Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Fakta

Visste du att…
Om du vill fylla på Q10-depåerna via maten bör du fylla tallriken med sardiner, makrill, sojaolja eller gris- och kohjärta.

Q10 finns även att köpa som kosttillskott. Kvalitativa produkter är till exempel Bio-Qinon från Pharma Nord, Holistic Q10 från Holistic och Coenzyme Q10 från Great Earth.

Över en miljon människor tar Q10 varje dag – enbart i de nordiska länderna. De flesta märker fördelarna inom en veckas tid.

Ett tillskott av Q10 kan bland annat hjälpa dig att:

• Öka energin och därigenom ansträngningstoleransen.
• Stärka ditt immunförsvar så att du inte blir ett lätt byte för virus- och bakterieinfektioner, särskilt om du är lite äldre och har ett lågt immunförsvar.
• Bibehålla god munhälsa.
• Förhindra oxidation av fettsyror i dina cellers membran och mitokondrier.

Tre Q10-fakta
1. Visste du att kroppens produktion av Q10 minskar redan från 20-30 års ålder? Vid 40-års ålder har mängden Q10 i hjärtat sjunkit med mer än 30 procent, vid 80-års ålder med nästan 60 procent (!). Dessutom har en del individer i grunden en oförmåga att producera tillräckligt med Q10.

2. Visste du att kolesterolsänkande statiner halverar mängden Q10 i blodet på bara 30 dagar? Äter du statiner bör du äta extra Q10.

3. De bristsymtom som är vanligast vid låga Q10-nivåer är framförallt energi- och orkeslöshet. Även tandköttsinflammationer, tandlossning och hjärt- och kärlsjukdomar så som arytmi, kärlkramp och högt blodtryck förekommer.

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter.
Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. 
Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta. 

Coenzym Q10 är ett fantastiskt coenzym som aldrig riktigt fått den uppmärksamhet det förtjänat, menar många medicinska experter. Med tanke på allt det tros kunna hjälpa till med i kroppen borde ämnet dock ha studerats mer, anser många, men forskning kostar pengar och de pengarna måste komma någonstans ifrån. Flera studier har därför aldrig blivit av, eller avbrutits i förtid för att pengarna tagit slut.
Men – bara för att ämnet inte forskats på så mycket som det förtjänar, för hälsofördelarna anses vara stora, betyder det inte att det inte forskats på alls. Det har det och det finns idag trots allt en ganska ansenlig mängd vetenskapliga studier gjorda.
Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör nytta.

► Läs mer om antioxidanta enzymer och coenzymer i Näringsguiden

 

1. Stärker hjärtat
Q10 är framför allt känd för sina positiva effekter på just hjärthälsan och många vetenskapliga studier finns gjorda på området.
En studie gjort av forskare från Linköpings Universitet och Karolinska Universitetssjukhuset visar att ett tillskott av Q10 i kombination med selen minskar risken att dö av hjärt-och kärlsjukdomar med 50 procent. Studien utfördes på 443 äldre personer i en svensk landsbygdskommun och visade på en lägre dödlighet i hjärt- och kärlsjukdomar hos dem med ett dagligt intag av Q10 och selen.
Tidigare studier har även visat förbättring av hjärtsviktspatienters symtom samt hjärtats pumpfunktion när de fick Q10. Dessutom har man hos både hjärtpatienter och elitidrottare sett förbättringar i hjärtkapacitet och syreupptagningsförmåga.

Läs mer: Selen och Q10 utmanar konventionell hjärtmedicin

2. Ökar både fysisk och psykisk energi
Kroppen bildar själv Q10, men med stigande ålder sjunker denna förmåga och därmed också energiproduktionen. Studier har visat att Q10 signifikant ökar personers upplevelse av sin fysiska och psykiska ork och energinivå. Är du trött kan ett tillskott med Q10 alltså göra dig mer energifull, till både kropp och sinne. Det ökar även ansträngningstoleransen.
Q10 styr vår energiproduktion i cellernas kraftverk som kallas mitokondrierna. Det produceras naturligt i kroppen, men ju äldre vi blir desto mindre Q10 producerar vi. Minskningen av Q10 börjar redan vid 20-års ålder och i 40-årsåldern är bristen så pass stor att vi kan börja känna oss trötta och inte tåla stress lika bra.

Läs mer: Håll energin uppe – med Q10 och Har du ork kvar till semestern? Om inte har du knepet här!

3. Hjälper vid fibromyalgi
Brist på coenzym Q10 verkar spela en nyckelroll i de fysiologiska förändringar som åtföljer flera sjukdomar som förknippas med depression, såsom allvarlig depression, myalgisk encefalomyelit (ME) och fibromyalgi. Tillskott med Q10 har visat sig förbättra symtomen hos fibromyalgipatienter avsevärt. Studier har visat att fibromyalgipatienter, bland andra, saknar Q10. En förklaring till varför Q10 är verksamt vid fibromyalgi kan vara dess förmåga att lindra oxidativ stress och skydda mitokondrierna. Brist på Q10 påverkar blodplättarnas serotoninhalt och funktionen av serotonin som signalsubstans. Förmodligen påverkar Q10-brist också andra celltyper, såsom nervceller i det centrala nervsystemet.
På Sevillauniversitetet i Spanien har man även kommit fram till att en daglig dos med 300 milligram Q10 hjälper personer med fibromyalgi, som kännetecknas av kronisk smärta och stelhet i muskler. Studien visade att Q10 är något patienter med fibromyalgi ofta har brist på och att ett tillskott gav kliniska förbättringar, bland annat en stor minskning av smärta och trötthet.

Läs mer: Studie visar att Q10 kan hjälpa vid fibromyalgi och Q10 minskar depressionssymtom hos fibromyalgipatienter

4. Lindrar migrän
Flera studier visar att Q10 kan hjälpa mot migrän, anledningen sägs vara att den sprängande huvudvärken orsakas av en energibrist i hjärnans celler. Studien gjordes vid Jefferson University i Pennsylvania där 32 migränpatienter med ungefär åtta kraftiga anfall i månaden ingick. Under tre månader fick de 150 gram Q10 om dagen och deras anfall minskade till under tre.
Ett större försök gjordes i Schweiz på 42 deltagare med fyra, fem anfall i månaden. Hälften fick 300 gram Q10 om dagen och den andra hälften placebo. Efter tre månader var antalet migränanfall halverade hos 48 procent av dem som fick Q10.

5. Håller huden ung
Coenzym Q10 förekommer i många krämer med anti aging-effekt, och det av en anledning.
Det många inte vet är att man kan skydda huden mot rynkor och åldrande genom att tillföra Q10 inifrån.
Q10 kan motverka både bildandet av rynkor orsakade av själva åldrandeprocessen och av solexponering. Detta på grund av att Q10 är en mästare på att skydda hudcellerna mot oxidativ stress och även på att förhindra att hudcellerna dör vid exponering för fria radikaler och UV-strålning. Dessutom stimulerar Q10 bildning av ämnen som håller huden stark och vital.
Vad få vet är att solning slukar Q10 så den som gillar att sola har ytterligare anledning att fylla på. Exponering för UV-strålning kan minska mängden Q10 och E-vitamin i hudcellerna med 70-80 procent.

Läs mer: Håll huden ung med Q10

6. Hjälper hjärtsviktspatienter
Cirka 250 000 svenskar lider idag av hjärtsvikt och 30 000 insjuknar varje år. Både kvinnor och män drabbas, genomsnittsåldern är 75 år. Hjärtsvikt är en allvarlig sjukdom som är invalidiserande och har hög dödlighet inom några år.
Läkemedelsbehandling av hjärtsvikt fokuserar bland annat på att hämma olika hormonella faktorer som är vanliga och som belastar hjärtat.
– Med Q10 går man in och stödjer de cellulära processerna kring energiproduktionen varvid den försvagade hjärtmuskeln får nya krafter. Men det bör tilläggas att Q10 är ett nödvändigt och viktigt coenzym även för resten av kroppens organ, som blir lidande på grund av det sviktande kretsloppet, berättar Svend Aage Mortensen.
En dansk studie visar att coenzym Q10 nästintill halverar risken att dö i förtid för patienter med kronisk hjärtsvikt. Coenzymet ökar energiomsättningen i hjärtat och gör det starkare. Genombrottet kan leda till en förändring i behandlingen för patienter med kronisk hjärtsvikt. Även risken för återfall i hjärtsvikt minskade vid intag av Q10.

Läs mer: Q10 stärker hjärtat och minskar risken för hjärtsvikt och Ny studie: Coenzym Q10 kan rädda hjärtpatienter

7. När vi åldras
I riskgruppen för Q10-brist finner vi framförallt äldre människor. Detta på grund av att kroppens egen produktion av Q10 avtar redan vid 20-30 års ålder vilket gör att vårt behov av Q10 ökar med åldern. Vi kan få i oss Q10 genom att äta framförallt kött och fisk. Dessutom produceras ämnet i levern.
Redan 40-årsåldern är bristen så pass stor att vi kan börja uppleva oss trötta och att vi inte tål stress lika bra. Med stigande ålder ökar därför behovet av ett extra tillskott.

8. För den som tränar hårt
Låga Q10-nivåer förekommer även hos personer med hög energiåtgång. Där hittar vi bland annat elitidrottare och rökare. 
Studier har bland annat påvisat att hårt fysiskt arbete påverkar kroppens Q10-nivåer. Vid till exempel intensiv träning förbrukas stora mängder Q10 i musklerna. Brist på Q10 kan orsaka muskelsvaghet och såväl fysisk som psykisk utmattning.
Blodprov från elitcyklister visar att Q10-nivåerna är lägre under toppen av deras säsong. Detta beror på ökad muskelaktivitet, vilket kräver högre energiproduktion. För att motverka fallande Q10-nivåer tar allt fler idrottare tillskott med Q10, och då det är en helt naturlig substans kan det inte kategoriseras som doping.

9. Hjälper den som äter statiner
En stor riskgrupp för brist är också personer som konsumerar läkemedel, särskilt kolesterolsänkande statiner. Vetenskapliga studier har nämligen visat att statiner hämmar både den egna produktionen av Q10 och upptaget av Q10. För hjärtat och orken får detta stora konsekvenser och att de vanligaste biverkningarna av statinbehandling är just trötthet och muskelsvaghet tros vara direkt kopplar till de sänkta Q10-nivåerna. Studier visar att intag av kolesterolsänkande statiner på bara en månads tid halverar mängden Q10 i blodet.
Därför bör du om du äter statiner ha ett tillskott av Q10.
– Statiner sänker bildandet av Q10 i vår kropp och en del patienter får biverkningar i form av muskelvärk, vilket sannolikt är en effekt av lågt Q10, har Svend Aage Mortensen, forskningsledare och överläkare Svend Aage Mortensen vid The Heart Center vid Köpenhamns Universitetssjukhus berättat tidigare i Kurera.

Läs mer härQ10 och lagrad vitlök mot statinernas biverkningar

10. Stärker immunförsvaret och minskar risken för flera sjukdomar
Co-enzym Q10 finns i nästan alla kroppens celler. Ämnet behövs för att kroppen ska kunna omvandla maten vi äter till energi. Hjärtat och levern är energikrävande organ som förbrukar stora mängder Q10 för jämnan. Vid intensiv träning förbrukas stora mängder Q10 i musklerna. Brist på Q10 kan orsaka muskelsvaghet och såväl fysisk som psykisk utmattning. Forskare har också sett samband mellan låga nivåer av Q10 och neurologiska sjukdomar som Parkinsons och Alzheimers.
Studier har även visat att ett tillskott med Q10 kan stärka ditt immunförsvar så att du inte blir ett lätt byte för virus- och bakterieinfektioner, inte minst för den som är lite äldre eller på annat sätt redan har ett nedsatt immunförsvar.

Läs mer: Håll energin uppe med Q10

11. Sänker blodtrycket
Minska högt blodtryck med dagligt intag av Coenzym Q10. Läs mer på Kureras expert Zarah Öbergs hemsida.
En metaanalys av studier på tillskott av Q10 vid högt blodtryck finner rejäl sänkning av blodtrycket, såväl systoliskt som diastoliskt.
Läs mer om Coenzym Q10 och hjärtsvikt.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Visste du att…
Om du vill fylla på Q10-depåerna via maten bör du fylla tallriken med sardiner, makrill, sojaolja eller gris- och kohjärta.

Q10 finns även att köpa som kosttillskott. Kvalitativa produkter är till exempel Bio-Qinon från Pharma Nord, Holistic Q10 från Holistic och Coenzyme Q10 från Great Earth.

Över en miljon människor tar Q10 varje dag – enbart i de nordiska länderna. De flesta märker fördelarna inom en veckas tid.

Ett tillskott av Q10 kan bland annat hjälpa dig att:

• Öka energin och därigenom ansträngningstoleransen.
• Stärka ditt immunförsvar så att du inte blir ett lätt byte för virus- och bakterieinfektioner, särskilt om du är lite äldre och har ett lågt immunförsvar.
• Bibehålla god munhälsa.
• Förhindra oxidation av fettsyror i dina cellers membran och mitokondrier.

Tre Q10-fakta
1. Visste du att kroppens produktion av Q10 minskar redan från 20-30 års ålder? Vid 40-års ålder har mängden Q10 i hjärtat sjunkit med mer än 30 procent, vid 80-års ålder med nästan 60 procent (!). Dessutom har en del individer i grunden en oförmåga att producera tillräckligt med Q10.

2. Visste du att kolesterolsänkande statiner halverar mängden Q10 i blodet på bara 30 dagar? Äter du statiner bör du äta extra Q10.

3. De bristsymtom som är vanligast vid låga Q10-nivåer är framförallt energi- och orkeslöshet. Även tandköttsinflammationer, tandlossning och hjärt- och kärlsjukdomar så som arytmi, kärlkramp och högt blodtryck förekommer.

Fakta

Coenzym Q10, även kallat ubikinol eller ubikinon, finns i alla celler i kroppen och är nödvändigt för kroppens energiprodukten, det vill säga för att bilda energi i cellernas ”kraftverk”, mitokondrierna. Det är således en nödvändighet för att vi ska orka, för att hjärtat ska orka, för att varje cell i hela kroppen ska orka.
Q10 är ett fettlösligt ämne som produceras naturligt i våra kroppar men produktionen minskar med stigande ålder. Det är en kraftfull antioxidant som, i likhet med många vitaminer och mineraler, skyddar Q10 cellerna mot fria radikalier – skadliga ämnen som bildas i kroppen av syret vi andas in. Om de fria radikalerna inte tas om hand kan de skada cellmembranen och därigenom förstöra DNA och enzymer inne i cellen, eller i vissa fall till och med orsaka celldöd. Q10 tros därför med sina skyddande egenskaper kunna motverka en rad sjukdomar, som infektioner, hjärt- och kärlsjukdomar och cancer.
Ämnet finns i varje cell i kroppen men är mest koncentrerat i de organ som förbrukar mest energi – som till exempel hjärtat, levern, musklera, tarmslemhinnan, tandköttet, njurarna och immunsystemet.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

blodgrupp A

Blodgrupp A – Vegetarianen

Kost

Enligt blodgruppsdieten mår personer med blodgrupp A bra av att äta en övergripande vegetarisk kost och undvika mjölkprodukter. Ulrika Davidsson är kostrådgivare och expert på Kurera och förespråkar en blodgruppsanpassad diet för att uppnå god hälsa och en naturlig viktminskning.

Man pekar man håller upp handen

Stressexperten: ”Säg nej!”

Mental hälsa

Stressexperten Karin Isberg har skrivit boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del elva tar Karin upp vikten av att säga nej.

Städa bort 99,99% av hemmets bakterier* med bara vatten!

Annons från Kärcher

Med en ångtvätt hemma klarar du de minsta, mest envetna och elakaste smutspartiklarna. I köket, inte minst på köksbänken, samsas råa färskvaror, grönsaker, matkassar som lyfts direkt från butiksgolvet. Men ångtvätten klarar förstås hela hemmet, badrummet, alla hårda ytor som stål och kakel, gardiner och barnens leksaker m.m. Det allra bästa – inga som helst kemikalier behövs!

blodgrupp

Må bättre med en blodgruppsanpassad kost

Kost

Olika människor mår bra av olika sorters mat. En anledning kan vara våra olika blodgruppstillhörigheter. Genom att äta en kost som är anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppens naturliga och genetiska balans, skriver Kureras expert, kostrådgivaren Ulrika Davidsson i en serie om blodgruppsdieten.

helena nyblom lakarens guide till den naturliga supermaten

Doktorn ordinerar naturlig supermat

Intervju

Helena Nyblom tillhör de läkare som tar matens inverkan på hälsan på allvar. Utöver sina läkarutbildningar har hon även förkovrat sig i livsstilsmedicin och förebyggande medicin. Tidigare arbetade Helena bland annat på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, numera är Helena bosatt i Norge och ägnar sig idag främst åt att föreläsa om kost och hälsa.

stora_pepp_boken carina sunding marie tthorslund

Förändring med glimten i ögat

Intervju

Nätverket 4Good startades av Carina Sunding, Marie Thorslund och två tjejer till. Det växte fram ur en längtan om ett annat sätt att leva och arbeta efter mammaledigheten, så här 13 år och mängder av inspirationsresor och peppande evenemangskvällar senare släpper de så sin första bok – "Stora peppboken".



cecilia davidsson

Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

Hälsoprofilerna berättar

Cecilia Davidsson är utbildad näringsterapeut och kock och håller bland annat kurser i hälsosam matlagning. Cecilia har en gediget CV när det kommer till mat och har ansvarat för menyerna på flera uppskattade restauranger med hälsoprofil. Hon har även skrivit böckerna ”Yogamat” och ”Hälsosam mat för en friskare mage”. 

kvinna och man i lotusställning i solnedgång

8 anledningar att äta ashwagandha

Naturlig hälsa

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom den ayurvediska medicinen där den  använts i mer än 4 000 år. Idag vet vi att effekten är ett resultat av att örten påverkar stresshormonet kortisol. Här är åtta tillfällen då ashwagandha hjälper – allt enligt ny forskning.  

karin isberg

Stressexperten: ”Låt saker hända”

Mental hälsa

Att försöka forcera fram resultat eller tvinga till dig någons kärlek eller uppskattning är sällan särskilt lyckat. Att göra sitt, kliva tillbaka och låta saker utvecklas i sin egen takt kan vara en utmaning för många av oss. Tålamod är många gånger det som saknas när vi blir stressade över något, berättar stressexperten Karin Isberg i del 10 av Kureras artikelserie om stress.

barn dricker mjolk

Havremjölksproducent kräver granskning av EU-stöd

Eko/miljö

Havremjölkproducenten Oatly drar sig inte för att gå i klinch med tunga institutioner. Tidigare har de stridit för rätten att kalla sin dryck för mjölk - en strid de förlorade. Kanske fick de blodad tand för nu ger de sig på EU och det stöd som betalas ut till mjölk till skolbarn, då de anser stödet förlegat och att det snedvrider konkurrensen på bekostnad av miljön.

stress

Kureras bästa tips för att motverka stress

Mental hälsa

Symptom på stress är ett sätt för kroppen att tala om att allt inte står rätt till. Stress kan uppstå av flera anledningar och kan innebära såväl fysiska som mentala påfrestningar. Då är det extra viktigt att börja göra rätt prioriteringar, vända den onda spiralen och återfå balansen.

Lillebil

Fick hjälp med sin känsliga hy

Skönhet

Lillebil Möller hade i många år problem med känslig hy och fick ibland rodnader och andra hudirritationer. Det tog tid att prova sig fram till det som gjorde hennes hud bra igen, men för tio år sedan hittade hon rätt i djungeln av hudvårdsprodukter.

endometrios pcos

Kvinnhohälsa: Lindring vid endometrios och PCOS

Hälsa

Många kvinnor lider av problem och symptom som är kopplade till obalans i könshormonerna. Dessa obalanser kan exempelvis ge endometrios och innebär svårigheter att bli gravid, smärta vid menstruationer och samlag. PCOS är en annan hormonell obalans som kan utmärkas av uteblivna menstruationer, infertilitet, ökad kroppsbehåring, bukfetma och akne. Men det finns hjälp att få. Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om några lätta sätt att förbättra tillstånden. 

skoldkortel

Hur står det till med sköldkörteln?

Naturlig hälsa

Sköldkörteln kan liknas vid kroppens termostat den bidrar till att öka energin, värma kroppen samt aktivera vårt immunsystem. Ibland vill den istället reglera ned och säga till kroppen att ta det lugnt – det är fullt normalt men den kan också bli underaktiv.

kvinna visar musklerna

Livet börjar bortom rädslan

Krönikan

Av alla viktiga och fina egenskaper vi människor behöver för att vara just mänskliga så är mod en av de viktigaste. Visst är det grundläggande att vi är snälla, omtänksamma, empatiska och generösa, men om vi inte är modiga så stänger vi dörrar omkring oss eller låter helt enkelt bli att öppna, skriver Kureras krönikör Tia Jumbe.