Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

7 hjärträddare att känna till

Hjärtsjukdom är världens ledande dödsorsak - men det går att skjuta hjärtproblemen på framtiden många år genom att ta hand om sig.
Förutom att konditionsträna, förbättra sin puls och på så sätt spara på antalet hjärtslag, finns det även andra tips för att hålla hjärtat vid god vigör.
Här är sju tips för hjärtat du bör känna till.

Vitamin K2
Vitamin K har fått sitt namn för sin påverkan på koagulationen och vitaminet är helt vitalt för att blodet ska kunna koagulera. Alla naturliga K-vitaminer är fettlösliga och som tillskott används oftast vitamin K2. En vanlig källa till K2 är den japanska maträtten natto som utöver vitamin K2 även innehåller enzymet nattokinas som effektivt minskar blodplättsammanklumpningen i blodet. Effekten hos nattokinas liknar effekten hos plasmin, kroppens enda egna tromboshämmande enzym.
Nattokinas är därför ett mycket effektivt tillskott för att förebygga proppbildning och stroke.

► Läs också: A, B, C, D… men vad vet du om trendvitaminen K2?

 

Pyknogenol
Pyknogenol är en blandning av flavonoler och bioflavonoider som förekommer naturligt i barken på medelhavstall och i vindruvskärnor. Genom sin starka antioxidativa effekt hindrar den oxidering av det onda LDL kolesterolet vilket bidrar till att förebygga hjärt-kärlsjukdom.
Pyknogenol stärker blodkärlen, motverkar skadlig hopklumpning av blodplättar samt minskar ödem, blåmärken och åderbråck. Läs mer om pyknogenol här.

Magnesium
Magnesium är viktigt för många processer i kroppen, inte minst för hjärtats funktion. Många känner till att magnesium är bra för musklerna vilket även hjärtat är. Några av funktionerna magnesium har för hjärt- och kärlsystemet är att minska oönskade inlagringar av kalcium i artärer, aorta och hjärtklaffar, förebygga och förhindra kärlkramp, reglera blodtrycket, sänka högt blodtryck, reglera kolesterolomsättningen, bidra till normal blodkoagulation och minska risken för blodproppar.

► Läs också: Näringsfysiologens bästa råd: Så är du rädd om ditt hjärta

Kalium
Kalium fyller en mycket viktig funktion för att kontrollera aktiviteten hos hjärtat, rätt kaliumbalans är nödvändig för att hjärtats rytm skall bibehållas och för att man ska undvika skador på hjärtat. Enligt brittiska studier har en kost med högt kaliuminnehåll och ett lågt natriuminnehåll en normaliserande effekt på blodtrycket hos personer med förhöjt blodtryck.

 

► Läs också: Bästa knepen för att sänka ditt blodtryck naturligt

Resveratrol
Resveratrol är naturligt förekommande antioxidanter i vindruvor och kanske anledningen till att de vindrickande fransmännen i så låg utsträckning drabbas av hjärt- kärlsjukdom. Intensiv forskning pågår för att förstå mer om ämnets påverkan på vår hälsa men än så länge så anses det kunna skydda mot plackbildning i artärerna, öka mängden kväveoxid och fungera antiinflammatoriskt.

L-arginin
L-arginin är en aminosyra som spelar stor roll för kroppens tillverkning av kväveoxid. När hjärtpatienter ges nitroglycerin omvandlas det till kväveoxid i kroppen vilket har en kramplösande effekt och gör artärerna avslappnade, därför lindrar det effektivt patientens smärta. Artärer som skadats av åderförkalkning producerar betydligt mindre kväveoxid än friska, vilket blir en ond spiral då den minskade mängden kväveoxid försämrar kroppens förmåga att motverka åderförkalkning. Arginintillskott har visat sig vara mer effektivt i hindrandet av plackbildning och förtjockning av kärlväggar än vissa receptbelagda läkemedel men utan de biverkningar som läkemedel ofta har. L-arginin har även visat sig förbättra perifera artärsjukdomar och kärlkramp samt sänka högt blodtryck. Läs mer om l-arginin här.

► Läs också: Knepen som ger bättre cirkulation – och sexuell förmåga

 

E-vitamin
E-vitamin motverkar kärlkramp och blodproppar i hjärna, hjärta, lungor eller ben och är därför viktigt i samband med operationer. Vitaminet gör att syre sparas och kvarhålls längre i kroppen, vilket ger en skyddande effekt mot hjärtinfarkt, blodproppar i hjärnan och andra organ. Det kan även sänka förhöjda kolesterol och LDL-kolesterolvärden samtidigt som man höjer HDL-kolesterol.

► Läs också: Omega-3 kan minska kostnaden för hjärtsjukdom med 1,3 miljarder

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter.