11 tillfällen då Q10 hjälper | Kurera.se
Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Fakta

Visste du att…
Om du vill fylla på Q10-depåerna via maten bör du fylla tallriken med sardiner, makrill, sojaolja eller gris- och kohjärta.

Q10 finns även att köpa som kosttillskott. Kvalitativa produkter är till exempel Bio-Qinon från Pharma Nord, Holistic Q10 från Holistic och Coenzyme Q10 från Great Earth.

Över en miljon människor tar Q10 varje dag – enbart i de nordiska länderna. De flesta märker fördelarna inom en veckas tid.

Ett tillskott av Q10 kan bland annat hjälpa dig att:

• Öka energin och därigenom ansträngningstoleransen.
• Stärka ditt immunförsvar så att du inte blir ett lätt byte för virus- och bakterieinfektioner, särskilt om du är lite äldre och har ett lågt immunförsvar.
• Bibehålla god munhälsa.
• Förhindra oxidation av fettsyror i dina cellers membran och mitokondrier.

Tre Q10-fakta
1. Visste du att kroppens produktion av Q10 minskar redan från 20-30 års ålder? Vid 40-års ålder har mängden Q10 i hjärtat sjunkit med mer än 30 procent, vid 80-års ålder med nästan 60 procent (!). Dessutom har en del individer i grunden en oförmåga att producera tillräckligt med Q10.

2. Visste du att kolesterolsänkande statiner halverar mängden Q10 i blodet på bara 30 dagar? Äter du statiner bör du äta extra Q10.

3. De bristsymtom som är vanligast vid låga Q10-nivåer är framförallt energi- och orkeslöshet. Även tandköttsinflammationer, tandlossning och hjärt- och kärlsjukdomar så som arytmi, kärlkramp och högt blodtryck förekommer.

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter.
Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. 
Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta. 

Coenzym Q10 är ett fantastiskt coenzym som aldrig riktigt fått den uppmärksamhet det förtjänat, menar många medicinska experter. Med tanke på allt det tros kunna hjälpa till med i kroppen borde ämnet dock ha studerats mer, anser många, men forskning kostar pengar och de pengarna måste komma någonstans ifrån. Flera studier har därför aldrig blivit av, eller avbrutits i förtid för att pengarna tagit slut.
Men – bara för att ämnet inte forskats på så mycket som det förtjänar, för hälsofördelarna anses vara stora, betyder det inte att det inte forskats på alls. Det har det och det finns idag trots allt en ganska ansenlig mängd vetenskapliga studier gjorda.
Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör nytta.

► Läs mer om antioxidanta enzymer och coenzymer i Näringsguiden

1. Stärker hjärtat
Q10 är framför allt känd för sina positiva effekter på just hjärthälsan och många vetenskapliga studier finns gjorda på området.
En studie gjort av forskare från Linköpings Universitet och Karolinska Universitetssjukhuset visar att ett tillskott av Q10 i kombination med selen minskar risken att dö av hjärt-och kärlsjukdomar med 50 procent. Studien utfördes på 443 äldre personer i en svensk landsbygdskommun och visade på en lägre dödlighet i hjärt- och kärlsjukdomar hos dem med ett dagligt intag av Q10 och selen.
Tidigare studier har även visat förbättring av hjärtsviktspatienters symtom samt hjärtats pumpfunktion när de fick Q10. Dessutom har man hos både hjärtpatienter och elitidrottare sett förbättringar i hjärtkapacitet och syreupptagningsförmåga.

 

Läs mer: Selen och Q10 utmanar konventionell hjärtmedicin

2. Ökar både fysisk och psykisk energi
Kroppen bildar själv Q10, men med stigande ålder sjunker denna förmåga och därmed också energiproduktionen. Studier har visat att Q10 signifikant ökar personers upplevelse av sin fysiska och psykiska ork och energinivå. Är du trött kan ett tillskott med Q10 alltså göra dig mer energifull, till både kropp och sinne. Det ökar även ansträngningstoleransen.
Q10 styr vår energiproduktion i cellernas kraftverk som kallas mitokondrierna. Det produceras naturligt i kroppen, men ju äldre vi blir desto mindre Q10 producerar vi. Minskningen av Q10 börjar redan vid 20-års ålder och i 40-årsåldern är bristen så pass stor att vi kan börja känna oss trötta och inte tåla stress lika bra.

Läs mer: Håll energin uppe – med Q10 och Har du ork kvar till semestern? Om inte har du knepet här!

3. Hjälper vid fibromyalgi
Brist på coenzym Q10 verkar spela en nyckelroll i de fysiologiska förändringar som åtföljer flera sjukdomar som förknippas med depression, såsom allvarlig depression, myalgisk encefalomyelit (ME) och fibromyalgi. Tillskott med Q10 har visat sig förbättra symtomen hos fibromyalgipatienter avsevärt. Studier har visat att fibromyalgipatienter, bland andra, saknar Q10. En förklaring till varför Q10 är verksamt vid fibromyalgi kan vara dess förmåga att lindra oxidativ stress och skydda mitokondrierna. Brist på Q10 påverkar blodplättarnas serotoninhalt och funktionen av serotonin som signalsubstans. Förmodligen påverkar Q10-brist också andra celltyper, såsom nervceller i det centrala nervsystemet.
På Sevillauniversitetet i Spanien har man även kommit fram till att en daglig dos med 300 milligram Q10 hjälper personer med fibromyalgi, som kännetecknas av kronisk smärta och stelhet i muskler. Studien visade att Q10 är något patienter med fibromyalgi ofta har brist på och att ett tillskott gav kliniska förbättringar, bland annat en stor minskning av smärta och trötthet.

Läs mer: Studie visar att Q10 kan hjälpa vid fibromyalgi och Q10 minskar depressionssymtom hos fibromyalgipatienter

4. Lindrar migrän
Flera studier visar att Q10 kan hjälpa mot migrän, anledningen sägs vara att den sprängande huvudvärken orsakas av en energibrist i hjärnans celler. Studien gjordes vid Jefferson University i Pennsylvania där 32 migränpatienter med ungefär åtta kraftiga anfall i månaden ingick. Under tre månader fick de 150 gram Q10 om dagen och deras anfall minskade till under tre.
Ett större försök gjordes i Schweiz på 42 deltagare med fyra, fem anfall i månaden. Hälften fick 300 gram Q10 om dagen och den andra hälften placebo. Efter tre månader var antalet migränanfall halverade hos 48 procent av dem som fick Q10.

 

5. Håller huden ung
Coenzym Q10 förekommer i många krämer med anti aging-effekt, och det av en anledning.
Det många inte vet är att man kan skydda huden mot rynkor och åldrande genom att tillföra Q10 inifrån.
Q10 kan motverka både bildandet av rynkor orsakade av själva åldrandeprocessen och av solexponering. Detta på grund av att Q10 är en mästare på att skydda hudcellerna mot oxidativ stress och även på att förhindra att hudcellerna dör vid exponering för fria radikaler och UV-strålning. Dessutom stimulerar Q10 bildning av ämnen som håller huden stark och vital.
Vad få vet är att solning slukar Q10 så den som gillar att sola har ytterligare anledning att fylla på. Exponering för UV-strålning kan minska mängden Q10 och E-vitamin i hudcellerna med 70-80 procent.

Läs mer: Håll huden ung med Q10

6. Hjälper hjärtsviktspatienter
Cirka 250 000 svenskar lider idag av hjärtsvikt och 30 000 insjuknar varje år. Både kvinnor och män drabbas, genomsnittsåldern är 75 år. Hjärtsvikt är en allvarlig sjukdom som är invalidiserande och har hög dödlighet inom några år.
Läkemedelsbehandling av hjärtsvikt fokuserar bland annat på att hämma olika hormonella faktorer som är vanliga och som belastar hjärtat.
– Med Q10 går man in och stödjer de cellulära processerna kring energiproduktionen varvid den försvagade hjärtmuskeln får nya krafter. Men det bör tilläggas att Q10 är ett nödvändigt och viktigt coenzym även för resten av kroppens organ, som blir lidande på grund av det sviktande kretsloppet, berättar Svend Aage Mortensen.
En dansk studie visar att coenzym Q10 nästintill halverar risken att dö i förtid för patienter med kronisk hjärtsvikt. Coenzymet ökar energiomsättningen i hjärtat och gör det starkare. Genombrottet kan leda till en förändring i behandlingen för patienter med kronisk hjärtsvikt. Även risken för återfall i hjärtsvikt minskade vid intag av Q10.

Läs mer: Q10 stärker hjärtat och minskar risken för hjärtsvikt och Ny studie: Coenzym Q10 kan rädda hjärtpatienter

7. När vi åldras
I riskgruppen för Q10-brist finner vi framförallt äldre människor. Detta på grund av att kroppens egen produktion av Q10 avtar redan vid 20-30 års ålder vilket gör att vårt behov av Q10 ökar med åldern. Vi kan få i oss Q10 genom att äta framförallt kött och fisk. Dessutom produceras ämnet i levern.
Redan 40-årsåldern är bristen så pass stor att vi kan börja uppleva oss trötta och att vi inte tål stress lika bra. Med stigande ålder ökar därför behovet av ett extra tillskott.

8. För den som tränar hårt
Låga Q10-nivåer förekommer även hos personer med hög energiåtgång. Där hittar vi bland annat elitidrottare och rökare. 
Studier har bland annat påvisat att hårt fysiskt arbete påverkar kroppens Q10-nivåer. Vid till exempel intensiv träning förbrukas stora mängder Q10 i musklerna. Brist på Q10 kan orsaka muskelsvaghet och såväl fysisk som psykisk utmattning.
Blodprov från elitcyklister visar att Q10-nivåerna är lägre under toppen av deras säsong. Detta beror på ökad muskelaktivitet, vilket kräver högre energiproduktion. För att motverka fallande Q10-nivåer tar allt fler idrottare tillskott med Q10, och då det är en helt naturlig substans kan det inte kategoriseras som doping.

 

9. Hjälper den som äter statiner
En stor riskgrupp för brist är också personer som konsumerar läkemedel, särskilt kolesterolsänkande statiner. Vetenskapliga studier har nämligen visat att statiner hämmar både den egna produktionen av Q10 och upptaget av Q10. För hjärtat och orken får detta stora konsekvenser och att de vanligaste biverkningarna av statinbehandling är just trötthet och muskelsvaghet tros vara direkt kopplar till de sänkta Q10-nivåerna. Studier visar att intag av kolesterolsänkande statiner på bara en månads tid halverar mängden Q10 i blodet.
Därför bör du om du äter statiner ha ett tillskott av Q10.
– Statiner sänker bildandet av Q10 i vår kropp och en del patienter får biverkningar i form av muskelvärk, vilket sannolikt är en effekt av lågt Q10, har Svend Aage Mortensen, forskningsledare och överläkare Svend Aage Mortensen vid The Heart Center vid Köpenhamns Universitetssjukhus berättat tidigare i Kurera.

Läs mer härQ10 och lagrad vitlök mot statinernas biverkningar

10. Stärker immunförsvaret och minskar risken för flera sjukdomar
Co-enzym Q10 finns i nästan alla kroppens celler. Ämnet behövs för att kroppen ska kunna omvandla maten vi äter till energi. Hjärtat och levern är energikrävande organ som förbrukar stora mängder Q10 för jämnan. Vid intensiv träning förbrukas stora mängder Q10 i musklerna. Brist på Q10 kan orsaka muskelsvaghet och såväl fysisk som psykisk utmattning. Forskare har också sett samband mellan låga nivåer av Q10 och neurologiska sjukdomar som Parkinsons och Alzheimers.
Studier har även visat att ett tillskott med Q10 kan stärka ditt immunförsvar så att du inte blir ett lätt byte för virus- och bakterieinfektioner, inte minst för den som är lite äldre eller på annat sätt redan har ett nedsatt immunförsvar.

Läs mer: Håll energin uppe med Q10

11. Sänker blodtrycket
Minska högt blodtryck med dagligt intag av Coenzym Q10. Läs mer på Kureras expert Zarah Öbergs hemsida.
En metaanalys av studier på tillskott av Q10 vid högt blodtryck finner rejäl sänkning av blodtrycket, såväl systoliskt som diastoliskt.
Läs mer om Coenzym Q10 och hjärtsvikt.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Visste du att…
Om du vill fylla på Q10-depåerna via maten bör du fylla tallriken med sardiner, makrill, sojaolja eller gris- och kohjärta.

Q10 finns även att köpa som kosttillskott. Kvalitativa produkter är till exempel Bio-Qinon från Pharma Nord, Holistic Q10 från Holistic och Coenzyme Q10 från Great Earth.

Över en miljon människor tar Q10 varje dag – enbart i de nordiska länderna. De flesta märker fördelarna inom en veckas tid.

Ett tillskott av Q10 kan bland annat hjälpa dig att:

• Öka energin och därigenom ansträngningstoleransen.
• Stärka ditt immunförsvar så att du inte blir ett lätt byte för virus- och bakterieinfektioner, särskilt om du är lite äldre och har ett lågt immunförsvar.
• Bibehålla god munhälsa.
• Förhindra oxidation av fettsyror i dina cellers membran och mitokondrier.

Tre Q10-fakta
1. Visste du att kroppens produktion av Q10 minskar redan från 20-30 års ålder? Vid 40-års ålder har mängden Q10 i hjärtat sjunkit med mer än 30 procent, vid 80-års ålder med nästan 60 procent (!). Dessutom har en del individer i grunden en oförmåga att producera tillräckligt med Q10.

2. Visste du att kolesterolsänkande statiner halverar mängden Q10 i blodet på bara 30 dagar? Äter du statiner bör du äta extra Q10.

3. De bristsymtom som är vanligast vid låga Q10-nivåer är framförallt energi- och orkeslöshet. Även tandköttsinflammationer, tandlossning och hjärt- och kärlsjukdomar så som arytmi, kärlkramp och högt blodtryck förekommer.

Fakta

Coenzym Q10, även kallat ubikinol eller ubikinon, finns i alla celler i kroppen och är nödvändigt för kroppens energiprodukten, det vill säga för att bilda energi i cellernas ”kraftverk”, mitokondrierna. Det är således en nödvändighet för att vi ska orka, för att hjärtat ska orka, för att varje cell i hela kroppen ska orka.
Q10 är ett fettlösligt ämne som produceras naturligt i våra kroppar men produktionen minskar med stigande ålder. Det är en kraftfull antioxidant som, i likhet med många vitaminer och mineraler, skyddar Q10 cellerna mot fria radikalier – skadliga ämnen som bildas i kroppen av syret vi andas in. Om de fria radikalerna inte tas om hand kan de skada cellmembranen och därigenom förstöra DNA och enzymer inne i cellen, eller i vissa fall till och med orsaka celldöd. Q10 tros därför med sina skyddande egenskaper kunna motverka en rad sjukdomar, som infektioner, hjärt- och kärlsjukdomar och cancer.
Ämnet finns i varje cell i kroppen men är mest koncentrerat i de organ som förbrukar mest energi – som till exempel hjärtat, levern, musklera, tarmslemhinnan, tandköttet, njurarna och immunsystemet.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

 

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.

Nu är Nicoles mage lugn igen

Mage

Nicole Jansson har levt mer än halva sitt liv med en sjukdom som sitter i magen, ulcerös kolit. Hon lever som de flesta av oss, men att ha svår smärta och behöva springa på toa ofta påverkar det dagliga livet. Men nu har hon fått hjälp.

Handskas med sommarvärmen på ayurvediskt vis

Naturlig hälsa

På sommaren när det är varmt är det lätt att känna sig frustrerad och mer lättirriterad än vanligt. Det beror enligt ayurveda – den urgamla indiska medicinen – på att sommaren är pittans årstid. Här tipsar Tia Jumbe, ayurvedisk rådgivare om några knep för att balansera pitta.