Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Mysig uteplats

Så pimpar du uteplatsen

Med mer tid hemma i sommar så är det hög tid att lägga lite extra krut på uteplatsen.
Här tipsar trädgårdsmästaren Angelica Lindberg hur du dammar av terassen och förvandlar den till en prunkande sällskapsyta där du vill hänga med nära och kära.

Att ta ut utemöblerna och plantera en blomma på uteplatsen hör försommaren till.
Och i år när vi spenderar mer tid hemma och uppmanas att träffa våra nära och kära utomhus känns det kanske extra viktigt att skapa en inbjudande uteplats där vi kan träffa våra vänner.

 

LÄS OCKSÅ:Så skapar du en må-bra-trädgård

Olika förutsättningar
Så hur lyckas vi med att få till den där ombonade känslan? Först gäller det att laga efter läge, tycker Angelica Lindberg som är trädgårdsmästare på Rosendals trädgård.
– Har du en liten sittplats utanför din lägenhet eller en stor altan är har du såklart olika förutsättningar. Fundera vad som är viktigast för dig, kanske är det en härlig sittplats där många kan samlas, ett insynsskydd för att du ska kunna sitta och jobba ostört, eller att få till så mycket grönska som möjligt.
Och att skapa en hemtrevlig uteplats behöver varken vara särskilt svårt, tidskrävande eller dyrt.
Genom att sudda ut gränserna mellan inne och ute och ställa dit en bekväm soffa eller fåtölj med några kuddar och bra mysbelysning, som en ljushållare, en lykta eller några ljusslingor, kan du komma långt.

LÄS OCKSÅ: 6 hälsoskäl att jordgubbsfrossa

Sätt smultron och jordgubbar
För att få till grönskan, sätt smultron och jordgubbar i små krukor eller i balkonglådor, tipsar Angelica Lindberg om.
– Månadssmultron ger frukt första året. Luktärt, krasse eller sockerärtor är tacksamma att odla och genom att så några frön sallad varje vecka kan du skörda hela sommaren. Ställ också gärna ut krukor i olika storlekar, eller använd odlingssäckar som både är lätta att bära hem och lätta att flytta runt om du vill möblera om.
Tänk också på hur nära uteplatsen du vill bjuda in bin och andra insekter.
– Kryddväxter som timjan är trevliga att ha intill sig, men vill du inte bjuda in bina så tänk på att klippa av blomningen, ungefär mitt i sommaren. Två andra växter som inte drar till sig så mycket bin är murgröna som tillför mycket grönska och klockranka som blommar väldigt sent.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturliga sätt att lindra smärta

Hälsa

Smärta kan uppstå av flera anledningar och ofta känns det skönt att få lindring. En del drar sig för att behandla smärta med läkemedel på grund av rädsla för biverkningar. Men det finns flera naturliga sätt att få smärtlindring.

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.