Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Illustrerad bild på en kvinna som sitter pi yogaposition och kollar på en onlineklass på sin laptop

Holistisk hemmaträning – så gör du

Sömn, kost, fysisk och mental träning.
Här tipsar experten hur du tar ett helhetsgrepp om din hälsa - utan att ens behöva besöka gymmet.

I takt med fler restriktioner jobbar allt fler hemifrån - och allt färre besöker gymmet. Hemmajobbandet riskerar dessutom att få en kedjeeffekt på hela vår hälsa med bristande engagemang kring alltifrån kosten till sömnen. Men det går att med enkla medel ta en helhetssyn om din hälsa, även hemifrån.

LÄS OCKSÅ: 7 övningar för att hålla igång kroppen på hemmakontoret

Skapa rutiner i den nya vardagen
Ett sätt är att skapa rutiner i din arbetsdag, menar hälsovägledaren och personliga tränaren Hannah Berglund. En god rutin kan

 

hälsovägledaren och personliga tränaren Hannah Berglund

Personliga tränaren Hannah Berglund Foto: Anna-Clara Eriksson

exempelvis vara att alltid ta en "promenad till jobbet" för att vakna till liv, genom att ta en kort promenad innan arbetsdagen startar.
– En annan rutin är att komma upp i minst 10 000 steg varje dag. Det kan vara svårt och kanske ännu svårare när vi jobbar från hemmet, men då gäller det att tänka till lite extra. Genom att ta många, korta pauser där vi rör på oss, samt att komma ut på en daglig lunchpromenad kan vi komma långt, säger hon.
Här tipsar Hannah Berglund hur du får till en holistisk träningsvecka på hemmaplan.

  • Måndag: Starta veckan mjukt med 20 minuter flödande yoga innan jobbet för att väcka kroppen till liv, mjuka upp muskler och leder och få igång blodcirkulationen. Det finns mängder av videos på Youtube och Instagram. Få upp pulsen med en 30-40 minuters rask promenad på lunchen i dagsljus - det boostar våra melatoninnivåer och hjälper oss att sova bättre på natten.
  • Tisdag: Förutom den dagliga lunchpromenaden kör vi ett svettigt, intensivt så kallat HIIT-pass, vilket är högintensiv intervallträning, direkt efter jobbet och innan vi landar i soffan. HIIT-träning är en tidseffektiv träningsform där både muskler och flås utmanas. Riktigt härlig boost för humöret dessutom!
    LÄS OCKSÅ: Ny studie: Intensiv träning stressar kroppen mer än man trott
  • Onsdag: Idag är det dags för en lunchpromenad och en timme Yinyoga innan läggdags för att fylla på med energi för andra halvan av veckan. Yinyoga lugnar och balanserar sinnet, hjälper dig att bli mer rörlig och att släppa spänningar, stress och oro som sitter i kroppen. Dessutom kan Yinyoga hjälp dig att sova bättre.
  • Torsdag: Idag kickar vi igång dagen med 30 minuter jogging innan frukost. Gillar du inte löpning men kanske har en motionscykel hemma, alternativt vill ta en cykeltur utomhus så är det bra alternativ.
  • Fredag: Fredagen avslutas på topp med fredagsfys, och här har vi ett ypperligt tillfälle att kanske få med oss resten av familjen eller en kompis. Att träna tillsammans med nära och kära kan göra att träningen känns mer glädjefylld, och du kan känna en känsla av sammanhang och gemenskap vilket bevisligen gör susen för din hälsa. Utmana varandra genom att köra ett lekfullt träningspass där ni exempelvis väljer varannan övning, eller varför inte ett "kortlekspass", där varje färg i kortleken motsvarar en specifik övning? Ha roligt!
  • Lördag: Ta dig ut i naturen! Ta en riktigt härlig långpromenad i skogen, eller kanske en tur på långfärdsskridskor eller längdskidor. Forskning visar att vi både blir mindre stressade och mer avkopplade av att vara ute i naturen. Vissa forskare menar till och med att vi kan bli lyckligare och känna mer livskraft om vi har en stark koppling till naturen.
  • Söndag: En skön, ledig vilodag. Fokusera på dig själv och dina nära och kära. Det kanske är läge att reflektera lite över veckan och skriva ner dina tankar och mål inför veckan? Söndag är också en bra dag att förbereda veckans matlådor och planera aktiviteter för att minska stress under veckan.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leila Söderholm

Leila Söderholm: “Läkarna gav mig 50 procents chans”

Hälsa

När hon var så svårt sjuk i cancer att hon inte ens kunde resa sig ur fåtöljen lurade Leila Söderholm sin hjärna att känna glädje genom att dansa med fingrarna. Leila lät inte sjukdomen och de mörka tankarna ta över. Idag är hon fortfarande ärrad av sjukdomen, men har lyckats starta om sitt liv och mår bra – och drivs av att få andra att hitta sin lustfyllda väg till hälsa. 

kvinna med värk i lederna

Artrosappen erbjuder hjälp mot smärta i lederna

Hälsa

Var fjärde svensk över 45 år har artros. Alla har inte ont, men för de som har värk som begränsar deras vardagen är det ett problem. Det är inte farligt att röra en led, även om det gör ont. Tvärtom så är lederna skapta för rörelse. Om du är osäker på vad du kan göra – prova gratisappen Joint Acadamy.

Därför ska du äta zink

Hälsa

Zink är inblandad i många viktiga processer i kroppen. Bland annat i matsmältning, fertilitet, sårläkning, ämnesomsättning och hjärnans uppfattning av omvärlden. Har du brist på zink kan det påverka huden, försämra smaksinnet och ge ett dåligt immunförsvar vilket kan leda till förkylningar och influensa. Här kommer en lista på några livsmedel som är rika på zink.

 

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Hund ligger på amerikanska flaggan

Husdjur gör dig till en bättre ledare

Husdjur

I januari flyttade Joe Biden in i Vita huset och tog med sig sina två schäfrar Champ och Major. Biden återupptog därmed en tradition bland amerikanska presidenter, nämligen att ha hund. Och det gjorde han rätt i – husdjur kan nämligen göra oss till bättre ledare!

 

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

 

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!

 

Mat som mättar under kalla vintermånader

Hälsa

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

semlor

Idas glutenfria minisemlor med kardemumma

Recept

Ida Blom älskar att vara kreativ köket, och gör helst maträtterna så enkla och näringsrika som möjligt. Det ska inte vara krångligt eller dyrt. Idag är det fettisdag och här är ett recept på Ida Bloms luftiga semla med chrunchig mandelmassa.

kvinna kramar barn

Barken från tall motade astman

Hälsa

Belle Karlsson har haft ansträngningsastma sedan tonåren. Hon hade inhalatorn med när hon löptränade, men kunde ändå få andnöd. När sonen Leon, 7 år, blev fri från sin pollenallergi tack vare ett barkextrakt från en marin tall så provade även Belle tabletterna. Och det blev lika lyckat. Nu har Belle inga problem med sin andning.