och ersätta det jag uteslöt med grönsaker. Jag gjorde mycket grönsaksgratänger och det gör jag fortfarande. Under den här tiden hittade jag hur många fantastiska recept som helst på nätet som jag använde mig av. Tidigare var jag inte speciellt förtjust i grönsaker, men nu älskar jag dom, säger Mam Zuta och skrattar.

LÄS OCKSÅ: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hemma i vardagsrummet

I januari 2019 besökte Mam Zuta sina föräldrar, som bosatt sig i Thailand. Då kände hon att del flesta smärtorna i kroppen avtagit, och nu var det dags att börja röra på sig.

– Mitt mål var att bli frisk och stark, inte att stå och pumpa på gymmet och få muskler. Jag startade långsamt, lyfte lätta vikter och gick på löpbandet. Sakta men säkert ökade jag tiden och belastningen.

När Mam kom hem efter semestern så skaffade hon vikter på ett-två kilo. Hon letade upp övningar på nätet och tränade hemma i sitt vardagsrum. Men det var först ett halvår senare som hon blev förälskad på riktigt i att lyfta vikter.

– Vi har ett hus i Makedonien och eftersom jag följt en del fitness tjejer på instagram, bestämde jag mig för att börja träna och den känslan jag fick av träningen var fantastisk. Jag hade ju gått ner en hel del och nu svarade kroppen på träningen. När jag kom hem till Göteborg köpte jag mitt första gymkort någonsin, och nu tränar jag sex gånger i veckan. Ofta delar jag upp dagarna med att träna överkropp och underkropp samt konditionsträning, säger Mam Zuta.

LÄS OCKSÅ: Holistisk hemmaträning – så gör du

Cancerbeskedet

I januari 2020 hade hon gått ner 35 kilo och kände sig otroligt stark och glad över förvandlingen. Men där och då grumlades lyckan. Mam Zuta fick ett cancerbesked. I februari gjordes en konisering, vilket är ett kirurgiskt ingrepp där man tar bort cellförändringar på livmodertappen. Läkarna trodde att det skulle räcka, men i mars var man tvungen att avlägsna livmodern och äggstockarna.

Foto: Privat

– Hade jag inte haft gymmet att processa och få utlopp för rädslorna på så vet jag inte vad jag gjort. Det var ju som att få ett slag i ansiktet att få cancer när jag åstadkommit så mycket med min hälsa.

 

Första tiden efter operationerna handlade träningen om att gå upp och ner i trappan hemma i villan i Askim.

Tre månader efter operation nummer två steg Mam in på gymmet för första gången.

– Vilken glädje det var att få börja träna igen. Jag laddade också ner en app med träningsövningar för kvinnor som gjort kejsarsnitt och som vill träna upp bäckenet igen. Den var verkligen bra, säger Mam.

På grund av att både äggstockar som livmodern avlägsnat kom Mam in ett tidigt klimakterie. Ingen hade berättat om detta, men hon upptäckte ganska snart att hon började samla fett runt buken, och att hur hon än tränade och åt, så satt fettet där.

– Jag gjorde som vanligt, sökte information på nätet, och fick bekräftat att de problem som uppstod var kopplat till klimakteriet.

LÄS OCKSÅ: Du är inte för gammal för styrketräning!

Mam Zuta. Foto: Privat

Tränings- och matprogram

Under en period hände fler omvälvande saker i Mums liv. Av en ren tillfällighet hittade hon sin biologiska pappa, som bor i USA. En pappa som inte visste om att Mam fanns. Det blev en omskakande tid, och då stod hälsoresan lite på vänt.

– Jag tränade på som vanligt, men på grund av klimakteriet gick jag upp åtta kilo. När lugnet lagt sig i mitt liv hittade jag den australiensiska träningsprofilen Lauren Simpson. Tvärtom emot mina problem så startade Lauren Simpson sin förvandling som alldeles för smal och utan muskler med en dålig relation till mat, berättar Mam.

I sin app har träningsprofilen vad hon kallar för ett shred-program som handlar om att först och främst få ner fettmassan, vilket man gör med ett kaloriunderskott på 1400 kalorier per dag.

– Jag ville ha synliga muskler och ett sådant program gör att man får det

bygga muskler i kombination med en daglig kaloriplan på 1400 kalorier utspridd på fem måltider.

Programmet varade i åtta veckor och under den tiden gick Mam ner 8,5 kilo. Fettmassan minskade från 35,8 procent till 23,9. Muskelmassan ökade från 27,9 procent till 33,7.

– När Shred programmet slutade den 5 april har jag fortsatt till den 13 juni och gått ner ytterligare i vikt samt i fettmassa och ökat mer i muskler. Just nu ligger min vikt på mellan 56-58kg, fettmassa mellan 12,5 och 14 procent och muskelmassa mellan 37,5 och 39 procent. Det beror på vad jag äter och tränar från dag till dag då man kan samla på sig en del vätska.

– Träningsprogrammet är ganska avancerat och jag tränar sex gånger i veckan och en och en halv timma varje dag. Jag följer kostprogrammet minutiöst och är jag hembjuden till någon så tar jag med min egen mat, berättar Mam.

 

– De första fem veckorna på programmet blev det ingen större skillnad, men jag läste i appen att det var vanligt, så jag hade tålamod. Men vecka sex blev skillnaden plötsligt stor. Musklerna syntes tydligt och jag kände mig mycket starkare samtidigt som jag tappade fett på kroppen.

Just nu gör hon ytterligare ett program på åtta veckor med Lauren Simpson som heter Empower Build plan, vilket innebär att Mam kommer att bygga lite mer feminina muskler.

LÄS OCKSÅ: Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Lymfödem efter operationerna

Efter canceroperationerna fick Mam ett lymfödem i ena benet. Det gör att det ena benet kan svälla och bli upp till fem centimeter större än det andra. Hon har stödstrumpor och en kraftigare strumpa när hon är på gymmet. Och hemma har hon en lymfpress. Det ser ut som en rymddräkt hon kliver in i och den pumpar in luft som masserar kroppen. Den tar ner svullnaden effektivt efter en timma.

I april i år startade Mam sitt Instagramkonto, ett konto so mär tänkt att inspirera andra att göra en viktresa och att en total kroppsförvandling faktiskt är möjlig.

– Visst är det roligt att jag får kommentarer om mitt utseende och att mina följare tycker att jag är snygg, men för mig har min viktresa aldrig handlat om utseendet. Jag gör detta för hälsans skull.

Nyckeln till hennes framgång, tycker hon själv är att hon satt realistiska mål, och många små delmål under resans gång. Till exempel har det handlat om att kunna lyfta ett halvt kilo till. Hon valde också att investera i en avancerad hemmavåg som visade fettprocent och muskelmassa, istället för att använda måttband och mäta.

– Jag har aldrig mått så här bra förut. Jag känner mig stark, frisk och full av energi.

Av Inger Palm


Mam Zuta

Ålder: 48 år.
Bor: Askim, Göteborg.
Familj: Make, fyra barn, två barnbarn och ett tredje på väg.
Gör: Jobbar tillsammans med maken i deras företag som säljer och designar studior för musiker.
Så mår jag bra: Att leva hälsosamt, träna och äta bra. Inspirera andra genom sitt instagramkonto: ironmam73. Att umgås med barn och barnbarn. Min filosofi är att allt är möjligt och ingenting är för sent.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mandlar skyddar mot hjärtsjukdomar

Hälsa

En handfull näve mandlar om dagen ökar det goda kolesterolet och avlägsnar plack som kan orsaka hjärtsjukdomar. Mandlar förbättrar inte bara hjärthälsan, nötterna innehåller också bra fetter, E-vitamin och fibrer.

Frallor, plommon och plommonkompott

Näringsrikt plommonbröd med dinkel

Matbröd

Ta vara på plommonskörden på ett nytt sätt – släng ner de saftiga frukterna i en bröddeg! Dessa goda frallor, som passar perfekt till frukost eller en kopp te, är gjorda på den urgamla, näringsrika mjölsorten dinkel.

“Nu kan jag cykla igen”

Naturlig hälsa

I hela sitt yrkesverksamma liv har Ingela Johansson haft tunga fysiska jobb. Belastningen på lederna gjorde att hon fick artros. Speciellt ett knä har krånglat. Ingefära och gurkmeja gjorde att hon blev av med smärtan och kunde sluta med värktabletterna.

frukt, grönt och vitaminburk

Därför är vitamintillskott så viktiga

Kost

Maten innehåller inte lika mycket näring som den gjorde för 40-50 år sedan. Det gör att vi äter mer för att fylla behoven och det är en av flera anledningar till att vi väger mer idag. Forskningsresultat från Tyskland, har bland annat visa att innehållet av vitaminer och mineraler i frukt och grönsaker minskade dramatiskt mellan 1985 och 1996. Därför kan det vara en god idé att då och då komplettera med kosttillskott.

Färre nattkissningar och ökad lust

Naturlig hälsa

Med ökad ålder får alla män förstorad prostata, med symtom som urinträngningar och fler nattliga toalettbesök. Prostataförstoring är också en vanlig orsak till att mäns sexuella lust avtar. Extrakt av sågpalmetto kan minska symtomen så nattkissningarna upphör och den sexuella hälsan förbättras.

 

Anna Flodberg, lutad mot trädstam vid vatten

Anna Flodberg: “Jag vill hjälpa andra med utmanande föräldraskap”

Hälsa

Hon är inte bara ny chefredaktör på Kurera, utan också aktuell med en bok om det både utmanande och berikande livet som förälder till barn med neuropsykiatriska diagnoser. Här berättar Anna Flodberg – som själv har två söner med autism respektive ADHD – om diagnoserna, sin envisa kamp för barnens rätt till stöd i skolan och om vikten av att få återhämtning i vardagen som förälder.

Mineralet som höjer mannens sexuella aptit

Naturlig hälsa

Det  livsnödvändiga mineralet zink ingår i hundratals enzymer i kroppen och är kanske mest känd för sin kapacitet att stötta immunförsvaret. Men zink har också en mycket bra effekt för mannens hormonbalans, och kan höja lägre testosteronnivåer och därmed bidra till en bättre sexuell hälsa

Kantarellgratäng med oliver

Kantarellgratäng med svartkål och oliver

Recept

Den här lättlagade gratängen passar perfekt till både vardag och helg i höst. Kål, lök och kantareller passar riktigt bra ihop, tycker Madeleine Landley som skapat receptet. Och med oliver och soltorkade tomater får gratängen extra sälta och smak. 

 

Goda bakterier kan hjälpa vid post-covid

Mage

Bland patienter som varit inlagda på sjukhus med svår covid-19 infektion upplevde mer än 30 procent att de hade besvär efter sex månader. Graeme Jones, klinisk fysiolog vid Nordic Clinic, träffar ofta post-covid patienter och jobbar med att förändra deras livsstil för bättre mående. 

Selen kan göra män fertila

Naturlig hälsa

Genomsnittssvensken har en låg selenstatus. En man med låg selenstatus, som vill ha barn kan få svårt att bidra till en graviditet. Tillräckliga nivåer av selen kan påverka spermiernas kvalitet, hastighet och antal. Kureras expert Fredrik Ölander berättar om klienter som tillsatt mer selen, och som blivit pappor efter ett halvår.

kvinnas ben bakifrån

Därför är det svårt att hålla vikten när vi blir äldre

Vikt

Att det är svårt att hålla vikten i takt med att vi blir äldre, det har nog de allra flesta upplevt som passerat 35-40. Motion, mindre portioner eller kanske mer korrekt – rätt mat på tallriken samt mindre stress bromsar viktökning. För det går ju inte att slarva som tidigare, men senare tids forskning kan visa på vad viktuppgång delvis kan bero på.

Ung kvinna blundar i skräddarställning

Så behåller du semesterlugnet under hösten

Mental hälsa

Efter sommaren vill vi gärna hålla kvar känslan av semesterlugn. Men det kan vara lättare sagt än gjort när jobb, fritidsaktiviteter och andra måsten hopar sig. Öva dig på att få in kortare stunder av yoga och avslappning i vardagen. Det är bra redskap för att mota stressen i grind, säger yogalärare och stresspedagog Livia Wanntorp.

 

Kvinna med kort grått hår granskar sitt ansikte i spegeln

Så reparerar du huden efter sommaren

Hud

Efter en sommar med stark sol är huden i stort behov av återfuktning och ”after sun” i form av läkande antioxidanter, som motverkar hudens nedbrytning. Men en lugnande eller djuprengörande kur kan också behövas, säger Kureras hudvårdsexpert.

Doftfri vitlök stärker hjärtat

Naturlig hälsa

Att drabbas av hjärtinfarkt är det vanligaste sättet att dö på i Sverige. Högt blodtryck, övervikt, rökning och stress är de vanligaste orsakerna. Att förändra livsstilen är därför a och o. Men har du hört talas om doftfri långlagrad vitlök? 900 studier visar att extraktet har effekt på hjärta- och kärl.

 

Hand sätter rosa post it-lapp på kylskåp

Så lär du dig slappna av snabbt!

Mental hälsa

Behöver du lära dig att slappna av snabbt? Och vill du kunna göra det i alla slags stressiga situationer? Med hjälp av så kallade triggerlappar som påminner dig, kan du lära dig att varva ner i såväl kön i mataffären och hemma som på jobbet!

Paj med grön och gul zucchini

Gul och grön zucchinipaj med rödlök

Recept

Den här färgsprakande pajen med två sorters zucchini ger den perfekta, höstiga känslan på matbordet. Både matig, värmande, näringsrik och vacker att se på! Receptet kommer från bokaktuela matbloggaren Madeleine Landley.

 

man med stoppur

6 skäl att träna intervaller

Träning

Intervallträning är fysiskt ansträngande. Under korta intervaller jobbar du upp pulsen till 85-95 procent av din maxpuls. Sedan vilar du en minut och så kör du igen. Det är jättejobbigt, men det är otroligt effektivt. Här är sex skäl till varför du borde träna intervaller.

skål med mat

Tänk på det här om du bara äter växtproteiner

Kost

Trenden att äta mindre kött och gå över på växtbaserade proteinkällor ökar i Sverige. Men hur förhåller det sig med upptaget av växtproteiner? Kan kroppen tillgodogöra sig dessa lika bra som kött? Nej, vi kan inte det. Robert Brummer är professor i klinisk gastroenterologi vid Örebro universitet där man forskar i ämnet. Han reder ut hur vi ska förhålla oss till växtproteiner, dess biotillgänglighet och vilka hälsoeffekter det har.