Kvinna som stänger av väckarklocka

Stressad och trött? Så här ändrar du på det!

Vi behöver näring för att må bra. Som vi äter, stressar och lever idag får vi inte i oss tillräckliga mängder vitaminer och mineraler. Bristsymptom som trötthet, utbrändhet och lågt immunförsvar tillhör de vanligaste och drabbar allt för många. 

I dagens samhälle där allt fler stressar och äter allt mer näringsfattig snabbmat, hel- och halvfabrikat lever folk i större utsträckning med ohälsa och näringsbrister. Stress påverkar näringsupptaget negativt och kroppen kan urlakas på viktiga vitaminer och mineraler eftersom kroppen behöver en större mängd näring för att kunna hantera stressen. Vitamin- och mineralbrist kan dessutom göra oss mindre stresståliga. Hårt tränande, äldre och personer som röker eller intar läkemedel är grupper utöver de som stressar och äter dåligt som har lättare att utveckla näringsbrister. Detta på grund av ett försämrat näringsupptag och en ökad påfrestning vilket gör att näringsbristerna även kan drabba personer som äter en varierad kost med frukt och grönsaker.

Tillskott som komplement
Ett balanserat näringstillskott innehållandes flera olika vitaminer och mineraler, som ett komplement till en väl sammansatt kost, kan hjälpa kroppen att tillgodogöra sig den näring som den behöver. På så sätt kan trötthet, stress och andra bristsymptom försvinna. Här kan du läsa om några vitaminer och mineraler och vilka funktioner de har i kroppen.

 

Vitamin C
Vitaminet är även en viktig del i immunförsvaret och sårläkning. Brist kan leda till nedsatt immunförsvar, trötthet, irritation, dåligt järnupptag, försämrad sårläkning och blödningar i tandkött.

Vitamin D
Kroppen kan bara tillverka D-vitamin när vi vistas ute i stark sol under sommaren. Därför är vi nordbor extra utsatta för risken att utveckla en brist. Det finns vetenskapligt stöd för att D-vitamin har stor betydelse för immunförsvaret och hormonbalanser. Det är även nödvändigt vid upptag av kalcium samt för att motverka depressioner. Symptom vid brist kan vara nedsatt immunförsvar, trötthet, depression och skört skelett.

Vitamin E
Vitamin E förbättrar syresättningen vilket gör dig uthålligare. Det verkar antiinflammatoriskt och kramplösande samt minskar trötthet. Det kan minska ärrbildning och förbättrar sårläkning. Hudproblem, inflammation, åderbråck och benkramp kan vara symptom som uppträder vid brist.

B-vitaminer
B-vitaminer är vattenlösliga och måste tillföras genom  kosten dagligen. Stress gör att mängder att B-vitaminer förbrukas samtidigt som B-vitaminerna kan öka motståndskraften mot stress. Brist kan ge trötthet,  irritation, depression, sömnlöshet, dålig koncentrationsförmåga och minne samt hudproblem som akne och håravfall.

Magnesium
Magnesium förbrukas vid stress. Mineralet har en lugnande inverkan på kroppen och verkar kramplösande, är antiinflammatoriskt och hjälper till att reglera kroppens pH-värde. Brist kan leda till migrän, muskelkramp och sömnsvårigheter.

 

Kalcium
Kalcium är viktigt för skelettet och behövs för tillverkningen av ATP som är kroppens energiknippe. Kalciumbrist kan leda till ökad risk för benbrott, försämrad blodkoagulation, karies och sköra naglar.

Zink
Zink är nödvändigt för immunförsvaret och sårläkning och är även en viktig beståndsdel i mannens sädesvätska. Bristsymptom kan vara akne, eksem, nedsatt immunförsvar, trötthet, irritation, impotens och nedsatt smak- och luktsinne.

Coenzym Q10
Q10 är energigivande och är viktig för  äldre människor och de som tränar hårt. Ämnet ökar ansträngningstoleransen, stärker immunförsvar och har en läkande effekt på framförallt åldersrelaterade besvär. Brist kan visa sig i trötthet, hjärt- och kärlbesvär och blödande tandkött.


Av Rebecka Berglund


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

 

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

 

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.