Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Studie: Förändring av tarmfloran kan lindra vid ångest

Personer som lider av ångest kan bli hjälpta av probiotika och och kostomläggning, åtgärder som påverkar tarmfloran, visar en ny forskningsöversikt. Slutsatsen är att probiotika och kostomläggning bör övervägas som kompletterande behandling vid ångestproblematik.

Ångestsymptom är vanligt vid psykisk ohälsa och stressproblematik, men även en rad fysiska besvär. Tidigare studier har visat att så många som var tredje vuxen kommer att drabbas av ångestsymtom under sin livstid. 

 

Påverkar via mag-tarmaxeln
På senare år har forskning visat att tarmmikrobiotan eller tarmfloran – de många mikroorganismer som bebor vårt tarmsystem och som har en rad viktiga funktioner för immunsystemet och metabolismen genom att bland annat tillhandahålla viktiga näringsämnen och vitaminer – kan hjälpa till att reglera hjärnfunktionen genom något som kallas "tarm-hjärnaaxeln".

LÄS OCKSÅ: Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Ny forskning talar för probiotika
Ny forskning tyder också på att psykiska störningar kan behandlas genom att reglera tarmens mikrobiota, men det finns ännu inga specifika bevis som stödjer detta. Därför tog ett team av forskare vid Shanghai Jiao Tong University School of Medicine på sig att undersöka om det gick att hitta bevis för att en reglering av tarmfloran kan lindra ångestsymptom. Resultatet publicerades i tidskriften General Psychiatry.

Forskarna granskade 21 studier som med sammanlagt 1 503 personer, där 14 valt probiotika för att reglera tarmfloran och sju valde andra sätt som att justera dieten. Probiotika är levande organismer som finns naturligt i vissa livsmedel som också kallas "goda" eller "vänliga" bakterier eftersom de bekämpar skadliga bakterier och förhindrar dem att få fäste i tarmen. Sammantaget visade elva, det vill säga fler än hälften av studierna, positiv effekt på ångestsymtom samtidigt som vissa studier fann att det inte fungerade.

LÄS OCKSÅ: Henrik Ennart: “Din lycka går via magen”

Kost effektivare än tillskott
Av de 14 studierna med probiotika visade mer än en tredjedel att probiotika var effektivt för att minska ångestsymtom och sex av de sju studierna som hade använt kostomläggning visade att det till och med var mer effektivt. Författarna säger att en orsak till att kostomläggning var effektivare än  probiotika kan bero på att en förändring av kosten kan ha större effekt på tarmbakteriers tillväxt än att tillföra bakterier som tillskott. Då vissa studier använde flera olika bakteriestammar, kan dessa enligt forskarna ha motverkat varandra, och flera av försöken kan ha pågått för kort tid för att hinna öka mängden importerade bakterier i tillräcklig omfattning för att uppnå resultat. 

 

De flesta av studierna rapporterade inga biverkningar, i endast fyra av dem framkom att det uppstått lindriga biverkningar som torr mun och diarré.

LÄS OCKSÅ: Allt fler barn och unga mår dåligt psykiskt

Även tarmfloran bör behandlas vid ångest
Då det rör sig om en observationsstudie går det inte att fastställa orsak, och författarna medger att det finns vissa begränsningar, såsom skillnader i utförande, ämnen, interventioner och mätningar, som gör att datan inte lämpar sig för vidare analys. Ändå menar de att den totala kvaliteten på studierna var hög och påpekar att mer än hälften av studierna visade positivt resultat av att behandla ångestsymptom genom att reglera tarmfloran. Och även om fler studier behövs anser forskarteamet att möjligheten att behandla tarmfloran vid ångestsyndrom bör ses över.

Av redaktionen

Källa: Technologhy Networks, studien hittar du här.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna sover

Örterna som får dig att sova bättre

Hälsa

En av tre svenskar lider till och från av sömnbesvär. Att låta naturens läkande och lugnande krafter verka är ett skonsamt och snabbt sätt att få hjälp. Tillskott med örter som valeriana och humle hjälper dig att somna.

Naturliga sätt att lindra smärta

Hälsa

Smärta kan uppstå av flera anledningar och ofta känns det skönt att få lindring. En del drar sig för att behandla smärta med läkemedel på grund av rädsla för biverkningar. Men det finns flera naturliga sätt att få smärtlindring.

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

 

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.