Enligt en undersökning om svenskars lunchvanor gjord av Fazer food services äter fler vegetariskt till lunch än för fyra år sedan. Många fler uppgav även att de väljer vegetariskt av hälso- såväl som miljöskäl än vid tidigare mätning.
De som väljer att äta en vegetarisk lunch minst en gång i veckan är fler idag som gör det än 2012 då företaget gjorde sin förra mätning. Siffran har ökat från 28 till 33 procent. Däremot har tendensen att välja hälsosam mat till lunch minskat något skriver rapportförfattarna något de tror beror på att vi redan äter mer hälsosamt än vad vi gjorde för fyra år sedan. Andra siffror visar att vi tycks vara mindre rädda för fett och kolhydrater än vad vi var 2012, vi inte heller lika nitiska med vårt protein- och fiberintag. Däremot har anledningen till varför vi väljer vegetariskt ändrats och allt fler uppger att de väljer vegetariskt av hälsoskäl nu mot 2012. Betydligt fler väljer även att äta närproducerat, vegetariskt och ekologiskt av miljöskäl än tidigare.
LÄS OCKSÅ: Dr Michael Greger: ”Vad vi äter är en fråga om liv och död”
Många hoppar över lunchen
Andra trender när det kommer till lunchvanor är att vi fortsätter äta framför datorn och närmare 30 procent äter ingen lunch alls, av dem uppgav 22 procent att de inte hade tid och 37 procent att de inte var hungriga.
LÄS OCKSÅ ”Grönare ätande är vår tids största möjlighet”
Husmanskost fortfarande i täten
Den som följer trendiga och inflytelserika matprofiler på Instagram kan lätt bli lockad att tro att pokébowls, veganskt och raw food dominerar vårt val av lunchmat men förutom hos en liten klick stockholmare kommer den typen av kost långt tämligen långt ner på listan – bara en procent väljer till exempel pokébowl – enligt undersökningen. Högst upp kommer fortfarande den klassiska svenska husmanskosten följt av pasta och mackor.
LÄS OCKSÅ: Vegetariskt minskar risken för hjärtsjukdom
Uppföljning från 2012
Undersökningen som är gjord av Fazer food services är en uppföljning av den undersökning av svenskars lunchvanor som företaget gjorde 2012. Syftet är att kartlägga trender, attityder och konsumtionsmönster och se hur de påverkar våra lunchvanor nu och i framtiden. Uppgifter har samlats in bland annat genom research och intervjuer med 1000 svenskar.
Av redaktionen
Källa: Fazer Food Services och Metro
Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!