Flicka med feber

Småbarnsförälder – tänk på detta innan du åker till akuten med ditt barn

Hög feber, märkliga utslag eller magsmärta.
När ska man egentligen åka till akuten med sitt barn – och när ska man stanna hemma? Och hur förbereder man sig på bästa sätt?
Barnläkaren svarar.

Nej, alla ska inte åka till akuten.
Men det kan vara svårt att avgöra när man ska åka in – speciellt om det gäller små barn. När oron tar över är det vanligt att man tar det säkra före det osäkra och åker in till barnakuten med sitt barn.
Jonas F Ludvigsson, överläkare vid Barnkliniken på Örebro Universitetssjukhus och professor vid Karolinska Institutet, uppskattar att ungefär fyra av tio barn som söker vård på akuten behöver träffa en barnläkare akut. Resten hade troligtvis kunnat vänta till nästa dag för att träffa distriktsläkare, eller stannat hemma - om föräldrarna haft tillgång till rätt information, menar han.
– Jag tycker inte att man behöver googla jättemycket, men man kan gärna titta på 1177.se som har bra information, eller ringa till sjukvårdsrådgivningen. De har bra kunskapsunderlag och de chansar inte, säger han.

LÄS OCKSÅ: Barnläkare varnar: Ibuprofen kan ge barn allvarlig leverskada

Antalet barn som söker akut sjukvård har ökat
Och antalet barn som söker akut sjukvård har ökat.
– Det beror inte på att antalet svårt sjuka barn har ökat utan sannolikt på att det blivit svårare att få träffa en läkare i primärvården, men också att informationen om när man kan avvakta hemma saknas.

 

Barnläkarens guide

Foto: Pavel Koubek.

Men det finns såklart tillfällen då man alltid ska söka akutsjukvård.
Några exempel är:
• Ett barn som inte vaknar till när man pratar med eller vidrör det, alternativt är mycket gnälligt hela tiden. Det gäller också barn som har en annorlunda hudfärg, det vill säga är påtagligt bleka, gråa eller blåa i färgen.

• Barn som har över 41 grader eller har frossa.

• Barn som har en temperatur över 38 grader vid upp till 3 månaders ålder eller över 39 grader vid 4 till 6 månaders ålder. Hos ett litet barn på 2–3 månader med 38,4 graders feber och snuva men som i övrigt mår bra, och där storasyskonet dragit hem en förkylning från förskolan, kan man ofta avvakta något dygn med att söka.

• Ett barn som är gråsjaskigt eller helt blekt, eller ett barn som inte ger kontakt.

• Barn utan känd epilepsi som krampar eller verkar vara nackstyva.

LÄS OCKSÅ: Småbarnsfeber kopplas till miljögift

Barnläkarens tips: Tänk igenom det här när ditt barn ska träffa läkare eller sjuksköterska på akuten

Källa: Boken ”Barnläkarens guide – farligt och ofarligt från nyfödd till tonåring”

• Om du som söker på akutmottagningen inte är den som haft hand om barnet senaste dagarna, för att du har varit bortrest, eller för att ni som föräldrar har delad vårdnad eller liknande, försök att kommunicera med den förälder som brukar ha hand om barnet och skriv ner viktiga uppgifter. Det är också särskilt viktigt att veta om barnet följt sin tillväxtkurva på BVC, och om det har utvecklats som det ska.

• Har barnet varit utomlands? Då kan febern bero på en mer ovanlig infektion.

• Är barnet piggt trots febern?

• Har barnet stora vätskeförluster på grund av kräkningar och diarréer?

• Har barnet några hudutslag? Det kan ge ledtrådar kring vilken infektion barnet har.

LÄS OCKSÅ: Barn som får probiotika är mindre benägna att bli sjuka

• Har barnet fått sina barnvaccinationer via BVC – och när fick det senast en vaccination? En vaccination kan i sig leda till feber, men barn som inte fått sina vaccinationer löper en ökad risk för mycket farliga infektioner.

 

• Är någon annan i familjen/omgivningen sjuk just nu? Eller har barnet just börjat på förskolan, då barn ofta får många virusinfektioner?

• Hur växer barnet (senaste månaderna)? Har barnet gått ner i vikt sedan det blev sjukt – hur mycket? (Skriv gärna upp vad barnet vägde vid senaste BVC-kontrollen så att du har en jämförelsevikt.)

• Har någon annan i familjen en kronisk sjukdom? Och vad hade föräldrarna för sjukdomar när de var barn?

• Har barnet redan fått någon behandling eller medicin?

• Har man varit med barnet på någon annan vårdinrättning, och vad sa läkaren/sjuksköterskan där?

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturens apotek: Läkeörter som ger energi och vila

Hälsa

Negativ stress är inte bara en stark känsla av oro, obehag och utmattning. Det är ett fysiskt tillstånd som går att mäta, och om stressen har blivit långvarig kan den bli skadlig. Hjälp då kroppen att gå ner i varv. Många av de läkeörter som ger vila, ger dig samtidigt energi. Här är tolv örter som hjälper.

Lukttest kan ge tidig indikation på covid-19

Forskning

Visste du att förlorat luktsinnet är ett av de första symtomen på att du smittats av det nya coronaviruset? Forskare vid bland annat Karolinska Institutet hoppas på att enkla lukttester som kan utföras i hemmet kan ge en tidig indikation på om man är smittad.

“Jag har inte varit förkyld på flera år”

Hälsa

Nina ÅkesDotters immunförsvar svajade och hon kunde få dras med snuva och hosta under hela vintern. Men så hörde hon talas om förkylningsörten echinacea. Efter att hon stöttat immunförsvaret under nästan ett år med det växtbaserade läkemedlet går det numera flera år mellan förkylningarna.

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

 

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

 

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.