Små barn har nytta av teckenspråk i sin språkutveckling – och fördelarna gäller såväl barn som hör som barn som är hörselskadade eller helt döva.
Det visar en ny forskningssammanställning gjord av Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM.
Tidigare forskning har även visat att barnet får ett större ordförråd, en snabbare språkutveckling samt att bandet förälder och barn emellan stärks.
Att kommunicera och samspela med sitt barn är inte bara roligt, det är viktigt också. Ur många hänseenden, inte minst ett språkligt sådant.
Forskare har upptäckt fördelen med att lära sig teckenspråk redan som spädbarn. Ett mycket litet barn kan inte bara lära sig använda tecken långt innan hon/han lärt sig prata, vilket innebär att barnet tidigt kan föra sig förstått. Barnet får dessutom större ordförråd, skriver Sveriges dövas riksförbund.
► Läs också: Barn som får probiotika mindre sjuka
Fördelarna gäller alla barn – döva som hörande
Specialpedagogiska skolmyndighetens nya forskningssammanställning ”Teckenspråk, talat och skrivet språk – en forskningssammanställning om tvåspråkighet” visar att det finns flera fördelar med att kunna två språk (i detta fall svenskt teckenspråk och svenska) – och både språkliga och kognitiva sådana. Fördelarna gäller alla barn – oavsett om barnet är dövt, har hörselnedsättningar eller är hörande.
De barn som lär sig två språk har fler möjligheter som äldre, menar forskningen. Inte minst kan barnet lättare välja det språk som bäst passar varje situation i skolan, på fritiden, i utbildning och i arbetslivet.
Babytecken – ett bra sätt att börja
Babytecken är till för både föräldrar och bebisar – och oavsett om man har en hörselnedsättning eller inte.
Babytecken kallas de tecken man gör med riktigt små barn. De är ett sätt att kommunicera under tidiga år, innan talet kommit igång.
Alla barn härmar sin omgivning, nickar, vinkar och så vidare, men med babytecken finns en möjlighet för dig att ditt barn att kommunicera mer än så. Och fördelarna är många, visar forskningen.
► Läs också: Antibiotika kan förändra barns BMI för alltid
Ger en snabbare språkutveckling
Ett tecken är lättare att göra med händerna än ett ord är att uttala, och många tecken är dessutom logiska och lätta för barnet att koppla samman med betydelsen. Babytecken utgår från det svenska teckenspråket. Börja med att visa några tecken som ofta finns i barnets vardag, till exempel tecken för saker eller en rolig aktivitet ni brukar göra tillsammans. Genom att se tecken i sin vardag kommer barnet att utöka sitt teckenförråd och så småningom kanske även sätta ihop flera tecken till hela meningar.
Under barnets första två år kommer det att få ett stort teckenförråd som är mycket större än det antal ord som det kan artikulera för att kunna göra sig förstådd vid den åldern.
► Läs också: Probiotika till nyfödda tros kunna halvera risk för diabetes
Fördelar med babytecken
Sveriges dövas riksförbund listar några av fördelarna med att lära sitt nyfödda barn att samtala med tecken innan de verbala kunskaperna tagit fart:
• Ger ditt barn möjlighet att uttrycka sin vilja och önskemål innan det kan tala. Genom att använda tecken underlättar du för barnet och dig själv att förstå situationen. Ett tecken är mer konkret än det talade ordet. Barnet kan därför tidigare förstå och göra sig förstådd, och kan genom tecken tydligt berätta för sin omgivning vad det vill.
• Kan minska ditt barns frustration. Frustration kan uppkomma när ditt barn blir besviket eller om förväntningar inte fullföljts, detta kan till exempel visa sig extra tydligt då barnet kommer i trotsåldern. Barnens vilja att kommunicera är stor, men det kan vara svårt för dig som förälder att förstå vad barnet vill. Genom att ge barnet ett sätt att kommunicera, genom tecken, kan kommunikationen bli tydligare och frustrationen minska.
• Stärker bandet mellan dig och ditt barn: Med kommunikation fördjupar man en relation.
• Ger ditt barn en snabbare språkutveckling. En del är oroliga för att teckenspråk försenar språkutvecklingen, men erfarenheten har visat motsatsen. Tecken hindrar inte barnets språkutveckling, utan det är snarare så att barnets språkutveckling stärks.
► Läs också: Näringsexperten: ”Även barn behöver vitaminer”
”Ville veta vad forskningen fått fram”
Forskningssammanställningen är framtagen av Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, som – bland annat genom specialpedagogiskt stöd, undervisning i specialskolor, tillgängliga läromedel och statsbidrag – arbetar för att barn, unga och vuxna ska få förutsättningar att nå målen för sin utbildning – oavsett funktionsförmåga.
Forskningssammanställningen är den första som SPSM tagit fram på eget initiativ.
– Vi behövde ta reda på vilka kunskaper som finns. Vi ville veta vad forskningen fått fram och vilka effekter som tvåspråkighet kan ge. Då kan vi sedan sprida och öka kunskapen om vad tvåspråkighet innebär, säger filosofie doktor Emelie Cramér-Wolrath, författaren till skriften, i ett uttalande på SPSM:s hemsida.
Emelie Cramér-Wolrath arbetar som FoU-samordnare och rådgivare med inriktning mot döv-hörselnedsättning och teckenspråk vid Östra regionen. Hon har samlat information om forskning genom sitt arbete i tvåspråkighet. Hon har även sökt i forskningsdatabaser, både i Sverige och internationellt, för att hitta studierna till forskningssammanställningen.
Du kan ladda ner SPSM:s forskningssammanställning kostnadsfritt här.
Via Sveriges dövas riksförbund kan du även hitta klipp med några vanliga ord riktade till små barn.
► Läs också: Debatt: ”Ge barn gratis D-vitamin istället för läkemedel!”
Av Isabelle G Hedander
Källa: SPSM och Sveriges dövas riksförbund.
Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!
Fakta
Alla nyfödda barn blir undersökta. Då tar man reda på om barnet har en hörselnedsättning. Det är viktigt att använda ett språk som barnet kan uppfatta om barnet har en grav hörselnedsättning. Annars har barnet inget språk alls den första tiden i livet.
Döva barn får en normal språkutveckling om deras föräldrar eller andra i omgivningen använder teckenspråk.
Det är ett annat språk, men språket utvecklas på samma sätt som för barn som inte är döva.
Källa: SPSM